AMD Kaveri: mostanra érett be a vállalat fúziója

Az IGP szolgáltatja az igazi erőt

A Kaveri APU processzorrésze mellé egy igen vaskos IGP került. Spectre kódnéven fut, és a legmodernebb GCN architektúrára épül, ami a Hawaii kódnevű cGPU-ban, illetve az Xbox One és a PlayStation 4 APU-jában is megtalálható. Mivel erről a rendszerről már írtunk, így a részletekről alábbi cikkünkben lehet tájékozódni.

Az IGP-ben nyolc darab CU lesz, és ezek egyenként tartalmaznak egy skalár feldolgozót, illetve négy darab, egymástól teljesen független, 16 utas, azaz 512 bites, multiprecíziós SIMD motort. Egy CU-n belül 64 kB-os Local Data Share (LDS) található, melyen a négy darab, egyenként 64 kB-os regiszterterülettel rendelkező SIMD motor osztozik. Az LDS-sel az AMD – szokásához híven – túlteljesíti a DirectCompute 32 kB-os követelményét, aminek az a magyarázata, hogy az architektúrát általános számításokra tervezték. Az LDS mellett egy 16 kB-os adat gyorsítótár is elérhető, melyet a CU írhat és olvashat is.

A CU, azaz a Compute Unit
A CU, azaz a Compute Unit [+]

A fentebb már említett skalár feldolgozó némileg különc a CU-n belül. Ez lényegében egy integer ALU, mely 4 kB-os dedikált regiszterterületet kapott. A textúrázást CU-nként egy blokk oldja meg, mely négy darab, csak szűrt mintákkal visszatérő Gather4-kompatibilis textúrázó csatornát rejt. A lapkán belül négy CU egy tömbbe rendeződik, és ehhez tartozik egy 16 kB-os skalár és egy 32 kB-os utasítás gyorsítótár. Előbbit csak a skalár feldolgozó éri el, és csak olvasható tárról van szó, ám utóbbi írható is, és a CU összes feldolgozója hasznosíthatja. Mindemellett a CU-k közötti adatmegosztást egy rendkívül gyors, 64 kB-os (Global Data Share) tárterület biztosítja.

Szintén a rendszer része nyolc darab ACE (Asynchronous Compute Engine) egység, ami a parancsprocesszorhoz szorosan kapcsolódik és dönt az erőforrás allokációjával, a kontextusváltással és a feladat prioritásával kapcsolatban. Természetesen az ACE out of order logikát alkalmaz az erőforrások mielőbbi felszabadítása érdekében, de maguk a CU-k továbbra is in order elven működnek, vagyis az utasításfolyamokat a beérkezés sorrendjében hajtják végre, de alapvetően az ACE eteti a CU-kat, így képes meghatározni a feldolgozás sorrendjét. Az AMD az ACE egységek számával a hatékony multitaszk feldolgozást szeretné erősíteni, illetve felhozza a PC-t a PlayStation 4 compute képességeinek szintjére.

Az ACE egységek
Az ACE egységek [+]

A két DMA motorral rendelkező IGP az órajelenként egy háromszöggel dolgozó setup motort is a legújabb GCN-es cGPU-tól örökölte, annak minden előnyével együtt. A tesszellátor tizedik generációs megoldás lesz, míg a raszter motor órajelenként 8 képpontot dolgoz fel. A memóriavezérlőhöz egy 512 kB-os kapacitású, írható és olvasható másodlagos gyorsítótár és két ROP-blokk kapcsolódik. Ez így összesen 8 blending és 32 Z mintavételező egységet eredményez.

A dupla pontossággal kapcsolatban az AMD pontos részleteket nem közölt, de megoldott a támogatás, csak még azt nem tudni, hogy milyen korlátozások mellett.

Összesítve a Kaveri IGP-je 512 darab shader részelemet kínál 32 darab textúrázó csatorna mellett, és mindehhez 8 blending egység társul. Az új integrált grafikus vezérlő, amely egyébként egy nagy shader motornak tekinthető, leginkább az újabb, komplex játékokban érzi nagyon jól magát, hiszen igen jó a compute hatékonysága. Ilyen körülmények között számottevően erősebb lehet, mint a Trinity és a Richland régi architektúrára épülő IGP-je.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés