Megszületett a mobil GeForce-ok új királya

Az NVIDIA a Computexet választotta a GeForce GTX 680M bemutatására, mely a korábban részletezett GeForce 600M sorozatot egészíti ki. Utóbbi széria meglehetősen felemás képet fest, hiszen az új termékek mellett átnevezésekkel is tarkított, így nem árt résen lenni, de a csúcsmodell szerencsére a Kepler architektúrára épít.

Az MXM 3.0-s szabványnak megfelelő GeForce GTX 680M a GK104-es lapkát kapta meg, ám pár shader egységtől azért búcsúzni kellett, hogy a termék beférjen a 100 wattos fogyasztási limitbe. Ennek megfelelően a GPU-ban található 8 darab SMX modulból egy letiltásra került, így 1344 darab aktív CUDA maggal kell számolni 112 darab textúrázó csatorna mellett. A raszter motorokból mind a négy aktív maradt, így a ROP blokkokban található összesen 32 blending egység etetése nem lesz gond. A memóriabusz is maradt 256 bites, vagyis lényegében egy SMX modul letiltásán kívül nem történt komolyabb csonkítás.


[+]

Az órajelek szempontjából nyilván vissza kellett fogni a rendszert, hogy a fogyasztás ne szárnyalja túl a szabványban megengedett értéket, így a magórajel maximum 720 MHz lehet, míg a 2 GB kapacitású GDDR5 szabványú fedélzeti memória effektív 3,6 GHz-en ketyeghet. Bár a 256 bites memóriabusz megmaradt, az órajel jelentősen esett, így a memória-sávszélességből összességben 115,2 GB/s lett. Alapvetően ez egy kényszerű döntés volt, ugyanis a 100 wattos fogyasztási határ nagyon szűkös, így ha nem a memória sebességén spórolnak a tervezők, akkor a magórajelen kell. Valószínű, hogy a belső tesztek alapján az előbbi párosítás adta a legjobb eredményeket. Fontos megjegyezni, hogy az előbbi órajelektől a notebookgyártók eltérhetnek, így lehet még lassítani a terméken, ha az adott mobil gép hűtésének karakterisztikája ezt megköveteli.


[+]

A GeForce GTX 680M természetesen támogatja a DirectX 11.1-et, az OpenGL 4.2-t, az OpenCL 1.2-t, valamint a DirectCompute 5.0-t. Ezzel lényegében azokat a szolgáltatásokat kínálja, amelyeket az asztali variáns, vagyis a legújabb API-kat kezeli. Az Optimus technológia támogatása is megoldott, de ezt a notebookgyártóknak nem kötelező kérni. A leggyorsabb mobil GeForce még a 3D Vision és a Surround technológiákkal is elbánik, valamint az NVENC egység is a rendszer része a gyors videotranszkodólás érdekében.

A teljesítmény tekintetében az NVIDIA kerülte a korábban megjelent AMD Radeon HD 7970M-mel való összevetést. A vállalat szerint az új GeForce gyorsabb, de mindenféle konkrétumot mellőzve, százalékos eredményekkel vázolták fel. Mivel a méréseknél semmilyen konfigurációra vonatkozó adat nem került elő, illetve még a játékok felbontása és beállításai sem ismertek, így nehéz ebből bármiféle következtetést levonni.

Az egyetlen kiindulási pont a 3DMark 11 Performance módja. A GeForce GTX 680M esetében a grafikonról 5600 pont körüli eredmény olvasható le, de jelen esetben sem tudjuk a konkrét konfigurációt, így a processzor típusát sem. Az AMD Radeon HD 7970M a Core i7 sorozatú mobil Ivy Bridge processzorok mellett 5700 és 6000 pont közötti eredményt szokott felmutatni, de direkt összevetésre ez az adat sem alkalmas, mert – bár valószínűtlen – de lehet, hogy az NVIDIA lassabb processzorokat használt a saját tesztjeihez. Egyelőre konkrét összevetés tehát nincs. Az persze még értékes adalék lehet, hogy a Kepler architektúrának sokkal jobban fekszik a 3DMark 11 terhelése, mint a konkurens GCN architektúrának. Ugyanakkor ez lényegtelen, mivel a játékokban elért eredmények számítanak, így meg kell várni a független összevetéseket.

Az NVIDIA elmondta, hogy a GeForce GTX 680M-et az Alienware, az MSI és a Clevo is beépíti az aktuális, játékosoknak szánt notebookjaikba.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés