Az asztali piacra is befut az NVIDIA Optimus

Az NVIDIA még 2010 elején mutatta be az Optimus technológiát, ami eddig a mobil piacon hódított. Az integrált és a diszkrét grafikus vezérlő optimális kihasználásáért felelő elgondolás működése egészen egyszerű. A GeForce driveren belül egy vezérlőprogram fut, amely a Microsoft WDDM 1.1-es felületére épül, így elengedhetetlen a Windows 7 operációs rendszer használata. A technológia segítségével a rendszer képes az integrált és a dedikált grafikus vezérlő között valós időben váltogatni, attól függően, hogy a számítógép fogyasztásának visszaszorítása vagy a teljesítményigényes alkalmazások futtatása a fontosabb. A rendszer igény esetén manuálisan is kalibrálható, így a felhasználó szabadon kiválaszthatja, mely erőforrás feleljen a program futtatásáért.

Az asztali PC-k esetében az Optimus várhatóan Synergy néven fog megjelenni, de ez még kérdéses, mivel a Zotac már használja ezt a márkajelzést. Persze a név lényegtelen, hiszen a mögötte rejlő technológia a fontos, ami a hírek szerint teljesen megegyezik a mobil piacon alkalmazott elgondolással. Az NVIDIA az asztali gépek körében ingyenessé teszi az Optimus használatát, az alaplapgyártóknak csupán egy SBIOS-t kell igényelniük, így a technológia használatához szükség lesz az alaplapi BIOS frissítésére. A támogatás az Intel H67, H61 és az érkező Z68 jelzésű vezérlőhidakra vonatkozik. Utóbbi lapka esetében SLI konfigurációk lekapcsolására is van lehetőség.

Mivel a Windows 7, illetve annak WDDM 1.1-es felülete csak egy aktív grafikus drivert kezel, a kijelzőt az alaplapon található kimenetek egyikére kell csatlakoztatni, vagyis a dedikált grafikus vezérlőről a képkocka át lesz másolva a rendszermemóriába, ahonnan végül kikerül a képernyőre. Ezt sajnos ennél jobban nem lehet megoldani, mivel az Intel IGP és a GeForce VGA is külön drivert követel, és azok közül csak egy lehet aktív, míg a másiknak egy virtualizált környezetben kell futnia. Elméletben egy másik opció az úgynevezett multiplexorok alkalmazása, amikor a Windows 7 operációs rendszert utasítjuk a grafikus driver teljes cseréjére. Ebben az esetben a speciális vezérlőprogramra nincs szükség, mivel a VGA az aktiválás után a saját memóriájába dolgozik. A multiplexorok alkalmazása persze áldozattal is jár, mivel a driver cseréjével a képernyőn látható kép egy pillanatra elsötétedik, betöltve a másik meghajtót.

Az Optimus és lényegében a nemrég bemutatott Virtu is a kényelmet helyezte előre, vagyis a grafikus vezérlők közötti váltás észrevétlenül történik. Az egyetlen hátrány a sebesség, mivel a képkocka átmásolása a rendszermemóriába időbe kerül, vagyis a multiplexorok nélküli váltás esetében a VGA teljesítménye némileg csökken az elméletben elérhető szinthez képest. Erre az Anandtech már rávilágított a Virtu tesztelésénél.

Az asztali piacra szánt Optimus előreláthatólag a Computexen fog bemutatkozni. Mivel az implementálás nagyon egyszerű, így az alaplapgyártók minden bizonnyal elkészítik a már megjelent termékekhez a szükséges BIOS-t.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés