Vélemény: alacsony lécet kell megugrani a SteamOS portoknak

A SteamOS esetében már kifejtettük véleményünket a versenyképességgel kapcsolatban. Természetesen a jelenlegi, nem végleges kódból nem lehet túl sok következtetést levonni, de az egyre jobban látszik, hogy a Valve elsődlegesen a mennyiséget tekinti fontosnak. Ez talán azért van, mert az AAA kategóriás játékok szempontjából a platform nem áll jól. Ráadásul a helyzetet a minőségre is le lehet vetíteni, ugyanis ezen a fronton a Valve saját címei tekinthetők kiemelkedő munkának, míg a többi port működik, de kisebb-nagyobb hiányosságok miatt a windowsos verzió jobb.

Hirdetés

Nagy kérdés a platformot illetően, hogy milyen magas legyen az a léc, amit meg kell ugrani. Ezt elsődlegesen a Valve szabja meg, hiszen a saját rendszerükről van szó, tehát van beleszólásuk abba, hogy milyen minőségű játék tölthető le SteamOS-re. Bár sokaknak a Metro: Last Light Linuxon hiányzó extra effektjei sem hízelgőek, de legalább egy natív portról beszélünk, amely tulajdonképpen jól össze van rakva, ha nem számítjuk a windowsos verzióhoz képest rosszabb grafikát.

A játékosok számára jó hír, hogy a The Witcher 2: Assassins of Kings című játék is tiszteletét tette Linuxon és ezzel SteamOS-en is, de a felhasználók rendkívül csalódottak. Ez a port ugyanis nem egy natív program, hanem az eON wrapperen keresztül fut. Utóbbi hasonlít a Wine-hoz csak valamivel jobb teljesítményt kínál. Az eON-nak természetesen megvannak a maga limitációi, mint például az is, hogy csupán egyetlen processzormagot képes használni, és persze a működés sem tökéletes, hiszen valamilyen szinten emulációról beszélünk. A Windowsra készült verzió egyszerűen stabilabb, gyorsabb és minőségileg is jobb. Ezt konkrétan ki tudtuk próbálni, így elmondhatjuk, hogy a legújabb Arch Linuxon a program negyedannyira sem gyors, mint a Windowson.

A Valve számára komolyan fontolóra kellene venni, hogy csak natív programokat engedélyez a SteamOS-re, illetve csak ilyen alkalmazások kerülhetnek fel a Steam linuxos felületére. Vagy esetleg tényleg azt gondolja a Valve, hogy a játékosok pusztán szeretetből váltanak majd SteamOS-re? A saját alkotásaikon kívül szinte mindegyik program rosszabb minőséget képvisel a platformjukon, és nem látjuk azt, hogy ez mitől változhatna meg. Bár a Steam masinák bemutatója a következő évre csúszik, de zömében igen drága gépekről beszélünk, amelyekkel a gyártók azt szeretnék hirdetni, hogy erősek, hogy felkészültek a jövőre, kihasználva azt, hogy a piac az új generációs konzolokat nem tartja túl erősnek, nem értékelve azt a tényt, hogy még nem is használják a játékok a képességeiket. Ezzel szemben jön egy üzenet, amely szerint felkerült az áruházba egy emulátoron keresztül futó AAA kategóriás játék. Roppant rossz irányba tart ez az egész történet.

Bár azt nem tudni, hogy a Valve miért csúsztatta a startot, valószínűleg a cég is érzi, hogy nagyon messze vannak attól a minőségi szinttől, amit a Microsoft Xbox One és a Sony PlayStation 4 képvisel, márpedig a nappalik meghódításáért ezekkel a gépekkel kell megküzdeni. Persze kétségtelen tény, hogy a Valve helyzete sem könnyű, hiszen el kell érniük, hogy a drágább Steam masinákat vegye a piac, eközben az erős kiadói támogatás a SteamOS mögül hiányzik. A legtöbb érintett ráadásul érdekelt lenne, de nem úgy, hogy a cég programozója szerint is elavult OpenGL API-ra kell fejleszteni.

A Valve számára ez a szituáció a legrosszabb, hiszen a platformjuk akkor élvezne támogatást, ha feladnák az elveiket, ugyanakkor, ha ezt nem teszik meg, akkor be kell engedni az áruházba az emulátorokon keresztül futó játékokat, amelyek minősége egyszerűen nem versenyezhet a két új generációs konzolokra készült portok minősége ellen. A The Witcher 2: Assassins of Kings felvételével a SteamOS az utóbbi irány felé tart, arról viszont kétségeink vannak, hogy ez meggyőzheti a piacot. Egyszerűen a túl alacsonyra helyezett léc olyan negatívumokkal jár, ami teljesen tönkretehet elméletben jól felépített ökoszisztémákat is.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Valve

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés