Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • user2

    csendes tag

    átha másnak is hasznos lesz. :)

    BB7 Road tapasztalatok

    Kezdjük ott, hogy évek óta használok BB7 MTB fékeket az egysebis bicajon és nagyon meg vagyok velük elégedve. Kezdetben a gyári betétekkel, Avid SD7 fékkarokkal (állítható a húzási hossz) és Avid G3 (180/160mm) tárcsákkal használtam. (A gyárilag adott G2 tárcsákat sosem próbáltam ki.) Ez annyiban módosult időközben, hogy a fékkarok cserélődtek Shimano BL-T610-re, ez egy egyszerű V-fékkar, illetve az első fék a gyári (fémes, visításra hajlamos) betétek helyett Jagwire Sport Organic betéteket kapott. Ezzel kb tökéletes lett, harapós, mégis finoman adagolható és erős. Az ereje a hidraulikusokkal is felveszi a versenyt (a másik bicajon SLX BR-M675 van, Shimano gyantás betétekkel, simán ott van a közelében).

    Visszatérve a BB7 Roadra. A Ronin TRP Spyre fékekkel érkezett, a saját (160/160mm) tárcsáival és a nem_tudom_milyen (de gyári, tehát TRP) betétekkel, amiket Shimano Tiagra (4700) fék(váltó)karokkal lehetett működésre bírni, Jagwire bovdenek és hosszantiszálas bovdenházak közvetítésével. Mivel a bicaj kb új (NOS) állapotban volt, mikor megvettem, türelmesen vártam, hogy bekopjon a fék, megérkezzen a fékhatás. Meg is érkezett, csak jóval gyengébb volt, mint szerettem volna. Ezt megelégelve cseréltem elsőként a tárcsákat Avid G3 tárcsákra, amivel érezhetően javult a helyzet, de így is elmaradt a várttól. Megvettem hát a BB7 Road fékeket. Ezek (ahogyan a MTB változat is) kiviteltől függően fémes vagy gyantás betéttel érkeznek. Az alapkivitelt választottam (nem érdekelt a fancy fényezés és a drágább csavarszett). Ez az MTB verzióhoz hasonlóan fémes betétekkel érkezik, de az első fékbe itt is a fenn említett Jagwire Organic Sport betéteket raktam. Felszerelve már_nem_annyira türelmesen vártam a bekopást és a fékerő megérkezését. Ami meg is jött, jobb lett mint a TRP, de igazából még mindig nem voltam elégedett. Sőt, valójában inkább csalódott voltam. Alsó fogásban rendben volt a teljesítmény, ezt már a TRP is tudta nagyjából, de a "hood"-on fogva még mindig nem. Megrekedve éreztem magam, nem igazán volt több ötletem. A gyári bovdenezést nem akartam bántani, rendben lévőnek tűnt, szépen is mozgott, nem úgy tűnt, hogy lenne értelme. A beállítások rendben voltak, ebben elég sok tapasztalatom van.cool.png

    Az egész "görbekormányos" biciGlizés inkább próba-cseresznye alapon kezdődött, de az elejétől motoszkált bennem, hogy nem való ez nekem. Elég annyi, hogy a bicaj "egyeneskormányosítása" (ami a Ritchey Kyote vonalvezetésének ismeretében meglehetősen félrevezető) megnyitotta az utat a megszokott fékkarok használata előtt. "Véletlenül" volt egy pár régebbi, 2000 körüli évekből származó Avid fékkarom, ami a kétállású kialakítása miatt tud V-féket és cantit is kezelni. Ráadásul a felületkezelése is szépen passzol a BB7 Roadhoz, elsőként ezzel raktam össze. A bovdenezés Jagwire CEX bovdenházak és a hozzájuk passzoló, köszörült bovdenek. Természetesen a fék rövidebb húzási hosszához igazodó canti állással.

    ...és itt jött a meglepetés! Tovább javult, de még mindig csak egy erős-közepes V-fék erejét tudta a fék. Rövid "tesztidőszak" és némi agyalás után arra jutottam, hogy a fékkar még így is túl sokat húz. Erre utalt a kicsit koppanós fékkar-érzés is. Egyértelmű volt a feladat: Javítani kell a húzási hossz arányán. Miután a sufni megoldásokat kiszórtam, nem volt más hátra, megvettem egy újabb pár Avid SD7-et. Ezzel már igazi "fejletépős" fékezést produkál a bicaj, így minden rendben! :D

    A lényeg: a régi Avid kar kis "kaltikájának" (a kis "ketrec", ami a bovden fejét fogja) tengelye canti állásban 30 mm távolságban van a fékkar tengelyétől. Az Avid SD7-nél ez az érték egészen 27mm-ig csökkenthető, ez passzol a fék elvárt húzási hosszához, így már a fékerő és a moduláció is megfelelő.

    Tanulság?
    Az egyik tanulság az, hogy egyrészt a húzási hosszokat (vagy bármi erre következtetni engedő adatot) nem igazán lehet megtalálni a neten (vagy csak nekem nem sikerült) sem a fékkarokhoz, sem a fékekhez. Ez probléma lehet, mert az országúti (patkó- és tárcsa-) valamint a mini V-fékekhez való karokat gyakran teljesen csereszabatosként adják meg, ami szerintem nem teljesen igaz és csalódáshoz vezethet. Érdemes emiatt előbb méricskélni (vagy próbálgatni rolleyes.gif ).
    A második tanulság, ami a BB7 Road és MTB változatára is igaz, hogy a sokszor hangoztatott mantra, mely szerint hosszantiszálas bovdenház kell ezekhez, nem teljesen helytálló. Mindkét változatot spirális szerkezetű Jagwire CEX bovdenházakkal használom és hibátlanok. Szerintem fontosabb, hogy köszörült kivitelű bovdent válasszunk.
    A harmadik tanulság, hogy valóban olcsóbb és egyszerűbb egy "plug-and-play" jellegű hidraulikus rendszert venni, azokkal (általában rolleyes.gif) nem nagyon lehet mellényúlni. Viszont én szeretek a BB7-tel szöszölni, szerintem zseniális cucc, kb mindene állítható, totál testreszabható és teljesítményben sincs lemaradása. Ha most indítanám a projektet (és a fentieket megtaláltam volna valahol készen), akkor BB7 MTB-t vennék. :D

    #BB7 #BB7MTB #BB7Road

Új hozzászólás Aktív témák