Hirdetés

Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • King Unique

    titán

    válasz --Disztroj-- #49007 üzenetére

    Ha a laptopon lévő Windowson sem kezeli a MacDrive rendesen és nem csatlakozási, tápellátási probléma van USB-n, akkor ott tényleg nem OK valami. Viszont, ha a Paragon szoftvere sem (próbáltad?), akkor nem az előbbi program hibája lehet, hanem valami alapból nem stimmelhet azzal a HFS+ fájlrendszerű kötettel. Már, ha jelenleg is HFS+, mert amúgy ez sem derült ki és pl. APFS-nél nem lenne meglepő, ha nem kezelné a program.

    Amúgy meg igen, exFAT, azt a macOS és a Windows egyaránt natívan írja és olvassa. :K Aztán az mondjuk más dolog, hogy elsődlegesen naplózó fájlrendszert szokás és javasolt használni egy ilyen eszköznél, de mindegy.

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz pellesmartin #49035 üzenetére

    Aztán pontosan milyen SATA-USB adapterról van szó? A képeken látszik, hogy vannak csak USB-s, 2,5"-os meghajtókhoz való típusok és olyanok, amelyekhez külső tápegységet is mellékelnek. Ha 3,5"-os HDD használata is szükséges, akkor nyilván olyat kell venni, amelyikhez külső tápegységet is mellékelnek gyárilag. Egy 3,5"-os HDD-nek rendszerint kell a 12 V, az nem fog működni USB 2.0/3.0 porton csak 5 V-ról. Az utóbbi egy 2,5"-os HDD számára elég, de ugyanakkor az is fontos, hogy maga a port kellően stabil legyen ilyen téren, azaz lehetőleg USB 3.X legyen. USB 2.0 port esetén pedig Y-kábeles megoldásra, azaz 2 db portra lehet szükség, ami a linkelt képen is látszik. Ha nálad kattog és nem pörög fel a mobil merevlemez, akkor az értelemszerűen az elégtelen tápellátás miatt lehet. A 3,5"-osnál pedig eleve meg kell valahogyan oldani a 12 V-os tápellátást, ha esetleg nem annak megfelelő adaptert vettél. Az 1A-es tápegység amúgy kissé kevés, a 3,5"-os külső merevlemezekhez is rendszerint 2 A körülit szoktak mellékelni gyárilag.

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz seadrone #49098 üzenetére

    Létezik IDE-SATA konverter, de olyat egy laptopba macerás lenne beépíteni. Legegyszerűbb USB-n megoldani a csatlakoztatást egy IDE interfészt támogató adapterrel / külső házzal stb. Aminél értelemszerűen az is fontos, hogy maga a HDD 2,5"-os, vagy 3,5"-os méretformátumú-e, mert akkor nyilván annak megfelelőt kell venni. Illetve egy 3,5"-os típushoz nyilván olyat, amelynél a külső tápellátás is megoldott, mivel az USB 2.0/3.0 port önmagában nem elég hozzá. Aztán, ha nem tartós használat a cél, hanem csak rövid időre a HDD-k tartalmának megtekintése és lementése, akkor célszerű egy univerzális IDE/SATA-USB adaptert venni, amihez külső tápot is mellékelnek. Vagy esetleg csak kölcsönkérni egyet, ha valakinek van ilyen a közvetlen környezetben.

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz hitchins #49136 üzenetére

    Mit jelent ez a 0 reakció, felpörög, OS felismeri valamilyen formában?
    Na meg mivel 2,5"-os típus, ezért az is fontos, hogy USB-n megfelelő tápellátást kapjon, lehetőleg USB 3.X porthoz legyen csatlakoztatva. Garancia bizonyára már nincsen rá, tehát ilyen szempontból nem gond a szétszedés. Viszont, ha integrált USB-s HDD van a belsejében, akkor nem érdemes szétszedni, mivel nem lehet majd SATA-n csatlakoztatni. A videó alapján az 500 GB-os pont ilyen, szóval esélyes a 250-esnél is...

    Amúgy meg eleve az adatmentés - liksoft - HDD kereső mentéshez topikban kellett volna feltenni a kérdést, ha az adatok lementése a cél.

    [ Szerkesztve ]

  • liksoft

    nagyúr

    válasz csubuka #49173 üzenetére

    Szervusz!

    A Toshiba a tápellátásra nagyon kényes! Ha előlapi USB csatlakozót használsz, vagy akár csak USB2-t, a hiba jogos lehet. Gondolom USB3-as a ház, ennek meghajtását meg illik USB3 portból adni.

    Murphy él és dolgozik (Ami el tud romlani, az el is romlik). hdd-mentes.hu

  • King Unique

    titán

    válasz vadkörte #49230 üzenetére

    Ennél a szokásos "nem látja a gép" esetnél, ha Windowsnál csak a fájlkezelőt nézik, akkor nem meglepő... :D Alap, hogy az eszközkezelőt és a lemezkezelőt kellene. Az pedig megint érdekes, hogy a NAS kezeli egy vélhetően Linux / Linux-alapú rendszerrel, de PC-n egy desktop Linux állítólag nem. Ha megnyekkent a külső HDD, akkor nyilván egyiken sem kellene működnie, ellenkező esetben viszont mindkettőnél, sőt Windowson is. Ha Windowson a HDS kezeli, akkor pedig megint nem lehet azt mondani, hogy "nem látja a gép"... Aztán az nem derült ki, hogy egyik-másik környezetben esetleg nem-e USB-s csatlakozási probléma, vagy éppen elégtelen tápellátás miatt nem működött rendesen. A tv-nél amúgy eleve sanszos az utóbbi, nem véletlenül szokott a normális modelleknél "HDD 5V 1A" feliratú USB-port lenni ilyen célra.

    Az irreális mértékű belassulás a gyenge / hibás szektorokat tartalmazó merevlemezeknél jellemző lehet. De pl. egy lassú formázás, illetve írásteszt stabilizálhatja valamelyest a felületet, a lemez állapotát. A MiniTool wipe funkciója pedig teleírja, vagyis lényegében egy írástesztet csinál. Ami után a HDS által közölt állapot is változhat, de az tényleg érdekes, hogy ekkora különbség van. Viszont az mondjuk nem derült ki, hogy naprakész / muzeális verzióval lett-e előtte és utána lecsekkolva, a különféle tesztek eredménye mi volt stb.

    [ Szerkesztve ]

  • vadkörte

    addikt

    válasz King Unique #49233 üzenetére

    "Ennél a szokásos "nem látja a gép" esetnél, ha Windowsnál csak a fájlkezelőt nézik, akkor nem meglepő... :D Alap, hogy az eszközkezelőt és a lemezkezelőt kellene."

    A srác mezei egység sugarú júzer. Én viszont nem csak az Intézőt néztem, hanem a Lemezkezelőt és az Eszközkezelőt is.
    Ismeretlen USB eszköznek "látta" az Eszközkezelő, a Lemezlezelő sehogy.

    A NAS - Openmediavault v4 (Debian származék) - hosszas tekeregetés után 3. nekifutásra találta meg és utána tudtam mount-olni, utána már kezelte.

    "...de PC-n egy desktop Linux állítólag nem."
    A saját gépeimen próbáltam, hidd el nem látta a manjaro sem!

    "Aztán az nem derült ki, hogy egyik-másik környezetben esetleg nem-e USB-s csatlakozási probléma, vagy éppen elégtelen tápellátás miatt nem működött rendesen."
    Több kábellel is és szétszerelés után a saját külső ORICO házammal is próbáltam, de a két asztali gép (PC+notesz) így sem kezelte. Végül egy USB csatolófelületű SATA/USB adapterrel tudtam a NAS-sal felismertetni. (lásd fent)

    "A tv-nél amúgy eleve sanszos az utóbbi, nem véletlenül szokott a normális modelleknél "HDD 5V 1A" feliratú USB-port lenni ilyen célra."
    Nem az én TV-m, de jeleztem neki, hogy erre inkább vegyen egy pendrive-ot, vagy, mivel SMART TV, építek nekik egy NAS-t, de külső HDD-t ikább ne, mert kinyírja a tartalékot is.

    "Viszont az mondjuk nem derült ki, hogy naprakész / muzeális verzióval lett-e előtte és utána lecsekkolva, a különféle tesztek eredménye mi volt stb."

    5.20 Pro trial HDSentinel-lel és a 2.55 HDTune-nal teszteltem. A teszteknél a "kezelés" után se a HDS, se a HDTune nem talált hibát. :F

    [Előtte]
    [Utána]

    [ Szerkesztve ]

    Üdv. V. Körte

  • King Unique

    titán

    válasz vadkörte #49234 üzenetére

    A "nem látja a gép" az jelenti, hogy semmilyen formában nem érzékeli az OS. Ellenben, ha az eszközkezelő igen, akkor már nem helytálló ez a kijelentés. Az pedig nem derült ki, hogy ott mi volt a hibakód, ami alapján esetleg lehetett volna megoldást keresni.

    Az M3 Portable egy gyárilag összeszerelt külső merevlemez. Ha házilag szétszerelted és maradt külsérelmi nyoma, akkor a garancia kapásból ugrott... Aztán, ha a HDD másik USB-s külső házban sem működött rendesen, akkor vsz nem az eredeti házzal lehetett probléma, hanem eleve a HDD-vel. Igaz az adapterrel a leírtak alapján már működött, de akkor normál esetben a másik külső házba téve is kellett volna USB-n.

    Jelenleg az 5.30-as HDS a naprakész változat, nem az 5.20-as. Az utóbbinál az "utána" screenshot érdekes, hogy a HDD-knél jellemző indulás / leállások számát és az SSD-knél jellemző összes írt adatmennyiséget is mutatja egyszerre... Részletesebb és biztosabb értékelést viszont inkább az előző válaszban linkelt tesztek adnának.

    A tv-n, ha megfelelő USB-port van és ahhoz van csatlakoztatva a 2,5"-os külső HDD, akkor úgy OK lehet, legalábbis a tápellátás része. Ha csak 0,5 A-es portok és Y-kábelt sem használt az illető, akkor az elégtelen tápellátás már gondot okozhatott és közrejátszhatott a mostani problémánál.

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz Erwinke #49239 üzenetére

    Ez így konkrétumok nélkül nem sokat mond... Többek között a külső HDD-k, a számítógépek, az azokon lévő Windowsok, a használt USB-portok stb. pontos típusa sem ismert. Ha nehézkes a külső merevlemez felismerése, az lehet csatlakozási probléma az aljzat és a csatlakozó között, illetve az USB-kábel hibája miatt is. De akár tápellátási probléma miatt is lehet, ha 2,5"-os külső merevlemezekről és USB 2.0 portokról van szó. Plusz, ha asztali PC-ken vannak használva, akkor ott az előlapon lévő USB-portok nem mindig a legstabilabbak és eleve a hátlapon lévők használata javasolt. Aztán ott van még az OS is, aminél ha esetleg össze van gányolva a rendszer, Windowsnál nem a megfelelő driverek vannak feltelepítve stb., az megint okozhat egy USB-tárolóeszköz kezelésénél problémát. Ja, és még a külső HDD-k állapota sem mindegy, mert a kábel hibáján kívül a külső ház / a benne merevlemez hibája is szóba jöhet és emiatt megint nehézkes lehet az eszköz felismerése.

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz KBalázs34 #49255 üzenetére

    Ez attól is függ, hogy pontosan milyen az állapotuk, mitől csökkent a kondíció, gyenge / hibás szektorokról, netán csak adatátviteli, vagy elégtelen tápellátásból adódó hibákról van-e szó stb. Ha még nem olyan tré a lemez állapota, akkor egy teljes (lassú) formázás, vagy pl. a HDS felületet érintő tesztjei is akár javíthatnak rajta. De egyébként amelyik HDD már egyszer megindult a lejtőn, annál eleve benne van a pakliban, hogy később még tovább romlik az állapota. Vagyis egy ilyenen pótolhatatlan adatokat nem nagyon javasolt tárolni. Max. esetleg úgy, ha azokról máshol, egy megfelelő állapotú tárolón van biztonsági másolat.

  • KBalázs34

    csendes tag

    válasz King Unique #49256 üzenetére

    Egyes merevlemezeknél az írt ki hogy 1 vagy 2 hibás szektor van ezek késöbiekben áthelyezésre kerülhetnek,
    adatátviteli, vagy elégtelen tápellátásból adódó hiba is van!
    Linkelek pár képet ezek nem az én merevlemezem de ezeket írja ki a kondicíókat illetően: [link] vagy, [link] !
    Le fogok futtatni pár tesztet! Akkor mindenképpen olyan adatok lesznek rajta ami már megvan máshol, illetve ha látom hogy tovább romlik akkor lementem róla az adatokat!

    Köszönöm szépen a válaszod!

  • liksoft

    nagyúr

    válasz bot1978 #49445 üzenetére

    Már ne haragudj, de nyugodj le. A gyártónak sem jó, ha sok a selejt. Akkor rolót húz. Nagyon keményen megvan az a gazdaságossági határ, hogy mennyi termék mennyi garanciálisat visel el. Ha ezt megnézzük a technológiával, vagyis mit kell ráfordítani, akkor rögtön kiszámolható hol éri meg. Hidd el, a gyártó is dühöng a kiszállítás hibáin, hiszen ha nincs külsérelmi nyom, neki kell benyelnie! Dühöng a pocsék tápellátáson, mert az is kinyírja a HDD-t. Szerintem a drágulás egyik oka, hogy túl sok HDD-t vágnak földhöz kiszállítás közben (nem direkt, csak mert a raktérben elcsúszik, kiesik kézből, nem burkolja be a kisker, stb...). A felhasználó elvárja, hogy olcsó legyen, nagy kapacitású, gyors, hibátlan, jöjjön házhoz, és a földrengést is kibírja egy terepjáróban is! Tessék végig gondolni, egymásnak ellentmondó kérések. Ha kiszállítást kérsz, az drágább lesz, a futár nem sajátjaként fogja babusgatni, és mivel nem fizeti meg a legtöbb vásárló, a küldő sem fogja atombiztosra becsomagolni. Nagy kapacitású esetén a mechanika finomodik, tehát érzékenyebb lesz, valamint drágább, mert pontosabb megmunkálást, érzékenyebb technológiát igényel. A kisebb kérés dettó az előző. Sőt, a smucig felhasználó is a drive életére tör az öreg kikukázandó tápegységét használva, mondván jó lesz az még. Hát nem, mert a szűrés hatékonysága idővel romlik, és a túlfeszültség tüskéket a drive nem tolerálja. Te sem ülnél nagyanyáink lószőrrel tömött párnáira, mert a szövet öregedésével kibújik a szőrszál vége és szúrja a sejehajodat!

    A fentieken tessék elgondolkodni! És nem a profitot felhalmozó gyártót védem, hanem a helyzetet próbálom elmagyarázni. A profit kérdését a felügyeletnek kellene megoldania, kordában tartania. De ennek semmi köze ahhoz a minőséghez, amit feszegetsz.

    Szerk:
    Most látom, a másik HDD a Sentinel témában egy Seagate, az is meghalt. A tápellátásod rendben van?

    [ Szerkesztve ]

    Murphy él és dolgozik (Ami el tud romlani, az el is romlik). hdd-mentes.hu

  • liksoft

    nagyúr

    válasz bot1978 #49448 üzenetére

    A tápellátás a tápcsatlakozót is magában foglalja, nem csak a tápegységet. A statikus tápegység hibát ki tudod szűrni multiméterrel, de a tüskéket csak oszcilloszkóppal.
    Nem, nincs program a mérésre, mert az alaplapi eszközök a kellő pontossághoz képest csak "saccográfok", így meg nem lehet hibát keresni.

    A tápegységnek nem csak a kora fontos, hanem a belső alkatrészei, felépítése, teljesítménye, csatlakozóinak minősége, és az is, mennyi tartalék van benne. Vagyis maga a gép mennyit vesz fel.

    A kattogás lehet tápellátási gond, hűtési probléma, és alkatrész hibája is. Ha viszont van olyan időszak mikor hibátlanul teljesít hosszabb időn keresztül, akkor inkább a környezetre tippelnék. Olyan konfigurációban szoktam tesztelni HDD-t, amelyikben minimum 50% teljesítmény tartalék van, és több HDD mellett sem szokott gond lenni.

    Ha használsz videokártyát, de van alaplapi is (nincs leírva a névjegyednél sem mit használsz, így tippelni sem lehet semmit), akkor egy teszt idejére vedd ki a kártyát. Marad tartalék a tápegységben.

    Murphy él és dolgozik (Ami el tud romlani, az el is romlik). hdd-mentes.hu

  • King Unique

    titán

    válasz Peterhappy #49516 üzenetére

    A WD gyári szoftvere ahhoz nem szükséges, hogy a Windows rendesen felismerje és kezelje az eszközt. Max. a WD SES Driver kell a megfelelő működéshez, de azt a Windows Update elvileg automatikusan telepíti a 10-esnél, illetve az eszközkezelőben is le lehet csekkolni. Apropó eszközkezelő, akkor nem ismeri fel a Windows 10 a külső merevlemezt, ha sehol, sem az eszközkezelőben, sem a lemezkezelőben, sem a fájlkezelőben nem jeleníti meg. Illetve még akkor van gond, ha már az eszközkezelőben elakad a detektálás és ismeretlen eszközként jeleníti meg a külső meghajtót. De ez esetben lenni szoktak ott hibakódok és azokhoz tartoznak megoldási javaslatok.

    Aztán első körben USB-n a fizikai csatlakozást is érdemes ellenőrizni, vagyis kipróbálni az eszközt másik USB-porthoz csatlakoztatva, valamint másik USB-kábellel is. Aztán lehetőleg normál módon használva a laptopot és nem dokkolóval. Továbbá mivel itt 2,5"-os külső HDD-ről van szó, ezért USB-n a tápellátás is lényeges. Vagyis ilyen szempontból az USB 3.X portok használata javasolt, USB 2.0 portok esetén viszont Y-kábelre lehet szükség a stabil tápellátás biztosításához.

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz Peterhappy #49520 üzenetére

    Asztali PC-k esetében javasolt inkább a hátlapon (alaplapi) lévő USB-portok használata, egy notebook viszont más dolog. De az utóbbinál is célszerű másik portot kipróbálni, ha nem ismeri fel az OS az eszközt. Ami ezek szerint megoldotta a problémát. A többi USB-portnál lehetett csatlakozási (érintkezési), vagy tápellátási probléma is, azért nem ismerte fel a Windows rendesen a külső merevlemezt. Az USB 3.0 aljzatnál egyébként a belső, műanyag betét kék színű szokott lenni, míg az USB 2.0 esetében fehér, vagy fekete. De a kék szín amúgy nem kötelező az előbbinél, lehet akár szürke, vagy fekete is. Viszont ilyenkor rendszerint fel szokták tüntetni a portoknál a képen is látható "SS" feliratot, ami = SuperSpeed, vagyis USB 3.0.

    A Windows 10-ben natív USB 3.0 támogatás van, vagyis nem szükséges hozzá ahhoz külön driver. Legalábbis az Intel (Renesas) és a VIA alaplapi vezérlőknél rendszerit nem, de pl. az ASMedia esetében már szükség lehet rá. Az XY driver updater programok használata pedig max. nagyon indokolt esetben javasolt, de amúgy nem, mert könnyen reinstall lehet a vége... Az pedig csak hab a tortán, hogy manapság már egy túlbuzgó külső AV is erőlteti az ilyet. :D

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz Peterhappy #49524 üzenetére

    Ha az oldalsó portok USB 3.0-sak, akkor azok tápellátása pláne elég szokott lenni egy 2,5"-os külső merevlemez számára. Vagyis marad az érintkezési probléma a kábel csatlakozója és a laptopon lévő USB 3.0 aljzatok között, vagy a Windowsban lett valami elállítva, ha ezekhez csatlakoztatva egyáltalán nem ismeri fel az eszközt. Az utóbbi esetben lehet a driver frissítő program gányolt össze valamit. Ha más nem megy, akkor ilyenkor esetleg meg lehetne próbálni az eszközkezelőben az USB 3.0 alaplapi vezérlő és a gyökérhub letiltását, majd újraengedélyezését. Vagy az eltávolításukat és a Windows újraindítása után az újratelepítésüket, újraengedélyezésüket. De ha be van kapcsolva a rendszer-visszaállítás és van egy jól működő korábbi állapotról visszaállítási pont, akkor akár az arra történő visszaállítás is megoldás lehet. Legalábbis ha az oldalsó portokban USB 3.0-s sebességgel akarod használni a külső merevlemezt a hától lévők USB 2.0-s tempója helyett. Valamint ha működnének az oldalsó portok, akkor kidokkolni sem feltétlen kellene mindig.

    Egyébként szívesen!

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz Peterhappy #49529 üzenetére

    Ha minden más eszköz tényleg megfelelően működik azokon az USB 3.0 portokon, csak a WD külső HDD nem, az más dolog. Ha a csatlakoztatáskor semmilyen formában nem ismeri fel a Windows, az eszközkezelőben sem jelenik meg semmilyen szinten, akkor esélyes a csatlakozási probléma. Aminél lehet maga az USB-kábel is a gond, ezért érdemes lenne másikkal is kipróbálni. A tápellátási probléma nem valószínű, mert az USB 3.0 portnak nyilván elégnek kell lennie egy ilyen eszközhöz. Ráadásul a hátlapi portok csak USB 2.0-sak, vagyis névlegesen kisebb áramot adnak le, de még azokhoz csatlakoztatva is működik. Valamint ha a laptop USB 3.0-s portjaihoz csatlakoztatva rendesen felpörög a külső HDD, nem kattog, nem csipog, akkor az megint nem arra utal, hogy gond lenne a tápellátással. Na meg itt eleve 2,5"-os külső merevlemezről van szó, amihez normál esetben nyilván nem szükséges külső tápellátás. Kiegészítő tápellátásra Y-kábellel pedig csak USB 2.0 portoknál lehet szükség. Tényleges külső tápellátásra viszont max. csak extrém esetben, amikor maga a gazda hardver egyáltalán nem képes USB-n meghajtani egy ilyen eszközt.

    [ Szerkesztve ]

  • MATEBALAZSBP

    újonc

    válasz MATEBALAZSBP #49615 üzenetére

    A tápellátás megoldotta a csatlakozási problémát, viszont azt sajnos még mindig nem tudom, hogy a TV-n miért csak az pendrive és annak tartalma jelenik meg kizárólag, a HDD-k nem.

    Köszönöm a segítséget.

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz MATEBALAZSBP #49615 üzenetére

    "Toshiba 3TB Canvio külső merevlemezem"

    Annál milyen partíciós séma van, illetve milyen a másiknál? Mert ha AF 512e alapon GPT, akkor azt a tv és társai ilyen téren buta készülékek még 2018-ban sem feltétlen kezelik... Némelyik továbbra is csak az MBR-t ismeri...

    "próbáltam mind a Journaled és a NTFS formátummal is"

    A HFS+/HFS+J az ilyen készülékeknél általában eleve felejtős... A legtöbb rendszerint csak a FAT16/32 és az NTFS fájlrendszereket kezeli. De egy komolyabb médialejátszónál már lehet akár egyéb fájlrendszer is támogatott.

    "Sokszor azt tapasztalom mintha kontaktos, csatlakozási hiba merülne fel"

    Ha USB-n csatlakozási, illetve érintkezése probléma van, akkor azt nyilván rendezni kellene. Vagyis kipróbálni az eszközöket másik USB-portban, vagy szükség esetén akár másik USB-kábellel is.

    "A tápellátás megoldotta a csatlakozási problémát"

    Más az előbbi és más az utóbbi. Ha 2,5"-os külső HDD-kről van szó, akkor eleve fontos a stabil tápellátás. Vagyis, hogy a készülékeken lehetőleg "HDD 5V 1A" jelölésű porthoz, vagy akár USB 3.0 porthoz legyenek csatlakoztatva. Ha csak USB 2.0 portok vannak rajtuk, akkor kiegészítő tápellátás javasolt Y-kábellel, vagy szükség esetén akár külső tápellátás (pl. aktív USB-hub) javasolt.

    "nem jeleniti meg a mappákban a video fájlokat lejátszásra"

    Nem derült ki, hogy milyen formátumokat támogatnak és képesek lejátszani. De ha valami olyan van a külső merevlemezeken, amit nem, akkor nem meglepő a jelenség... Illetve akkor sem, ha az előbbiek az oka.

    Egyébként meg első körben azt kellene letesztelni, hogy a külső HDD-k PC-n Windowszal és Macen macOS-szel működnek-e rendesen. Ha igen, akkor nincs miről beszélni, mert nyilván nem az eszközök hibásak. Ez esetben egyértelműen a buta tv és a médialejátszó a gyenge láncszem, ami az ilyeneknél amúgy sem annyira meglepő... Viszont ez esetben már a TV & Audió téma megfelelő topikjában kellene inkább érdeklődni!

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz biker #49619 üzenetére

    Pont nem olyan régen volt arról szó bővebben, hogy a kiszállítás, illetve ott a megfelelő csomagolás is fontos. Ha az eleve nem stimmel, akkor nem meglepő, hogy idő előtt megy tönkre még egy alapvetően jónak mondott HDD is. Ettől függetlenül persze lehet az akár gyári hibás, vagy a sorozat esetleges "felhígulása" miatt kissé gyengébb minőségű, de az előbbi ok is vastagon közrejátszhat a problémánál. Na meg a megfelelő használat (pl. tápellátás, hűtés, fizikai behatások kerülése) is nyilván fontos, mert ha az megint nem stimmel, akkor eleve élettartam-rövidítő tényező lehet. Arról meg már nem is beszélve, hogy egyes helyeken ki tudja mit árulnak, honnan szerzik be a cuccot, meg éppen nem-e egy másik vásárló által már okkal visszaküldött terméket adják el újra stb... Szóval jelen esetben nem feltétlen a gyártó és az adott merevlemezsorozat a feltétlen szar, hanem lehetnek úgymond zavaró tényezők.

    Egyébként meg van "Milyen merevlemezt vegyek?" topik, az ügyben már ott kellene érdeklődni. Vagy akár csak elolvasni a topik összefoglalóját az ajánlott sorozatokra és modellekre vonatkozóan.

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz ph2012 #49648 üzenetére

    Windowson pl. a már említett HDS alkalmas erre, aminek van próbaverziója. Sőt, lényegében a nem regisztrált teljes verzió is használható bizonyos korlátozásokkal, a lemez állapotát mutatja az is. De ott van pl. a full ingyenes CrystalDiskInfo és még számos egyéb szoftver, Windowsra eleve sok ilyen van. De még magának a WD-nek is van sajátja, illetve a My Passport és My Book sorozatokhoz eleve mellékelnek diagnosztikai programot. De persze azt már nem írtad le, hogy pontosan milyen WD külső merevlemezről van szó... Ahogyan az sem derült ki, hogy pontosan mit is jelent ez az "elromlott"... Vagyis, hogy felpörög-e egyáltalán a benne lévő merevlemez, tv / PC felismeri-e, USB-n a csatlakozás (kábel, port) és a tápellátás (2,5") rendben volt/van-e, nem-e lett esetleg leejtve a meghajtó stb.

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz KisTücsök #49736 üzenetére

    Az egyrészt nem meglepő, ha másolás közben kirántod az USB-kábel csatlakozóját az USB-portból, akkor utána sérülhet a külső HDD-n lévő kötet, illetve a fájlrendszer, emiatt pedig utána nem kezeli megfelelően a Windows... De másrészt pont az a lényeg, hogy egy ilyen után még normál (jó) esetben nem kellene tönkremenni magának az eszköznek. Az pedig alap, hogy ha nem ismeri fel a Windows a megszokott módon, akkor az eszközkezelő mellett eleve a lemezkezelőben kellene megnézni, nem a fájlkezelőben ("sajátgép")! A jobbik eset az, ha szimplán csak nincsen meghajtóbetűjele, mert akkor nyilván csak azt kell hozzárendelni. Viszont, ha nem lefoglalt, vagy RAW, akkor az már problémásabb.

    A szokásos körök ilyenkor az eszköz (külső merevlemez) kipróbálása másik portban (lehetőleg USB 3.X a stabil tápellátás miatt), másik kábellel, az OS újraindítása után stb. De ha csak az előbb részletezett módon a partícióval van probléma, nem magával az eszköz felismerésével, az megint más dolog. Az meg a másik, hogy az eszköz fizikális leválasztása előtt javasolt használni a szoftveres leválasztást, hogy ne legyen gond!

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz Newlachka #49761 üzenetére

    Az nem derült ki, hogy miután ki lett véve külső házból, utána pontosan mi történt vele. Pedig lényeges lenne, mivel konkrét információk és a hiba pontos leírása nélkül kb. csak találgatni lehet....Ha a visszahelyezés után állítólag (?) még a lemezkezelőben sem jelenik meg, akkor ott nagyon össze lett valami kutyulva... De lehet csak csatlakozási, illetve 2,5"-os meghajtóknál tápellátási problémáról van szó USB-n, vagy esetleg csak az adott OS nem kezeli valami miatt megfelelően. De még ezekről sincs információ, ahogyan a külső ház, HDD stb. típusáról sem. A HDS kapcsolat nélkülinek általában az olyan lemezeket írja, amelyek nincsenek csatlakoztatva, nincsen velük adatkapcsolat.

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz Morgó Ceruza #49857 üzenetére

    Hát az jó régen, néhány éve lehetett, mivel az XD5 nem éppen mai darab... Ha a vásárlás után 1 évvel volt vele probléma, még úgyis több évvel ezelőtti esetről lehet szó. Azóta nem sikerült megoldani, lementeni róla az adatokat? :Y

    Egyébként meg lehet elégtelen volt USB-n a tápellátás, asztali PC-knél nem a hátlapon lévő USB 2.0 porthoz, vagy eleve nem USB 3.X porthoz volt csatlakoztatva, akkor szoktak kattogni. Legalábbis jó esetben, mert rossz esetben lehet a HDD hibája, annak tönkremenetele miatt is. De lehet maga az USB-kábel is rossz, ezért érdemes másikkal is kipróbálni. Az USB Y-kábelt, vagyis egyidejűleg 2 db port használatát a 2,5"-os külső merevlemezeknél pedig pont a stabil tápellátás miatt szokták javasolni USB 2.0-s csatlakozásnál. Ahogyan többek között a megfelelő szoftveres leválasztásra is célszerű odafigyelni, ha nem akarjuk, hogy a külső merevlemezen lévő fájlrendszer és a fájlok sérüljenek. Továbbá arra is, hogy pláne működés közben, de lehetőleg kikapcsolt állapotban se érje extrém külső hatás, pl. ne legyen lejtve stb. Viszont a mostani esetnél ilyen részletek nem derültek ki. De esélyes, hogy nem feltétlen volt minden rendben és az is közrejátszhatott az említett problémánál. :)

    Szóval a lényeg, hogy megfelelő használat mellett egy külső HDD is működhet évekig gond nélkül, lehet megbízható adattár. Viszont ha pótolhatatlan adatokról van szó, akkor alap, hogy eleve több helyre mentjük azokat, nem kizárólag csak 1 db tárolóra, legyen az akármilyen is! Az pedig nem meglepő, hogy a háttértárolók gyártói nem vállalnak közvetlenül felelősséget az eszközön tárolt adatokért, pláne ha pl. user error miatt történik adatvesztés. A pendrive-okat meg inkább hagyjuk... Azok sok esetben eleve megbízhatatlanok, egyik pillanatról a másikra eltűnnek róluk a fájlok, írásvédetté válnak, egyáltalán nem ismeri fel őket az OS stb, tisztelet a (kevés) kivételnek. Na meg azoknál rendszerint SMART sincsen, ezért az állapotukat sem lehet nyomon követni, így pláne lutri, hogy meddig bírják... Ellenben egy külső HDD-nél legalább SMART is van és Windowson pl. a HDS programmal nyomon lehet követni a meghajtó állapotát.

