Hirdetés

Linus Torvalds szerint a dedikált GPU-knak nincs jövője

A dedikált GPU-k piacának eltűnését már jó ideje jósolják az ipar nevesebb alakjai, illetve még az NVIDIA is felvázolt korábban egy jövőképet, amelyben nem kaptak szerepet ezek a hardverek. A Linux operációs rendszer fejlesztéséért felelős Linus Torvalds szerint sincs a dedikált GPU-knak jövője. Leírása alapján ez szimplán financiális jellegű probléma; a potenciális vásárlóbázis folyamatosan csökken, és egy idő után eléri majd azt a szintet, amikor már nem lesz elég nagy ahhoz, hogy kitermelje a fejlesztések költségeit, ami gyakorlatilag a szegmens végét jelenti, hiszen nyereség lehetősége nélkül nincs értelme fenntartani.

Hirdetés

Linus Torvalds szerint az integráció egy jobb irány, mivel az egységes virtuális memória, illetve a cache-koherencia bevezetésével sokkal egyszerűbb lesz a hardverek programozása, ami végső soron tényleg jót tesz majd a piacnak. Ezt nem nehéz meglátni, hiszen az elmúlt években minden gyártó jelentős fejlesztéseket tett az integráció megfelelő mélységű megvalósítása felé. Szintén nem véletlen az sem, hogy az új generációs konzolokba is ilyen rendszer került.

Persze függetlenül attól, hogy Linus Torvalds a dedikált GPU-kat történelmi ereklyének, illetve gyenge technológiának tartja, az AMD és az NVIDIA nem szívesen búcsúzna a piactól. Kétségtelen tény persze, hogy az elismert szakember által felvázolt problémákat érzik, hiszen technikailag képesek lennének olyan fejlesztési tempót fenntartani, amivel évente érkezhetnének új GPU-k. Ha csak visszanézünk az előző évtized első felére, vagy közepére akkor érezhető, hogy korábban sokkal sűrűbben érkeztek a tényleges generációváltások, míg ma többek között az AMD Tahiti és az NVIDIA GK104 kódnevű fejlesztések két és fél éve vannak piacon különböző nevű termékeken, és még egy darabig megvásárolhatók is maradnak. Ez egyértelműen arra utal, hogy a piac egy éven belül nem tudja visszatermelni az adott fejlesztésbe fektetett költségeket, így minimum két-három évig kell egy termékre építeni. Ezért is sűrűsödtek el az átnevezések, hiszen ezek amolyan olcsó „fejlesztések”. Nem mellesleg a csúcs-VGA-k is folyamatosan csak drágultak, hiszen pár éve 600-700 dollár volt a felső határ, ma pedig már 3000 dollárt is elkér az NVIDIA a GeForce GTX Titan Z-ért, noha igaz, hogy a leggyorsabb VGA az AMD Radeon R9 295X2 személyében megmaradt 1500 dolláros szinten, de a változás így is tetten érhető.

A későbbiekben a probléma mértéke tovább nő, így az egyes új GPU-kat akár négy évig is piacon kell tartani, ami már technológiai aggályokat is felvet, hiszen az IGP-k piaca eközben nagyon is egészséges, tehát ezek fejlesztése éves szinten is kifizetődő. A problémára érezhetően érkeznek megoldási koncepciók az AMD és az NVIDIA nézőpontjából is, amelyek felfoghatók lélegeztetőknek, így mesterségesen életben lehet tartani a dedikált GPU-k piacát.

Az AMD a Mantle API-val próbálja saját kézbe venni az irányítást. Ez azt szolgálja, hogy az új hardverek extra képességeinek kihasználásához ne kelljen évekig várni a szabványos API-k fejlődésére, hanem azonnal, akár a megjelenés napján ott legyen a Mantle frissített verziójában az extra tudás elérhetősége, és lehetőleg játék is érkezzen rá demonstráció céllal. A stratégia a játékosok keménymagját célozza. Ennek a rétegnek a vásárlókedvével jellemzően nincs baj, de kevesen vannak, így szinte minden generációban vásárlásra kell őket kényszeríteni, amit ha extra teljesítménnyel nem is, de extra képességekkel talán meg lehet tenni. Később ezek az újítások az olcsóbb hardverekbe, illetve akár az IGP-kbe is leszivárognak, és automatikusan futnak ezeken is a korábban megjelent alkalmazásokba bekerült extra effektek.

Az NVIDIA is nagyjából ugyanazt akarja elérni, amit az AMD, vagyis a játékosok keménymagját folyamatos vásárlásra kényszeríteni. A vállalatnak az IGP-vel nem kell foglalkoznia, így inkább a teljesítmény manipulálására koncentrálnak. A GameWorks csomag a közhiedelemmel ellentétben nem a konkurenseknek szeretne ártani, csupán azt a célt szolgálja, hogy az egyes effekteknek mesterségesen nagy legyen a hardverigényük. Az NVIDIA számára a játék gépigényét csak úgy kell kialakítani, hogy az az éppen aktuális piaci viszonyoknak megfelelő legyen, ezzel kényszerítve új hardver, ezen belül is új VGA (lehetőleg valamilyen GeForce) vásárlására a PC-s felhasználókat.

Az AMD és az NVIDIA „lélegeztetője” is nagyon drasztikus beavatkozás a fejlődés normálisnak ítélt menetébe, amivel nem kötelező egyetérteni, de ez az egész csak üzlet. Egyik érintett sem a játékosok mosolyáért fejleszt, így ha az eladásokkal nem termelhető ki a befektetett pénzmennyiség, akkor nincs értelme fenntartani a piacot, ami elvezet Linus Torvalds mondandójához is a dedikált GPU-k – nem éppen fényes – jövőjével kapcsolatban.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés