MSI GeForce GTX 770 Lightning teszt

Tesztkonfig, fogyasztás, tuning, specifikációk

Az MSI GTX 770-es kártyáját először az NVIDIA referencia órajeleinek megfelelően mértük le, majd később a gyártó által belőtt tuninggal is lefuttattuk a méréseket. A főszereplő mellé bekerült a GTX 680 és 670 is, de a zöldek oldaláról még a 780 is helyet kapott. A konkurens AMD részéről most a HD 7970 és a HD 7970 GHz Edition, valamint a HD 7950 Boost Edition került be a tesztbe.

Tesztkörnyezet
Videokártyák MSI GeForce GTX 770 Lightning 2048 MB (Geforce driver 320.18)
NVIDIA GeForce GTX 780 3072 MB (Geforce driver 320.18)
NVIDIA GeForce GTX 670 2048 MB (Geforce driver 320.14)
NVIDIA GeForce GTX 680 2048 MB (Geforce driver 320.14)
AMD Radeon HD 7970 GHz Edition 3072 MB (Catalyst 13.3 beta3)
AMD Radeon HD 7970 3072 MB (Catalyst 13.3 beta3)
Sapphire Radeon HD 7950 Boost Edition 3072 MB (Catalyst 13.3 beta3)
Processzor Core i7-3770K (3,60 GHz) – túlhajtva 4,3 GHz-en
EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap MSI Z77 MPOWER (BIOS: V17.5) – Intel Z77 chipset
AHCI driver: Intel 11.5.0.1207
Memória

G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL

Háttértárak Intel SSD 320 160 GB SSDSA2CW160G310 (SATA 3 Gbps)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Cooler Master Silent Pro M600 – 600 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit

Csúcskategóriás kártyákról lévén szó, most is úgy döntöttünk, hogy Intel Core i7-3770K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretein belül 4,3 GHz-re emeljük, ami mellé a 16 GB G.Skill márkájú memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re srófoltuk fel. Ami a meghajtóprogramokat illeti, a GTX 780 az NVIDIA-tól kapott 320.18-as jelölésű driverrel működött, míg a másik két egy GPU-s GeForce a legújabb 320.14-es beta driverrel zakatolt.

A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1200-as és 2560x1600-as felbontásban teszteltük. A képminőséget maximálisra vagy ahhoz nagyon közelire állítottuk. Az AMD és az NVIDIA meghajtóprogramjaiban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást pedig mindig az adott játékban aktiváltuk.

Játékok

  • Anno 2070 (DirectX 11) - motor: InitEngine / műfaj: stratégia
  • Battlefield 3 (DirectX 11) - motor: Frostbite 2.0 / műfaj: FPS
  • BioShock Infinite (DirectX 11) - motor: Unreal Engine 3 / műfaj: FPS
  • Crysis 3 (DirectX 11) - motor: CryEngine 3 / műfaj: FPS
  • DiRT Showdown (DirectX 11) - motor: EGO Engine / műfaj: autóverseny
  • Hitman: Absolution (DirectX 11) - motor: Glacier 2 / műfaj: TPS
  • Metro 2033 (DirectX 11) - motor: 4A Engine / műfaj: FPS
  • Sleeping Dogs (DirectX 11) - motor: United Front Engine / műfaj: TPS/akció
  • Tomb Raider (DirectX 11) - motor: Crytal Engine / műfaj: TPS/kaland

A mérésekhez eddig használt játékok palettáját újfent megváltoztattuk némileg. Továbbra is fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, így a közelmúltban néhány korábbi játékot menesztve újabbak kerültek be a csomagba. A Nexuiz szerepét a Tomb Raider legújabb kiadása tölti be, a Batman: Arkham City helyére a Crysis 3 került, míg a Sniper Elite V2-t a BioShock Infinite váltotta.

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Sleeping Dogsnál a benchmark toolt használtuk, ahogyan a BioShock Infinite, Metro 2033, DiRT Showdown, Hitman: Absolution, valamint Tomb Raider esetében is. A Battlefield 3-nál a Going Hunting című küldetés első perceit mértük le FRAPS-szel, az Anno 2070 esetében az első pálya elején található demót vizsgáltuk hasonló módon, míg a Crysis 3-nál a Canyon nevű pálya elején található demó jellegű részt mértük. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 rendszerint hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.

A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Check 3000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro 2033 benchmarkja alatt mértük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadoznak az értékek, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, mely a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel.

A magasabb gyári TDP ellenére a mi tesztünkben nem fogyasztott többet az NVIDIA referencia órajeleire belőtt kártya, míg az MSI tuningja 12 wattot pakolt rá erre. Az AMD GCN mikroarchitektúrás kártyák egyik újítása volt a ZeroCore Power nevű szolgáltatás, amely hosszú üresjárat esetén képes az adott kártya fogyasztását minimálisra csökkenteni. Mindez akkor következik be, ha a számítógépen az operációs rendszer készenlétbe (stand-by) helyezi a megjelenítőt, ilyenkor a kártyán található ventilátor(ok) leáll(nak), és a termék fogyasztása 2-3 watt körüli értékre csökken. A fenti grafikonon látható, hogy ennek megfelelően egyelőre az NVIDIA kártyái jóval kisebb arányban korlátozzák fogyasztásukat, ha a megjelenítő készenlétbe kerül.

Az MSI masszív hűtése jól vizsgázott. A GPU hőmérsékletet a mi tesztkörnyezetünkben nem tudtuk 55 Celsius-fok fölé srófolni, miközben a két légkavaró tempója nem sokat változott. Üresjáratban 1000-1050 fordulatot tettek a ventilátorok, míg terhelés közben 1200-1250-re kúszott fel ez az érték, így meglehetősen csendben, hirtelen zajszintváltozás nélkül üzemelt a hűtő.

Végül természetesen a kártya túlhajtási lehetőségeire is vetettünk egy pillantást. Ahogy korábbi cikkeinkben már említettük, a Keplerrel némiképp változott a tuning, hisz az NVIDIA turbója, a GPU Boost megjelent a színen. Azt már tudjuk, hogy a Boostot nem lehet kikapcsolni, így az a túlhajtás során is jelen van.

Első körben a fogyasztási limitet kellett kitolnunk, amit az EVGA PrecisionX által engedett maximális 106%-ra állítottunk be. E mellé a GPU célhőmérsékletét is a maximumra emeltük. A már gyárilag alaposan túlhúzott kártya GPU-ját így 1210 MHz-re tudtuk emelni, míg memóriáját 1803 MHz-ig sikerült felsrófolnunk.

VGA megnevezése GeForce
GTX 770
GeForce
GTX 680
GeForce
GTX 670
Radeon HD 7950
Boost Edition
Radeon HD 7970
GHz Edition
Kódnév GK104 Tahiti Pro Tahiti XT
Gyártástechnológia 28 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra Kepler GCN
Tranzisztorok száma 3,54 milliárd 4,31 milliárd
GPU lapka mérete 294 mm2 365 mm2
GPU/Turbo órajele 1046/1085 MHz 1006/1058 MHz 915/980 MHz 850/925 MHz 1000/1050 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 324 MHz 300 MHz
Shader processzorok típusa stream multiprecíziós vektor
Számolóegységek száma 1536 1344 1792 2048
Textúrázók száma 128 textúracímző
és -szűrő
112 textúracímző
és -szűrő
112 textúracímző
és -szűrő
128 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 8 blokk (32) 8 blokk (32)
Memória mérete 2048 MB 3072 MB
Memóriavezérlő 256 bites crossbar 384 bites hubvezérelt
Memória órajele terhelve 1752 MHz (GDDR5) 1502 MHz (GDDR5) 1250 MHz (GDDR5) 1500 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 162 MHz 150 MHz
Max. memória-sávszélesség 224 384 MB/s 192 260 MB/s 240 000 MB/s 288 000 MB/s
Támogatott DirectX 11 11.1
Dedikált HD transzkódoló NVENC VCE
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása Purevideo HD (VP4) AVIVO HD (UVD 3)
Hivatalos TDP 230 watt 195 watt 170 watt ~200 watt ~250 watt

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés