Vélemény: bejöhet-e a Valve gonosz terve a konzolok ellen?

Vélemény: Működhet a Valve konzolok elleni terve?

A tesztverzióra vetettünk egy gyors pillantást. A hagyományos Linux részt nem néztük meg, mivel az nem sokban különbözik egy átlagos disztribúciótól, a Steam környezet viszont elég jól kidolgozott. Kicsit olyasmi a működés, mint amit a Microsoft használ a Windows 8 megjelenése óta a normál asztal és a Modern felülettel, csak éppen itt a Steam felülete nem a tabletekre, hanem a tévékre van optimalizálva. Ez sokak számára ismerős lehet a Windowson is elérhető Big Picture módból. A gamepaddel való irányítás jól megoldhatónak tűnik, így a Valve ezt az akadályt sikerrel vette, aminek hála az élmény tényleg konzolszerű.

Nagyjából az előbbi bekezdéssel el is mondtunk minden jót a rendszerről. Sajnos negatívumból is van bőven, mivel a programkínálat sokkal rosszabb, mint Windowson. A Steamre felkerült játékok csupán tizede érhető el SteamOS-en, még Macre is nagyjából háromszor több játék tölthető le. Persze a Valve saját címei elérhetők, illetve a hardcore játékosokat érdeklő alkotások közül van például Euro Truck Simulator 2, Metro: Last Light, Amnesia: The Dark Descent, Amnesia: A Machine for Pigs, X3: Reunion, X3: Terran Conflict, Football Manager 2014 és Serious Sam 3: BFE. A hétköznapi játékosoknak azonban a SteamOS egy valóságos álom, hiszen elérhető a FEZ, a Bastion, a World of Goo, a Mark of the Ninja, a Super Hexagon, a Super Meat Boy, a Trine 2: Complete Story és még megannyi igen szórakoztató alkotás.

Metro: Last Light Linuxon és Windowson Metro: Last Light Linuxon és Windowson
Metro: Last Light Linuxon és Windowson

Amely játékok megvannak nekünk, azokat kipróbáltuk. A windowsos élményhez képest lényeges különbség, hogy a Metro: Last Light tényleg látványosan rosszabbul néz ki SteamOS-en, de ez sajnos általánosan igaz még pár játékra, csak a legtöbb esetben az eltérés nem jelentős. A maximalistáknak tehát a SteamOS egyelőre nem alternatíva, mivel egyes játékok Windowson esetlegesen jobb grafikát biztosítanak, ez viszont fordítva sosem igaz. Jó hír azonban, hogy például a Metro: Last Light grafikai beállításokra vonatkozó menüje csak egyetlen egy csúszka, amelynek eltolásával beállíthatja a játékos, hogy minőséget vagy sebességet szeretne. Az említett szoftver fejlesztéséért felelős 4A Games tehát megértette, hogy mi kell erre a piacra.

Metro: Last Light Linuxon és Windowson Metro: Last Light Linuxon és Windowson
Metro: Last Light Linuxon és Windowson [+]

A Valve elmondta, hogy a SteamOS-re streamelhetők lesznek a játékok egy Windows PC-ről a helyi hálózaton belül, így ha nem is natívan, de elvben minden futtatható. Kérdés, hogy ez mennyire reális szemlélet, hiszen így kell egy SteamOS-t futtató PC, illetve egy másik gép Windows operációs rendszerrel, amelyeknek egymás mellett is működniük kell. Ez az út szerintünk csak korlátozott mértékben járható.

Persze magáról a fő koncepcióról is nehéz általános véleményt alkotni. Ha a hardcore, tipikusan PC-t imádó játékosok szemszögéből vizsgáljuk meg a kérdést, akkor a SteamOS nem hogy előnyt nem kínál, de jelenleg még hátrányos is az elérhető grafikai minőség szempontjából. Aki tehát rendelkezik egy erős windowsos PC-vel, annak a SteamOS nem igazán alternatíva, sőt. A hétköznapi játékosok számára már érdekesebb lehet ez a kérdés. A SteamOS egyszerűsége számukra valós előnyként hozható fel, nem mellesleg ez a réteg amúgy sem szokott a grafikán problémázni, és sok esetben be sem néznek az adott játék beállítások menüjébe. A SteamOS legnagyobb hátránya tehát számukra érdektelen. A tartalomkínálat is elég jónak mondható az átlagos igények kielégítésére. Ha valahol, akkor itt lehet sikeres a Valve koncepciója.

Véleményünk szerint a piacot apró, keveset fogyasztó, maximum 200-350 dolláros Steam masinákkal lehetne jól lefedni. 200 dollár alatt nem vagyunk meggyőződve arról, hogy ésszerű konfigurációk hozhatók ki, míg 350 dollár felett ott van az Xbox One és a PlayStation 4, amelyekkel a Valve koncepciója sem tartalomban, sem szolgáltatásokban nem lesz versenyképes. A gyártók ezer dollár fölé pozicionált gépeivel pedig egyszerűen nem is érdemes foglalkozni, mivel ezekre a legjobb élmény érdekében Windows kell. Az olcsó Steam masinákkal a Valve PC-s streamelése is életképes, hiszen úgyis működnie kell valahol egy combosabb PC-nek, így a SteamOS-es gép ereje jórészt felesleges lesz.

A Valve legnagyobb problémája egyébként a kiadók meggyőzése arról, hogy koncepciójuk sikeres lehet. Sajnos ez kemény menet lesz, mivel a gyártóktól kapott információk szerint a SteamOS iránt érdeklődők többsége független fejlesztő. A nagy kiadók előbb eredményeket akarnak látni, és utána tárgyalnak majd a támogatásról. Persze a Valve kijátszhatja okosan a rendszer erősségét, és a két új generációs konzol alá árazott gépek akár még sikeresek is lehetnek.

Információink szerint több gyártó is dolgozik olcsó hardveres konfigurációkon, mert a SteamOS által megcélzott réteg számára érdektelen, hogy mi mennyire erős, ez pusztán csak a konzolszerű élmény biztosításáról szól, annak egyszerűségéről és kényelméről.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Valve

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés