- Androidos tablet topic
- Amazon Fire TV stick/box
- OLED TV topic
- Bambu Lab X1/X1C, P1P-P1S és A1 mini tulajok
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Az EPYC 9005 CPU-sorozatba érkezik az AMD Zen 5
- NVIDIA® driverek topikja
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- Radeon RX 6700 XT: a Big Navi közepe?
- Mini-ITX
Hirdetés
-
AMD Radeon undervolt/overclock
lo Minden egy hideg, téli estén kezdődött, mikor rájöttem, hogy már kicsit kevés az RTX2060...
-
Sarokba szorította a Huawei az Apple-t Kínában
it A Huawei olyan nagy versenyt teremtett az Apple számára Kínában, hogy utóbbi érezhetően csökkentette az országban az iPhone-ok árait.
-
Egy utolsó platformmal egészíti ki a negyedik generációs EPYC családot az AMD
ph Az EPYC 4004-es generáció a kis- és középvállalkozások igényeire lett tervezve, figyelembe véve a költségeket.
-
PROHARDVER!
Arduino hardverrel és szoftverrel foglakozó téma. Minden mikrovezérlő ami arduinoval programozható, és minden arduino program, board, és hardverrel kapcsolatos kérdések helye.
Új hozzászólás Aktív témák
-
vargalex
félisten
válasz peter1998 #6549 üzenetére
Ha nem a microUSB-ről programozod, hanem úgy, mint egy normál ESP8266-ot, akkor nem elég a VCC, GND, TX és RX lábak bekötése.
A CH_PD-t a VCC-re kell kötnöd (ez gondolom megvan a NodeMCU-n), illetve a program feltöltéshez a GPIO0-át a GND-re.A kimenet szerintem csak üres flash-t jelent.
[ Szerkesztve ]
Alex
-
Rendeltem egy nagyon alap készletet: [link]
(2 motor, 2 kerék, ultrahang, elemtartó, motor vezérlő)
Ezt a készletet szeretném távirányítani. Mit vegyek hozzá? Ha wifit veszek, akkor a telefonra nekem kell megírni a távirányító alkalmazást, vagy van erre bevált megoldás? Tervben van egy wemos beszerzése is, amit ajánlottatok, meg lcd panel.[ Szerkesztve ]
Eladó Lego: 42139 All terrain vehicle
-
vargalex
félisten
válasz Victoryus #6552 üzenetére
Én a gyerekeknek (gyerekekkel) pont egy ilyet raktam össze, de nodeMCU alapokon. Vettem egy alap 2WD Car Chasis-t, külön L9110 motorvezérlőt, HC-SR04 ultrahangos szenzort és servo motort. NodeMCU volt itthon.
Az ultrahang szenzor és a servo motor még nincs beépítve, így csak wifi-n irányítható az autó. A nodeMCU szórja a wifi-t, illetve fut rajta egy web szerver. Telefonnal az általa szórt wifire csatlakozom, megnyitom a böngészőben az URL-t, ahol összesen 5 db gomb van jelenleg (előre, hátra, jobbra, balra, stop).
Nagyon tetszett a gyerekeknek. Az egészet egy 2200 mAh power bank hajtja.[ Szerkesztve ]
Alex
-
nagyúr
válasz Victoryus #6552 üzenetére
Az l298n driver helyett rendelj egy i2c shieldet, amit pár napja linkeltem! Az sokkal kisebb tápfeszültségnél is működni fog, az l298n 12V alatt csak zúgni meg melegedni fog.
Egy hc-06 Bluetooth modullal nagyon jól fogod tudni irányítani telefonról, a Play-ről tudok hozzá vagy 10 használatra kész appot javasolni. Igaz csak 10 méter lesz a hatósugár, viszont nagyon reszponzív lesz a robot. Az enyém pont ezekből van összerakva.
Még annyi, hogy az enyém az akadályok érzékelése céljából tele van pakolva reflexiós optokapukkal. Na ezt felejtsd el. A koncepció működik amúgy, de csak este, szobában. A legkisebb napfénytől is megbolondul.[ Szerkesztve ]
-
fo_di
őstag
Sziasztok,
Elöljáróban: első komoly, nem csak kopi-paszta arduino projektemet próbálom realizálni (soros porton adatot fogadni és feldolgozni egy kütyüből), és c-vel eddig semmilyen kapcsolatom nem volt (LabVIEW-hoz értek, de azt is autodidakta módon szedtem össze)
Próbálok néhány feladatot, amit újra és újra használok, változókba szervezni és ezzel lenne egy kérdésem: ha pl a Serial.readbytes() parancsot akarom kiszervezni, aminek a bementében kell egy puffer, akkor ennek a változónak kell return type-ot adnom?
a puffert globálisan a setup loop előtt definiálom, és mindig ezt a puffert akarom meghívni:
uint8_t buffer1b[1];
ha ezután ki akarom olvasni a puffert, akkor melyik változat kell nekem?
void myfunction() {
Serial.readBytes(buffer1b, 1); //1 bájtot olvasson be a pufferbe
//return
}vagy
uint8_t myfunction() {
Serial.readBytes(buffer1b, 1); //1 bájtot olvasson be a pufferbe
return buffer1b;
}köszi
[ Szerkesztve ]
-
Janos250
őstag
Persze, ha jól értettem, amit írtál.
Tehát :
Amit újra és újra használsz, függvénybe akarod szervezni (myfunction)
Ha az új függvénybe bele akarod rakni a Serial.readbytes()-t, és a főprogramban csak a bufferlb[] tömböt akarod használni, akkor a myfunctionnak nem kell típus, azaz void lesz.
Ha úgy akarnád használni, hogy pl.: c = myfunction(), akkor a másodikban kellene gondolkodni, azaz a return után egy ugyanolyan típus kell, mint ami a myfunction.
Jelen esetben uint8_t, azaz return buffer1b[1].Az amerikaiak $ milliókért fejlesztettek golyóstollat űrbéli használatra. Az oroszok ceruzát használnak. Én meg arduinot.
-
fo_di
őstag
válasz Janos250 #6560 üzenetére
az első a helyzet, vagyis csak meghívom, hogy myfunction, az lefuttatja a Serial.readBytes-ot a megfelelő paraméterekkel és utána csak a buffer1b[] tömb aktuális tartalma érdekel
utána ugyanezt valamivel lentebb is újra megteszem, és újra kiolvasom a buffer aktuális tartalmát -
Janos250
őstag
Mellesleg a síma read() nem jó?
A serial osztály a stream osztálytól örököl: "virtual int read() = 0;"
Tehát a readnek kifejtve kötelező meglenni a serial osztályban is.
A Serial a serial osztálynak egy előre példányosított példánya, ami persze processzoronként változhat, de ugyanannak kell lenni a nevének, stb.Az amerikaiak $ milliókért fejlesztettek golyóstollat űrbéli használatra. Az oroszok ceruzát használnak. Én meg arduinot.
-
-
nagyúr
válasz Janos250 #6564 üzenetére
Én meg inkább, ha tényleg csak ennyi lesz a függvényben, inkább makróba tenném. Ram és időtakarékosabb lenne, mert amúgy gondolom az átláthatóság és a kevesebb leütött billentyű a cél.
Pl.:#define olv1 Serial.readBytes(buffer1b, 1);
#define olv2 Serial.readBytes(buffer1b, 2);
vagy#define olv(x) Serial.readBytes(buffer1b, x);
Remélem jól írtam.[ Szerkesztve ]
-
Vladi
nagyúr
Nos sikerült összerakni egy kapcsolót. Valamit csinál is.
Így fest a cucc: link.
Attól most tekintsünk el, hogy csak össze van dobálva, meg semmi ellenállás stb.Ezt a kódot és leírást hasznátam: linké.
Ami történik:
Ha nyomom a gombot, akkor a köld, on led kialszik. Ha felengedem a gombot, akkor világít. Nem fordítva kellene? A gombnál és a mikrokapcoslónál is ezt csinálja.A sárga led, meg néha együtt alszik ki, néha meg villan 3-at.
Nem félünk! Nem félünk! Itthon vagyunk e földön. Nem félünk! Nem félünk! Ez nem maradhat börtön!
-
Gergosz2
veterán
Ő, szépen túlterhelted szerintem az analóg bemenetet. Nem igazán látom, hogy tettél volna be ellenállást. Megoldások:
A,
^ 5V
| +---------------------+
| | Arduino |
| | |
+ | |
X | |
X | |
X | |
| | |
| | |
+----------------------+ DI/AI |
| | |
+++ | |
| | pl. 10k | |
| | | |
+++ | |
| | |
+---+ | |
+-+ +---------------------+B, internal pullup-pal. Ez csak DI lábon fog menni. Rp a belső pullup ellenálás, úgy rémlik 20k-nál kisebb nincs egyik atmega-ban sem.
+---------------------+
| Arduino |
| |
| ^ |
| | |
| +-+ |
| |-| Rp |
| +-+ |
| | |
+-----------------------------+-----+ |
+ | |
X | |
X | |
X | |
+ | |
| | |
+---+ | |
+-+ +---------------------+[ Szerkesztve ]
Nokia 6030 Hardcore User // I Panic Restaurant by Taito
-
Teasüti
nagyúr
válasz Gergosz2 #6571 üzenetére
Amúgy nem az áram a gond, hanem a lebegő port. A felhúzó lehetne akármekkora.
Persze értem, hogy néhány mA-t szokás ráereszteni a portra, de a te példádban is közvetlenül 5V-ra zárod a bemenetet. Amivel amúgy nincs semmi gond, hisz nagy impedanciás bemenetről van szó (ami megfelel egy 100M ellenállásnak).Vladi
Félve kérdezem, de az Arduino-s kezdő példákat te átnézted már? Pl a könyv ami a Starter Kit-ben van, benne a legelső lépésekkel.
Nem akarok senkit megbántani, de azért aki vesz egy Arduino-t, az vegye már a fáradtságot, hogy átnyálazza legalább a bevezetőt!
Nem tudom, hogy a weboldalukon fent van-e egy az egyben a könyv - én a tutorial részlegen még nem találkoztam ugyanazokkal a példákkal -, de az alapok ott is megtalálhatók.
Azért egy digitális kimenet alacsonyra vagy magas értékre állításához már had ne kelljen lib-et használni...
Meg egy nyavalyás nyomógombhoz, ami amúgy konkrétan a legelső tutorial.[ Szerkesztve ]
-
-
Teasüti
nagyúr
Ebben a csomagban mellékelnek egy 170 oldalas könnyű olvasmányt, amiben játékos bevezető példák vannak.
Az a lépés amire céloztam az éppen elérhető neten is.
Egyébként ez a könyv ahogy nézem nem ingyenesen hozzáférhető.
Mondjuk nem egy nagy was ist das, de aki tényleg analfabéta az elektronikához - mint jómagam is annó -, annak ez is jó kezdés.
Általános iskola alsó tagozat szinten magyarázza a példákat.
(Mondjuk elektromosságtan elméletet nem ebből kell tanulni. Az elég pontatlan, pongyola és sok helyen hibás is. Viszont engem speciel az elmélet teljesen hidegen hagy, a mai napig nem értenék egy fikarcnyit se ehhez, ha előbb az Elektromosságtan I-II-III tárgyakon kellett volna átmennem hozzá. De szerencsére semmit nem kell tudni az általános iskolás fizikán kívül, hogy elkezdhessen az ember áramköröket építeni. )Amit te linkeltél az ennél már komolyabb egy árnyalattal. De benne van minden, ami neked kell ide.
A 4. projektben már láthatsz is példát arra miként kezelik az időzítést delay() nélkül.
De azt itt még jobban elmagyarázzák.
A programod többi része már ujjgyakorlat.(#6576) Gergosz2
Helyesbítve az előzöt, egy szép kis földzárlatot sikerült csinálnia.
Jah látom, nem is néztem közelebbről, hogy mi hova van dugva. Nehéz kivenni a képről.
Ilyen esetben elvileg leold az 500 mA-s PTC.[ Szerkesztve ]
-
Janos250
őstag
válasz Gergosz2 #6576 üzenetére
Óh!, Én észre se vettem azt a kék vezetéket.
De azért ne riasszátok már el teljesen szegényt, nem lehet mindenki műszaki. Majd belejön.
[ Szerkesztve ]
Az amerikaiak $ milliókért fejlesztettek golyóstollat űrbéli használatra. Az oroszok ceruzát használnak. Én meg arduinot.
-
gyapo11
őstag
válasz Teasüti #6577 üzenetére
Viszont engem speciel az elmélet teljesen hidegen hagy, a mai napig nem értenék egy fikarcnyit se ehhez, ha előbb az Elektromosságtan I-II-III tárgyakon kellett volna átmennem hozzá.
Érdekes ez. Rengetegen használnak olyan dolgokat, aminek nincsenek tisztában az elméletével. Pl. beleöntjük a motorba az olajat, és használjuk. Nekimegyünk a fúróval az anyagnak és fúrunk. Ez működik többnyire. Ilyesmi a libek használata is, fogalmunk sincs, hogy milyen program fut, de az eredmény megvan, többnyire.
Aztán amikor szükségessé válik, hogy értsük is a dolgok részleteit, akkor jön a gond. Pl. összekeverhetek-e két olajat a motorba öntés előtt, és milyen következményei lesznek a keverésnek, fúrhatok-e adott fúróval adott fordulatszámon adott anyagot, vagy kenni kell valamivel, ha igen mivel.
A libekkel vagy elektromossággal ugyanez van, ha bármit változtatni kell a készen kapott rajzon vagy programban, akkor már érteni kell a működését, amíg csak berakom és megy, addig nem szükséges érteni.
A libekhez van leírás, hogy kell beilleszteni, hogy kell hívni stb. Mégis vannak kérdések. Pont azért, mert a library rendelkezik egy csolgáltatás csomaggal, ami sokszor nem elég, vagy nem pont úgy kellene működnie stb.
A tervezés meg még magasabb szint, ha valaki csak érti a mások által tajzolt elektronika működését, az nem biztos, hogy tud tervezni, az üres papír és az elképzelt működés közé beilleszteni az elektronikai elemekből a működő hálózatot.
Aki pedig nem tud tervezni és programot írni, annak valóban csak a kész elemekből építkezés marad, ami szűkíti a lehetőségeket.menyország -> mennyország, akadáj -> akadály, jótálás -> jótállás, Iphoneal > Iphone-nal, kisuly > kisujj, csővet > csövet
-
tvamos
nagyúr
válasz Teasüti #6567 üzenetére
Amikor macro assemblert hasznaltunk meg, akkor sokminden igy ment....
(#6580) gyapo11 válasza Teasüti (#6577) üzenetére
Nem kell mindenhez erteni! Amugy erosen tul van ez a motorolaj kerdes misztifikalva. Az osszes auto (kiveve azt a 0.00001% nagy becsben tartott veterant) ugyan ott vegzi. Elobb, vagy utobb.
Amugy meg ugyis hiaba beszelsz az embernek. Leirom, hogy 40 alkatreszt vizsgaltam meg, az elettartama elejen, vegen, oszcilloszkoppal, kulonbozo terhelesek mellett, de hiaba. Osztja nekem az eszet, mert o egyet megmert. Hat, akkor ugy van.[ Szerkesztve ]
"Mindig a rossz győz, és a jó elnyeri méltó büntetését." Voga János
-
Vladi
nagyúr
válasz Teasüti #6579 üzenetére
Ami a házi feladatot illet tanár úr... amit linkeltem könyvet nem a legjobb, az elején még szép alapos, de a kapcsolókról hardver ügyileg már kb semmit se ír.
ezt találtam. Erről mi a vélemény? Jó?
Nem félünk! Nem félünk! Itthon vagyunk e földön. Nem félünk! Nem félünk! Ez nem maradhat börtön!
-
tvamos
nagyúr
Ha bele akarod asni magad a kapcsolok ugyebe, akkor a kapcsolo gyartok tesztriportjait kell olvasgatni, nincs mas hely, ahol tutira a pontos infot kapod. Sok munka nagyon. Es meg akkor is eleg nehez, mert nagyon sok helyen meg sem adnak pl. minimum aramot, pedig fontos lenne. (Mondjuk sok kinai gyarto maga is visszakerdez, amikor megkerdem tole, hogy oke, hogy 100mA a max. arama a limit switch-nek, de mennyi aminimum, amin stabilan mukodik?)
"Mindig a rossz győz, és a jó elnyeri méltó büntetését." Voga János
-
Teasüti
nagyúr
válasz gyapo11 #6580 üzenetére
Szerintem az oktatás pont fordítva működik, mint kéne. Egyetemi szintű elméletet akarnak bevasalni, amikor a gyakorlatban még arról sem beszéltek hogyan kell összeforrasztani két vezetéket.
Én nem atomi szintről kezdeném és haladnék a makróméretű dolgok felé, hanem pont fordítva. Autodidakta módon én így tanulom. Megvan az irány, hogy mit szeretnék építeni és ahhoz veszem fel a kellő tudást. Nem fordítva. Belemegyek én szívesen az elméletbe is, ahogy megismerkedtem a mosfet-ek működésével is. De szerintem az oktatási rendszer ott hibázza el, hogy elveszi a kedvét a tanulónak. Tanítottak nekem (gépészként) elektromos teret, mágnesességet, elektromos kölcsönhatást, fizikai erőt számoltattak pontszerű töltésre, vonalszerű töltésre, gömbre tököm tudja mire. Közben egy árva szó sem esett arról hogy méretezzek pl. led előtét ellenállást. Az egyetemi tanulmányaim mind kuka. (Na jó, azért volt gyakorlati tárgy is. De ott sem építettünk, csak számolgattunk... Viszont az elméleten volt a hangsúly.) És egyszerű Ohm törvény, Kirchhoff törvény ami valóban hasznos, már általános iskolában megvolt. Ennél többre eddig nemigen volt szükségem. Nem érdekel az elektronok milyen elven mozognak a mosfetben, viszont tudjak releváns infókat olvasni a dokumentációjából és tudjak választani egyet az adott feladathoz. Ennél mi szükségem volna többre? Nem elméleti fizikus akarok lenni...
Aztán vannak szuper kalkulátorotok, így papíron számolgatni se kell. A szimulátorokról nem is beszélve.
Persze ha beüt az apokalipszis, akkor megyek vissza a kőkorba, de addig megleszek a külső segítséggel és segédletekkel.Amúgy azonos minőségű olajakat minden probléma nélkül.
A fúrás már egy szakmai kérdés, szakirányú ismeretek nélkül empirikus úton megtapasztalja úgy is. Aztán ha érdekli miért égett-, törött el, csorbult ki, szorult meg stb, akkor majd kérdez.[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Én nem ásnám bele magam. Persze ha érdekel...
De a feladat megoldásához nem szükséges mélyrehatóan ismerni szerintem a kapcsolókat. Vennék egyet a boltban, bekötném, választanék egy módot a prell mentesítése, esetleg ESD védelemre és örülnék, hogy működik a projektem. Aztán ennyi. -
tibi-d
tag
A tanulással kapcsolatban valóban többféle út járható. A feladatból visszafelé haladva tanulásnak meg van az a hátúlütője, hogy nem biztos, hogy a legjobb megoldás kerül felszinre. Alaposabb háttérismerettel több lehetőségből választva hamarabb célhoz lehet érni. Annak idején azért indultam magasabb iskolákba, mert elegem lett abból, hogy minden apró cseprő dologért valakit kérdezgetnem kell. Szerencsémre a tanáraim is gyakorlati emberek lévén nem az emeletes képletekek kérték számon, hanem a célravezető megoldást. Azt vallom, hogy egy stabil alap kell, de nem a lexikális tudás a lényeg, hanem, hogy megtaláljuk a megfelelő információt.
-
nagyúr
válasz Teasüti #6584 üzenetére
Hát nekem, mint amatőrnek borzasztóan hiányoznak az alapok, persze az általános iskolai fizika és egy csomó utánaolvasás megvan, de így is pont az általad írt empirikus módszerrel építem a legtöbb cuccomat. Lassan is haladok. Nekem pont egy szájbarágós, számonkérős oktatás kellett volna fiatal (fogékonyabb) koromban, vén fejjel már csak a kosz ragad rám a tudás helyett...
tibi-d: a lexikális tudás van akiben megmarad, van, akiben nem. Viszont az fontos, hogy amit egyszer megtanultam, azt később könnyű újra tanulni, illetve tudom, hol kell utánanézni, másrészt be fog ugrani, hogy "igen, van ilyen is".
[ Szerkesztve ]
-
Vladi
nagyúr
válasz Teasüti #6585 üzenetére
Egy alap elektronikai ismeret azért csak kellene. Pl ma beugorttam a helyi elektronikai boltba, hogy vegyek pár ellenállást. 10 forintos cucc, párat veszek. Pofa szinte kizavart az üzletből - jó hát megkeseredett vénemberr, remélem nem olvassa - de jött a kérdés, hogy milyen ellenállásút. Hát 1Kohmost. Oké, milyen teljesítményűt... .őőőőő és hány amperest? őőőőhőőőhhhőőő....
Ami a felsőfokú képzést illeti: minden szakmában kell egy átfogó, alap tudás. Utána jön a specializálás. De sok intézményben nagyon kevésnek látom a gyakorlati képzést. Nem csak műszaki területen.
Pl: oké, hogy a bme-n gyakorlaton összeforrasztanak pár ledet, nade ebből mi a valós haszon?
Jöjjön akkor 3 hallgató hozzám, elmondom mi kell, megtervezik, bevásárolok, összerakják. Aztán kap egy ötezrest mindegyik, meg egy üveg pálinkát és egy rekesz sört.
Mindenki jól jár: A diák tanul, az iskola gyakorlati képzést ad, ráadásul ingyen, a vállakozó meg örül, hogy nem nyócszázezerér csinálták meg.Nem félünk! Nem félünk! Itthon vagyunk e földön. Nem félünk! Nem félünk! Ez nem maradhat börtön!
-
tibi-d
tag
Az informatikát még mostanság is tisztán elméleti "szakmának" tartják. Ha valaki matekból jó, és logikus gondolkodással van megáldva, akkor egy "szakácsból" is lehet informatikus. A kütyü egy fekete doboz, csak azt kell megmondani, mit csináljon. Az Arduino ennél fapadosabb eszköz, mert itt a "fekete dobozt" is meg kell építeni. Ehhez kell némi elektronikai alapismeret. Szerencsére nagy és segítőkész gárda alkotja a táborát.
-
Teasüti
nagyúr
A feladatból visszafelé haladva tanulásnak meg van az a hátúlütője, hogy nem biztos, hogy a legjobb megoldás kerül felszinre.
Nem kell mindig maximalistának lenni. Kezdőként az első sikerélmények meghatározó fontosságúak.
Később lehet szofisztikáltabb dolgokat építeni, ahogy gyűlik a tapasztalat.Lexikális tudás bennem sem marad meg, így ami az előadásokon leadtak, az a következő zh-ig megvolt, esetleg vizsgáig. De magam mögött hagyva az intézményt kb csak halvány emlékek vannak a témakörökről.
Vannak akik fejből fújják a verseket általános iskolából 40 évvel később is. Számomra érthetetlen hogy nem fakult meg az az emlék, elvégre kétlem hogy rendszeresen felidéznék.
Nekem minden elveszik, amit nem használok.
A szakmámból is mivel nem abban dolgozom kb alig jut eszembe vmi. Persze lehet ha nekiállnék megint akkor sorjában előjönnének az ismeretek, de amúgy elég gyenge a szinapszis hálózatom.
Tavaly elég jól ment már a programozás, már az Atmega328p lelkivilágával foglalkoztam.
Most meg azt is nehezemre esik felidézni ennyi kihagyás után, hogy most milyen szót is keresek, mikor arra gondolok, hogy bájtokat tologatok a chip-ben. Jah igen, szóval regiszter szinten ment már az ismerkedés.
Aztán most lehet felcsapom az IDE-t majd, ha összeállt a hardverem és lehet fellapozom mellé a tutorialt is, hogy hogy is van az a pinMode.De mindettől függetlenül nem hiszem, hogy sokkal előrébb lennék az elektromosságtannal, mint nélküle.
Mit segít az rajtam, hogy ki tudnám számolni a két pontszerű töltés között fellépő erő nagyságát - a fenti példánál maradva? Semmit.[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Adj fel hirdetést a BME koleszának faliújságján!
Amúgy teljesen igazad van, de ezt nem tanították legfeljebb csak a villamos szakon lévőknek.
Én gépészként se a szakközépben, se egyetemen még csak érintőlegesen sem foglalkoztunk elektronikai alkatrészekkel.
A legpraktikusabb ismeret, amit tanítottak az a vezeték mérezetés hálózati áramhoz, meg feszültségesés számolása.
De hogy hogy kell leolvasni egy ellenállás értékét, vagy hogy milyen teljesítményűek vannak, azt magamtól tanultam.[ Szerkesztve ]
-
gyapo11
őstag
Lényegében az időráfordítást nem lehet megúszni. Vagy az alapoktól kezdi valaki a tanulást és fölépíti a fejében a világ működését, és sok mindent érteni fog, ez sok idő. Vagy fogja, berakja, nem működik, vagy nem jól működik, elkezd fórumozni, youtube-ozni, utánaolvasni tankönyvekben, és így megy rá az ideje kisebb részletekben. Ha kevés dolgot csinál, akkor megúszhatja kevesebb időből, persze kisebb lesz a tudása is ezen a téren. Ha sokszor kell ismételgetni az utánajárást, akkor lehet, hogy jobban járt volna egy alapoktól kezdődő tanulással.
menyország -> mennyország, akadáj -> akadály, jótálás -> jótállás, Iphoneal > Iphone-nal, kisuly > kisujj, csővet > csövet
-
Teasüti
nagyúr
válasz gyapo11 #6592 üzenetére
Egyet értek, azzal a kikötéssel, hogy nem atomi szintű fizikára van szükség ehhez. Mert hogy nincs. Azt meghagynám az elméleti fizikusoknak.
És az én meglátásom szerint ezt ráerőltetni a tanulókra az egyik módja annak, hogy elvegyük a kedvüket az egésztől. (Már ha csak a szenvedésből áll az egész.)[ Szerkesztve ]
-
gyapo11
őstag
válasz Teasüti #6593 üzenetére
Szerintem az a fő gond, hogy az emberek és a gyerekek sem egyformák. Az érdeklődésük sem. Tehát ugyanazt tanítani mindenkinek nem jó. Egyenként jó lenne, de nincs annyi tanár. Ezért elfogadjuk, hogy egy csomó gyerek nem tud kibontakozni, csak szenved a tanulással, és messze a képességeinek megfelelő képzettség alatt kell leélnie az életét. Néhányan azért tanulnak önként tovább is, és ők felszednek tudást, de nincs róla papírjuk, ezért nem tudnak jobban fizetett munkát végezni, esetleg azon a területen papír nélkül egyéltalán nem alkalmazzák őket. Szóval sok probléma van, ezekkel élünk együtt, hogy mi lenne a jó megoldás, azt nem tudom.
Az atomi szintnél nagyon sokat számít az információ forrása. Mert ugye minden tudás ott van a könyvekben, könyvtárakban, miért nem mondjuk a gyerekeknek, hogy irány a könyvtár, tanuljatok. Azért mert a hatásfoka közelítene a nullához. Ha pedig tanárok tanítják őket, akkor néhányuk akadémikus lesz, sokuk tudós, kutató, professzor stb. Nagyon fontos a tanulás/tanítás módszere. Gyerekeknél az életkor is, évről évre más módszer kell, mert rohamosan fejlődnek. Ha rossz időpontban kapják az anyagot, nem ér semmit, esetleg negatív hatást vált ki, lelohasztja az érdeklődést, ami a tanulás fő motorja. Ha nem kapják meg a jó időpontban, akkor ott vagyunk, mint ha elküldtük volna a könyvtárba. Összesítve a tanítás egy szakma, pedagógia, és ha jól csinálja a mester, akkor szárnyal a tanuló, és szívja magába a tudást mint a szivacs.
A kapcsolónál pl. pont jól jönne az atomi szint, mert az egész prell probléma amiatt van. Ha valaki tudja, hogy néz ki egy érintkező felülete mondjuk 10 ezerszeres nagyításban, akkor érteni fogja, hogy miért nem átmenet nélkül és egyszer jön létre a vezetés a két felület között. De rögtön azt is tudja, hogy miért élezi a kést a fenőacél, ami nem szed le anyagot. Hogy miért tudja polírozni a puha mészkőpor az acélt.
A tudás kinyitja a világot. Egy valamit megtanulunk, tíz más valamit húz maga után. Mint a láncreakció. Ha egy valamit megértünk, az segít megérteni tíz más valamit, amiket ha megértünk, az már száz mást segít stb.
Az elektronika is ilyen. Ha valaki megérti az Ohm törvényt, az ellenállás, feszültség és áram viszonyát, majd ehhez a kondenzátor, dióda, tranzisztor működését, onnantól már meg tud tervezni egy számítógépet tranzisztorból. Viszont ha ezt a pár dolgot nem érti, akkor nincs más választása, mint fekete dobozokból építkezni, és bízni abban, hogy tényleg azt csinálja a doboz, amit a készítője mondott. Egy egyszerű kimenetet nem tud invertálni egytranyóval meg egy bázis ellenállással, mert nem érti, hogy működik. És itt sem kell atomi szintre lemenni, hogy elektronok, meg lyukak, meg szennyezés, anélkül is lehet érteni a működést, lehet számolni és tervezni. De ha nem érti a hőtant, akkor ki fog szállni a füst egy párszor a tranyóból. Ha érti a hőtant, de nem érti az aerodinamikát, akkor a hűtőborda ellenére is kiszáll a füst, mert a légáramlás nem jól van méretezve.
Könnyen belátható, hogy egy kis erősítő vagy szinte bármi elektromos dolog előállításához sok területről kell rendelkezni valamennyi tudással. És ha nem, akkor elég sok munka az elkészítés előtt összeszedegetni ezeket a tudásmorzsákat.menyország -> mennyország, akadáj -> akadály, jótálás -> jótállás, Iphoneal > Iphone-nal, kisuly > kisujj, csővet > csövet
-
Janos250
őstag
válasz gyapo11 #6594 üzenetére
"minden tudás ott van a könyvekben, könyvtárakban, miért nem mondjuk a gyerekeknek, hogy irány a könyvtár, tanuljatok. Azért mert a hatásfoka közelítene a nullához. Ha pedig tanárok tanítják őket, akkor néhányuk akadémikus lesz, sokuk tudós, kutató, professzor stb."
Viszont most pont az ellenkező a tendencia! Az egyetemeken költségcsökkentési okból hallgatók tartják egymásnak az órákat úgy, hogy oktató nincs is jelen ("demonstrátor").
Félév elején megmondják a "demonstrátor" hallgatónak, hogy a többi hallgató, akiknek ő fog órát tartani, azok milyen jegyzetet kapnak, olvassa el ő is. Elolvassa, és így tartja az órát, hogy ő is csak ugyanazt a jegyzetet olvasta el, amit azok, akiknek "tanítja".
Jelentkező van, mert a pincurka pénz mellé még mindenféle piros pontokat lehet gyűjteni a demonstrátorsággal. És ez mindenki szerint így van jól, mert olcsó.Az amerikaiak $ milliókért fejlesztettek golyóstollat űrbéli használatra. Az oroszok ceruzát használnak. Én meg arduinot.
-
Janos250
őstag
Hogy ne keseredj el, elmesélek egy arduinos történetet:
Valaki kérdezte, hogy nulla előismerettel érdemes-e elkezdenie arduinoval foglalkozni. Mondtam, igen, persze, segítek. Kinézett egy legegyszerűbb kapcsolást. Mondtam, ne a fehér dugdosós panelon rakja össze, mert az hol érintkezik, hol nem, hanem egy régi "sok lyukas" panelbe rakja, talál valamelyik fiókomban ősidőkből megmaradtat.
Belerakta. Beledugdosta, hozta megmutatni. Mondom cinezni is kéne a lábakat.
Jön újra, hogy nem működik, nézzem már meg.
Az átdugdosott alkatrész lábak végére tett egy-egy cin pöttyöt, nem a panel rezéhez forrasztotta.
Tulajdonképpen igaza volt, csak azt mondtam, hogy cinezni is kéne, azt nem mondtam, hogy a panelhoz.Szóval, idővel belejössz, ha nem dobod el a kalapácsot!
Az amerikaiak $ milliókért fejlesztettek golyóstollat űrbéli használatra. Az oroszok ceruzát használnak. Én meg arduinot.
-
Vladi
nagyúr
válasz Janos250 #6596 üzenetére
"Szóval, idővel belejössz, ha nem dobod el a kalapácsot!"
Úgy szerelek: mellettem a poroltó, meg az 5 kilós kalapács...Most Lédi Ada leírását olvasom, elég jó, ilyen szexi tanárnénisen adja elő.
Kis papírra jegyzetelek, meg közben wikipédia, hogy akkor R=U/I, izé mi az az RNem félünk! Nem félünk! Itthon vagyunk e földön. Nem félünk! Nem félünk! Ez nem maradhat börtön!
-
gyapo11
őstag
válasz Janos250 #6595 üzenetére
A diák nem szakember, nem pedagógus. Mint ahogy a kft tulajdonos nem ügyvezető igazgató, a valóságban mégis mindenki, akinek van annyi pénze, hogy létrehozzon egy kft-t, maga akar az ügyvezető lenni, pedig az teljesen más képességeket és tudást igényel. Sokan elhiszik magukról, hogy ha tudnak valamit, azt át is tudják adni, pedig dehogy.
Valamit tudni az egy dolog, és tanítani tudni, az egy másik.
Darvas Iván jut eszembe ilyenkor, a színpadon, filmekben folyékonyan mondta a szöveget, de interjúban csak nyökögött, rossz volt nézni. Megvoltak a gondolatai, de alig tudta szavakba önteni, gondolom megszokta, hogy a szövegeket már mások megírták, csak meg kell tanulni.menyország -> mennyország, akadáj -> akadály, jótálás -> jótállás, Iphoneal > Iphone-nal, kisuly > kisujj, csővet > csövet
-
gyapo11
őstag
Banggoodon 1.20 $-ért magy most a nano még 1 nap 10 óráig.
[ Szerkesztve ]
menyország -> mennyország, akadáj -> akadály, jótálás -> jótállás, Iphoneal > Iphone-nal, kisuly > kisujj, csővet > csövet
Új hozzászólás Aktív témák
- Androidos tablet topic
- Amazon Fire TV stick/box
- OLED TV topic
- Windows 10
- Bambu Lab X1/X1C, P1P-P1S és A1 mini tulajok
- Kertészet, mezőgazdaság topik
- Okos Otthon / Smart Home
- Háztartási gépek
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs