Hirdetés

Szépen terjed a WebGL

A Khronos Group márciusban jelentette be WebGL 1.0-s specifikációját, ami a háromdimenziós tartalmak böngészőben való megjelenítését kínálja. A rendszert az elmúlt hónapokban sokan támadták, mivel az IT-biztonsággal foglalkozó szakemberek sebezhetőnek tartják. A Microsoft ezt kihasználva be is jelentette, hogy az Internet Explorer nem fogja használni az API-t, amit a vállalat természetesen a sebezhető felépítéssel magyaráz. Persze valójában itt egyfajta szabványharc folyik, hiszen a redmondi óriáscég Silverlight 5 API-ja 3D-s megjelenítés mellett gyakorlatilag ugyanígy működik, vagyis elsősorban az a probléma, hogy a Khronos Group hamarabb készült el a WebGL-lel, így a Microsoftnak nehezebb dolga lesz a Silverlight terjesztésében.

A Khronos Group reagált a felmerült, és sokak által súlyosnak tartott problémára. Várhatóan ősszel mutatkozik be a WebGL 1.0.1, amely orvosolni fogja a rendszer sebezhetőségét, továbbá tartalmaz némi általános javítást is a jobb alkalmazhatóság érdekében. A Khronos Group szóvivője a SIGGRAPH 2011 alkalmával elmondta, hogy szorosan együttműködnek a GPU-kat kínáló gyártókkal, és az új specifikációk esetében a biztonság elsődleges szemponttá válik. A platform mögött álló vállalatok kiemelték, hogy szinte minden új felület tartalmaz sebezhetőséget, amit később javítani lehet. Az Adobe Molehill és a Silverlight 5 is direkten éri el a GPU-t, így természetes, hogy hosszútávon a biztonságos kulcsfontosságú, főleg annak tudatában, hogy – az érintettek szerint – a GPU átveszi majd a CPU helyét webes számítások területén. Ez elsősorban az okostelefonok miatt fontos, hiszen az ultramobil rendszerek esetében a processzorerő nagyon korlátozott, míg a mobil IGP-k már most is meglehetősen combosak, és nem mellesleg azonos feladat feldolgozása mellett jóval kevesebbet fogyasztanak. A PC-n ez a hatalomátvétel nem fogja nagyon éreztetni a sebességre vonatkozó hatását, a notebookok üzemideje viszont nőni fog a GPU-s webes számítások terjedésével.

Hirdetés


Mozilla Tilt

A WebGL-re egyébként már a böngészők fejlesztői is kínálnak mókás, vagy érdekes kiterjesztéseket. A Mozilla Tilt fejlesztésével háromdimenziós, forgatható weboldalak kreálhatók. Hasznosnak nem igazán mondható, de aranyos elgondolás, és továbbfejlesztve az ötletet még bármi lehet belőle. A Google Offscreen Tabs kiterjesztése már vállalhatóbb megoldás, és kétségtelenül nagyon szép dolgokra képes.


Google Chrome Offscreen Tabs

Az Opera egyéni demonstrációk helyett inkább a WebGL kiterjedtségére épít. Az Opera az egyetlen böngésző a piacon, ami minden internetre köthető eszközre elérhető, és a WebGL API alapötlete szintén erre épül, vagyis, hogy minden terméken futtatható legyen ugyanaz a tartalom. Az Opera elsősorban játékokra gondol, így be is mutatták az Emberwind nevű alkotás demonstrációját, amely a HTML5-re és a WebGL-re alapoz, és az alábbi weboldalon ki is próbálható.


Alexandre Jenny Kolor Eyes 360°

Végül, de nem utolsósorban talán a legérdekesebb prezentációt Alexandre Jenny tartotta. Az alábbi weboldalon videók találhatóak, de nem akármilyenek, hanem pont, hogy 360 fokban elforgathatók. Ennek megfelelően a felhasználó olyan szemszögből nézi meg őket, amilyenből kívánja. Ez egy nagyon érdekes felhasználási módja a WebGL-nek, túlzás nélkül állítható, hogy az eddigi legötletesebb.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények