Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • nordlead3

    kezdő

    válasz HunChris #51698 üzenetére

    XG95 mozgás beállítások (angol menüt használok, így angolul), úgy vélem a többi Androidos XG ugyanez.

    Custom preset
    Smoothness (felső csúszka): 0
    Clearness (alsó csúszka): 1
    Film mode: Auto

    A smoothness a mozgás interpolációt (szappanopera effekt) állítja. Sport közvetítésekhez lehet próbálkozni 1 vagy 2 beállítással is, filmekhez szerintem nem szükséges, de van akinek jobban bejöhet 1-esen.

    Clearness: BFI (black frame insertion), ami a képet élesíti a képkockák variálása nélkül. 1-es beállítás az X-Motion Clarity, ami lokalizált háttérvilágítás-villogtatással (720 Hz-en) kevés fényerőt áldoz be az élesebb mozgásokért, ez szerintem a TV egyik leghasznosabb mozgás funkciója. Fényerő 2-3 értékkel feljebb tolva tökéletesen kompenzálja a veszteséget. 2-es beállítás markánsabb, de nagy fényerő-vesztést is okoz.

    Film mode: ez tudtommal régebben is annyit csinált, hogy 50/60 Hz-s “jelben” is kereste a 24p tartalmat, és ha talált ilyet, automatikusan csinált rajta 5:5 reverse pulldown-t, hogy a 120 Hz-s panelen ugrálás nélkül jelenjen meg. A high/medium/low csak azt állította, hogy milyen képfrissítésű jelek esetén próbálja ezt megtenni a TV - de lehet rosszul tudom, pedig volt W75C-m. Mindenesetre itt csak ki/be beállítás van (auto=be), filmekhez szerintem ez elengedhetetlen.
    Nekem a fenti beállítás vált be a leginkább, azzal meg sajnos együtt kell élni, hogy az alacsonyabb válaszidejű modern paneleken sokkal kevesebb a mosódás-kenődés, cserébe az alacsony frame rate-ű tartalmak (pl.: 24p film) esetében erősebb a stroboszkóp effekt (ezt a magasabb válaszidő régebbi típusoknál jobban elfedte, ami jobb mozgásmegjelenítésnek fordítódhat le fejben). Esetleg vigaszt nyújthat az a tudat, hogy az 1ms-os OLED paneleknél ez még jobban látszik :)

    [ Szerkesztve ]

  • nordlead3

    kezdő

    válasz HunChris #51724 üzenetére

    Igen, XG95.

    Csak auto es off film mode van ennél is.

    Ahogy fentebb is írtam, a “régi” low-medium-high beállítások szerintem nem a film mode működését (ha úgy tetszik, fokozatát) állították elsősorban, hanem azt, hogy milyen jel/tartalom kombinációk esetén próbáljon vele kadenciahelyes lejátszást “varázsolni” a TV, de a beállítást az sem “force”-olta. Ez részben magyarázná azt is, hogy ugyanazon tartalmat nézve miért csak high és medium beállításokon van szappanopera-effekt hatása a smoothnessnek. De egyszer mintha olvastam volna olyat is, hogy a “Low” beállítás a Smoothness működésére is hatással van, és a Smoothness ilyenkor interpoláció helyett egyszerűbb frame blendinggel gyárt plusz képkockákat, ami szintén magyarázná hogy miért nincs/kevesebb a szappanopera ilyenkor.

    De ugorjunk a jelenre, ahol már csak ki/be tudjuk kapcsolni a film mode-ot. Ha meg akarjuk fejteni, nem lehet megúszni az alapos tesztelést, ami azzal indul, hogy először ismerni kell a jelet, és lejátszott tartalmat: ez filmnél jellemzően 23,976 p / 24 p, EU TV adásnál vagy abból származó filmnél pedig 50 i vagy 25 p, amit bonyolíthat ha pl. töltögetős oldalon helytelen beállításokkal került konténerbe, vagy olyan TV adást nézünk ami vegyes forrásokat tartalmaz, pl. bevágott számítógépes videokonferencia, animáció, stb..). Nehezítő tényező ha beépített appon keresztül játszunk le bármit, mert ezek az Android TV-n fix 60 Hz-re vannak lockolva.

    Na szegény TV ebben az útvesztőben kering film mode-ostól, és próbálja a 100/120 Hz-s panelen (legalábbis az XG95 esetében) a 60 Hz-s jelből kimatekozni a képkockákat 25p/50i tartalom esetén 4:4-gyel illetve “2:2”-vel, 24p-nél meg ugye 5:5-tel. Ezt még megkínáljuk a smoothness beállítással, így ugyanazon film mode-dal kimazsolázott képkockák 4-szeri vagy 5-szöri ismétlése helyett arra kényszerítjük, hogy rajzoljon nekünk a semmiből új köztes képkockákat, ami a fenti két példában szükségszerűen nem tud ugyanúgy működni, mert 25/50 és 24 esetén egy képkockát nem ugyanannyi idő alatt, és nem ugyanannyiszor kell ismételnie.

    És akkor ott van az is, hogy a film mode meg az interpoláció is elvesztheti (el is veszti) a fonalat néha forrás vagy jel hiba/jelleg miatt, vagy csak úgy, magától, ezzel microstuttert okozva, amit szemmel röccenésnek érzékelünk.

    A kadenciahelyesség force-olást valójában elég könnyű megoldani olyan külső lejátszóval, ami a tartalomnak megfelelő jelet állít elő, így a TV-nek nem kell varázsolnia és gondolkodnia, elég ha HDMI-n érkező jelnek megfelelő “defaultot” használja, így a tartalom helyesen jelenik meg, ami aztán még simítható tetszés szerint.

    Valójában nem is a még több értékre állítható smoothness beállítás lenne nagy segítség (a forrásonként eltérő viselkedés miatt úgysem lenne egy tökéletes érték, amin hagyni lehet), hanem az, ha az interpoláció (smoothness) “de-blur” és “de-judder” paraméterei külön állíthatók lennének, mint az LG-nél vagy a Samsungnál. De azok meg film mode-ot (reverse pulldown) nem tudnak - kivéve talán az idei Samsung modellek - így jobban rá is vannak utalva az interpolációra, amit a bénább beállítási lehetőségektől eltekintve talán még mindig a Sony hajt végre kicsit ügyesebben, azaz kevesebb interpolációs képhibával és jelenetváltás utáni fonalvesztéssel, “röccenéssel”.

    Egyébként a tartalmak/filmek sem pont egyformák, felvételekből is készül kenődősebb és élesebb ugyanolyan “képfrissítés” mellett is (ahogy alacsony fps-en futó konzolos játékok is motion blurrel próbálják becsapni a szemünket, hogy egyenletesebbnek tűnjenek a mozgások).

  • nordlead3

    kezdő

    válasz Celtis #51752 üzenetére

    HunChris-nek talan nincs, de nekem lenne értéke külön deblur/dejudder-nek :) Persze biztos megvan az oka, hogy a Sony-nal nem igy van...

    Lehet rosszul tudom, de azt hiszem az LG-nel csak kulso jelforrasok eseteben mukodik a reverse pulldown (kiprobalni nem volt alkalmam, mert nem volt LG TV-m, es demo modellt sem tudtam annyi idon keresztul nezegetni), marpedig az ember lustasagbol vagy sporolasbol csak hasznalgat beepitett appokat is erre-arra.. illetve mintha olyat is olvastam volna valahol, hogy a reverse pulldown beallitast aktivalva a TV letiltja az interpolaciot. Illetve egyes modellek eseten 24p kulso jel es forras hasznalatakor is aktivalni kell, hogy ne 2:3-mal jelenitse meg azt, hanem 5:5-tel. Ezek alapjan (de hangsulyozom, nem tapasztalati uton) ez gyengebb es inkozisztensebb reverse pulldown implementacionak tunik nekem, mint a Sony. De teny, hogy helytelen a fenti hozzaszolasomban a “nem tudja” generalizalas, mondjuk erdekelne hogy neked mi a tapasztalatod (ha van).

    Samsungrol meg kevesebb informaciom van. A beallitas letezeserol tudok, de talan rtings-en azt olvastam hogy tartalomtol (es talan bemenettol?) fuggoen nem mindig lehet bekapcsolni sem, illetve nem mindig ugyanugy mukodik (neha egyaltalan nem), ami jelentoset csokkent a funkcio erteken. Kicsit talan olyan mintha a Samsung inkabb csak az interpolaciora epitette volna ra judder eltuntesi kepesseget a reverse pulldown helyett.. persze meglepne, ha egy profi kulso lejatszoval, megfelelo lejatszott tartalommal ne tudna interpolacio nelkul is kadenciahelyesen lejatszani.. de nem volt kedvem nyomozni tovabb amikor TV-t vettem, mert mas okbol hamarabb kiejtettem a Samsungokat :) De szivesen olvasok errol tobbet, ha van hol.

  • nordlead3

    kezdő

    válasz Celtis #51760 üzenetére

    Én is olvasom őket. Hatalmas előnyük az egységes módszertan alapján, tudományos alapossággal - szinte gépiesen - végrehajtott mérnöki jellegű mérés és a nyers eredmények által megteremtett összehasonlíthatóság, még ha az eredmények pontozását nem is teljesen értem (vagy csak nem értek velük egyet).

    Gyengesége viszont a módszertanuknak a legnagyobb erősségük; az összehasonlíthatósághoz hosszú évekre visszamenőleg való ragaszkodás. Ez korlátozza azon képességüket, hogy a TV gyártók által folyamatosan kiötlött, újabbnál újabb "teszt optimalizálásokat" nem igazán tudják szűrni, észrevenni. Vagy ha észre is veszik, nem feltétlenül írják meg őket, mert nem része a teszt eljárásuknak. Ilyeneket egyébként pl. az általam nagyon kedvelt Vincent (HDTVtest) rendszeresen lefülel, de márkákkal most nem példálóznék.

    Összességében véve: attól hogy az RTINGS a saját, évek óta változatlan szintetikus tesztje alapján kirakta a pipát a judder-free 24p-hez mindenhova, nem lennék biztos abban, hogy a funkció "mindig, minden körülmények között" pontosan úgy is fog működni, ahogy azt az ember elképzeli (a zöld pipákat látva). Legalábbis a limitált számú, fenti kommentemben összegzett - nyilván nem validált - fórum tapasztalatok erre engednek következtetni.

  • nordlead3

    kezdő

    válasz troll81 #51796 üzenetére

    Forintba átszámolva (jelenlegi árfolyamon..) és magasabb magyar ÁFA-val együtt kb. ennyiért lehetett venni itthon pár hete az 55-ös XG95-öt, ami ennek a kicsit nagyobb tudású, jobb képességű utódmodellje.

    Azóta persze fölfele mentek az árak, így lehet, hogy a jelenlegi kínálatban ez jónak számít, de szerintem nem kiemelkedően alacsony..

  • nordlead3

    kezdő

    válasz Celtis #51800 üzenetére

    Hopp bocs, úgy láttam hogy 55-ös van a mediamarkt-os linken, de tényleg 65-ös. Így már más a helyzet, tényleg jó az ár, a különbséggel arányosan valóban nem tud többet képminőségben az XG.

    Nagy differencia viszont a beépített SoC, ami az XF90-ben sajnos még sokkal lassabb és "butább" mint az XG-ben lévők (Android 9 pl. nincs az XF90-re és nem is lesz.. "kivételesen" nem a Sony, hanem a SoC-ot gyártó MediaTek miatt, aki nem adja ki az ehhez szükséges frissítéseket). Tehát ha sok feladatot szánnál a beépített Android Tv-nek, akkor felhasználói felületben, jövőbeli támogatottságában azért jelentős a különbség az XF90 és az XG95 között.

  • nordlead3

    kezdő

    válasz HunChris #51926 üzenetére

    Ahogy Celtis nagyon helyesen megírta, az XG80-től - lévén 50/60 Hz paneles - nem is várható, hogy minden esetben tudjon interpolálni, hiszen másodpercenként a frissítéssel megegyező számú képkockát tud megmutatni (a 100/120 Hz nyilván előnyben van ebből a szempontból).

    Sosem próbálgattam végig alaposan TV-s forrásokat (igazából TV előfizetésem sincs), de erős a gyanúm hogy akkor tud működni neked az XG80-on az interpoláció, ha progresszív (p) és nem interlace-elt (i) tartalommal eteted, hiszen előbbi másodpercenként 25, utóbbi pedig 50 képkocka... tehát csak az előbbinél van lehetősége a képfeldolgozásnak plusz képkockákat beszúrni úgy, hogy még beleférjen a panel képfrissítés-limitjébe...

  • nordlead3

    kezdő

    válasz BBéci #51906 üzenetére

    Korábbi hozzászólásodban írtad, hogy nem érted hogyan lesz 50 Hz-s hálózati feszültségből 60 Hz, illetve hogy megkérdőjelezed a 60 Hz-t, továbbá írod itt hogy sok-sok TV-t teszteltél. Szerintem azért van itt pár tisztázandó dolog a fórumozók részére.

    A hálózati feszültség / TV képfrissítés összefüggésnek utoljára a PAL és NTSC hőskorban volt relevanciája, amikor a TV-k az elektromos hálózat frekvenciáját használták "órajelnek" az elektronágyú elsütögetéséhez, mondjuk úgy ezzel "szinkronizálták" magukat az analóg adáshoz. Na, a modern kis LCD megjelenítőknek - pláne digitális adások korában - ilyesmire már nincs szüksége. LCD panelt és vezérlőelektronikát sem gyártanak régiófüggően 50 vagy 60 illetve 100 vagy 120 Hz-re: a gyártó igényességén múlik, hogy miképp használják ezek képességeit és a képfeldolgozó algoritmusokat, hogy minden lehetséges variációban (beleértve az EU TV-s tartalmakat is) a legjobb legyen a mozgás eltérő jel/forrás/képfrissítés permutációkban.

    Írod továbbá, hogy a telecine judder a mozifilmek természetes velejárója - ez szerintem helytelen. Nem elgondolásban, csak megnevezésben.

    A "klasszikus" mozi (vetítőgép!) minden képkockát kétszer mutat meg (2:2 ha úgy tetszik), ami 48p effektív képfrissítés. Ez egy jó svenkelős felvételnél - főleg ha nagyon világos a jelenet, pl. havas mező - bizony stroboszkópos lesz kicsit. Ez valóban természetes adottsága a mozifilmek kadenciahelyes lejátszásának, személy szerint én sem szeretem "elinterpolálni", hiszen így "tervezték" a filmkészítők.

    A "Telecine judder" a mozifilmek NTSC sugárzásakor fellépő képfrissítés-inkonzisztencia miatt bekövetkező mozgás-egyenetlenségének adott név. Ennek során 24 progresszív képkockát kell megjeleníteni 59,94-as frissítéssel.. ez csak 2:3 / 3:2 pulldown-nal lehetséges, azaz egyes képkockákat kétszer, másokat háromszor jelenítenek meg. PAL esetében könnyebb a helyzet, hiszen a 24p mozifilmet csak gyorsítani kell egy kicsit, és 2:2 pulldown-nal már kész is van az 50-es képfrissítés. A telecine judder vizuális megjelenése - az egyenetlenül darabos mozgás - _nem_ tervezett alkotói szándék, és értelemszerűen nem is azonos a fent leírt, 24p források esetében megjelenő "egyenletes stroboszkóp" hatással.

    És hogy miért beszélgetünk PAL-rol meg NTSC-ről, meg 2:3 pulldown-ról modern TV-k és 24p Blu-ray-ek, meg profi médialejátszók esetében? Hát a 60 Hz-s panel miatt, ami implementációtól, meg persze lejátszótól, beállításoktól függően hajlamos lehet a 24p tartalmunkat 2:3 pulldown-nal, telecine judder-rel megjeleníteni..

  • nordlead3

    kezdő

    válasz HunChris #51933 üzenetére

    Magyarázni sajnos nem tudom, önmagában a TV képfeldolgozó rendszerének-folyamatának lépéseit, valamint a vonatkozó beállítások hatásait sem könnyű megismerni. Ennek tetejében még ott van az Android TV-n futó lejátszó alkalmazás, annak implementációja, és saját beállításai..

    ..különböző tartalmakkal módszeresen végig lehet próbálgatni (gondolom most épp ezt teszed), de mivel a beállítások egy része (pl.: mozgás interpoláció) nem statikus, talán már túl sok is a lehetőség, és mindent mindennel végigpróbálva az eredmény nem feltétlenül lesz az, hogy minden tartalomra megtalálod a megfelelő beállítást.

    Sajnos csak az általad is írt (I) problémás tartalmak összegyűjtése, majd (II) "hitelesítetten" helyes lejátszásra képes, és megfelelő jelkimenetet adó külső lejátszóval kipróbálásával lehet kizárni sok bizonytalan/ismeretlen tényezőt, és megállapítani hogy tényleg tudja/nem tudja a TV azt, amit szeretnél. A legjobb lenne ilyet kölcsönkérni vagy kibérelni pár napra (lehet, hogy erre rá lehet venni forgalmazót), ennek eredményeként biztosra fogod tudni hogy "csak" meg kell vásárolnod egy ilyen külső lejátszót, vagy a Tv-től kell megválnod (esetleg együtt élni a hiányossággal).

  • nordlead3

    kezdő

    válasz HunChris #51943 üzenetére

    Őszinte leszek, kezdem elveszteni kicsit a fonalat, hogy mi a cél.. ha tud a meglévő külső lejátszód 24 p-t tolni (valójában 23,976), és azzal megy igényednek megfelelően az interpoláció, akkor szerintem itt meg kell állni és filmezni boldogan, akkor is ha a sokmilliós fődíj-kérdés még hátravan.

    Annak hogy a belső lejátszóval nem megy - dacára hogy a W75-ön meg megy - kismillió oka lehet a szoftverhibától kezdve az eltérően, tök más hardverrel és kóddal, FHD helyett 4K-n, ... implementált, csak marketingileg ugyanúgy hívott (Motionflow) de másképp működő funkcióig. De az is lehet hogy szándékos butítás eredménye a W75 szintjéhez képest, mert az magasabb kategóriába pozícionált készülék volt, nameg a Sony amúgy is abban érdekelt üzletileg, hogy Blu-rayt vásároljunk (lehetőleg Sony Entertainment tartalmat :DD ), és azt Sony lejátszón játsszuk le, ha profi házimozizásra vágyunk. Műszaki szemmel nézve ez még helyes is, mert csak így jön ki az utolsó csepp képminőség is..

    Másik hozzászólásodban írod még: konzolos játékhoz interpoláció? Nincs az tiltva game mode-van? Ha nem
    game mode, nem zavaró a brutál input lag? Illetve nem is tudom, hogy más képmódban megeszi-e a TV a 4:4:4 8 bitet, bár az talán inkább PC-nél fontos...

  • nordlead3

    kezdő

    válasz HunChris #51954 üzenetére

    Előrebocsátom: nem vitázni szeretnék, pláne nem mások által kitalált műszaki megoldásokat véleményezni - se részletes ismeretem, se képesítésem nincs hozzá -, de valamelyiket muszáj. Szerintem a külső lejátszó nem kerülőút, hanem maga _a megoldás_ ha az ember nem teljesen "hivatalos" forrásokból szeretné kihozni a maximumot. (Ok, képletesen beszélve a felhasználási esetedhez képest elkerülő megoldás a külső lejátszó, de szerintem a Sony-nak maga a felhasználási eset nem "része a specifikációnak", így nem "minősül" hibának sem).

    Elöljáróban: ne feledjük hogy olyan use case-bők eredő problémádra keressük a megoldást, amelynek eszközön belüli 100%-os megoldásában a Sony mint iparági szereplő nem is feltétlenül motivált (hiszen tartalmak és változatos eszközök gyártásában, terjesztésében, sok partneren és eszközön átívelő minőségbiztosításában is érdekelt cégről van szó, erre utaltam fentebbi hsz-ben).

    Szerintem nem dőlt meg semmilyen bekezdésem (bár eredetileg Celtis vetette fel - jogosan - de mindegy is): 50/60 Hz-s panelen ugyanilyen képfrissítésű tartalom nem fog "interpolálódni". A többi hozzászólás(aink) tartalmával összenézve kivehető, hogy akkor lehet mégis interpoláció, ha jelben érkező eredeti (részben eredeti?) képkockákat módosítjuk, vagy egyszerűen eldobunk azokból. A Film mode az általad leírt esetben valójában utóbbit teszi (kellene hogy tegye) 24p forrás esetében.

    Első lépésben a 24p tartalom a belső lejátszó applikációban valamilyen módon 60p-re alakul: hogy applikáció maga "telecine"-zi át, vagy a TV feldolgozóját használja-e erre, számomra rejtély, pedig a végeredmény szempontjából vélhetően nem irreleváns. Ezt szegény Tv-nek a film mode-dal kellene visszaalakítani 24p-re, hogy aztán "habosítható" legyen a panel által támogatott képfrissítésre az interpolált képkockák beszúrásával, újabb feldolgozási lépések eredményeként. Jó sok - javarészt felesleges - konverzió ez, aminek nagy része elkerülhető a külső lejátszó használatával. Helyes képmegjelenítés szempontjából tehát az lenne a legjobb, ha nem is kellene ilyesmire támaszkodni, vagy legalábbis nem úgy, hogy tartalomnak nem megfelelő jelből mazsolázást kényszerítünk -» külső lejátszó, 24p kimenet!

    Írtad megint a film mode "force-olást". A "film mode" konverzió nem statikus: ez nem egy fix "szűrő", amivel a TV sebészi pontossággal "ec-pec-kimehetsz" módon dobja el a 3:2 pulldown által beszúrt "felesleges" képkockákat, tehát a művelet eredménye sem lesz mindig 100% tökéletes. Ráadásul ha eltérő forrás/jel kombón végrehajtott "cadence detection" során fel sem ismeri hogy mit kell csinálnia, akkor nincs hova force-olni szerencsétlent - ezért a műszakilag helyesen megnevezett "auto" beállítás, ami valójában a korábbi modellek esetében is "auto high, auto medium, auto low" lehetett volna.

    Tudományos alaposságú tesztben (két ugyanolyan készülék egymás mellett, egyik külső lejátszóval, másik anélkül) nyilván lehetne nézegetni többféle tartalommal, hogy valójában mennyire pontos és helyes a képmegjelenítés plusz feldolgozási lépésekkel (cadence detection, "felesleges" képkocka eldobás), valamint azok nélkül.. de látatlanban is azt mondanám, hogy jobb lesz az eredmény ha nem kell oda-vissza alakítgatni a jelet/forrást a lejátszó appok műszaki korlátozottságai (fix 60-as képfrissítés a'la Android TV) miatt.

    Mint fentebbi hozzászólásomban is írtam: nem tudom hogy a Sony a képességet a felhasználási esetedben szándékosan tiltja/nem implementálta tökéletesen, vagy egyszerűen valamilyen nem tervezett műszaki akadályba ütköztek amit nem kifizetődő nekik megoldani.. ezt vélhetően csak a tervezésért felelős mérnökcsapat tudja. De a tények ismeretében feltételezhetjük, hogy később sem fog változni (garanciát legalábbis nem fog vállalni senki az ellenkezőjére).

    Írod hogy a W75 mégis megcsinálja - ez felhasználási esetedet tekintve akár jó is lehet, bár A/V mérnöki szempontból nem feltétlenül helyes a fentiek alapján. Írod hogy a Philips is megcsinálja (az ő megoldásaikról még sajnos annyit sem tudok mint a Sony-ról, de biztos van pár jó műszaki trükk a tarsolyukban), erre látatlanban is ugyanaz érvényes mint a W75-re.

    Írod még hogy a külső lejátszót helytelen - 24p tartalom, 60p (i?) kimenet - beállításokkal használva is működésre bírható az interpoláció, ebből feltételezed hogy bug okozza azt, hogy "beépített app kimenetről" meg nem működik. Szerintem ez nem feltétlenül van így, mert egy "belső bemenet" (app "kimenet") és egy fizikai HDMI bemenet semmilyen szempontból nem egyenértékű műszakilag: teljesen más úton közlekedik és dolgozódik fel a jel, tehát az ok lehet "egyszerű" műszaki korlátozottság is, amelynek elhárítására - akár tudatos döntés eredményeként - nem áldoztak pénzt és időt. Pl. LG Tv-knél tudtommal pont jellemző is, hogy csak külső bemenetek esetében működik a "film mode", de ezt nem saját tapasztalat alapján mondom. Az XG80 esetében fennálló jelenség műszaki korlátozottság hátterét egyszerűen nem cáfolja az, hogy teljesen más konstrukciójú, évjáratú és képességű típusoknál még működött ez. Nem a Sony védelmében mondom ezt, csak egyszerű tényként, amivel együtt kell élni.

    Innentől viszont csak újra és újra magamat tudnám ismételni.. így az emlékeim szerint ebben a fórumban is sokszor, sok éven át idézett klasszikussal zárnám az okfejtést. Ez egy okos (?) TV, ami mellé sok felhasználási esethez ajánlott és/vagy szükséges a szakértők által direkt e célra tervezett, jó minőségű alkatrészekből megépített, sztenderdeknek megfelelő és rendszeresen karbantartott szoftverekkel megtámogatott külső lejátszó.

  • nordlead3

    kezdő

    válasz HunChris #51957 üzenetére

    Amit még hozzátennék:

    - Nyilván sajnálom, ha a TV nem hozza azt, amit vártál tőle, de az általam eddig megértett igényeid alapján egyszerűen nem hiszem, hogy valamelyik menü mélyén ott rejtőzhetne az áhított varázsbeállítás. Ha mégis, nyilván érdekel, mert akkor tanultam valamit! Nem derül ki előre minden a tesztekből és a gyártói leírásokból, vagy előfordul, hogy az ebben leírtak ellenére sem úgy működik valami ahogy az ember várná. Magam is jártam már így. Erre legfeljebb a vásárlástól elállás, vagy a használtan eladás + másik típus vásárlás a megoldás.

    - Nem vagyok biztos abban, hogy az általad keresett képesség(ek?) bármely jelenleg kapható Sony TV-ben rendelkezésre áll(nak) - meg merném megkockáztatni hogy más gyártók készülékeiben sem feltétlenül, de azokat nem ismerem bit szintig. Én szívesen próbálgatnék neked mindenfélét az XG95-tel, de teljesen irrelevánsak lennének az eredményeim, mert ebben más a képfeldolgozó chip, más a panel, más a szoftver, szerintem másféle tartalmakhoz is férünk hozzá..

    - "Megnyugtatásodra" írom: a beépített lejátszó a sokkal drágább készülékben sem lesz feltétlenül jobb. Sőt, inkább azt mondanám, hogy a te szempontból semennyivel nem lesz jobb. A magasabb frissítési frekvenciájú panel már más tészta..

  • nordlead3

    kezdő

    válasz Tengri #51960 üzenetére

    Szep! :C

    Leirasod alapjan a meretvalasztas teljesen ertheto, sok tenyezos egyenlet ez, amiben fontos szempont a csaladi beke. Raadasul ha jol ertem, az elozo keszulekedhez kepest meretben ez is nagy elorelepes.

    En is hasonlo helyzetbol indultam par hete IKEA szekrenysor es itthoni konszenzus kapcsan, de a tavalyi LED LCD-k idei arait szembeallitva a az idei 49/48 LED LCD/OLED arakkal es elerhetosegekkel nalunk egyertelmu volt, hogy at kell alakitani a szekrenysort :D

  • nordlead3

    kezdő

    válasz ozzy711 #51993 üzenetére

    Hétvégén fogom bemérni / kalibrálni a sajátomat, de addig is: külföldi teszt eredmények, fórum tapasztalatok alapján valóban úgy néz ki, hogy a gyári "Custom" preset (2019-es és 2020-as modellek esetében), illetve az ahhoz kapcsolódó fehéregyensúly preset a mesterséges szín/kontraszt javító funkciók kikapcsolása mellett elég jól közelíti a referenciaértékeket SDR-ben és HDR-ben is (közel tökéletes D65 fehérpont, színeltérések sem nagyon mennek 3-as ΔE fölé, gamma tracking, EOTF..). "Szemre" én is így látom, bár bőrszínekben időnként kicsit soknak vélem a sárgát.. de műszer nélkül inkább nem piszkálom.

    Tehát kalibrálás nélkül a 2019-es, 2020-as modellek esetében általánosságban a "Custom" a legpontosabb mód (a W75C-nél is az volt az, a köztes modellek esetében nem tudom). De azért ne felejtsük el, hogy a referencia vagy azt közelítő megjelenítés nem feltétlenül egyezik meg az átlagos néző ízlésével: tehát a többi preset, meg a szín/kontrasztjavító eljárások is hasznosak, főleg ha a nézett tartalom sem teljesen referencia.

    BBécinek teljesen igaza van egyébként abban, hogy az rtings, vagy akármilyen más kalibráló szaki által egy adott készülékre meghatározott fehéregyensúly- és CMS-beállítások átmásolása egy ugyanolyan típusú, de másik készülékre ritkán jár műszerrel mérhető javulással, sőt, általában inkább rontja a helyzetet a gyári beállításokhoz képest (van szerencsés kivétel, de nem jellemző). Ezt burkoltan maga az rtings is kiírja a publikált kalibrálási értékek fölé..

    A kalibrálás pontosan arról szól, hogy a gyártási szórás, "bejáratódás", "használati kopás" által okozott nem lineáris eltéréseket próbáljuk kompenzálni és egyensúlyba hozni a gyártó által biztosított beállítások segítségével (újabb Sony-k esetében ez fehéregyensúly 2 + 10/20 ponton, valamint RGB + 3 másodlagos szín). Ezek a változók két azonos modellszámú készülék esetében a legritkább esetben egyeznek, így a kompenzációs értékek sem fognak egyezni.

  • nordlead3

    kezdő

    válasz HunChris #51995 üzenetére

    "Hanyason" volt a Smoothness a "Motionflow be" videódon? Tényleg elég csúnyán "artifact"-osodik.

    Az XG95 SoC erősebb, de azon is tapasztaltam frame drop-ot 4K HDR Youtube videónál - ezek szerint nem is feltétlenül azért, mert a SoC lenne gyenge (hiszen annyira azért nem gyenge, legalábbis a korábbiakhoz képest).

  • nordlead3

    kezdő

    válasz Quqesz #52012 üzenetére

    XG95 55” és 65” méretben nem kapott X-Wide Angle bevonatot, csak a nagyobbak.

    És a felsoroltakon kívül még sok kisebb-nagyobb fejlesztéssel bír az XG, összességében megéri a felárat szerintem.

  • nordlead3

    kezdő

    válasz Quqesz #52016 üzenetére

    Ugyanezt tapasztaltam. Valamikor hétvégén (tán vasárnap este) frissítettem (v6.3626), és nyugtáztam hogy első blikkre semmi nem romlott el, használgattam tovább. Talán kicsit röcögősebb lett, de ez van, hogy idővel elmúlik..

    Majd tegnapelőtt (szerda) kora este közvetlenül bekapcsolás és bemenetváltás után úgy befagyott a TV, hogy még a hosszú kikapcsoló gombos újraindítás sem segített, áramtalanítanom kellett.

    Sok idegesítő dolog van az Android TV-ben, de talán ez az egyik legnagyobb. Ennyi év fejlesztgetés után megoldhatnák végre hogy legalább minor frissítésekkor ne kelljen minden beállítást elfelejtetnem a készülékkel, hogy az elvárható max "felhasználói élménnyel" működjön tovább...

  • nordlead3

    kezdő

    válasz mandras81 #52047 üzenetére

    Milyen hang beallitasokkal hasznalod a sound bart (TV hang beallitasaira gondolok), ill. hogy van osszekotve es mivel?

  • nordlead3

    kezdő

    válasz Celtis #52039 üzenetére

    Csak az érdekesség kedvéért: itt egy LG CX (legújabb gen. OLED-jük a legújabb, idei (?) megjelenésű alpha3 képfeldolgozóval) vs. Sony Z9F (X1 Ultimate képfeldolgozóval, ami a Sony-nál ugye 2018 óta változatlanul a top 4K vonalon) összehasonlítás az interpolációs képességekről különböző beállításokkal 240 fps-el kamerázva:

    https://www.avsforum.com/forum/40-oled-technology-flat-panels-general/3138268-lg-vs-sony-motion-interpolation-comparison.html

    1:05 környékén érdemes nézni a tolószék kerekei között/mögött lépdelő fehér ruhás ápolót, illetve a későbbi részekben ahogy a különböző színű háttereknél egyikből a másikba halad.

    Nekem ebből úgy tűnik, hogy a Sony interpoláció (legalábbis 1-2 beállításokon, és X1 Ultimate feldolgozóval) még mindig elég jónak számít artifact szempontból, persze érdekes lenne egy összehasonlítás idei Samsung-okkal is.

    [ Szerkesztve ]

  • nordlead3

    kezdő

    válasz gabor9991 #52032 üzenetére

    XG85: X1 képfeldolgozó
    XF90: X1 Extreme képfeldolgozó

    Utóbbi az "erősebb", jobb képességű, emiatt vélhetően az interpolációs beállítások sem egyenértékűek vizuális élmény szempontjából a két típus között. Mivel a képfeldolgozó felel az interpolációért (is), ez számomra magyarázza, hogy miért lehetsz elégedettebb az XF90 képességeivel ilyen téren. Mondjuk hozzá kell tenni, hogy megjelenéskor az XF90 a LED LCD sorozat teteje volt (Master series ZF9-et nem "számolva"), míg az XG85 "fölött" ott volt az XG90 és az XG95 is, mindkettő X1 Ultimate képfeldolgozóval (ami az X1-nél és az X1 Extreme-nél is "erősebb").

    Persze szomorú - de egyben érthető is valamennyire - hogy a kínálat nem "tetején" lévő modellek képességeit e téren is korlátozzák az XG sorozatban (és vélhetően majd az XH-ban is), és persze lehet az is, hogy "nem tervezett", vagy "tervezetten felüli" interpolációs hibák (bugos implementáció) tovább rontják a végeredményt.

  • nordlead3

    kezdő

    válasz Celtis #52056 üzenetére

    Igen, egyértelmű “telecine”. Érdekes lett volna egy olyan teszt is, hogy bekapcsolt reverse pulldown-nal (film mode) hogyan változnak az interpoláció vizuális hatásai a “baseline”-hoz képest, de ennyinek is örülni kell hogy fenn van az interneten :)

    (Szépen kijön a brutál alacsony OLED válaszidő miatti stutter is)

  • nordlead3

    kezdő

    válasz HunChris #52059 üzenetére

    Nyilván minden eltérés két készülék MotionFlow beállításai között rontja az összehasonlíthatóságot, de én azt mondom a fentiekkel, hogy az eltérő képfeldolgozó miatt még ugyanazon beállítások mögött sem feltétlenül "ugyanaz az interpoláció" dolgozik, tehát egyező beállítások esetén sem lehet 100%-ra kijelenteni hogy az egyiknél "jó", a másiknál meg "hibás" a funkció. Ráadásul a példában (XG85 és XF90) a panelek (így szükségszerűen annak vezérlése is), illetve a háttérvilágítás is mások.. ezek mind számítanak abban, hogyan jelenik meg rajtuk a mozgás, ebben az interpoláció milyensége csak egy tényező.

    Legfeljebb a megfigyelő szemszögéből lehet a fenti "jó / nem jó" értékelést megtenni: az egyik készüléken az illető be tudja állítani úgy a MotionFlow-t, hogy az ő szemének tetsző legyen a végeredmény - miközben nincs számára észrevehető képhiba, pl.: artifact, túlzott szappanopera-effekt -, a másikat meg nem. Ez akár oly módon is történhet, hogy az egyik készüléken még 3-ason sem volt eléggé interpolált a mozgás a megfigyelőnek, a másik készüléken pedig már a 2-es beállítás is elegendő volt. Ehhez tartoznak még a Sony fenti kommentekből kirajzolódó vélhetően nem tervezett bénázásai (bugok), a felhasználó meg találgathat hogy akkor most a lejátszó alkalmazásban, a TV mozgásfeldolgozásában, vagy magában a tartalomban van a hiba.

    Amennyire én átlátom, a többi nagy TV gyártó sem áll jobban ilyen téren - van, amelyik kimondottan rosszabbul. Szóval TV vásárlásnak csak úgy lehet "nekimennI", hogy elfogadjuk hogy az egyiknek a fél karja fog hiányozni, a másiknak meg a torka lesz véres (kis túlzással persze).

    De hogy valami jóról is írjunk a fórumon, ne csak a rosszról!

    A hétvégén műszeres mérés során azt tapasztaltam, hogy az XG95 gyári "Custom" képmódja "Expert 1" színhőmérséklet preset-tel valóban meglepően pontos, főleg ha szem előtt tartjuk, hogy egy nem felső kategóriás consumer TV készülékről beszélünk. Legalábbis láttam már ennél gyengébb értékeket produkáló gyári kalibrációval rendelkező, "profi grafikai munkára további beállítás nélkül alkalmas" címszóval árult megjelenítőket :DD Sry a pronyó módon telefonnal fotózott "screenshot"-ért:

  • nordlead3

    kezdő

    válasz Celtis #52062 üzenetére

    Nem derül ki a posztból hogy ne a beépített lejátszó lenne (mondjuk jó kis Netflix kliens).. én ezt meg abból feltételezem, hogy emberünk a posztban azt írja, hogy mindent interpolálva néz :))

    Máshogy nehezen tudnám elképzelni, hogy a ZF9/Z9F 24p-t nem kadenciahelyesen jelenít meg, max egy rosszul beállított külső lejátszóval. De akkor meg az LG-n is telecine-zne (vagy ott defaultban be van kapcsolva a "film mode" koreai megfelelője).

    De mindegy is

  • nordlead3

    kezdő

    válasz Doller #52078 üzenetére

    A firmware-hez kapcsolódó kisebb fejlesztéseken (szebb menük, kicsit jobb local dimming algoritmus) kívül csak az 55/65 méretben is meglévő X-Wide Angle panel bevonat, és a jobb minőségű beépített hangszóró a különbség az XG95-XH95 sorozatban (jó, egy kicsit más a burkolat meg a talp design is).

    De maga a panel a bevonat alatt, a képfeldolgozó, az alaplap tökugyanaz. Ezt onnan tudni, hogy amerikai barátaink az ottani X950G készülékekre kényelmesen, “hackelés nélkül” tudják telepíteni a legújabb X950H firmware-t.

    Én ennek alapján azt mondanám, hogy nem éri meg várni az XH95 árcsökkenésére, ha csak a fentiekből nem létszükséglet valamelyik (nagyon jó áron van most az XG95).

  • nordlead3

    kezdő

    válasz mano42 #52190 üzenetére

    Szerintem az nVidia Shield az egyetlen támogatott Android TV eszköz GeForce Now-hoz.

  • nordlead3

    kezdő

    válasz WaterWave #52197 üzenetére

    Ez tipp az eddigi Sony gyakorlat alapján? Mert ha az XG95-re nem lesz, akkor az XH-ra sem (azonos SoC).

  • nordlead3

    kezdő

    válasz sting2 #52216 üzenetére

    Nem igazán értem ezt a nekem címzett passzív-agresszív kommentet (tán mert nem is nekem szól), de ha érteném se venném magamra.

    salapp hozzászólását szórakoztató volt olvasni, és a benne foglalt következtetések nagy része is helytálló (sajnos).

    Az ember azt várná, hogy évről évre érdemben fejlődnek a TV készülékek (a W75C sorozat már öt éve milyen szuper tudott lenni az akkori technológiával), ehelyett csak marketingháborút kap szinte érdemi fejlődés nélkül. LED, QLED, OLED egykutya, mindegyik a határait elérve egy helyben topog lassan 3 éve. Ja meg kiváló stratégia is van ám arra, hogy miképp tereljenek mindenkit a nagyobb képméret felé (hisz drágábban lehet adni), meg a felsőbb kategóriás modellek felé. Mert lassan ott tartunk hogy utóbbiakba nem csak az “extra/prémium” képességeket tartalékolják, hanem lassan mindent, ami miatt pl az ember Sony-t vagy Samsung-ot vagy mást választ.

  • nordlead3

    kezdő

    válasz Tengri #52244 üzenetére

    Bár felesleges további megerősítés, azért leírom hogy az én XG-m is ugyanilyen, tehát ez tervezetten ilyen.

    Az okokról csak vadul tippelgetni tudnék.. talán az egyre laposodó médiabútorok + normál ülőbútorok esetén is szem felé forduljon a TV? Könnyebben megálljon rajta a lógatós színmérő műszer? Akit zavar az szerelje falra?

  • nordlead3

    kezdő

    válasz szaszapi #52247 üzenetére

    Ez szemernyit sem változtat azon, hogy nagyon jó készülék.. az RTINGS pontozási rendszere sem összességében, sem képminőséget tekintve nem feltétlenül tükrözi azt, amit egy adott vásárló keres egy TV készülékben.. mondom ezt anélkül, hogy részletesen átnéztem volna a módszertan changelog-ot. Illetve egyes "csalások" leleplezésére konkrétan alkalmatlanok is a szintetikus tesztjeik. Ezzel nem azt mondom hogy az RTINGS vélemények rosszak, inkább csak hogy az általuk leírtakat a helyén kell kezelni, és véletlenül sem Szent és Sérthetetlen TV Rangsoroló igazságnak tekinteni.

    55" méretben az elmúlt hetek 260 ezer körüli árán szerintem simán best buy VA LCD az XF90, de ez nagyobb méreteknél és magasabb árakkal is igaz lehet.

    Tán egyetlen kiemelendő "hátránya" az XF90-nek újabb modellekkel szemben a gyengébb beépített SoC, így Android 9-et és későbbieket már biztosan nem kap, és a beépített alkalmazások meg az Android részére is kevesebb az erőforrás.. ebben az XG, XF sokkal többet tud. De felhasználási módtól függ, hogy ez számít-e egyáltalán.

    [ Szerkesztve ]

  • nordlead3

    kezdő

    válasz pixelking #52278 üzenetére

    Pontos specifikációkhoz sajnos nincs hozzáférésem, de megfigyelésem alapján azonos SoC esetében Sony nem nagyon szokott variálni RAM méretekkel. Én ez alapján azt mondanám, hogy egységesen 2 vagy 3 GB a RAM mindegyik MT5596-tal szerelt készüléknél, így az XG80 és XG81 esetében is. De ez meg abból a szempontból irreleváns, hogy az általad nézett típusoknál sokkal inkább a CPU/GPU "foghatja" az Android TV-t, mint a RAM mérete (az XG95 pl.: 2,5 GB RAM-mal is elég fürge és akadásmentes, ott ugye csak a CPU/GPU ami sokkal "erősebb").

    Én úgy látom, hogy a különbségek kimerülnek a talp kialakításában (az XG81 "prémiumabb"), illetve más távirányítót adnak hozzá. Meg valahol olyat is láttam, hogy 55" méretben az XG81 edge LED, míg az XG80 direct LED, de saját tapasztalatom nincs erről. Ja, és XG81 csak az EU-ban van.

    Ha visszaolvasnál kicsit a fórumban: HunChris elég hosszan elemezte tapasztalatait az XG80-ról az elmúlt hetekben, neki főképp a mozgásfeldolgozással (interpolációval) voltak/vannak problémái, de ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy neked is lesznek - viszont azonos képfeldolgozó és SoC miatt ami igaz az XG80-ra, az igaz lesz a 81-re is.

  • nordlead3

    kezdő

    válasz atee_83 #52288 üzenetére

    Ha (HDMI) CEC kompatibilis az LG házimozi, akkor a válasz a kérdésedre: igen, ugyanúgy fogja vezérelni.

  • nordlead3

    kezdő

    válasz atee_83 #52297 üzenetére

    Nekem az Xbox szepen kapcsolgatja ki-be a TV-t (HDMI 2), es vele egyutt az eARC-on (HDMI 3) rakotott sound bart is, aminek a hangereje szinten CEC-en szabalyzodik. Igaz az enyem Android 9-es.

  • nordlead3

    kezdő

    válasz mr.dana #52305 üzenetére

    Ha jól látom ez egy XG70, ami egy alacsony belépőszintű 4K TV a tavalyi Sonyi palettáról, ehhez igazodó szerény képességekkel. Az XF90 meg egy felső-középkategóriás, sokkal komolyabb darab, ami megjelenéskor “majdnem” a 4K kínálat teteje volt.

    Ez a különbség nyilván tükröződik az árban is, de szerintem így sem kiemelkedően olcsó..

  • nordlead3

    kezdő

    válasz Derron #52309 üzenetére

    "Kicsit" alma-körte összehasonlítás ez.. de ha kedvelted az előző Sony-d képét, érdemes lehet ennél a márkánál maradni.

    Az XH95 idei QLED-ekkel hasonlítva a Q90T-vel vethető össze (tavalyiak esetében meg talán a Q80R és Q90R között van valahol, de inkább a 90-hez közelebb), de ez csak a témát távolról vizsgálva igaz.. van képesség és terület amiben a Sony jobb, és van olyan is, amiben a Samsung. Így csak a te konkrét egyedi igényeid és preferenciáid dönthetik el, hogy melyik jobb neked. De alapvetően mindegyik jó TV..

  • nordlead3

    kezdő

    válasz salapp #52320 üzenetére

    XG95-ből kiindulva inkább 300-350 e Ft köré saccolnám majd az árat egy év múlva 55" méretben. Az XF90 ugye még egy évvel korábbi modell az XG95-höz képest, amit szokásától eltérően ennek ellenére megtartott a Sony a tavalyi kínálatában, talán ezért csökkenhetett mostanra 260-270 köré az 55" akciós ára.

    Sajnos szemmel verni nem volt módom X-Wide Angle bevonatos típust, de én látatlanban félnék egy kicsit attól, hogy gyakorlatilag lefelezi a kontrasztot W80C-hez, illetve XF90-hez, X-WA nélküli XG95-höz képest. Persze ezt a szempontot felülírhatja, ha kell a kompromisszum a gyakori az oldalról nézés miatt (55" méretet középről szemből nézve szerintem még nem annyira kritikus a panel szélén jelentkező colorshift/washout).

  • nordlead3

    kezdő

    válasz salapp #52325 üzenetére

    Külföldi fórumok, cikkek turkálása során találtam olyan (idézett) Sony nyilatkozatot, amely szerint hardveres limitáltság miatt nincs és nem is lesz az XH95-ben. SoC-ra gyanakodnék, ami az XH90-ben teljesen más. Egyes kiszivárgott belső dokumentumok szerint sok más komponens tudna HDMI 2.1-et és ehhez kapcsolódó funkciókat az XG95-ben és az XH95-ben egyaránt (meglepő módon a két készülék szinte koppra megegyezik a hangszórókat leszámítva).

    Valamilyen tekintetben biztosan kompromisszum lehet ez a másik, XH90-ben alkalmazott SoC (mozgás feldolgozás?), mert logikusan semmi más nem magyarázná, hogy a kínálat drágább - magasabb besorolású modelljében miért nem alkalmazzák.

  • nordlead3

    kezdő

    válasz Joseka #52375 üzenetére

    Tehat azota kezdodott a hiba hogy Telekom optikai net lett? WiFi router is valtozott?

  • nordlead3

    kezdő

    válasz Joseka #52390 üzenetére

    WiFi-vel foglalkozo topikot javasolnek masodik korben, mert sok router oldali beallitas is befolyasolhatja ezt, (pl.: 5 GHz sav - lehet hogy a routered DFS-szel valtogat, es akkor “szakad” le a TV, vagy lehet hogy fix IP-t kellene beallitani a TV-nek). Az hogy mas eszkozon nincs problema, nem jelenti azt, hogy a beallitasok jok: ha a regebbi routerrel sosem volt gond, en biztos erre kezdenem a keresgelest.

  • nordlead3

    kezdő

    válasz cooi11 #52392 üzenetére

    Nincs baj a Techly-vel, cégnél több ilyet is használunk 5-7,5 méter hosszúságban 4K átvitelre. De a javasolt Kácsa is megfelelő, valoszinuleg jobb minosegu ennel.

  • nordlead3

    kezdő

    válasz headhunter #52488 üzenetére

    OTA csak módjával, lassan és apránként engedik ki a frissítéseket (van akinek hamar feldobja, van akinek jóval később). Aki gyorsabban akar frissíteni, annak marad a kézi módszer pendrive-ról.

  • nordlead3

    kezdő

    válasz Celtis #52761 üzenetére

    Ez így kerek-korrekt. Talán annyi kiegészítés hogy "High"-ra állított FALD (local dimming, magyarul nem tudom hogy hívja a Sony) tudja csökkenteni mind a bloomingot, mind a felhősödés észlelhetőségét, cserébe a bevilágítandó zónákat is agresszívebben dimmeli: így az árnyékos/alacsonyabb fényerejű képrészek láthatósága, valósághűsége romolhat.

    (Nálam is "medium" beállításon van, filmezés, játék közben teljesen rendben van a kép, de azért néha érezteti velem hogy nem OLED-et vettem :D )

Új hozzászólás Aktív témák