Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Tin

    veterán

    válasz ReSeTer #181595 üzenetére

    Vicces, mi? Régen fogtad magad, vettél egy nagyobb köbcentis szívó benzinest, ami kiment a világból, néha cserélted a "bagóba" kerülő kuplungot, szilenteket, fékeket, esetleg töltögetted rá az olajat, de maximum azon bosszankodtál, hogy néha zörög valami műanyag. Persze 10+ litert ettek városban, és pályán sem nagyon állt meg a fogyasztás 8 liter alatt, de - hacsak nem nyúltál bele valami rossz szériába - elég ritkán fordult elő, hogy egy kocsi otthagyott valahol. Ja, és még pótkerék is volt, amit le is lehetett cserélni az út mellett. Én eddig mindig úgy kalkuláltam, hogy ha a kocsira évi 100-200e-nél többet kell költeni, akkor eljött az ideje a cserének. Ez ma már valószínű inkább a duplája.

    Én megértem a dilemmád, de ahogy látom, nagyon megváltozott a világ. A környezetvédelmi kibocsátási normák miatt (megjegyzem helyesen) mára ezek a motorok eltűntek. Ma már minden turbós, részecskeszűrős, kettőstömegű vagy hibrid, persze sokkal jobb kibocsátással és fogyasztással, de kötelezően előre kalkulálandó ráfordításokkal (turbó felújítás, kokszosodás tisztítás, részcskeszűrő és kettőstömegű csere), és persze sokkal-sokkal bonyolultabbak, agyon-elektronikázottak, amiben ha elromlik valami, otthagy. A hibrid egy fokkal jobb, de ott meg borsos felárat fizetsz a rendszerért előre, pályán nem jobb a fogyasztása, ráadásul a többsége erőtlen. És hát ott viszont az akkucsere a bazi nagy költség, igaz, csak sok idő után. A fogyasztáskülönbség persze visszahozza a magasabb vételárat, de csak városban.

    Ezek közül lehet választani. Ahogy írták mások, csodák nincsenek, de azért meg lehet találni azt az életkor/km tól-ig intervallumot, amikor egy autót relatíve problémamentesen tudsz használni, de ez az intervallum rövidebb, mint korábban, és ha mégis becsúszik valami, akkor rácsesztél. Vagy veszel újat, és pár évre megvéded magad a garanciával, de ott meg az értékvesztésed akkora, hogy ugyanott vagy.

    Mert mindig ugyanott vagy. Drágább lett autózni. Felmentek az autók árai, a szerelési díjak, az üzemanyag ára, és sokkal-sokkal bonyolultabbak lettek az autók. Ráadásul az élettartamuk is radikálisan csökkent. Régen vettél egy autót, és ha odafigyeltél rá, 15 éves koráig különösebb probléma nélkül elhasználtad, de ma melyik autó nyújtja ezt? Melyik 10 éves autót veszed meg nyugodtan, tudva, hogy 5 évig probléma nélkül elhasználhatod, még akkor is, ha extrém felhasználásod van (sok városi dugózás vagy évi 30e km pályázás)? Semelyiket.

    Én megértelek. Hondák, Toyoták után mindig azt gondoltam, hogy majd a következő autóm is az előző generációs megbízható Honda vagy Toyota lesz, de először a Honda sz.rt arcon azzal, hogy abbahagyta az Accord gyártását, és a Civicből sincs kombija, majd a Toyota is kivezette az Avensist. Az új Corolla meg nem Avensis, belül legalábbis, méretben. Az utolsó Auris meg végképp nem. A motorokról ne is beszéljünk.

    Én is hetek óta azon agyalok, mit vegyek. Ráadásul a német autópiac érdekességei miatt, ahonnan a régebbi autók eltűnnek, a szervizköltség és a biztosítás méregdrága, és a gázolaj olcsósága miatt szinte minden dízel, gondban is vagyok. Ne tudd meg, hányszor végignéztem az összes márkát, a pár éves használtaktól az újakig, és vagy veszek egy 8+ éves, ismeretlen előéletű autót, aminél bármikor előjöhet egy többezer €-s szervizköltség azonnal bukva minden árelőnyét, vagy veszek egy legfeljebb 2-3 éves, ismeretlen bejáratású, lehetségesen széttaposott céges vagy kölcsönzős lízingautót alig-garival, vagy alig párezer €-val drágábban egy újat, garanciával. Ez volt talán a legnagyobb meglepetés, hogy a tényleg drága autókon kívül nem is esik akkorát az autók ára az első 2-3 évben. Nekem viszont annyival bonyolultabb a helyzetem, hogy a két legszélsőségesebb felhasználásra keresek autót, városi dugózásra és évente párszor hosszú autópályás felhasználásra, amire szinte lehetetlen ideálisat találni, vagyis de: plugin-dízel hibrid legalább 50 km tisztán elektromos hatótávval. Drágák. Annyira drágák, hogy még a 10 liter feletti állandó fogyasztású benzinest sem tudná lepipálni évi 20e km használat mellett. A másik alternatíva a sima hibrid, ami városban visszahoz, autópályán viszont vagy nem megy, vagy többet eszik, mint egy dízel. Ráadásul indulóban is drágább, és sokkal kisebb a választék.

    Szóval ma városi-közúti használatra vagy veszel egy közepes turbós benzinest, vagy veszel egy dízelt sok pályázás esetén, belekalkulálva a fenti szükséges javításokat, és ha "nyugit" akarsz, nem szervizbe járkálni évente párszor, akkor elfogadod, hogy ma ennyibe kerül fenntartani egy autót. És lenyeled a békát.

    Pont olyan időszakban akarsz autót cserélni (és én is), amikor éppen egy átmeneti időszakban vagyunk. 10 éve sokkal letisztultabb volt a piac, és egyszerűbb a választás, és valószínű, hogy 10 év múlva is sokkal egyértelműbb lesz a helyzet. De most ez van. Vagy veszel egy Suzukit esetleg Dacia-t olcsón, és használod, amíg szétfoszlik alattad, időközben végig úgy érezve, hogy a "nyugalomért" azt az árat fizeted, hogy az autós társadalom legaljában ülsz, vagy veszel egy akármilyet, ami tetszik, és elfogadod, hogy az meg annyiba kerül. Nem bérelheted ki egyszerre a belső sávot egy egy generációval ezelőtti, aszfaltszaggató 5-ös Bömbivel, amit jó áron vettél, fogyaszthatsz 5 litert százon, és felejtheted el a költséges szervizeket. Legalább egyről, de inkább kettőről le kell mondanod.

Új hozzászólás Aktív témák