Szigorít a GPU-s PhysX engedélyezésén az NVIDIA?

Az NVIDIA a nemrég megjelent 340.52-es driverében új PhysX detektálást vezetett be, amely némileg szigorít a korábban már alkalmazott rendszeren. Technikailag maga a limitáció régebben került bevezetésre és tulajdonképpen arról van szó, hogy a GPU-s PhysX elérhetetlen, amennyiben a tényleges megjelenítést más gyártótól származó grafikus vezérlő végzi. A vállalat ezzel a módszerrel akarta megakadályozni, hogy a felhasználók egy Radeon mellé a GPU-s PhysX gyorsítására vegyenek GeForce-ot. Ezt persze különböző szoftveres hackek nélkül is igen egyszerű volt megkerülni, hiszen a kijelzőt a GeForce-ra kötve máris működött a rendszer, illetve más, főleg szoftveres koncepciók is léteztek a mesterséges limitáció kiütésére.

Az új driver esetében a GPU-s PhysX engedélyezése jóval nehezebb, mivel akkor is letiltásra kerül a technika, ha a konkurens gyártótól származó grafikus vezérlő csak másodlagosan van jelen és valójában nem csinál semmit. Ez tulajdonképpen elsődlegesen azoknál az AMD és Intel processzoroknál kellemetlen, amelyek rendelkeznek IGP-vel, és ezek aktívak is a BIOS-ban, bár tényleges munkát nem feltétlenül végeznek. Ilyenkor az új szoftverrel a GPU-s PhysX nem működőképes.

Ez a módosítás nem biztos, hogy szándékos. Az NVIDIA a két VGA-ra vonatkozó limitációról sosem titkolta, hogy üzletileg nem érdekeltek a működtetésében, és a piac nem is igazán érezte meg a limitációt, hiszen gyakorlatilag zéró olyan konfiguráció vásárolható, amelyben egyszerre van Radeon és GeForce VGA. Az IGP-k azonban problémásabbak, hiszen rengeteg olyan PC kerül forgalomba, amelyekben az adott gyártó nem tiltja le a BIOS-ban a processzorba integrált grafikus vezérlőt, és ez tulajdonképpen a GPU-s PhysX tiltását eredményezi, akkor is, ha egy GeForce VGA felel a képszámításért.

Egyelőre nem érdemes komoly következtetéseket levonni az üggyel kapcsolatban, mivel lehetséges, hogy specifikus hibáról van szó. A vállalat vizsgálja, hogy az új meghajtó miképp hat a kereskedelmi forgalomban kapható PC-kre, különösen az aktív Intel és AMD IGP-vel rendelkező, GeForce VGA-t is használó, de Optimus technológiát nem támogató konfigurációkra.

Igen valószínű, hogy az előbbi kategóriába besorolható PC-k esetében a GPU-s PhysX-et nem szándákosan tiltja a cég, vagy a hiba, ami ezt bizonyos konfigurációkban előidézi teljesen véletlenül került a rendszerbe. Ugyanakkor a tiltást végző modul mára rendkívül bonyolult lett, hiszen a felhasználók manuális beavatkozásokkal próbálták feloldani, ami időről-időre sikerül is, és ezért az NVIDIA is folyamatosan trükkösebb rendszer kidolgozásához folyamodott. Ez egyrészt sok pénzbe kerül, sok időt vesz igénybe, és sajnos a komplexitás következtében hibák kerülhetnek bele, amelyek olyan esetben is letiltják a GPU-s PhysX-et, amikor elvileg nem kellene.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés