2020 körül lehet realitás a Light Field sztereoszkóp a VR-hez

Az idei VRLA rendezvényen az NVIDIA és a Stanford University demonstrálta a Light Field sztereoszkóp technológiát, amelyre a VR headsetek későbbi generációja épülhet. Ez a rendszer az aktuális technológiák legnagyobb problémáját orvosolja. Többek között a mélységélesség érzékelése a virtuális valóságban sokkal valóságosabbá válik. Mint ismeretes, ez manapság roppant kellemetlen jelenség, mert valójában a különböző, főleg utófeldolgozásra épített mélységélesség effektek egyfajta szimulált élményt adnak, amelyek sokszor nem túl kellemes eredményt számolnak. Ezt ugyan az agy képes feldolgozni, de kellemetlen mellékhatásokkal jár.

Az okok nagyon egyszerűek, ugyanis a felhasználó szeme kényszerűen is a kijelzőre fókuszál, nem pedig magára a megjelenített képre. Ez rendkívül megerőltető a szem számára, hiszen a valóságban nem ezt szokta meg, tehát a szemizmok egyrészt komolyabban igénybe vannak véve, másrészt az agy megpróbálja a beérkező adatokat a valóságnak megfelelően feldolgozni, és ez nyilván sikerül is, de a virtuális és a tényleges valóság eltérése miatt kialakulhat a rosszullét. Ez a legtöbbször émelygésben majd végül hányásban nyilvánul meg, de maga a folyamat viszonylag lassan alakul ki, tehát az émelygés következményét már nem kell megvárni, így rosszullét esetében azonnal le kell venni a headsetet.

Persze a probléma kialakulása egyénfüggő is, illetve az elmúlt évek kutatásaival szinten mindenki rájött, hogy a jelenség visszaszorítható úgy, ha az agyat megpróbáljuk becsapni. Azon nem lehet változtatni, hogy a szem ne fókuszáljon kényszerűen az egyetlen panelre, de az aktuális VR headsetek technológiáját ki lehet egészíteni az aktuális jelenet pontos másával a térhangzásra vonatkozóan. Ilyenkor az agy a szem és a fül által kapott információkat képes úgy értelmezni, hogy az a felhasználó számára ne legyen kellemetlen. A térhangzás ilyen formában egyfajta kiegészítése a látottaknak. Persze a teljes élménynek ez alapvetően a része, de a virtuális valóságban a mai technológiával a megfelelő térhangzás nem is hagyható el, mivel nélküle hosszabb távon biztosan rosszul lesz a felhasználó.

Az NVIDIA és a Stanford University ezt a problémát elemzi, és sikerült előállítani egy olyan prototípust, amelynél az émelygés akkor sem jelentkezik, ha az agynak a képi információk megértését nem segít feldolgozni a térhangzás. A technológia alapja két LCD panel használata, amelyek megadják a lehetőséget, hogy a szem a virtuális valóságban ne csak síkbeli pontokra, hanem térbeli tartományokra fókuszálhasson. Ez a módszer nem különbözik attól, ahogy a szemünk a valóságot érzékeli. Persze a prototípusban a két LCD panel 5 mm-re van egymástól, tehát így is csak a tényleges fókuszálási tartományunk egy része lesz lefedve, de kezdésnek nem rossz. Itt nem szabad elfelejteni, hogy a kutatás még ma is zajlik, és leginkább 2020 körül kaphat a piac Light Field sztereoszkóp technológiára épülő headseteket.

Az Light Field sztereoszkóp technológiával a térhangzás sem szükséges a virtuális valósághoz. Bár azt hozzá kell tenni, hogy ez egy nagyon fontos eleme az élménynek, tehát itt nem arról van szó, hogy ettől bárki is meg akarnak szabadulni, csupán meg kell teremteni a lehetőségét, hogy térhangzás nélkül se legyen rosszul a felhasználó a virtuális valóságban. Addig pedig a térhangzás egy alapvetően kezelendő probléma.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés