Autószimulátor magas fokon: interjú és próba

Interjú: a kezdetek

PH: Hogy kezdődött a szimulátor fejlesztése?

SimHouse: Sok-sok éve – még az ezredforduló környékén – hobbiként indult nálunk a szimulátorozás. Különböző autós játékok (már ha a komoly szimulátorokat játéknak lehet nevezi egyáltalán) online bajnokságain találkoztunk, eleinte mint ellenfelek, később mint barátok. Visszatérő téma volt, hogyan fejleszthetőek a különböző beviteli eszközök, kormányok, pedálsorok, illetve hogy a különböző szoftverekben milyen rejtett lehetőségek vannak, melyekkel még tovább lenne fokozható az élmény, vagyis a realitás. Olyan típusú emberek vagyunk, akik ha valamibe belevetik magunkat, akkor abból szeretnénk kihozni a maximumot, így hamar elkezdődött a különböző szoftverek és hardverek közös módosítgatása, buherálása. Van közöttünk informatikus, közgazdász, matektanár, de olyan is, aki korábban amatőr versenyzéssel és autótuninggal foglalkozott, így elég sok területről hoztunk magunkkal tapasztalatokat. A fejlesztés pedig egyre komolyabb mértéket öltött; ahogy fejlődött a technika – és persze mi is –, úgy tudatosult bennünk, hogy a szimulátort a puszta szórakozáson kívül jóval komolyabb és hasznosabb célokra is lehet használni.


A SimHouse szimulátora tavasszal, a Veletechen

PH: Milyen gyári komponenseket használtok és miért pont azokat? Mennyi próbálgatás kellett a megtalálásukhoz?

SimHouse: Kezdetben minden, a kormány, a váltó, de még a pilótaülést mozgató szervorendszer is gyári komponens volt, amit bárki megvásárolhat magának a helyi vagy internetes boltokban. Az igazán érdekes dolgok viszont éppen akkor kezdődnek, amikor az ember összerakja a gyári szettet, és elkezdi kiismerni a működését, lehetőségeit, határait, hibáit, majd nekilát ezek javításának, korrigálásának. Csak a kormányt nézve megfordult már a kezünkben a Logitech, a Fanatec és a Thrustmaster összes modellje; természetesen mindnek vannak jó és rossz tulajdonságai, egyik sem tökéletes. Emellett a magasfokú igénybevétel miatt számunkra nagyon fontos az egyes elemek tartóssága is, a boltban kapható PC-s kiegészítőket pedig rendszerint nem ilyen mértékű nyúzásra tervezik.

Jelenleg egy átalakított, alaposan megerősített Logitech G27 kormány van a szimulátorban, amit ki fogtok próbálni, de tavasszal a Veletechen még egy Thrustmaster T500RS-re alapozó megoldást használtunk, a tartósság érdekében valódi autóalkatrészekkel kiegészítve. Az aktuális pedál is egykor egy G27-es szett része volt, de az eredeti modellből már csak 2-3 alkatrész maradt benne, vagyis minden részletet állandóan fejlesztünk. A kísérletezgetés, próbálgatás és a tanulás rengeteg időt igényel, és sosem érezzük azt, hogy itt a vége, és ne lehetne még hova továbblépni, minden részleten folyamatosan csiszolunk.


A pedálsor már csak részleteiben emlékeztet a Logitech G27-re, pedig valaha az volt

PH: Hogyan zajlik a szoftver és hardver illesztése?

SimHouse: Az autószimulátor programok, mint például az iRacing, a NetKar Pro vagy az ISI motort használó játékok (rFactor, Race On, GT Legends stb.) jellemzően rendelkeznek valamilyen telemetria outputtal, melyen keresztül rengeteg adat nyerhető ki a szimulátorban futó jármű aktuális mozgásáról (kerekenkénti sebességek, pedálállások, különböző irányba ható erők és gyorsulások, futóműadatok és még sok minden). Ezeket az információkat használja fel a vezérlőegység, mely különböző számítások útján a megfelelő reakciókat küldi tovább az ülés mozgatásáért felelős karoknak. Ezeknek a hatásoknak a finomítása és az egyes komponensek összehangolása a legnagyobb feladat a szimulátor fejlesztésében, hogy minél valóságosabb érzést keltsenek a pilótában.

Szerencsére világszerte vannak más hozzánk hasonló, lelkes csapatok, akik foglalkoznak ezzel a témával, és megtalálhatók a neten azok a fórumok, ahol megbeszélhetők egymással az elért eredmények és a technológiai részletek. A legtöbb problémára fellelhető rész-, illetve akár komplett megoldás is az interneten (fizetős vagy nyílt forráskódú programok, programrészletek formájában), melyeket aztán lehet tovább csiszolgatni, paraméterezni a saját rendszereken. Valahol olyan ez, mint egy versenyautó beállítása, csak mi fordítva csináljuk. A telemetria alapján nem az optimális tapadási és vezetési konfigurációt keressük (már ami az ülésmozgatásért felelős rendszer finomhangolást illeti), hanem azt, ami tapasztalataink szerint a legélethűebb érzést kelti a vezetőben.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Hirdetés