Samsung notebook blog: sztorik a szervizből

Úgy tartja a mondás, hogy "ahol dolgoznak, ott hullik a forgács", így van ez az IT termékek meghibásodásával is. Minőségbiztosítás ide, minőségellenőrzés oda, a többmilliós tételben gyártott elektronikai eszközök között időről-időre felbukkan egy-egy hibás darab, ami rossz esetben a felhasználónál adja meg magát, jó esetben garanciaidőn belül. Ilyenkor egyetlen választásunk, hogy a gyártó által javasolt garanciális szervizre bízzuk hőn imádott gépünket, és várjuk, hogy minél előbb visszakaphassuk, immáron működőképes állapotban.

A Samsung hazai képviselete jobbnak látta, ha nem az ország különböző pontjain alakít ki lokális vagy regionális szervizközpontokat, hanem egy tapasztalt céget bíz meg notebookjai és netbookjai szervizelésével. Újpesten, az Árpád út 44-46. szám alatt található VRG 1992 óta foglalkozik Samsung irodatechnikai eszközök (nyomtatók, monitorok stb.) garanciális és garancián túli javításával, így nem meglepő, hogy a pályázaton ez a cég nyerte el a gyártó notebook és netbook gépeinek országos szervizelési jogát.


[+]

A magyar vásárlók többsége egyre tudatosabban vásárol elektronikai és számítástechnikai eszközt, így az alacsony ár mellett a garanciaidő is egyre fontosabb szempont a vásárlás során. A netbookokra a törvényben előírt 12 hónap, míg a notebookokra 12+12 hónap jótállást vállal a Samsung, és egyre nagyobb igény mutatkozik a garanciakiterjesztésre is (főleg a cégek részéről), ezért ennek bevezetése már folyamatban van. Fontos, hogy tisztázzuk a 12+12 hónap (vagy másnéven 1+1 év) fogalmát, hiszen sokan nem tudják, mit jelent ez pontosan. A felhasználót a gép megvásárlását követő első 12 hónapban teljes körű garancia illeti meg, azaz a meghibásodás minden részegységre érvényes, javítás vagy csere esetén a garanciaidő újraindul. Amennyiben csak a második évben történik meghibásodás, úgy a korlátozott jótállás lép érvénybe, azaz a jótállási idő nem indul újra – viszont a Samsung a fődarabokra is garanciát vállal ebben az időszakban, egyes más gyártókkal ellentétben.


[+]

Sokaknál felmerül a kérdés, hogy mi történik akkor, ha egy külföldön vásárolt Samsung notebookra itthon akarják érvényesíteni a jótállási kötelezettséget. A Samsung notePC-kre 1 év, akkumulátorokra pedig 6 hónap nemzetközi garancia jár, tehát külföldön is megkapjuk a megfelelő támogatást (a nemzetközi szervizek elérhetősége itt található).


[+]

A vásárlóknak két lehetőség áll rendelkezésükre, hogy a meghibásodott notebookot/netbookot eljuttassák a Samsung újpesti szervizébe:

  • Személyes átadás a cég telephelyén
  • Az országos átvevőpontokon adategyeztetés után leadható a meghibásodott termék, ahonnan becsomagolást követően futárszolgálat szállítja a telephelyre (garanciaidőn belül ingyenes szolgáltatás)

A szervizponton leadott gépekhez helyben biztosítják a megfelelő dobozt és külső csomagolást (lásd képek), melyekben 100%-os biztonsággal jutnak el a gépek a feladótól az átvevőig.

Most már nem csak a hagyományos értelemben vett kiskereskelmi boltok és nagyobb üzletláncok árusítanak Samsung hordozható masinákat, hanem egyre több mobilszolgáltató kínálatában is fellelhetjük ezeket valamilyen mobilinternetes konstrukcióval párosítva. Amennyiben egy mobilszolgáltatónál vásárolt gép romlik el, úgy a szolgáltatónál is leadható a készülék, ahonnan szintén az újpesti szervizközpontba kerül átszállításra. Azzal érdemes tisztában lenni, hogy a garancia csak a Samsung termékeire vonatkozik, a modemre és az azzal kapcsolatos kompatibilitási problémákra nem terjed ki jótállás!


[+]

A Samsung nem csak a monitorokra, hanem egyedülálló módon vételártól függetlenül minden netbook és notebookkijelzőre 72 órás pixelhiba garanciát biztosít, ami már egyetlen hibás alpixelnél is cseregépet jelent. Ez is tekinthető prémium szolgáltatásnak, hiszen más gyártók többnyire az idevágó ISO Class II szabványt alkalmazzák még a többszázezer forintos notebookoknál is, tehát amellett, hogy defektes kijelzőt kapunk a pénzünkért, indulhat a hadakozás a cseredarabért.

A pixelhibára vonatkozó garanciát nem a szervizben, hanem a vásárlás helyén lehet érvényesíteni (ha a hiba nem egyértelmű vagy nehezen beazonosítható, úgy a kereskedő kérheti a szerviz állásfoglalását).

A törvényben meghatározott 30 napos javítási idővel kapcsolatban is vannak kedvezmények, de ez gépenként eltérő. Egyes konfigurációknál a 30 nap helyett már 15 nap elteltével is cserél a szerviz, de csak abban az esetben, ha ez  alkatrészhiány miatt következik be. Ez nagyon ritka eset, ugyanis a VRG-nél a legtöbb alkatrészből van raktáron cseredarab, ebből adódóan a javítás általában nem szokott 1-3 napnál tovább tartani. Amennyiben mégis raktáron nem lévő alkatrész cseréjére kerül sor, úgy 2-3 nappal tovább tart a javítás – ennyi idő, amíg az európai központi raktárból megérkezik egy alkatrész. Ennél több időt csak akkor vesz igénybe a javítás, ha a szervizes munkatárs jelszavak hiányában nem tud hozzáférni az operációs rendszerhez, és a felhasználó a közvetlen telefonos megkeresés ellenére sem érhető el napokig...


[+]

Ez abból a szempontból problémás, hogy amennyiben a javítandó gép nem teljesen működésképtelen, akkor a javítást nem szétszedéssel, hanem egy 2×2 órás tesztszoftver-lefuttatással kell kezdeni (ami általában 100%-os pontossággal jelzi ki a hibás hardverelemet), tehát a jelszóra/jelszavakra mindenképpen szükség van. A gépek szétszedéséhez csak ESD (elektrosztatikus kisülés elleni) védelemmel ellátott személy nyúlhat hozzá egy állandó páratartalmú szobában – a hőmérsékletet és páratartalmat regisztrálni és jegyzőkönyvezni kell!


[+]

Helyszíni riportunk készítésekor Vágvölgyi Róbert, a VRG szervizvezetője kérdésünkre elárulta, hogy a beérkező gépek sok esetben nem hardveres problémákkal kerülnek hozzájuk, hanem a feltelepített szoftverek rakoncátlankodnak, vagy éppen egy vírus okozza a látszólag rendellenes működést. Ilyen esetben garanciaidőn belül nem számolnak fel javítási költséget (kivéve, ha már sokadszorra kerül vissza ugyanezzel a hibával ugyanaz a termék), de a tényállásról értesítik a felhasználót. Jó hír, hogy a garanciaidőn túli tesztelés egy alkalommal ingyen van, és a gyári alkatrészek sem drágák, de a javításért már fizetni kell. A szerviz nem csak garanciális és garanciaidőn túli javításokkal foglalkozik, hanem van egy (egyelőre átalakítás alatt lévő) bemutatótermi rész, illetve várják azokat is, akik új Samsung notebookot vagy netbookot szeretnének vásárolni vagy meglévő konfigurációjukat szeretnék bővíteni – több memóriával, nagyobb merevlemezzel például. Ilyen esetben az ügyfél több opció közül is választhat, nem csak a gyári alkatrészekből, hanem más gyártóktól származó kiegészítők beszerelését is vállalják előzetes kompatibilitás-vizsgálatot követően.

Kávé a gépben Kávé a gépben
Kávé a gépben

Az internet telítve van szervizes városi legendákkal, ezért megkértük Vágvölgyi urat, hogy szervizes oldalról meséljen picit az ügyfelekről (név nélkül, természetesen). Válaszában egyértelműen tudtunkra adta, hogy nincs értelme trükközni, amennyiben felhasználói beavatkozás vagy fizikai behatás történt, az úgyis ki fog derülni – ha máshol nem, akkor a mikroszkóp alatt – és annak javítása már nem garanciális ügy. Gyakori "user error" a betört képernyő és a kávé áztatta billentyűzet, aminek legfőképpen a netbookok a szenvedő alanyaik kis méretük végett, illetve a fiatalabb korosztályban is egyre több ilyen gép talál gazdára, akik kevésbé óvatosak. A betört kijelzőnél muszáj panelt cserélni, a kávéval nyakon öntött gépnél pedig a billentyűzet cseréje kötelező. Utóbbinál a további vizsgálatok döntik el, hogy más részegységek cseréje is indokolt-e, de a felhasználó pénztárcája határt szabhat a javításnak – sok esetben egy alapos tisztítással a gép még évekig működhet hiba nélkül, azonban jegyzőkönyvbe kerül, hogy az ügyfél nem kérte a teljes javítást, tehát nincs garancia a tartósságra.


Ilyen csomagolásban érkeznek a gépek a szervizbe, ha hivatalos szervizpont intézi a csomagolást

Persze a felhasználók mindezek ellenére bepróbálkoznak, így például volt olyan ügyfél, aki helyben törte el a netbook kijelzőjét. Előfordult olyan eset is, amikor a gyanútlan szülő hozta be javításra notebookját, amiről szétszedés után kiderült ki, hogy "alapos üdítős mosáson" esett át. Az ügyfél váltig állította, hogy ő nem öntötte le a gépet, főleg, hogy a ház kívülről teljesen tiszta volt - mint utóbb kiderült, az otthon tartózkodó csemete volt a bűnös, csak nem merte bevallani tettét és kívülről lepucolta a ragacsos folyadékot, majd beadagolta a szülőknek, hogy "magától" romlott el.

Végezetül pedig egy érdekes statisztikai adat: Magyarországon a Samsung notebookok és netbookok árusítása majdnem egy éve kezdődött meg, ezalatt gazdára talált mintegy 33 500 darab készülék, aminek csupán 0,8 százaléka hibásodott meg, ami rendkívül jó aránynak számít a piacon.

Azóta történt

Előzmények