Új termékcsaládot teremt az NVIDIA az új GPU-jának

A Titan X a GP102-es fejlesztésre épít és a gépi tanulásra helyezi a fókuszt.

Az NVIDIA a tegnapi napon megmutatta a világ számára a legújabb csúcs-VGA-ját, ami már nem a GeForce sorozat része lesz, hanem szimplán a Titan X jelölést kapja. Ennek nagy jelentősége van, mivel a cég szeretné szegmentálni az asztali piacot is, mivel a GeForce családban szoftveresen korlátozzák a gépi tanuláshoz ajánlott Int8 pontosság futtatásának sebességét. Emiatt az eddig megjelent Pascal GPU-k ebben rendkívül gyengék, annak ellenére, hogy a hardverben a támogatás elméletben adott. Az új modell szerint a Titan válik egy konkrét termékcsaláddá, és ennek az első képviselője a Titan X, amiben Int8 pontosság már biztosan natív teljesítmény mellett érhető el.

Az alapok szempontjából a grafikára optimalizált Pascal köszön vissza, amelyre a GP104-es és a GP106-os grafikus vezérlő is épül. Ennek megfelelően az architektúra részletes bemutatását most mellőznénk, hiszen az alábbi cikkben erről már mindent leírtunk.

A Titan X alapja egy új lapka, amely a GP102-es kódnevet viseli. A fő lapkának szánt GP100 emiatt nem kerül bevetésre a PC-ben, illetve amiatt is, hogy nincsenek benne grafikus számításokhoz szükséges részegységek, vagyis tisztán gyorsítóként funkcionál. A GP102 ugyanakkor sokkal jobban hasonlít a GP104-ben bemutatott Pascal architektúrához, mint a GP100-as variánshoz. Ennek megfelelően 28 darab darab SMP található benne, ami összességében 3584 darab CUDA magot jelent 224 darab textúrázó csatorna mellett. A ROP blokkok száma is magas a 384 bites memóriabusz hatására, így a Titan X 96 darab blending egységet használ. A GDDR5X szabványú memórialapkák effektív órajele 10 GHz, és 12 GB memória van a fedélzeten. A működési frekvencia egyébként 1417 MHz, az átlagos GPU Boost pedig 1531 MHz.

Mivel a Fermi alapjairól már ismert, hogy a rendszer skálázási maximuma az aktuális memóriamodellel 6 GPC-nél tetőzik, így nem meglepők az előbbi értékek. Persze 2 SMP letiltásra került, de ez megszokottnak mondható manapság. A GP100-hoz képest a GP102 egyébként jelentős átalakításnak mondható. Egyrészt nyilván a grafikai számításokhoz szükséges egységek beépítése elengedhetetlen volt, de csökkent a közös regiszterterület mérete, illetve eltűnt belőle az NVLINK vezérlő is. Az eddigi adatok szerint a dupla pontossághoz szükséges egységek száma is jelentősen limitálva van, ugyanakkor a gépi tanuláshoz erre nincs is szükség, az NVIDIA pedig ide szánja a Titan X-et. A változások miatt egyébként csökkent a tranzisztorszám is, mivel a GP102 12 milliárd tranzisztorból áll.

A specifikáció ismeretében kiszámolható, hogy a Titan X szimpla pontosság mellett 10,1 TFLOPS-os elméleti számítási teljesítményt biztosít, ami lényegében a valaha elért legjobb paraméter a GPU-k világában. Int8-cal ez 40 TOPS-ra nő. A felezett pontosság kérdésére is ki lehet térni. Ugyan az NVIDIA ezt nem említette meg külön, de maga a Pascal architektúra támogatja az FP16-os számítások natív feldolgozását, csak a GeForce VGA-kban ez szoftveresen erősen korlátozva van. Ugyanakkor ez szintén fontos lehet a gépi tanuláshoz, így ezt a korlátot a Titan X esetében ugyanúgy feloldhatja az NVIDIA, hiszen úgy a 20 TFLOPS-ot is elérné a GP102 a felezett pontosság melletti számítási teljesítmény szempontjából. Nem mellesleg ez a funkció a DirectX 12 FP16-os módja miatt is fontos, mivel a fejlesztők bizonyos shadereket felezett pontosságra is írhatnak. Több esetben egyáltalán nem szükséges a szimpla pontosság, mivel nem ad előnyt a végleges képminőség tekintetében, így az FP16-os mód lehetővé teszi az ominózus shaderek kétszer gyorsabb futtatását. Ezt az Intel és az AMD újabb hardverei már támogatják, és az NVIDIA számára is előnyt jelentene a kihasználása, ha már beépítették a funkciót a hardverbe. A legfőbb kérdés persze az lenne, hogy egyáltalán miért kellett ezt szoftveresen limitálni a GP104 és a GP106 GPU-kat használó GeForce-okon.

Az új VGA hátlapján várhatóan a szokásos felállás köszön majd vissza, vagyis egy DVI, egy HDMI 2.0 és három DisplayPort 1.2 lesz rajta. A tápcsatlakozókból egy 6 és egy 8 tűs konnektorra lesz szükség, mivel a Titan X TDP fogyasztása az NVIDIA mérései szerint 250 watt.

Az NVIDIA Titan X augusztus 2-án jelenik meg 1200 dolláros árcédulával. Minden gyártó a referenciamodellt fogja forgalmazni, így csak a csomagok tartalmában várható eltérés.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés