Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • MC Pite

    veterán

    Egy A5ös 5W30 az hígabb 0, 40 és 100 fokon is mint egy A3/B4-es 0W30. A hideg oldali szám a csak a szivattyúzhatóság -35 fokon, így lehet hogy 0 foktól felfelé hígabb az A5-ös 5W30.
    1-2 castrol példának RN0700as olajokból: kin. viszkozitás 40 °C-on/kin. viszkozitás 100 °C-on
    A3/B4 10W40: 99 / 14,7 (GTX)
    C3 5W40: 76 / 13 (Magnatec)
    C3 0W30: 72 / 12,3 (Edge)
    A5/B5 5W30: 54 / 9,6 (Magnatec SS)

    Annál ugye egy csak A3/B4 nyilván sűrűbb, a sima A3 (5W30ban ritka) még sűrűbb, a 40es olajok meg mint a nemrég linkelt videóban egy egészen más liga. [link]

    Azzal egyet szoktunk érteni hogy a kopás nagy része hidegen következik be. Milyen akkor az olaj? Sűrű, nincs meg a kenést adó normális áramlás, hogy kialakuljon az olajfim. Nem a nyomástól lesz kenés, az áramlástól. Turbóknál különösen igaz ez, hisz siklócsapágyakat használunk (van pár golyóscsapágyas próbálkozás, de elé sok a probléma velük).
    Namost ha hűtés/kenés/tisztántartás végett az a jó hogy áramoljon rendesen az olaj, mi a fenéért raknánk az optimálistól (A5, de min 0W30 A3/B4) sűrűbb olajat? Mert megengedi a gépköny, aminél annyi a cél hogy a garanciaidőt kibírja úgy a motor? Szimeringeknél, tömítéseknél nagyobb a nyomás (motorból kifelé), nehezebben megy át a pici réseken (lásd toyotás cikk akit érdekel a korábbi hsznél) és hamarabb leromlanak a tulajdonságai.

    Jönnek néha a 100.000Km-es városi legendával, aminek lada/smart/N45B20S/wankelen kívűl az égvilágon semmi jogosultsága nincs, általában 2-300ezernél legtöbb motornál még látszik a gyári hónolás.
    Igaz, szar olajjal használva vezérműtengelyen/himbán már akár 100nál is látszanak bemaródások, és akik elég idióta módon alacsony fordulaton terhelik a motort, akár oválisra is koptathatják az egyébként golyóálló motorok blokkját is ennyi idő alatt. De eredendően nem kell vastagabb/silányabb minőségű olajra váltani sokatt futott autónál sem, a 100-200 meg messze nem sok.
    Sajnos sok motor érzékeny a normális olajra (relatív régiek is, pl vw 1.4 75, psa/bmw 1.4 88, és a legtöbb japán/változó szelepvezérléses motor) vagy épp a részecskeszűrő miatt is kellene, vagy épp a kokszosodás elkereülése végett. Mert ugye szar a prince/tsi motor is, persze, de itthon még a büdös életbe nem kapta meg azt az olajat, amilyen minősítést előírnak hozzá, hanem 5w40/10w40. Igen, márkaszervizben is, legyen skoda/vw/suzuki(a 0w20-as ajánlás helyett az 1.5ösbe pl). Nyilván mindegyik gdi jobban kokszolódik, és minden részecskeszűrőnek egyszer kampó lesz, de nem mindegy hogy mikor/mennyire.

    Ha adalék, prolongot javaslom esetleg; de elsősorban jó olajat. Nem, nem az amcsi túlzó tv reklámból láttam, teljesen más bemutatón találkoztunk vel (szerelőknek/autóboltosoknak), wattmérővel ellenőrizve, stb. Csodát nem tesz, mondjuk úgy picit feltölti a felületi egyenetlenségeket, ezzel picit kvázi keményebb lesz; pont, csodát nem tesz. De ezt nyilván addig érdemes használni amíg jó állapotban a motor és még síkok kb a felületek.

    A legjobb amit a motorral tehetünk, ha az előírásoknak megfelelő (benzineseknél most itt ar RN0700ról van szó) jobbik olajat vesszük, és nem terheljük normális kenés nélkül a motort (azaz mint a munkagépeknél, a személyautóknál is be kéne alul is pirosozni a fordulatszámmérőt, és 1500 alatt pirosnak kéne lennie).
    Ez pl nem azt jelenti hidegen hogy nem forgatjuk; pont hogy forgatjuk, legyen áramlás, de relatív lassan emelve a fordulatot (nem 60%os folytószelep állás mellett) és nem 18km/h-nál húzzuk a kettest, hanem minimum 26nál mondjuk - ahogy a klasszikus írás is említi, a nyomaték öl, nem a fordulat - és rendes gázzal tolatunk ki az udvarból, gázfröccsel/csúsztatott kuplunggal, nem 1100as fordulaton enyhe emelkedőn a még sűrű olajjal, akár becsörgő motorral. A fantizájára bízom annak aki ezen még nem filózott hogy a becsörgés az vajon mitől lehet; mi nincs ilyenkor a fém alkatrészek között aminek lennie kellene (oldalbordáknak is érdemes ezt foganatosítani).

    [ Szerkesztve ]

    <ELADÓ:új Bryton Gardia radar 32k> Pixel 8 | C4 SpaceTourer 1.2 Pt '18 | 208 1.2VTi '18 | https://www.spritmonitor.de/en/user/MC_Pite.html

Új hozzászólás Aktív témák