Szállingóznak a GeForce GTX 460 SE-k

A hónap elején számoltunk be a Geforce GTX 460 SE lehetséges bevetéséről, mely a mai napon meg is történt. Az NVIDIA csendben rajtoltatta el a 768 MB-os GeForce GTX 460-at leváltó terméket, melyre már két partner rá is vetette magát. A kártya továbbra is a GF104-es lapkára épül, ám az eddig megszokott 336 CUDA mag helyett 288 aktív egység lesz benne. A vállalat ezt úgy éri el, hogy a chipben található nyolc darab streaming multiprocesszorból kettőt letilt, ennek megfelelően a textúrázó csatornát száma is 48-ra csökken. A teljes szélességű memóriabusz miatt pozitív változás is lesz, mivel az összes ROP blokk aktívan dolgozik. A mag- és shaderórajel 650 illetve 1300 MHz-re változik, míg a memórialapkák effektív frekvenciája 3400 MHz lesz.

Zotac GeForce GTX 460 SE
Zotac GeForce GTX 460 SE

A Zotac versenyzője teljesen a referenciamodellre épül, míg az EVGA is ezt a trendet követi az olcsóbb verzió esetében. Mindenesetre az utóbbi gyártó egy SuperClocked változatot is bevet, melynek a mag-, shader- és effektív memória-órajele rendre 720, 1440 illetve 3600 MHz-re nő. A kártyák egyébként a 768 MB-os GeForce GTX 460 fogyasztását másolják, továbbá a kimenetek tekintetében is a megszokott két DVI és a mini HDMI interfész marad meg.


EVGA GeForce GTX 460 SE alap és SuperClocked verzió [+]

A Geforce GTX 460 SE 179 dollárba fog kerülni, míg az EVGA Superclocked jelzésű versenyzője 189 dollárért vihető majd haza. A 768 MB-os GeForce GTX 460 a felhalmozott készlet erejéig elérhető marad. Az NVIDIA tehát ügyesen megoldotta a gyártópartnerek legnagyobb gondját, és sikerült egy nagyobb árbeli űrt kialakítani a legolcsóbb GF104-es lapkára épülő kártyák és a GeForce GTS 450 között.

A nemrég bemutatott GeForce GTX 580 esetében is történtek érdekességek a napokban. A megjelenés napján készült hírben beszámoltunk a kártya túlterhelés elleni védelméről, ami a frissen megjelent információk alapján nem teljesen hardveres alapokon nyugszik. A védelem alapvetően szoftveresen aktiválódik, amire a driver ad parancsot, amennyiben a kártya átlépi a 300 wattos fogyasztási határt, vagy éppen egy olyan program indul el, amihez eleve a lefojtott mód van aktiválva. Ide tartozik a Furmark is, ami számos grafikus kártya idő előtti meghibásodásáért felel, így nem véletlen, hogy a gyártók valamilyen módon védekeznek ellene.

Mivel a védelem aktiválásáért egy szoftveres modul felel, nem meglepő, hogy a hozzáértő felhasználók elkezdték keresni az inaktiválás lehetőségét. A GPU-Z fejlesztéséért felelős techPowerUp! megtalálta ezt a kiskaput, és elkészítették program legújabb verzióját, mely kikapcsolja a túlterhelés elleni védelmet. A szoftvert a „/GTX580OCP” paraméterrel kell indítani, és a driver képtelen lesz kiadni a védelemért felelős parancsot. Ezek a módosítások az operációs rendszer újraindításáig élnek, így mindenki kedvére nyúzhatja az új kártyát. Mindenesetre a fogyasztás érezhetően megugrik, hiszen a Furmark alatt a 350 wattba is belekóstol a VGA, ami messze nem egészséges az erre fel nem készített nyomtatott áramkör hiányában. Éppen ezért a védelem kikapcsolása károsíthatja a hardvert, így csak saját felelősségre érdemes játszadozni a GPU-Z új szolgáltatásával. Érdemes megjegyezni, hogy az AMD is alkalmaz túlterhelés elleni védelmet, ám a Radeon HD 5000 és 6000 szériás kártyákon teljesen hardveres megoldás van, vagyis szoftveresen nem írható felül a rendszer működése. Ez az oka annak, hogy a Radeonok esetében még nem érkezett hír az esetleges kiskapuról. A gyártók tehát folyamatosan hadilábon állnak az úgynevezett terhelésszimulátor programokkal, ami természetesen nem baj, hiszen a felhasználó érdekét szolgálja a megfelelően védett hardver, amit egy szoftver futtatása nem képes tönkretenni.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés