Új szintre emeli a mobil Radeonok teljesítményét az AMD

Dióhéjban az új generáció

Az AMD a mai napon hivatalosan bejelentette az új generációs mobil Radeonokat, melyek a HD 7700M, 7800M és 7900M sorozaton belül fognak hódítani. Mindegyik lapka 28 nm-es gyártástechnológiával készül, a termékek pedig rendre a Wimbledon, a Heathrow és a Chelsea kódnevet viselik. A Wimbledon lényegében a Pitcairn mobil leszármazottja, míg az utóbbi két megoldás a Cape Verde cGPU-ra épül. Ebből kitalálható, hogy az új versenyzők valóban újak, így a GCN architektúra építenek, amelynek képességeit korábban már részletesen elemeztük egy cikk formájában.

Az AMD Radeon HD 7700M, 7800M és 7900M sorozatba tartozó MXM-modulok paramétereit az alábbi táblázat részletezi:

AMD mobil Radeon HD 7000M sorozat (GCN architektúrával)
Típus Radeon HD 7970M Radeon HD 7870M Radeon HD 7850M Radeon HD 7770M Radeon HD 7750M
GPU kódneve Wimbledon Heathrow Heathrow Chelsea Chelsea
Maximális magórajel 850 MHz 800 MHz 675 MHz 675 MHz 575 MHz
Shader részelemek száma 1280 640 640 512 512
Textúrázó csatornák száma 80 40 40 32 32
Blending egységek száma 32 16 16
16 16
Memória típusa GDDR5 (4,8 GHz) GDDR5 (4 GHz) GDDR5 (4 GHz) GDDR5 (4 GHz) GDDR5 (4 GHz)
Memóriabusz 256 bit 128 bit 128 bit 128 bit 128 bit
VRAM kapacitása 2 GB 2 GB 2 GB 1 vagy 2 GB 1 vagy 2 GB

Elsőként a Radeon HD 7900M termékcsaládba érkezik a HD 7970M jelzésű termék, mely a táblázatban szereplő 850 MHz-es mag- és 4,8 GHz-es effektív memória-órajelet használja. Ezzel az új generációs MXM-modul meglehetősen gyors lesz, mivel az AMD állítása szerint csupán 10-15%-kal lassabb az asztali piacra szánt Radeon HD 7870-es VGA-nál, ami egy mobil megoldástól nagyon acélos tempó.


[+]

Az előző generációs mobil termékekhez ezt a teljesítményt nem is érdemes mérni, de azért mi megtesszük. A piac korábbi leggyorsabb megoldása a Radeon HD 6990M volt, melynél az új jövevény átlagosan 40-50%-kal gyorsabb, emellett a NVIDIA nemrég megjelent leggyorsabb mobil VGA-ját, azaz a GeForce GTX 675M-et is alaposan helybenhagyja. Persze meg kell jegyezni, hogy az előbb említett megoldások még 40 nm-es gyártástechnológiával készülő lapkákra építenek, így az új generációs Pitcairn cGPU mobil verziójára alapozó Radeon HD 7970M-nek könnyedén átlép rajta.


[+]

A Radeon HD 7970M jelzésű újdonság MXM 3.0-s felületbe helyezhető, így a fogyasztása nem haladhatja meg a 100 wattot. Az AMD ezen a ponton PowerTune beállításokat alkalmaz. Az alapértelmezett 0%-os lépcső 90 wattos fogyasztási limitet eredményez, ám a felhasználó igény esetén kiválaszthatja a -20%-os opciót, mely 80 wattos limitet állít be. A +20%-os lépcső lényegében a szabvány szerint biztosítható 100 wattot jelenti, ám egy notebook esetében a tuning nem megszokott, így ennek az opciónak lényegi jelentősége nem lesz, hacsak a notebook gyártója nem engedélyezi az alapértelmezett órajelek emelését.


[+]

A Radeon HD 7970M teljesítménye láthatóan elég magas, ám a maximalistáknak lehetőségük van CrossFire konfigurációt is építeni, amivel a legtöbb asztali konfiguráció is elverhető mobil szinten. Persze két MXM-modul már kifejezetten nagy fogyasztással jár, nem beszélve a melegedésről, így valószínűleg ezzel a lehetőséggel csak a játékosok keménymagja él majd.

Az AMD elárulta, hogy a Radeon HD 7970M elérhető lesz az Alienware M17x jelzésű mobil masinában, mely az új generációs mobil GPU-val 1900 dolláros kezdőártól rendelhető.

A mobil Radeonok újításai

A GCN architektúrára épülő mobil Radeonok általános újításokat is bevetnek, így a HD 7700M, 7800M és 7900M sorozat támogatja a DirectX 11.1-et, az OpenGL 4.2-t, az OpenCL 1.2-t, valamint a DirectCompute 5.0-t. Ezenkívül mindegyik újdonság kezeli a Partially Resident Textures (PRT) eljárást, az Eyefinity új funkcióit, a HD3D-t, az UVD 3.0-s motor mellett pedig a rendszerek része a VCE is.

Az energiatakarékos működésre extra figyelmet szentelt az AMD. Bevezetésre került ugyanis egy power gating szolgáltatás, mely alacsonyabb terhelés mellett próbál spórolni az energiával. Ezt a rendszer úgy éri el, hogy a lapka képes lekapcsolni az inaktív CU-kat, ha nincs szükség mindre, illetve abban az esetben, ha a kijelzőn statikus tartalom van – például a Windows munkaasztala, illetve pár megnyitott ablak. Természetesen az asztali termékcsaládból ismert ZeroCore technológia most is jelen van, így kikapcsolt kijelző mellett a dedikált GPU szinte alig fogyaszt.


[+]

Újdonság még az Enduro technológia. Alapvetően egy szoftveres, úgynevezett muxless átkapcsolásról van szó, ami támogatja az AMD Vision APU-kat, illetve az Intel IGP-vel rendelkező processzorait. Ebből a szempontból a rendszer nem különbözik az korábbi PowerXpress 4.0-tól, vagy az NVIDIA Optimustól, de teljesen AMD-s platform mellett az IGP és a dGPU közös drivert használ, így az Enduro bizonyos mértékig hardveres szolgáltatás is.

A hagyományos muxless átkapcsolás alapvetően jól működik, ha a driver adatbázisában ott a játék, vagy egy kevésbé megterhelő program profilja. Teljesen nyilvánvaló, hogy a megterhelő 3D-s játékot a felhasználó a dedikált GPU-n szeretné futtatni, míg mondjuk egy szövegszerkesztőt az IGP-n. Egyes alkalmazások esetében azonban nem ilyen kézenfekvő ez a kérdés. Ide tartoznak a webböngészők, mely programok esetében a megnyitáskor szintén el kell dönteni, hogy min fog majd futni. Ha egyszerű weboldalak betöltése a cél, akkor az IGP a nyerő, de manapság már meglehetősen komplex képességeket kínál a Flash, így például az Unreal Engine 3-nak is létezik portja a nemrég megjelent Adobe Flash 11.2-es felületre. A megterhelő Flash-animációk lejátszásánál pedig megjön az igény a dedikált GPU használatára, de ehhez ki kell lépni a böngészőből, át kell állítani a driver adatbázisában az adott program kiosztását, majd újra el kell indítani azt immáron a dedikált GPU-n. Az Enduro teljesen AMD-s platform mellett ezt a folyamatot feleslegessé teszi, ugyanis a közös driver egyszerűen felismeri a megterhelő Flash-animációt és kiosztja a számítást a dedikált GPU-nak. A terhelés megszűnésével a dedikált GPU természetesen újra lekapcsol. Ez valamivel kényelmesebb megoldás a muxless átkapcsolásra, noha ezen a területen a legjobb megoldást továbbra is a teljesen hardveres átkapcsolást biztosító Dual Graphics képzi, de ez csak bizonyos konfigurációkban érhető el.


[+]

A hírek szerint a gyártók az elkövetkező hetekben jelentik be az AMD Radeon HD 7700M, 7800M és 7900M sorozatú termékekre épülő mobil gépeket. Az új megoldások fejlettségét illetően nem lesz ok a panaszra, de rossz hír, hogy mindez az árcédulán is meg fog látszódni.

Abu85

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés