Vélemény: a Windows és a hangzásvilág

...és várható felemelkedése

Hiába tekintünk tehát elvben jól felépített rendszerként az Xaudio2 API-ra, a benne rejlő tudást egy normál játékban nem lehet kihasználni, mert nem elég gyorsak hozzá a mai processzorok. Itt fontos tényező, hogy a hangok számítása nem olyan egyszerűen skálázható, mint például a grafika. A hangok feldolgozása esetében kiemelten fontos, hogy meglegyen a megfelelő erőforrás az adott feladat számára. Amennyiben ez nincs meg, akkor rendkívül rossz élményben részesül a felhasználó; véletlenszerűen pattoghat, illetve kihagyhat a rendszer. A fejlesztők tehát mindig arra törekszenek, hogy ezeket elkerüljék, vagyis minimalizálják a hangok számításának erőforrásigényét, hogy a minimum gépigényben megcélzott processzor is megbirkózzon a feladattal. Ez a kellemetlen probléma lényegében megpecsételte a fejlődést.

Jön a felemelkedés?

Az Xbox One esetében már látszik, hogy a Microsoft is egy erős dedikált hanghardverre szavazott, vagyis a korábbi csodás jövőképet sutba dobva ideje valami újat alkotni, hiszen már kezd kellemetlenné válni, hogy tíz évvel korábban megjelent játékok egyes effektjei jobb hangzásvilágra levetített atmoszférát teremtettek, mint a maiak. Az új SHAPE hangprocesszor egy tökéletes koncepció a mai igényekre. PC-n azonban még mindig kellemetlen a Windows Vista óta leépített hangrendszer, így igen nehéz a dedikált hanghardvereket működésre bírni. Az AMD TrueAudio blokkja is a grafikus feladatokra használt WDDM felületen keresztül működik majd, mivel az igen kevés korlátot szab, így folytatható az az út, amiről pár éve lelépett a piac.

Microsoft SHAPE
Microsoft SHAPE

A Windows 8.1 azonban egy általános reménysugár is lehet, mivel a Vista óta ez az első Windows, ami hatékony szoftveres réteget kínál a hangok feldolgozásának dedikált hardverre való kihelyezése szempontjából. Ez a TrueAudio technológiával ellentétben nem használható ki az Xaudio2 API-n keresztül, de maga a lépés üdvözlendő, és tulajdonképpen csak idő kérdése, hogy az előbbi korlátot mikor oldja fel a Microsoft egy felújított API-val.

AMD TrueAudio
AMD TrueAudio [+]

Pár éves szünet után tehát visszatérünk a hardveresen gyorsított hangfeldolgozáshoz, de talán ez az egész kellemetlen kitérő elkerülhető lett volna, ha a Microsoft nem hisz egyetlen jónak hangzó jövőképben, hanem több lehetőséget mérlegelve meghagyja a hardveres gyorsítás lehetőségét a Windows Vistában is. Ennek meglétével senki sem vesztett volna.

Abu85

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés