GeForce 7800 GT: a második hetes

Bevezető és specifikációk

2005 nyara az NVIDIA számára semmiképpen sem telt eseménytelenül, hiszen a nagymúltú vállalat először kirukkolt a GeForce 7800 GTX-szel, mely a konkurens válaszának hiányában egyelőre a világ leggyorsabb grafikus kártyája, majd bejelentette a GeForce 7-es széria újabb tagját, a GeForce 7800 GT-t. A GeForce 7800 GTX valóban lenyűgöző teljesítménnyel rendelkezik, mindez az árcédulákon is meglátszik, hiszen ezek a kártyák még egyáltalán nem sorolhatóak az átlagember számára megfizethető kategóriába. Bár a GeForce 7800 GT sem barátságos árcédulája miatt lesz népszerű, kezdeti ára a konkurens Radeon X850 XT PE és az előző GeForce-nemzedék 6800 Ultrája alatt indul, ami már önmagában egy örvendetes tény, talán egy komoly árháború kirobbanásának lehetünk szemtanúi.


MSI GeForce 7800 GT [+]

 

Kódnév G70 G70 NV40 R480
GPU neve GeForce 7800 GT GeForce 7800 GTX GeForce 6800 Ultra Radeon X850 XT PE
Gyártástechnológia 0,11 µm (TSMC) 0,11 µm (TSMC) 0,13 µm (IBM) 0,13 µm low-k (TSMC)
Tranzisztorok száma 302 millió 302 millió 222 millió 160 millió
GPU órajele 400 MHz 430 MHz 400 MHz 540 MHz
Pixelfutószalagok száma 20 24 16 16
Pixel fillrate 6400 Mpixel/s 6880 Mpixel/s 6400 Mpixel/s 8640 Mpixel/s
Futószalagonkénti textúrázó egységek száma 1 1 1 1
Textúra fillrate 8000 Mtexel/s 10320 Mtexel/s 6400 Mtexel/s 8640 Mtexel/s
Vertex shader egységek száma 7 8 6 6
Támogatott PS-verzió 3.0+ 3.0+ 3.0+ 2.0+ (24 bites precizitás)
Támogatott VS-verzió 3.0+ 3.0+ 3.0+ 2.0+ (32 bites precizitás)
Memória órajele 500 MHz 600 MHz 550 MHz 590 MHz
Memória effektív órajele 1000 MHz 1200 MHz 1100 MHz 1180 MHz
Memóriainterfész 256 bit 256 bit 256 bit 256 bit
Memória-sávszélesség 32000 MB/s 38400 MB/s 35200 MB/s 37760 MB/s
Memória mérete 256-512 (?) MB 256-512 MB 256-512 MB 256-512 MB
Memóriatípus GDDR3 GDDR3 GDDR3 GDDR3
Alaplapi interfész PCIe / (AGP?) PCIe / (AGP?) PCIe / AGP PCIe / AGP
Támogatott DirectX-verzió 9.0c 9.0c 9.0c 9.0b
Memória-optimalizáció LMA III;
Color Compression;
Normal Map Compression (V8U8, 3Dc)
LMA III;
Color Compression
HyperZ HD
További optimalizációk IntelliSample 4.0;
CineFX 4.0;
UltraShadow 2.0; Adaptive Transparency AA
IntelliSample 3.0;
CineFX 3.0;
UltraShadow 2.0;
SmartShader HD; SmoothVision HD; 3Dc Compression; Temporal AA

Az újítások

Azok számára, akik nem ismerik a G70-es GPU felépítését, javasoljuk előző cikkünk elolvasását (Őrült sebesség: GeForce 7800 GTX és SLI). A GeForce 7800 GT ugyanarra a G70-es kódnevű magra épül, melyre a GeForce 7800 GTX is, csakhogy az NVIDIA letiltotta ennek a GPU-nak egyes részeit, így egy olcsóbb kártyát kaptunk eredményül. A letiltás lehet azért, mert az adott GPU nem funkcionált tökéletesen GTX-ként, viszont a veszteségek csökkentésének érdekében így is eladható egy lassabb kártya processzoraként, vagy lehet pusztán azért, mert a gyártó a piaci keresletet kívánja vele kielégíteni – utóbbi esetben, ha szerencsések vagyunk, akkor a letiltott részeket visszakapcsolhatjuk, és egy GTX kártyát kapunk eredményül.

Lássuk az új mag korlátozásait: a 7800 GTX-en található G70-es mag eredetileg 8 vertex shaderrel és 24 pixel shaderrel rendelkezik. A pixel shaderek úgynevezett quadokba lettek rendezve; egy quad 4 pixel shadert jelent, vagyis a 7800 GTX összesen 6 quaddal rendelkezik. A 7800 GT ezzel szemben csak 5 quaddal bír, vagyis az NVIDIA egyet letiltott, így 20 pixel shader maradt. A vertex shaderek közül a GT-ben csak 7 aktív.

Az NVIDIA ezenkívül csökkentette a kártya órajeleit is a GTX-hez képest, a 430 MHz-es magórajel 400 MHz-re, a 600 MHz-es (DDR1200) memória-órajel pedig 500 MHz-re csökkent. Mindez azt jelenti, hogy a GeForce 7800 GT órajelek tekintetében még a GeForce 6800 Ultránál is lassabb, de ne felejtsük el, hogy több a pixel shader egység, sőt, gyorsabbak is ezek a pixel shaderek, tehát a 7800 GT egyáltalán nem egy „komolytalan” kártya. Mindezeken túl a ROP egységek száma változatlanul 16, sőt, belülről más nem is változott.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés