AMD Radeon HD 7790: a hiányzó láncszem

Mit rejt a Bonaire?

Ahogy az előző oldalon említettük, az AMD az új népkártyának szánt Radeon HD 7790-be egy teljesen új lapkát tervezett. A termék így a 160 mm²-es kiterjedésű, Bonaire kódnevű cGPU-ra épül, mely a TSMC 28 nm-es gyártósorain készül és nagyjából 2,08 milliárd tranzisztort tartalmaz. A GCN architektúrára alapozó lapkába összesen 14 darab CU került, melyek négy tömbbe lettek szervezve, emellett a rendszer két ACE és két setup motort kapott összesen 16 blending és 64 Z mintavételező mellett. A ROP blokkok az L2 gyorsítótárra kapcsolódnak, melynek mérete 512 kB. A Control Hubra alapozó memóriavezérlő 128 bites memóriabuszára 1 vagy 2 GB-os GDDR5 szabványú fedélzeti memória köthető.


A Bonaire cGPU blokkdiagrammja [+]

Az 1 GHz-es magórajelen üzemelő Radeon HD 7790 esetében a lapka természetesen az összes, azaz 14 darab CU-val dolgozik, ami 896 shader részelemet és 56 darab Gather4-kompatibilis textúrázó csatornát eredményez. Az adatok alapján kiszámítható, hogy a termék 1,79 TFLOPS-os számítási teljesítményre képes, míg dupla pontosság mellett 112 GFLOPS-ra lehet számítani. A GDDR5 szabványra épülő memórialapkák 6 GHz-es effektív memória-órajelen ketyegnek.

Hirdetés

A Bonaire cGPU felépítése egy logikus evolúciós folyamatot követ, de alapvető érdekessége, hogy az AMD már a középkategóriában is bevezette a két setup motort. Ennek megfelelően az újdonság ebből a szempontból arra képes, amire a Pitcairn és a Tahiti kódnevű lapka. Ez az elv gyökeresen eltér attól, amit az NVIDIA használ, hiszen a zöldek a skálázható felépítésben hisznek, aminek a teljesítménye igen szélsőségesen változik a különböző lapkákban. Az AMD szerint azonban az elmúlt években megjelent DirectX 11-es játékokat megvizsgálva megállapítható, hogy egyetlen program sem használ skálázható tesszellálást. Ez jórészt arra vezethető vissza, hogy a fejlesztőknek éppen elég munka egy tesszellációs szinthez hozzáigazítani a textúrákat, illetve a modelleket, így a költségek féken tartása érdekében minden bizonnyal az érkező játékok is egyetlen tesszellációs szintet kínálnak majd. A Bonaire cGPU felépítésével az AMD ehhez szeretne igazodni, mivel egységes program oldali terhelés mellett egységes hardveres képességeket kell kialakítani.

A Bonaire cGPU másik fontos fejlesztése a megújuló PowerTune funkció. Ez még a Radeon HD 6900-as sorozatban mutatkozott be, és az újabb lapkákban csak alapvető ráncfelvarrást kapott a hatékonyabb működés, a ZeroCore Power, illetve a PowerTune Boost szolgáltatások bevezetése érdekében. A PowerTune első implementációjára jellemző volt, hogy három vagy négy különböző DPM állapot alapján működött. Ez tulajdonképpen azt jelentette, hogy a kártyának négy különböző magórajel és ehhez rendelt működési feszültség volt előre beállítva, és a munkafolyamattól függően ezek között váltogatott, majd az adott állapotot a betöltött PowerTune profil alapján skálázta.


A korábbi PowerTune implementáció [+]

Az új PowerTune emeli a tétet, és nyolc különböző DPM állapotot kínál, amelyek között 10 ezredmásodpercenként képes váltani. Mindegyik állapothoz külön magórajel és ehhez tartozó feszültség társul, így a feladattól függően ugrál közöttük a rendszer. Az AMD szerint ez biztosítja, hogy a grafikus processzor teljesítménye mindig tökéletesen igazodjon az adott alkalmazás igényeihez. Az állapotváltások a cGPU aktivitásától, illetve a TDC (áram) és a TDP (hő) limittől függenek. Az új PowerTune alatt a Boost funkció elvész, mivel a kártya a rendszer alapvető működése miatt mindig arra törekszik, hogy a lehető legmagasabb magórajelet állítsa be, tehát úgy is fel lehet fogni ezt, hogy a Boost automatikussá válik.


Az új PowerTune implementáció [+]

Az új PCI Express 3.0-s csatolóba illeszthető termék hátlapján egy dual-link DVI, egy 3 GHz-es HDMI 1.4a-s, valamint két mini DisplayPort 1.2 HBR2-es kimenet található. A kártya természetesen képes a hatmonitoros Eyefinity konfigurációk meghajtására a DDM Audio használata mellett, mely minden kijelzőhöz külön nyolccsatornás hangfolyamot képes rendelni. A videók gyorsítását továbbra is az UVD 3.0-s motor látja el, mely a magas órajelen való működésnek köszönhetően a 4096x2160-as felbontású tartalmakkal is megbirkózik, emellett a H.264-es videók transzkódolását a VCE gyorsíthatja fel.

Az AMD a Bonaire esetében a fogyasztást is kihangsúlyozta, mely ezen a teljesítményszinten bámulatosan jó lett a hivatalos adatok alapján. Az új VGA alapértelmezett beállítások mellett 85 wattos limittel rendelkezik, amit a felhasználó a Catalyst Overdrive menüjében képes szabályozni pozitív, illetve negatív irányban. Természetesen egy 6 tűs PCI Express tápcsatlakozó használata szükséges, ám a terhelésmentes időszakokban az újdonság visszafogja magát, és a fogyasztás ilyenkor kicsivel 10 watt fölött alakul, míg a ZeroCore Power szolgáltatás aktiválódása mellett beéri 3 wattal is.


[+]

A tuning az új PowerTune mellett egy kicsit kacifántos lesz, mivel a rendszer állandóan az optimális órajelre törekszik. A felhasználó ugyan módosíthatja a legnagyobb állapot órajelét, de a többit már nem, így gyakorlatilag a hardver nem mindig fog a megemelt órajelen üzemelni. Azt egyelőre még nehéz átlátni, hogy erre a működésre a harmadik féltől származó tuningprogramok hogyan reagálnak, mivel a PowerTune eddig is nagyon komplex rendszer volt, és ezt bonyolítva az AMD egyáltalán nem könnyíti meg tuningszoftverek dolgát.

A Bonaire funkcionalitásban teljesen a Tahiti, a Pitcairn és a Cape Verde kódnevű megoldásokat másolja, így támogatja a DirectX 11.1-es, az OpenGL 4.3-as és az OpenGL ES 2.0-s API-t, emellett kezeli a C++ AMP-t és az OpenCL 1.2-es felületet, valamint a Partially Resident Textures kiterjesztést. Túl sok meglepetést tehát az új lapka ebből a szempontból nem tartogat.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények