Dióhéjban az új generáció
Az AMD a mai napon hivatalosan bejelentette az új generációs mobil Radeonokat, melyek a HD 7700M, 7800M és 7900M sorozaton belül fognak hódítani. Mindegyik lapka 28 nm-es gyártástechnológiával készül, a termékek pedig rendre a Wimbledon, a Heathrow és a Chelsea kódnevet viselik. A Wimbledon lényegében a Pitcairn mobil leszármazottja, míg az utóbbi két megoldás a Cape Verde cGPU-ra épül. Ebből kitalálható, hogy az új versenyzők valóban újak, így a GCN architektúra építenek, amelynek képességeit korábban már részletesen elemeztük egy cikk formájában.
Az AMD Radeon HD 7700M, 7800M és 7900M sorozatba tartozó MXM-modulok paramétereit az alábbi táblázat részletezi:
Típus | Radeon HD 7970M | Radeon HD 7870M | Radeon HD 7850M | Radeon HD 7770M | Radeon HD 7750M |
---|---|---|---|---|---|
GPU kódneve | Wimbledon | Heathrow | Heathrow | Chelsea | Chelsea |
Maximális magórajel | 850 MHz | 800 MHz | 675 MHz | 675 MHz | 575 MHz |
Shader részelemek száma | 1280 | 640 | 640 | 512 | 512 |
Textúrázó csatornák száma | 80 | 40 | 40 | 32 | 32 |
Blending egységek száma | 32 | 16 | 16 |
16 | 16 |
Memória típusa | GDDR5 (4,8 GHz) | GDDR5 (4 GHz) | GDDR5 (4 GHz) | GDDR5 (4 GHz) | GDDR5 (4 GHz) |
Memóriabusz | 256 bit | 128 bit | 128 bit | 128 bit | 128 bit |
VRAM kapacitása | 2 GB | 2 GB | 2 GB | 1 vagy 2 GB | 1 vagy 2 GB |
Elsőként a Radeon HD 7900M termékcsaládba érkezik a HD 7970M jelzésű termék, mely a táblázatban szereplő 850 MHz-es mag- és 4,8 GHz-es effektív memória-órajelet használja. Ezzel az új generációs MXM-modul meglehetősen gyors lesz, mivel az AMD állítása szerint csupán 10-15%-kal lassabb az asztali piacra szánt Radeon HD 7870-es VGA-nál, ami egy mobil megoldástól nagyon acélos tempó.
Az előző generációs mobil termékekhez ezt a teljesítményt nem is érdemes mérni, de azért mi megtesszük. A piac korábbi leggyorsabb megoldása a Radeon HD 6990M volt, melynél az új jövevény átlagosan 40-50%-kal gyorsabb, emellett a NVIDIA nemrég megjelent leggyorsabb mobil VGA-ját, azaz a GeForce GTX 675M-et is alaposan helybenhagyja. Persze meg kell jegyezni, hogy az előbb említett megoldások még 40 nm-es gyártástechnológiával készülő lapkákra építenek, így az új generációs Pitcairn cGPU mobil verziójára alapozó Radeon HD 7970M-nek könnyedén átlép rajta.
A Radeon HD 7970M jelzésű újdonság MXM 3.0-s felületbe helyezhető, így a fogyasztása nem haladhatja meg a 100 wattot. Az AMD ezen a ponton PowerTune beállításokat alkalmaz. Az alapértelmezett 0%-os lépcső 90 wattos fogyasztási limitet eredményez, ám a felhasználó igény esetén kiválaszthatja a -20%-os opciót, mely 80 wattos limitet állít be. A +20%-os lépcső lényegében a szabvány szerint biztosítható 100 wattot jelenti, ám egy notebook esetében a tuning nem megszokott, így ennek az opciónak lényegi jelentősége nem lesz, hacsak a notebook gyártója nem engedélyezi az alapértelmezett órajelek emelését.
A Radeon HD 7970M teljesítménye láthatóan elég magas, ám a maximalistáknak lehetőségük van CrossFire konfigurációt is építeni, amivel a legtöbb asztali konfiguráció is elverhető mobil szinten. Persze két MXM-modul már kifejezetten nagy fogyasztással jár, nem beszélve a melegedésről, így valószínűleg ezzel a lehetőséggel csak a játékosok keménymagja él majd.
Az AMD elárulta, hogy a Radeon HD 7970M elérhető lesz az Alienware M17x jelzésű mobil masinában, mely az új generációs mobil GPU-val 1900 dolláros kezdőártól rendelhető.
A mobil Radeonok újításai
A GCN architektúrára épülő mobil Radeonok általános újításokat is bevetnek, így a HD 7700M, 7800M és 7900M sorozat támogatja a DirectX 11.1-et, az OpenGL 4.2-t, az OpenCL 1.2-t, valamint a DirectCompute 5.0-t. Ezenkívül mindegyik újdonság kezeli a Partially Resident Textures (PRT) eljárást, az Eyefinity új funkcióit, a HD3D-t, az UVD 3.0-s motor mellett pedig a rendszerek része a VCE is.
Az energiatakarékos működésre extra figyelmet szentelt az AMD. Bevezetésre került ugyanis egy power gating szolgáltatás, mely alacsonyabb terhelés mellett próbál spórolni az energiával. Ezt a rendszer úgy éri el, hogy a lapka képes lekapcsolni az inaktív CU-kat, ha nincs szükség mindre, illetve abban az esetben, ha a kijelzőn statikus tartalom van – például a Windows munkaasztala, illetve pár megnyitott ablak. Természetesen az asztali termékcsaládból ismert ZeroCore technológia most is jelen van, így kikapcsolt kijelző mellett a dedikált GPU szinte alig fogyaszt.
Újdonság még az Enduro technológia. Alapvetően egy szoftveres, úgynevezett muxless átkapcsolásról van szó, ami támogatja az AMD Vision APU-kat, illetve az Intel IGP-vel rendelkező processzorait. Ebből a szempontból a rendszer nem különbözik az korábbi PowerXpress 4.0-tól, vagy az NVIDIA Optimustól, de teljesen AMD-s platform mellett az IGP és a dGPU közös drivert használ, így az Enduro bizonyos mértékig hardveres szolgáltatás is.
A hagyományos muxless átkapcsolás alapvetően jól működik, ha a driver adatbázisában ott a játék, vagy egy kevésbé megterhelő program profilja. Teljesen nyilvánvaló, hogy a megterhelő 3D-s játékot a felhasználó a dedikált GPU-n szeretné futtatni, míg mondjuk egy szövegszerkesztőt az IGP-n. Egyes alkalmazások esetében azonban nem ilyen kézenfekvő ez a kérdés. Ide tartoznak a webböngészők, mely programok esetében a megnyitáskor szintén el kell dönteni, hogy min fog majd futni. Ha egyszerű weboldalak betöltése a cél, akkor az IGP a nyerő, de manapság már meglehetősen komplex képességeket kínál a Flash, így például az Unreal Engine 3-nak is létezik portja a nemrég megjelent Adobe Flash 11.2-es felületre. A megterhelő Flash-animációk lejátszásánál pedig megjön az igény a dedikált GPU használatára, de ehhez ki kell lépni a böngészőből, át kell állítani a driver adatbázisában az adott program kiosztását, majd újra el kell indítani azt immáron a dedikált GPU-n. Az Enduro teljesen AMD-s platform mellett ezt a folyamatot feleslegessé teszi, ugyanis a közös driver egyszerűen felismeri a megterhelő Flash-animációt és kiosztja a számítást a dedikált GPU-nak. A terhelés megszűnésével a dedikált GPU természetesen újra lekapcsol. Ez valamivel kényelmesebb megoldás a muxless átkapcsolásra, noha ezen a területen a legjobb megoldást továbbra is a teljesen hardveres átkapcsolást biztosító Dual Graphics képzi, de ez csak bizonyos konfigurációkban érhető el.
A hírek szerint a gyártók az elkövetkező hetekben jelentik be az AMD Radeon HD 7700M, 7800M és 7900M sorozatú termékekre épülő mobil gépeket. Az új megoldások fejlettségét illetően nem lesz ok a panaszra, de rossz hír, hogy mindez az árcédulán is meg fog látszódni.
Abu85