    Ha az adatmentés a célod, akkor egyébként eleve nem itt, nem a HDD probléma (nem adatmentés) topikban kellene érdeklődni, hanem az adatmentés - liksoft - HDD kereső mentéshez topikban! De ott lehetőleg a mostaninál konkrétabban és a lemaradt lényeges információkkal kipótolva kellene előadni a problémát! Vagy eleve elvinni egy adatmentéses céghez a külső HDD-t, ha otthon sehogyan nem boldogulni a mentéssel és pótolhatatlan fájlok vannak rajta, megér annyit a lementésük.

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz nFlex #49869 üzenetére

    A HDS szerint 0% kondíciónál lehetséges a garanciális csere, tehát igen. Ha a gyártó (HGST) saját diagnosztikai szoftvere (WinDFT) is hibát mutat, akkor meg pláne. A 8 napos üzemidő amúgy eleve kevés, szóval ha ennyi használat után tönkrement és nem user error (elégtelen tápellátás, túlmelegedés, leejtés) miatt, akkor esélyes, hogy egy gyári hibás példányt fogtál ki...

  • King Unique

    titán

    válasz Pürrhosz #49922 üzenetére

    "A winyó kezd rossz lenni vagy csak a kábel rossz?"

    Előbbit megnézed pl. a HDS programmal, utóbbit meg egy másik kábellel történő kipróbálás után lehetne. Ha nincsen USB 3.0 Micro-B típusú kábeled, akkor átmenetileg akár egy USB 2.0-s Micro-B kábel is megteszi, amit pl. a telefonokhoz mellékelnek. Nem éppen a legjobb megoldás, de annyira nem szokatlan, láttam már többeknél ilyet... :D + Lehetőség szerint kipróbálás másik USB-porton (2.0/3.0 | előlapi/hátlapi), másik gépen, másik operációs rendszerrel is, hogy kiderüljön mi a probléma forrása. Apropó USB-port, mivel 2,5"-os külső merevlemez, ezért javasolt a megfelelő tápellátás érdekében USB 3.X porthoz csatlakoztatva használni. Ha csak USB 2.0 porton használod és pláne az előlapon lévőt asztali PC-, knél, akkor annyira nem meglepő, ha állandóan lecsatlakozik, vagy fel sem pörög rendesen.

    "Mostanában néha lecsatlakozik magától"

    Mármint van ilyenkor az a jellegzetes hang a Windowsban, eltűnik a fájlkezelőből, lemezkezelőből stb., majd újracsatlakozik, vagy marad úgy? Mert ha csak készenléti állapotba (alvó módba) vált, akkor az megint más.

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz MrBazsi #49999 üzenetére

    Hát mondjuk ezért sem feltétlen jó az ilyeneket használtan venni, ha semmilyen, az eredeti vásárlást igazoló papírt nem mellékelt hozzá az eladó. Bár jó esetben a garanciális csere közvetlenül a gyártóval felvéve a kapcsolatot és RMA formájában akár ilyenkor is opció lehet. Legalábbis másnak a WD-nél sikerült megoldania.
    Aztán ki tudja esetlegesen nem-e volt valamilyen lappangó hibája, ha csak úgy hirtelen leromlott az állapota. Célszerű lett volna a vásárlás után egy alaposabb tesztnek (példa) alávetni és reklamálni, ha az hibát jelez. Továbbá mivel ez 2,5"-os, csak USB-s tápellátású külső merevlemez, ezért USB-n a tápellátás is fontos tényező. Vagyis lehetőleg USB 3.X porthoz csatlakoztatva javasolt használni, illetve a tv-k esetében a "HDD 5V 1A" jelölésű portokon. Ha nem volt stabil a tápellátás, akkor akár az is közrejátszhatott a mostani problémánál. De egy kisebb ütődés, leejtés is elég ehhez, szóval ezekre is fokozottan oda kell figyelni! Azonban az sem zárható ki, hogy a belső HDD gyárilag gyengébben sikerült / hibás példány volt és azért kezdte el idő előtt szórni a hibás szektorokat. De pont az ilyen esetekre való a garanciális csere.

  • King Unique

    titán

    válasz májkimiki #50064 üzenetére

    Az USB 3.0 Micro-B aljzatba az USB 2.0 Micro-B csatlakozó is belemegy, vagyis akár pl. egy okostelefon kábelével is használható így a külső HDD. Kicsit gány megoldás ez, de ettől azért még normál esetben nem kellene tönkremennie a külső merevlemeznek, meg ennyi szektorhibát termelnie. Már ha ugye valós állapotot mutat a linuxos HDS, ezért érdemes más programmal is ránézni. Tápellátás szempontjából itt inkább a port a lényeges, vagyis hogy USB 2.0/3.X. Ha csak USB 2.0-s portokon volt használva, akkor az esetenként elégtelen tápellátás gondot okozhatott. De nem feltétlen ilyen rövid üzemidő alatt, lehet volt ott más is, pl. kisebb esés, odaütődés stb. Ha nem az előbbiek, akkor pedig vélhetően gyárilag gyengébben sikerült, vagy hibás példányról lehet szó, ha ilyen rövid üzemidő után ilyen lett az állapota.

    [ Szerkesztve ]

  • májkimiki

    őstag

    válasz King Unique #50067 üzenetére

    A Windowsos HD Sentinel is ezt az állapotot mutatja pontosan. A kábelt nem kell erőszakolni, mert az aszimmetrikus aljat szélesebb része az pont ez a méret. Gondolom a 3-as szabvány miatt van kiegészítve a kisebbik résszel, a megnövelt tápellátás miatt.
    Sérülés nem látszik a házon. Holnap kikérdezem a kollégát az előéletéről.

  • King Unique

    titán

    válasz Roxkex #50074 üzenetére

    A kattogás lehet USB-n elégtelen tápellátás miatt is, tehát USB 3.X porthoz csatlakoztatva javasolt használni. Aztán az USB-kábel hibája, illetve csatlakozási (érintkezési) hibák is tudnak gondot okozni, tehát szükség esetén másik kábellel, másik portban is érdemes kipróbálni az eszközt. Továbbá alkalmanként lehet egy-egy kattanás a fejparkolás miatt is, de azt azért nem folyamatosan kellene csinálnia. Ha esetedben nem az előbbiek a probléma oka, akkor vsz a HDD hibája miatt lehet a folyamatos kattogás. Azzal viszont sok mindent általában nem lehet kezdeni, ráadásul a tied is integrált USB-s modell, amiről pont nemrég volt szó. Ez esetben a garanciális csere lenne célszerű, de az gondolom már lejárt, meg a Samsung néven futó M3 Portable sorozat már amúgy is régebbi.

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz Roxkex #50079 üzenetére

    Ha USB 3.0 porton használod most is, akkor nem valószínű, hogy tápellátási gond lenne. Max. akkor, ha pl. a kábel túl hosszú. De ha a gyárilag mellékelt rövid kábellel csatlakoztatod, akkor a kábelhossz sem lehet ilyen szempontból probléma. Meg ha eleve elégtelen USB-n a tápellátás, akkor jellemzően fel sem pörög rendesen a külső merevlemez és már akkor kattog. Viszont a leírtak alapján nálad nem ez a helyzet. Vagyis ez esetben egyéb oka lehet, lásd az előbbi választ. Aztán a HDD állapotát sem ártana lecsekkolni pl. a HDS programmal, meg hogy nincsenek-e a SMART-ban hibára utaló bejegyzések.

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz Roxkex #50087 üzenetére

    Én mondjuk azt nem értem, hogy ha a korábbi hozzászólásod alapján nincsen szektorhiba a merevlemezen, egyes attribútumoknál a Samsung / Seagate specifikus értékek ellenére ~ oké a SMART, akkor mégis mit akarsz javítani ezzel az ide-oda formázással, törléssel :F

    Bőven elég volt 1x a lassú formázás, clean all, + pl. egy részletes önteszt. Aztán az látszik a HDS screenshot alapján az üzemidőből és az indulások / leállások számából is, hogy azért nem mai darab ez a HDD, van már benne egynéhány km. Ha nem szűnt meg a kattogás és USB-n nem csatlakozási, tápellátási probléma az oka, akkor azzal jó eséllyel úgysem fogsz tudni mit kezdeni. Otthon megfelelő eszközök, tisztakamra és gyakorlat híján pedig eleve nem javasolt megbontani, valamint piszkálni benne az olvasófejet. Vagyis saját felelősségre végül is mindenki azt csinál amit akar, de akkor nem kell meglepődni, ha esetleg nem jól sül el... :D

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz Roxkex #50091 üzenetére

    A tápellátási problémát USB-n értettem, de mivel az írtad, hogy USB 3.0 porton használod, meg a gyári rövid kábelével, ezért az nem valószínű. Hacsak nincs valami egyéb zavaró tényező, ami eddig nem derült ki...

    Ha aktív lemezműveletek közben nem kattan, akkor esetleg meg lehetne próbálni pl. a HDS-ben az APM kikapcsolását, vagy a lemezek leállásának tiltását. Viszont az előbbinél a beállítás állandó alkalmazásához a program regisztrált változata szükséges, de az utóbbi a regisztrálatlannal is működik.

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz Roxkex #50094 üzenetére

    Azt írtad, hogy formázás közben nem kattogott, ami aktív és folyamatos írási műveletet jelent. Ha esetleg a fejparkolás miatt kattan, akkor az az előbbi válaszban említett módszerekkel kikapcsolható, vagy legalábbis mérsékelhető. Az APM átállításánál az állandó alkalmazás úgy értendő, hogy csak a program futása esetén érvényes a beállítás. Ellenben, ha pl. újracsatlakoztatod az eszközt, vagy újraindítod a Windowst és nincs beállítva a programban az állandó alkalmazás, akkor visszaáll a gyári (pl. 128-as) értékre.

    Ha az USB-elosztóhoz (hub) van csatlakoztatva a 2,5"-os külső merevlemez és a hub nem aktív (külső tápos), hanem passzív, akkor amiatt lehetnek tápellátási problémák USB-n. Ellenben ha egy külön USB 3.0 porthoz, akkor nem kellene gondot okoznia. De azt hardvere is válogathatja, hogy melyiknél milyen anomáliák jelentkeznek. Ilyenkor a másik USB 3.0 port és kábel mellett célszerű lehetőség szerint másik gépen és másik operációs rendszerrel is kipróbálni az eszközt, hogy meg lehessen állapítani, avagy ki lehessen zárni az eredeti hardver- és szoftverkörnyezet hibáját.

    Ha mindent kipróbáltál, leteszteltél, kizártál, de továbbra is kattog a külső merevlemez abnormális módon, akkor passz. Illetve ez esetben esélyes az eszköz hibája. Az utóbbi esetben viszont kérdéses, hogy érdemes-e vele tovább szórakozni, ha már nincsen rá garancia és nem cél az adatmentés... Vagy nem-e lenne célszerűbb inkább egy másik külső merevlemezt venni és használni, ami normálisan működik.

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz Gabesz87 #50107 üzenetére

    Egyrészt nem derült ki, hogy az eszközkezelőben milyen hibakód volt, az arra javasolt megoldás ki lett-e próbálva. Valamint hogy csak a SES illesztőprogramot nem sikerült hozzá automatikusan telepíteni, vagy alapból semmit. Meg először az eszközkezelőben kellene rendbe rakni a dolgokat, utána a lemezkezelőben. Amúgy meg ez egy gyárilag készre szerelt külső HDD, ami már eleve particionálva és formázva van. Ha esetedben inicializálatlannak mutatja a Windows, akkor ott valami nem stimmel. De az megint nem derült ki, hogy direkt lett törölve, vagy csak a sikertelen eszközfelismerés az oka, netán a gyári hardveres titkosításnál élesítve lett a jelszókérés. Ha fontos adatok nincsenek rajta, akkor pl. parancssorban is meg lehetne próbálni inicializálni, particionálni, formázni. A leírásban lévő módszer pedig a convert mbr / gpt paranccsal is ki lehet egészíteni, valamint a formázásnál a quick opciót használni, ha gyorsformázás cél (példa).

    Másrészt nem derült ki az sem, hogy a szokásos dolgok rendben vannak-e. Vagyis USB-n a fizikai csatlakozás, 2,5"-os külső meghajtóknál a tápellátás stb. Ha nem, akkor másik USB-portban is ki kellene próbálni az eszközt, asztali PC-knél lehetőleg hátlapiban, a stabil tápellátás miatt lehetőleg USB 3.X portban, aztán akár másik USB-kábellel is. Meg ha van rá lehetőség, akkor másik gépen és másik operációs rendszerrel is.

    Ha minden ki lett próbálva, le lett tesztelve, de sehol semmi, akkor meg esélyes az eszköz hibája. Azzal viszont általában nem nagyon lehet mit kezdeni, ráadásul a My Passport Ultra eleve integrált USB-s és azért a benne lévő merevlemezt SATA-n csatlakoztatni sem lehet normál módon. Ha még van rá garancia és nem cél az adatmentés, akkor ilyenkor érdemes megejteni egy garis cserét.

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz geriwise #50123 üzenetére

    Az SP még manapság is erőlteti a FAT32 fájlrendszert az X TB-os külső merevlemezeinél a kompatibilitás miatt, de amúgy sok értelme nincsen, meg sokan úgyis átformázzák őket FAT32-ról másra... Viszont attól, hogy átformázzák exFAT / NTFS fájlrendszerre, még működnie kellene a külső merevlemeznek utána is megfelelően, valamint hoznia USB 2.0-n az elvárt értékeket.

    Ha asztali PC-ről van szó, akkor a hátlapon lévő USB 2.0 portok valamelyikéhez csatlakoztatva kellene kipróbálni a 2,5"-os külső HDD-t, mivel az előlapon lévő portok az eszköz tápellátása és működése szempontjából is instabilabbak lehetnek. Meg lehetőleg a gyárilag mellékelt rövid kábellel, nem hosszabbító kábellel megtoldva, ami szintén gondot okozhat!

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz King Unique #50124 üzenetére

    Egyébként ezt tényleg vadonatúj, boltból lett megvásárolva újan? Mert ha netán használtan, másodkézből, akkor nem lenne meglepő, ha esetleg valami nem közölt hibája van... De akár az előbbi esetben is előfordulhat, hogy gyári hibás a termék, vagy egy ilyennél pl. az USB-kábel. Ezért célszerű másik kábellel is kipróbálni, valamint ellenőrizni a külső meghajtó állapotát pl. a HDS programmal. Ha nem tápellátási probléma és nem a kábel hibája okozza a gondot, akkor lehet a benne lévő HDD hibája miatt is, mármint ha tele van gyenge / hibás szektorokkal. Ez esetben viszont nem érdemes vele vesződni, hanem adja magát a garanciális csere, meg amúgy is 3 év gyártói garancia van rá.

    Egyébként a tápellátásra visszatérve, ha csak USB 2.0 portok vannak a gépen, akkor Y-kábelt szokás használni, vagyis egyszerre 2 db portot a stabil tápellátás biztosításához. Az előlapi portoknál erősen javasolt ez, a hátlapon lévőknél viszont akár 1 db 2.0-s port is elég lehet, meg azok amúgy is stabilabbak szoktak lenni ilyen szempontból.

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz geriwise #50127 üzenetére

    Ha nem a tápellátás volt a gond, akkor ez vagy gyári hibás, gyári selejt lehet, vagy esetleg a (ki)szállítás során lett leejtve és amiatt lett ilyen, amiről korábban ebben a topikban is volt szó. Bár az utóbbi az A85-nél nem éppen valószínű, mivel az pont egy ütésálló, nyomásálló és vízálló külső merevlemez, hacsak nem extrém, a gyári standardot meghaladó mértékű külső behatás érte. Inkább esélyesebb az előbbi, vagyis hogy gyárilag gyengébben sikerült, selejtes, legalábbis a benne lévő HDD. Ez esetben mehet vissza és célszerű megejteni egy garanciális cserét, mivel ezzel így nem érdemes tovább szórakozni...

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz SwissAirplan #50141 üzenetére

    Vagyis ez egy SATA-USB adapter 2,5"-os HDD / SSD meghajtókhoz, nem látni a képen külső tápegységet. A gazda oldal felől pedig Y-kábel van, azért a 2 db csatlakozó. De arra leginkább csak USB 2.0 portoknál van szükség a stabil tápellátás biztosításához, ellenben USB 3.X portoknál elég csak a kábel egyik végét, a fővonalát csatlakoztatni.

    Az USB-s eszköz menet közben is csatlakoztatható és leválasztható, nem szükséges kikapcsolt állapotban, majd utána indítani a gépet és az OS-t. Ha Windows van a gépen, akkor az első alkalommal telepíti hozzá az eszközillesztőt, majd utána már használatra kész az eszköz, nem szükséges hozzá külön driver, legalábbis normál esetben. A teljes fizikai kapacitásnál a fájlkezelőt hagyjuk, itt eleve a lemezkezelő a lényeg, meg az olyan külső programok, amik mutatják azt. Vagyis a kérdés, hogy pontosan mit mutat a HDS és a lemezkezelő? Azaz pl. ennek és ennek a screenshotnak a mintájára mi szerepel a lemez (nem a partíció!) kapacitásánál? Ha 101 GB, akkor az eleve abnormális és ilyenkor felmerül akár az adapter hibája is... Ha a lemezen van egy 101 GB-os partíció, ellenben a többi lemezterület nem lefoglalt (unallocated), vagy más, akkor az viszont csak sima particionálási probléma. De hogy ez kiderüljön, ahhoz egyértelműbben kellene fogalmazni, vagy még jobb lenne screenshotokat mellékelni...

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz koma106 #50369 üzenetére

    A kattogás lehet a HDD, valamint az USB-kábel hibája miatt is, meg okozhatja USB-n elégtelen tápellátás is, ami egy médialejátszónál eleve benne van a pakliban, ha csak standard (500 mA) USB 2.0 portok vannak rajta. Még ha Y-kábellel, azaz 2 db ilyen portól van hajtva a 2,5"-os külső merevlemez, akkor rendben lehet, de enélkül 1 db portról eleve kérdéses.

    A külső meghajtó állapotát PC-n, Windowson pl. a HDS programmal lehetne lecsekkolni, valamint szükség esetén külön tesztelni.

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz koma106 #50373 üzenetére

    Itt a probléma szempontjából az első válaszban volt leírva a lényeg. Egy ilyen USB-s tárolóeszköznél ilyenkor a fizikai csatlakozás, illetve a kábel, valamint USB-n a tápellátás ellenőrzése az első. Ha azok rendben vannak, utána jöhet maga az eszköz, illetve annál a belső HDD. Viszont ott is először a diagnosztikai programmal az állapotát, illetve a SMART-ot célszerű lecsekkolni, nem ész nélkül egyből ráengedni a lassú (teljes) formázást, ami hosszú órákig eltarthat. Ha gyenge / hibás szektorok vannak rajta, akkor lehet indokolt az utóbbi a Windows beépített eszközeivel, vagy külső programmal. De annak sikeressége is függhet a HDD kondíciójától, a problémás szektorok mennyiségétől stb. Plusz egy USB-s merevlemeznél ilyenkor nyilván az is fontos, hogy végig stabil legyen az adatkapcsolat és a tápellátás.

    A tápellátásnál meg egész egyszerűen az a helyzet, hogy egy ilyen médialejátszó nem feltétlen az ideális gazda hardver egy ilyen 2,5"-os külső merevlemeznek... Számtalanszor volt már erről szó talán még ebben a topikban is, hogy az a PC, Mac, meg pl. egy jobb tévé, amin direkt dedikált port, azaz "HDD 5V 1A" jelölésű van ilyen célra. Ha a médialejátszón csak 500 mA-es USB 2.0 portok vannak, akkor a gazda hardverről Y-kábellel 2 db port használata, azaz a kiegészítő tápellátás jó esetben megoldás lehet. Feltéve, hogy bírja a tápegysége, képes egyszerre magának a készüléknek és az ahhoz csatlakoztatott mobil külső merevlemeznek is stabil tápellátást biztosítani. Ha nem, akkor viszont külső tápellátásra lehet szükség. Vagy előtte kellett volna jobban megfontolni és bizonytalan gazda oldali tápellátás esetén eleve inkább 3,5"-os külső HDD-t használni hozzá, aminek saját tápegysége van és nem a gazda hardvertől függ.

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz ricsi99 #50375 üzenetére

    Azt lefelejteted, hogy ha indokolt... Mert az első nyilván az, hogy a HDS, vagy más diagnosztikai programmal megnézzük a meghajtó állapotát és a SMART-ot, nyilván nem egyből és adott feleslegesen nekiesünk egy lassú formázással. Meg annál is lehet akár grafikus felületen, vagy még parancssorban ott a DiskPart + előtte egy teljes újraparticionálás. A másik meg az, ha van egyáltalán értelme... Ha eleve sok hibás szektor a lemezen és nehezen, vagy egyáltalán nem olvasható, írható adott helyeken a felülete, akkor cseszheted a "teljes" formázást.

    Konkrétumokat valóban nem írt, (jellemzően) se a pontos modellszám, semmi. De azért azt lehetett kapásból sejteni, hogy egy ilyen ergya készüléken az USB-s tápellátás potenciális gond lehet és emiatt is kattoghat a külső HDD. A portok az ilyeneken pedig jellemzően inkább USB 2.0-sak szoktak lenni, korántsem mindegyiken van USB 3.0. Meg ha csak 1 TB-os, akkor jó eséllyel eleve inkább 2,5"-os. Valamint ha kattog, akkor bizonyára nem Y-kábelt használt, meg gyárilag sem olyat mellékelnek hozzá.

    [ Szerkesztve ]

  • koma106

    senior tag

    válasz King Unique #50376 üzenetére

    Valóban elmulasztottam pontosabb adatokat adni az eszközökről. Csak a rend kedvéért X96 S905X Smart TV BOX és WD Elements Portable 1TB.
    Hasonló (de nem ugyanilyen TV BOX-on) és azonos típusú HDD-vel nem volt ilyen gondom, ezért nem is gyanakodtam tápellátás problémára, pedig gyanús kellett volna, hogy legyen.
    Ha a TV BOX mindkét USB portjára csatlakoztatom a HDD-t, akkor a tápellátáson kívül lesz adatforgalom is? :)

    Köszönöm az eddigi segítségeket!

    -

  • King Unique

    titán

    válasz koma106 #50387 üzenetére

    Mivel 2,5"-os külső merevlemezről van szó és magán a gazda hardveren csak USB 2.0 portok vannak, meg amúgy sem feltétlen olyan stabil a tápellátás biztosítása szempontjából, amint egy asztali PC. vagy laptop, ezért könnyen lehet gond USB-n a tápellátás. Ha teljesen elégtelen, akkor annak egyértelmű jele szokott lenni, hogy fel sem pörög a külső HDD, pittyeg, kattog stb. Ha csak részben, akkor meg van hogy csak nagyobb terhelést jelentő írási / olvasási műveleteknél jön elő akadozás, kattogás, ellenben üresjáratban nem, vagy kevésbé. A HDD felpörgetése viszont megint nagyobb energiát igényel, de az egyes WD-knél itt lehet némi trükközés, mivel akár ilyenkor is képesek elindulni, max. lassabban, késleltetve. De egyébként nagyon könnyen kideríthető és tisztázható az egész. Ha a PC-re kötve, lehetőleg USB 3.0 porton ugyanazzal a kábellel megfelelően működik az eszköz és nincsen beakadás, kattogás, ellenben a médialejátszón használva igen, akkor elég valószínű, hogy az utóbbinál tápellátási probléma van. Ha ott csak 1 db, 500 mA-es USB 2.0 portról működik az eszköz, akkor az meg amúgy is necces.

    Az USB Y-kábel fővonalán adatkapcsolat + tápellátás történik egyben, míg a kiegészítő ág csak extra tápellátásra szolgál, ami a korábban linkelt képen is többé-kevésbé látszik. Vagyis a kérdésre a válasz nyilván igen, lesz a főágon adatforgalom. Max. akkor nem lesz, ha a kábelnek csak a kiegészítő tápellátásra szolgáló vége van csatlakoztatva, de annak úgy amúgy sincs értelme.

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz PH 5.5 #50534 üzenetére

    Tehát utólag kiderült, hogy egy NAS-ról van szó, de abból sem dedikált típusról, hanem egy házilag barkácsoltról. Az, hogy az mennyire lett oké, meg elektronikai oldalról a tápellátás megvalósítása mennyire az, van arra ennél alkalmasabb szaktopik, mint már részben említve volt. De egyébként ha állítólag már 1 éve működik gond nélkül és a HDD működése és állapota (SMART) is rendben van, meg le is áll kikapcsolásnál, akkor nem teljesen világos a kérdés miértje... A 3,5"-os HDD-knek kell a 12 V, ami ha akár utólagos barkácsolással, de korrekt módon van megvalósítva, akkor az úgy elvileg oké.

    Az USB-nél pedig max. a 2.0 szabvány (max. 48 MB/s) lehet sebesség szempontjából kevés, de az is csak részben, meg függ a hardvertől és hálózati elérésnél annak sebességétől is. Ellenben az USB 3.0 (max. 450 MB/s) és az USB 3.1 Gen 2 (max. 1 GB/s) nyilván nem, messze elég, meg ezeknél már amúgy is a HDD sebessége lesz a szűk keresztmetszet.

  • King Unique

    titán

    válasz FireShadow #50547 üzenetére

    Normál esetben a HD Tune olvasásteszt grafikonja belső és külső HDD-knél egy lefele ívelő, recés görbe, nincsenek benne ekkora esések. Sőt, akár még a HDD telemásolt állapotban is ilyen, valamint kb. a gyári szekvenciális olvasásértékeket mutatja.

    A CDI SMART alapján a HDD állapota elvileg oké, nincsenek szektor- és adatátviteli hibák. Valamint a HD Tune sebességértékek alapján USB 3.0 porthoz lehet csatlakoztatva, vagyis akkor a tápellátás is rendben lehet, hacsak az USB-kábel nem lett a gyári rövid helyett egy túl hosszúra cserélve. Ha teszt alatt másik program nem használta a külső HDD-t, nem olvasott / írt róla / rá, akkor elvileg az sem lehet gond. Tippre marad az, hogy pl. túl töredezett rajta a fájlrendszer, vagy az SMR és az átlapolás miatt ilyen, ugyanis a 4 TB-os mobil Blue vsz olyan lehet. Aztán akár még az USB-s külső ház hibája miatt is lehet ilyen nagy esésekkel, szakadásokkal teli a görbe, ami akár OS-tól függő is lehet. Találkoztam már ilyennel, ott másolásnál rendre lebökött 0-ra, majd vissza a külső HDD, amit végül a firmware frissítése oldott meg.
    A WD30EZRX tesztje meg szép és jó, csak az eleve nem az a Blue, mint az előbbi, mivel 3,5"-os, elvileg PMR-es és másik Blue sorozatból való.

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz arcitec #50610 üzenetére

    Szerintem nincs azzal az ajánlással különösebben semmi gond, meg nem mintha egy WD Blue (Green), Seagate Barracuda stb. megbízhatóbb és tartósabb lenne... Olyan viszont előfordulhat, hogy még egy jobb sorozatból való HDD is tönkremegy, mert nyilván nem örök életű és a gyártóknak sem az az érdeke, hogy 10-20+ évig használd, hanem hogy előbb, lehetőleg pár évenként, meg a garancia lejárta után újat vegyél. Meg amikor van ilyen merevlemezre jellemzően 1-3, max. 5 év gyártói garancia, akkor megint nem feltétlen reális ennek a többszörösét mindenképpen elvárni hibamentes működésben. Aztán ott van a megfelelő használat, hőmérséklet, tápellátás stb., amik megint befolyásolhatják a HDD élettartamát. Meg az olyan esetek, amikor pl. a nem megfelelő csomagolás és szállítás miatt lesz hibás, amiről ebben a topikban is volt szó.

    A milyen merevlemezt vegyek témát meg értelemszerűen az azzal foglalkozó topikban kellene megtárgyalni.

  • King Unique

    titán

    válasz rii #50667 üzenetére

    Ha csipog, kattog USB-n csatlakoztatva és nem tud felpörögni, akkor az tápellátási probléma szokott lenni. Ennek oka lehet a gépen lévő USB-port elégtelen tápellátása, de túl hosszú, vagy hibás USB-kábel is. Viszont ezt ezek korrigálása nyilván megoldhatja.
    Ha búgó, zizegő hangot ad és nem tud felpörögni a merevlemez, illetve az előbbiek rendezése és kizárása után sem, akkor az a lemeztányérra tapadt olvasófej miatt szokott lenni. Ennek oka lehet USB-n pl. érintkezési probléma, illetve amiatt rövid időre megszűnt, majd hirtelen visszatért tápellátás. Ami viszont szívás, nem éppen otthoni művelet babrálni, inkább szakembert kívánt, már ha az adatmentés a cél. Ellenkező esetben marad a garanciális csere, vagy annak híján kb. kuka...

    [ Szerkesztve ]

  • King Unique

    titán

    válasz adam89 #50770 üzenetére

    A Raw Read Error Rate és a Seek Error Rate magas értékei egyes merevlemezeknél, illetve gyártóknál (pl. Seagate) normálisnak mondhatók, tehát nem jelentenek hibát. Az, hogy ennél a Toshiba HDD-nél mennyire az, már más dolog, de ha a HDS a szöveges értékelésnél nem ír hibát, valamint a SMART is rendben, 100%-os a kondíció, akkor nem feltétlen kell vele foglalkozni. Másrészről viszont nem éppen normális a leírt jelenség (alig akar felpörögni, fura hangok stb.), vagyis első körben SATA-n a csatlakozást (kábeleket), tápellátást nem ártana ellenőrizni. Ha az utóbbiak rendben vannak, ellenben a továbbra is fennáll a probléma, akkor lehet nekiállni tesztelni pl. a HDS programmal, vagy akár egy lassú formázást ráeresztve. Vagy másik lehetőség nyilván a garanciális csere, ha tegnap lett véve vadonatújan a HDD. Az viszont már más dolog, hogy mennyire indokolt, ha alapvetően működik és a kondíció is rendben van.

  • King Unique

    titán

    válasz hjtz4t3wrseg #50776 üzenetére

    Az, hogy milyen film van rajta, az most nyilván mellékes. Ellenben olyan lényeges információk lemaradtak, mint pl. hogy USB-n a fizikai csatlakozás és a kábel + a tápellátás (USB 3.0 port használata javasolt) rendben van-e. Aztán, hogy a Windows a hibaüzenetet leszámítva megfelelően detektálja-e az eszközt, az eszközkezelőben és lemezkezelőben megfelelően megjelenik-e, HDS felismeri-e és ha igen, akkor mit ír az állapottára. Aztán, hogy maga az említett hibaüzenet pontosan hogyan értendő. Vagyis a fájlkezelőben megjelenik a külső meghajtó, de nem lehet megnyitni, tallózni a tartalmát? Ha igen, akkor Ilyen lehet akkor is, ha RAW lett a rajta lévő kötet, akkor van W7-nél hasonló hibaüzenet, W10-nél viszont már más a szöveg.

    A megfelelő szoftveres leválasztás valóban lényeges lehet, de arra nemcsak PC-n, Windowson javasolt ügyelni, hanem lehetőleg a tévén, médialejátszón stb. használva is. Már ha az utóbbiaknál van olyan lehetőség a menüben, mert az sem mindegyiknél szokott lenni. Ha elmarad, akkor viszont utána problémázhat miatta a Windows és jó esetben csak javítani akarja, rossz esetben RAW lehet.

    A garanciális csere keretében nem fogják javítani, pláne nem egy ilyen eszközt, hanem egyből kicserélik, már ha indokolt. Valamint az adatmentés sem tartozik bele a garanciális cserébe, vagyis ha az a cél, akkor azt előtte külön kell megoldani. Meg ha a továbbiakban inkább arra irányulna a kérdés, akkor azt már az adatmentéses témával foglalkozó topikban kellene folytatni.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák