Zafír GTO-trió

Bevezetés

Bármilyen termékről is legyen szó, életciklusa végén foghatjuk ki belőle a legjobb vételeket. Nincs ez másképp a számítógépek világában sem. Amikor generációváltáshoz érkezünk, a pár hónapja még csúcsterméknek számító vasak hirtelen a középkategóriába süllyednek, áruk csökken. Gyakran új néven, esetleg minimális módosítással kerülnek forgalomba, hiszen kell a hely az új modelleknek.

Mindnyájunk örömére kiélezett küzdelem folyik a videokártyák piacán, ráadásul modellfrissítés zajlik az ATI-nál és az NVIDIA-nál is. Tovább fokozza a hangulatot, hogy közeleg a karácsony, amikor ügyes tálalással a bennragadt készleteken is túl lehet adni. Igazi most vagy soha helyzet alakult ki, amit sem az ATI, sem az NVIDIA nem akar elszalasztani.

Ma az ATI Radeon X800 termékcsalád talán utolsó tagját jártuk körül, az X800 GTO-t. Miről is van szó? R4xx alapú grafikus processzor, 12 pixel futószalaggal, 256 MB memóriával, ami 256 bites vezérlőn csücsül. Mondhatni nincs új a nap alatt, hiszen ilyen terméket már az X800 sorozat másfél évvel ezelőtti debütjénél láthattunk, de akkor még X800 Pro-nak hívták. Később visszatért ez a megoldás utótag nélkül X800 néven, most újra itt van, de már X800 GTO-nak hívják.

Akkor mi változott? Elsősorban az árcédulán látható szám, másodsorban a GPU és a memória órajele, harmadsorban az alaplapi interfész. A felszín alatt viszont változott még pár dolog. A korai tizenkettes X800 Pro szíve 0,13 mikrométeres low-k gyártási technológiával készült, ami drága, de magas órajeleket biztosít. Az X800 alapját képező R430 chip olcsóbb, 0,11 microméteren készül, így ára is alacsonyabb. Az X800 GTO a generáció zárómodellje. Ahogyan a nyolc futószalagos X800 GT-hez, itt is többféle chipet használtak, melyek között lehet 0,11-es R430, módosított X800 Pro (natívan PCI Expresses) - R423, de akár 16 futószalagosról visszafojtott X850 XT mag - R480 - is.

A hazai piacra elsőkén a Sapphire megoldásai érkeztek meg, mindjárt háromféle. Az egyszerű X800 GTO, a passzív hűtéses Ultimate és a gyorsabb memóriával szerelt Fireblade. Mindhárom kártya alapórajele azonos, 400/490 MHz. Nem szabad megfeledkezni a tizenkét futószalagos konkurensekről sem.

VGA megnevezése Sapphire Radeon X800 GTO ATI Radeon X1600 XT AOpen Aeolus PCX680-DVD256 Gainward GeForce 6800 GS
GPU típusa R480, R430, R423 RV530 NV42 NV42
Gyártástechnológia 0,13 µm low-k 0,09 µm 0,11µm 0,11µm
Vertex shader egységek száma 6 5 5 5
Pixelfutószalagok száma 12 12 12 12
Textúrázók száma 12 4 12 12
ROP-egységek száma 12 4 8 8
Z-egységek száma 12 8 16 16
Támogatott VS-verzió 2.0+ (32 bites precizitás) 3.0+ 3.0+ 3.0+
Támogatott PS-verzió 2.0+ (24 bites precizitás) 3.0+ 3.0+ 3.0+
GPU órajele 400 MHz 590 MHz 325 MHz 425 MHz
Memória órajele 500 MHz 690 MHz 350 MHz 500 MHz
Memória sávszélesség 32000 MB/s 22080 MB/s 22400 MB/s 32000 MB/s
Memória mérete 256 MB 256 MB 256 MB 256 MB
Memória típusa GDDR3 GDDR3 DDR GDDR3
Memóriavezérlő 256 bites Crossbar 128 bites Ring Bus 256 bites Crossbar 256 bites Crossbar
Alaplapi interfész PCIe PCIe PCIe PCIe
Memóriavezérlő 256 bites Crossbar 128 bites Ring Bus 256 bites Crossbar 256 bites Crossbar
Támogatott DirectX-verzió 9.0b 9.0c 9.0c 9.0c

Sapphire X800 GTO és Fireblade

Meglepően kis dobozban érkezett hozzánk az alapmodell, a 256 MB-os Sapphire X800 GTO. A videokártya mellett telepítőlemezt, S-video és RCA kábelt, HDTV, S-video/RAC és DVI/D-sub átalakítót találtunk. A csomag része volt még egy tíz órás Guild Wars online RPG előfizetés és egy csillogó Sapphire-ATI matrica.

Nagyobb dobozban, de lényegében ugyanazzal a körítéssel érkezett a Sapphire X800 GTO család leggyorsabbika, a hagyományosan Fireblade-nek nevezett változat. A többletet egy PowerDVD lejátszóprogram és bővebb szoftvercsomag jelentette, melynek része a Sapphire Trixx tuningprogram. A gyártó szerint, ezzel 540/550 MHz-es órajelek, sőt, magasabb értékek is elérhetőek.


Balra a sima X800 GTO, jobbra a Fireblade

A sima GTO és a Fireblade más-más hűtést kapott. Az előbbi diszkrét, rézből készült, bordáján picike ventilátor serénykedik. Az utóbbin az X850 XT-n megismert, kétemeletes, nagyturbinás, a házból kifelé fújó megoldás feszít. Ennek egyrészt örültünk, mert jól szellőzik, másrészt ugyanakkor hangjával már az X850 XT tesztben sem voltunk megelégedve. A hűtők alól kikandikáló nyomtatott áramkörökre pillantva ikreket fedeztünk fel. A hűtést leszámítva hátulról is teljes volt az egyezés.

A hűtőktől megszabadított GTO-k nyomtatott áramköre, a második DVI csatlakozóhoz tartozó elektronika és a szín kivételével teljesen megegyezett az X850 XT-nél megismerttel, csupán az extra áramellátásért felelős hattűs csatlakozó hiányzott a kártyák végéről.

Megelégedéssel nyugtáztuk, hogy mindkét Sapphire X800 GTO központi processzora is X850 XT-ről származik, vagyis R480. Ebből arra lehet következtetni, hogy jól húzhatóak, és akár a további négy futószalag aktiválása is megoldható. Erre a kérdésre később még visszatérünk.

Ami még a GPU-nál is nagyobb meglepetést okozott, az a sima X800 GTO memóriája. Azt tudtuk, hogy a Fireblade-en 1,6 ns-os modulokra számíthatunk, de nem vártuk, hogy az alapkivitelen is ilyenekkel találkozunk.


Balra a sima X800 GTO, jobbra a Fireblade hűtése

Az 53 000 Ft körül kapható Sapphire X800 GTO és a nagyjából hatezer forinttal drágább X800 GTO Fireblade között csupán a hűtésben van eltérés. Mindkettőnek rézből készült a GPU-val érintkező része, de a Firebladenél a memóriák is érintkeznek a fémlappal. Tuning szempontjából mérvadó lehet a memória hűtése, bár az árkülönbségből egy komolyabb VGA-hűtő is kijön, igaz, annak felszerelésével elvész a garancia.

Sapphire X800 GTO Ultimate

A passzív hűtéses Sapphire X800 GTO Ultimate ugyanazzal a körítéssel és nagyon hasonló dobozban került hozzánk, mint a Fireblade. Ugyan ventilátor nélküli, hangtalan hűtési megoldásról van szó, de a gyártó a csomagoláson is feltüntette, hogy emellett megfelelő házszellőzésre is szükség van.

A hűtésről két vaskos borda és három, a szokásosnál is vékonyabb hőcső gondoskodik. A felépítmény ugyan elfoglalja a szomszédos bővítőkártya foglalatot, de nem olyan széles, mint például a Zalman ZM80D, így az északi híd közelsége sem okozhat gondot. A felső hőleadó elemeket csavarok rögzítik.

A külső réteget lehámozva gondos pasztázást találtunk, ez a gyárilag előszerelt passzív hűtéseknél nagyon ritka! A hátoldali csövek elrendezésével is meg voltunk elégedve, megfelelően távolra kerültek egymástól, így a hőleadás egyenletes az egész borda felületén.

A GPU fölötti részt és a hátlapot is csavarok tartják egyben. A GPU pasztázása szintén megfelelő, nem kétes állagú ragacsot, hanem igazi pasztát raktak rá. A hátsó bordára szigetelőréteg került, zárlattól tehát nem kell tartani. Az alumíniumból készült, 4 mm vastag, GPU felőli lemez még kellően vékony ahhoz, hogy ne árnyékoljon le túl sok meleget a hőcsövektől.

A vasakat eltávolítva ismét indigókékre színezett X850 XT nyomtatott áramkört találtunk.

Nagy örömünkre a GPU ismét R480, a memória 1,6 ns-os volt.

Tesztkonfiguráció, teszt

Hogy a Sapphire kártyáit a konkurensekkel szemben is el tudjuk helyezni, segítségül hívtuk az AOpen GeForce 6800 256 MB-os változatát. Bolondember fórumtagunknak köszönhetően pedig egy Gainward GeForce 6800 GS-t is bevethettünk, mely itthon ugyan még nem kapható és ára sem ismert pontosan, de Nyugat-Európában 240 euró környékén árusítják. A kártyáról annyit kell tudni, hogy a GeForce 6800-zal azonos, 0,11 mikrométeres gyártási technológiával készülő, NV42 GPU-ra épül, amely 256 MB GDDR3 memória társaságában a GeForce 7800 GT nyomtatott áramkörén csücsül.


Balra a GeForce 6800 GS, jobbra a GeForce 7800 GT

A 6800 GS egyszerre váltja fel a sima 6800-ast és a 6800 GT-t. A piacon minden bizonnyal a tavasszal érkező, középkategóriás GeForce 7600 család megjelenéséig marad majd. Az egyre nagyobb tömegben készülő GDDR3 memória árának csökkenésével előállítási költsége nem haladja meg az utótag nélküli GeForce 6800-ét.

A három Sapphire X800 GTO azonos órajelének köszönhetően azonos eredményeket hozott volna, ezért az amúgy is tuningolásra szánt Fireblade-et megemelt órajeleken, 540/550 MHz-en teszteltük; ez egyben a kártya végsebessége is volt, fölötte már hibázott.

Videokártya
és driver
Sapphire Radeon X800 GTO - Catalyst 5.11
Sapphire Radeon X800 GTO Fireblade (540/550 MHz) - Catalyst 5.11
Sapphire Radeon X800 GTO Ultimate - Catalyst 5.11

ATI Radeon X1600 XT 256 MB - Catalyst 8-173-1-050921a-026915E + OpenGL Fix
AOpen Aeolus PCX6800-DVD256 - Forceware 81.94
Gainward GeForce 6800 GS - Forceware 81.94
Processzor AMD Athlon 64 3800+ (2,4 GHz; 512 kB L2 cache; dual-channel)
Alaplap Asus A8N-SLI Deluxe
BIOS-verzió 1006
Chipset NVIDIA nForce4 SLI
Chipset-driver NVIDIA Unified Driver 7.11
Memória Corsair TwinX1024-3200XL - 2 x 512 MB
Időzítések 2-2-2-5
Merevlemez Hitachi Deskstar 7K250 160 GB (PATA, 7200 rpm, 8 MB cache)
DVD-meghajtó Asus DRW-0804P
Tápegység Cooler Master RS-450-ACLY (450 W) (Expert Computer Kft.)
Operációs rendszer Windows XP Professional Service Pack 1 + DirectX 9.0c
Játékok
  • ID Software - Doom 3
  • ID Software - Quake 4
  • EPIC Games - Unreal Tournament 2004
  • EA Games - Battlefield 2
  • Valve - Half Life 2
  • UBISoft - Far Cry
  • Vivendi Universal Games - Chronicles of Riddick: Escape from Butcher's bay

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA kártyák esetében a "minőség"-re, az ATI kártyák esetében pedig a legszebbre kapcsoltuk, később csak az FSAA-t és az anizotropikus szűrést állítottuk. A Catalyst AI-t alapállapotban hagytuk. A legtöbb játék esetében maximális grafikai beállításokat használtunk, ahol nem, ott külön jelezni fogjuk. A Doom 3, Half Life 2, FarCry, UT2004, Battlefield 2 és Riddick játékokban saját magunk által felvett demókat/replayeket használtunk fel a kártyák teljesítményének leméréséhez, minimálisra csökkentve így a meghajtó-optimalizációk esetleges hatását. A többi játékban egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel.

Fogyasztás, hang, hőmérséklet

A sebességtesztek előtt a különböző videokártyákkal lemértük a teljes rendszer fogyasztását. Fontos kiemelni, hogy az értékek a táp felvett teljesítményét jelzik, a konfigurációk ennek megközelítőleg a nyolcvan százalékával terhelték a tápot, a további húsz százalék az áramátalakítás folyamán hővé alakul. A mai modern számítógépek fogyasztásuk döntő többségével - akár 90 százalékával is - a 12 voltos ágat terhelik.

Terheletlenül a rendszerek felvett teljesítménye 85 W alatt maradt. A legkevesebbet az alacsony órajelű GeForce 6800-zal mértük, a legéhesebb a 6800 GS volt. Az órajelek emelése két wattos többlet formájában jelentkezett a GTO-nál. Magas órajelei ellenére a 0,09 mikrométeres csíkszélességgel készülő X1600 XT sem fogyasztott többet társainál.

Teljes terhelésnél már nagyobbak voltak az eltérések. A tuningolt X800 GTO-val is 190 watt alatt maradt rendszerünk fogyasztása, ez a tápon nagyjából 150 wattos terhelést jelent. Ha az egészet a 12 voltos ágra zúdítanánk, az még mindig 13 A alatti áramfelvételt jelentene. A 6800 GS és a tuningolatlan GTO ugyanannyit fogyasztott. Kevesebbel is beérte a 0,09-es Radeon X1600 XT és az alacsony órajelű GeForce 6800.

Hangzás tekintetében egyértelműen a passzív X800 GTO Ultimate volt a nyerő. A ventilátorosok közül a sima Sapphire X800 GTO tette leghalkabban a dolgát, bár a terhelés növekedtével a nagyobb ventilátorral rendelkező AOpen 6800 kevésbé zajosodott. A GeForce 6800 GS ventilátora induláskor meglehetősen hangos volt, de a rendszer beposztolásakor lehalkult. Az indítási hangerőt egyetlen teszt alatt sem érte el, de zaja mindvégig bőven az AOpen 6800-é fölött volt. Egyenesen az ATI-tól érkezett a Radeon X1600 XT, hűtése még csiszolatlan. Kis lapátkereke zavaróan magas hangon zajongott. A leghangosabban teljesített, és ráadásul kellemetlen hangszínű a Sapphire X800 GTO Fireblade hűtője, melyet a nagyobb X850 XT-től vett kölcsön. Ugyan a rendszer felállásával ez is halkult, de úgy is nagyon zavaró volt a morgása. Szemünkben a 6000 forintos többletet nem éri meg ez a hűtő.

A hőmérsékletek tekintetében már nem állt olyan rózsásan a passzív GTO. Tesztrendszerünket 25 fokos szobahőmérséklet mellett az asztalon helyeztük el, nem tettük házba. Három 20 perces FarCry kör után a GPU hőmérséklete elérte a 90 fokot, a VGA felülete pedig a 65 fokot. Eközben a videokártya vezérlőszoftvere már 120 százalékos fordulatszámon hajtotta volna a ventilátort, tehát a gyáriak szerint is melege volt. A passzív hűtésű Sapphire X800 GTO Ultimate hajtásához fokozott szükség van a megfelelő házszellőzésre. A többi videokártya hőfokát rendben találtuk. A gyári megoldások ellátták feladatukat, bár a különálló, extra hűtésekkel nem tudják felvenni a versenyt.

Tesztek - OpenGL, DirectX

OpenGL tesztek

Az OpenGL mindig is az NVIDIA territóriuma volt, most sincs ez másképp. Doom 3-ban meggyőzően vezet a GeForce 6800 GS, az alacsony órajeleken ketyegő sima 6800-ast is csak a tuningolt X800 GTO tudta megelőzni. Szűrők nélkül reménytelenül lemaradva, az utolsó helyen kullogott az X1600 XT. A szűrők bekapcsolásával némileg javult a helyzete, a GTO-t már be tudta fogni, de a GeForce 6800-asok mögött tetemes volt a lemaradása.

Hasonló a helyzet a szintén Doom 3 motorra épülő Quake 4-ben. 1024x768-as felbontásban szűrők nélkül a GeForce 6800 GS és a Radeon X800 GTO is megközelítette a játék 60 fps-es limitjét. Látványjavító elemek bekapcsolásával a Radeon X1600 XT kimozdult a sereghajtó szerepéből és megelőzte a GTO-t, de a GeForce-ok mögött lemaradt. Az X800 GTO csak jó 200 MHz-cel magasabb GPU és memória órajelen tudta megelőzni a GeForce 6800-at.

Chronicles of Riddickben még erőteljesebb volt az NVIDIA fölénye, alapos verést kapott az ATI középkategóriás mezőnye, még a tuningolt GTO is lemaradt az alap órajeleken járó GeForce 6800 mögött; a 6800 GS előnye utcahossznyi.

DirectX tesztek

A régi jó Unreal Tournament 2004 szárnyalt a mai középkategóriás kártyákon. Szűrők nélkül mindegyik kártyával processzorlimitált volt a teszt. AF és AA bekapcsolásával a nagyobbik felbontásban már csökkent a GeForce 6800 és a Radeon X1600 XT lendülete, ez a kisebb memória sávszélességnek köszönhető. Az előbbi kártya esetében az alacsony órajel, az utóbbinál a memóriavezérlő szűkössége (csupán 128 bites) volt a kiváltó tényező.

Alapórajelen Half Life 2-ben is a GeForce 6800 GS volt a nyerő, bár előnye az X800 GTO-val szemben sokkal kisebb, mint OpenGL-ben. Amint egy kis tuningra került a sor, a kanadaiak üdvöskéje át is vette a vezetést. Néhány MHz-es pumpa a GeForce-szal is csodákat művelne, mert az alacsonyabb frekvenciás sima 6800-as lemaradt. Szűrős tesztünkben kellemetlenül az utolsó helyre szorult a Radeon X1600 XT, az aszimmetrikus felépítés nem muzsikált valami fényesen.

Emelt órajeleken FarCry-ban is maga mögé utasította a Radeon X800 GTO az alapórajeles GeForce 6800 GS-t, tuning nélkül viszont mögötte maradt. Az utolsó helyet sajnos ismét a Radeon X1600 XT bérelte ki magánk, jelentősen lemaradva házon belüli konkurense mögött is. Jó jel, hogy a modern, magas szintű shaderekkel teletűzdelt játék mindegyik kártyán játszható volt látványjavítókkal, még 1280x1024 pixeles felbontásban is.

Szűrők nélkül Battlefield 2-ben is hasonló volt a helyzet, mint a többi DirectX játékban. Vezetett a húzott X800 GTO, majd következett a GeForce 6800 GS, utána jött az alapórajeles GTO, végül a többiek. A látványjavítók bekapcsolásával még jobb helyzetbe került a GTO. Már alap órajeleken is maga mögé utasította a 6800 GS-t. A kisebb memória sávszélességű X1600 XT viszont továbbra is a két GeForce között maradt.

Tuning, értékelés

Tuning

Ugyan a Sapphire Radeon X800 GTO Fireblade-et az első pillanattól kezdve emelt órajeleken járattuk, bennünk motoszkált a kérdés, hogy a csupán hűtésben különböző, de olcsóbb alapmodell milyen tartalékokat rejt. Nagy meglepetésünkre a báránybőrben farkas bújt meg. A diszkrét hangú hűtővel is 555/570 MHz-re tudtuk hibamentesen felpumpálni az egyszerűbb Sapphire GTO-t. Ez alap órajeleihez képest 38, illetve 16 százalékos emelést jelent, így a Fireblade-nél a zajosabb hűtővel 35, illetve 12 százalékos többletet tudtunk kicsikarni. Ez is bizonyítja, hogy tuningnál nagyon sok múlik a szerencsén.

Sajnos jelen esetben nem a szerencse dolga volt, hogy az R480-as GPU-val szerelt GTO-kon nem tudtuk aktiválni a szunnyadó négy futószalagot. BIOS flesselés után is maradt a szomorú tény, a Sapphire X800 GTO-k 12 futószalagosak. Egy kis internetes kutatómunka után kiderült, hogy csak a Sapphire X800 GTO2 kapott moddolható GPU-t. Ennek a nehezen beszerezhető modellnek az ára viszont vetekszik a már eredetileg is 16 futószalagos X800 XL-ek árával. Maradtunk tehát a 12 futószalagnál és az emelt órajeleknél, amivel kvázi Radeon X850 Pro szint fölé jutottunk.

Doom 3-ban az alap órajelesekhez képest 15 és 30 százalék között gyorsult a GTO. A legnagyobb változást 1280x1024-ben tapasztaltuk látványjavítókkal, ez az fps értékben is jelentős emelkedést mutatott. A két tuningolt GTO között nem volt nagy eltérés. Természetesen az OpenGL királya továbbra is az NVIDIA maradt.

Far Cry-ban a GTO tuningolása 10 és 29 százalék közötti sebességnövekedést hozott. A legkisebb eltérést a gyengébb felbontásban, szűrők nélkül kaptuk, a legnagyobbat 1280x1024-ben AF és AA mellett. Az utóbbi beállítással így nagyszerű sebességet és képminőséget kaptunk. Far Cry-ban majdnem 10 százalékos eltérést tapasztaltunk a két túlhajtott GTO között.

Fergeteges, 33 százalék körüli tuningos gyorsulást tapasztaltunk Battlefield 2-ben. Az fps értékek mindkét felbontásban és mindkét képminőségi szinten egyformán megnőttek. Ebben a tesztben még a GeForce 6800 GS is alaposan lemaradt.

Értékelés

A pillanatnyi helyzetet figyelembe véve a Radeon X800 GTO a középkategória királya. Amint megérkezik a GeForce 6800 GS, ez a helyzet változhat, de ki kell hangsúlyozni a feltételes módot, mert könnyen meglehet, hogy az új GeForce jelentősen drágább lesz a GTO-nál, és inkább a négy futószalaggal izmosabb Radeon X800 XL, és a szintén 16-os GeForce 6800 GT árkategóriájába kerül. Amint hazánkban is elérhetővé válik a GeForce 6800 GS, kivizsgáljuk ezt a kérdést.

A Sapphire Radeon X800 GTO személyében egy nagyszerű kártyát ismertünk meg. Nyomtatott áramköre, R480 GPU-ja és 256 MB, 1,6 ns-os GDDR3 memóriája alapján egy Radeon X850 Pro, de ára csupán 53 000 Ft. Emelt órajelekkel akár 30 százalék fölötti teljesítmény-többletet is ki lehet csikarni belőle. Mindemellett egy alapjáraton kellemesen halk hűtést kapott, ami teljes fordulaton sem válik kellemetlenül zajossá. A kártya igazi best buy, különösen ajánlott.

Elvárásainkhoz képest alulteljesített a jelenleg 59 000 Ft környékén megvásárolható Sapphire Radeon X800 GTO Fireblade. Ugyan a gyártó által megadott tuningolási szintet teljesítette, de e fölé még borzasztóan hangos hűtésével sem sikerül jutni. Mindemellett ez a kártya is elérte, sőt, túlteljesítette a sokkal drágább Radeon X850 Pro szintjét. Teljesítménye a tuningnak köszönhetően megközelítőleg 30 százalékkal növekedett. Ha nem lenne a sima Sapphire X800 GTO és az a fránya hangos hűtés, akkor különösen ajánlott minősítést kapna.

A harmadik, egyben legdrágább (62 000 Ft) a Sapphire Radeon X800 GTO Ultimate nem a tuningra született, passzív hűtésével inkább a hangtalan, de 3D-ben is potens kártyát igénylőknek készült. Hűtője a legjobb gyári passzív megoldás, amivel eddig találkoztunk. Azoknak ajánlott, akik nem szeretnék kiegészítő passzív hűtéssel veszélybe sodorni videokártyájuk garanciáját.

Sapphire Radeon X800 GTO Sapphire Radeon X800 GTO Ultimate

rudi

A Sapphire Radeon X800 GTO videokártyákat az Expert Computer Kft., a HRP Kft. és a Ramiris Rubin Rt., az AOpen Aeolus PCX6800 videokártyát a Sowah Kft. bocsátotta rendelkezésünkre. Köszönet bolondember fórumtagunknak a Gainward GeForce 6800 GS videokártyáért.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés