Egy kis nappali szürreál

Bevezető

Kicsit rendhagyóan egy kérdéssel kezdjük a cikkünket: Miért akarunk több perces záridőt fényes nappal? Mert valami olyat akarunk megörökíteni, amit szabad szemmel nem lehet látni. Vagy éppenséggel olyan forgalmas a lefotózandó téma környezete, hogy ki szeretnénk zárni a képalkotásból a mozgó elemeket (autók, gyalogosok). Éjszaka, vagy rossz megvilágítási körülmények között nem nehéz elérni ezeket a célokat, mert a megvilágítás mennyisége lehetővé teszi, hogy állványról, több másodperces (vagy éppen több perces) záridőkkel operáljunk. De mi a helyzet fényes nappal, amikor a fénymérő szinte nem is mutat 1/500 másodperc alatti értékeket? Hogyan érjük el, hogy a felhők elmosódjanak, a vízesés selymes hatást keltsen a fotón a víz bemozdulás miatt vagy éppen egy fél turistacsoport ne másszon bele a gondosan megkomponált Eiffel-toronyról készítendő képünkbe?

Igaz, nem az Eiffel-torony van a képen, de ettől függetlenül a szűrőgyártók felismerték ezen emberi kíváncsiságon alapuló vágyunkat és megalkották az extrém ND szűrőket. Az ND a Neutral Density rövidítése, amely egyenletesen semleges szürke szűrőre utal, az extrém ez esetben pedig a szűrő drasztikusan sötét mivoltára utal. Ezen szűrők rendszerint 9-15 fényértéknyit szűrnek a bejövő fény mennyiségéből, tehát például ha 1/500 másodperces záridő kell az kép elkészítéséhez, akkor egy tíz fényértéknyi fényt megszűrő ND szűrőnél ez az érték két másodperc lesz. A záridőből következően már ilyenkor kötelező az állványhasználat ezen kívül vagy távkioldóval exponáljunk, vagy használjuk a fényképezőgépünkbe épített önkioldót, máskülönben bemozdulhat a fényképezőgép felvételkészítés közben.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés