Magyar fejlesztésű, szemüveg nélküli 3D-s rendszer

2006-ban nagy feltűnést keltett, hogy a World Technology Award IT Hardware lehetséges nyertesei közé került a Magyar Holografika Kft. ügyvezetője, Balogh Tibor. A díj súlyáról annyit, hogy olyan partnerek közreműködésével ítélik oda, mint a New York-i tőzsde, a Time magazine vagy a CNN. A vállalat egyébként már akkor is holografikus technológiák és 3D-s megjelenítők fejlesztésével foglalkozott. Négy éve már olyan megoldással álltak elő, amely háromdimenziós képet generált, ám ehhez nem kellett szemüveg, nem volt szükség pozicionálásra vagy követésre, ráadásul ablakszerű természetes látványt kínált egyidejűleg több néző számára is.

Bár az elismerést végül nem Balogh Tibor és a Holografika kapta, két év múlva Lyonban az információs és kommunikációs technológiákat bemutató kiállításon (ICT) elvitték a közönségdíjat. Az idei év végén Brüsszelben, az EU kutatás-fejlesztési csúcskiállításán mutatták be először az eljárás legújabb változatát, amely ezúttal 80 darab LG projektor felhasználásával jeleníti meg a szemüveg nélkül, több néző által is látható, nagyméretű, vetített 3D-s képeket.

Az LG Electronics projektorának átdolgozásával kiépített, HoloVizio 3D-s kijelzők több típusa készült már eddig a 45 colos kioszk mérettől a közel 4 méteres képátlójú hologramernyős 3D moziváltozatig.

A HoloVizio 3D alakzatainak, képeinek megjelenítéséhez az LG HX300G mobil projektorából kialakított egységek vetítik a 3D-s képet. A könnyű és vékony projektor LED lámpái növelik a színtelítettséget és színmélységet, és a normál izzókhoz képest megnövelt élettartama (30 000 óra) szintén alkalmassá teszi a feladatra.

Egy 3D-s kép nagyságrendekkel több információt tartalmaz, mint egy sík kép. A HoloVízión megjelenő kép egyszerre tartalmazza szemléletes térbeli összefüggésekkel együtt mindazt az információt, amit eddig 60-80 2D-s képen jelenítettek meg. A 3D display technológia elsődleges felhasználásai közé tartoznak mindazok a területek, ahol a számítógép által előállított 3D-s adat már eleve rendelkezésre áll: az orvosi rendszerek mellett ilyenek például a tervezői (CAD), építészeti, tudományos tervezési és oktatási, molekuláris tervezési, geológiai kutatási, radar- és légirányítási rendszerek, valamint a 3D-s játékok, a szimuláció és a virtuális valóság. Az említett professzionális felhasználásokon kívül ez a technológia lehet majd az elkövetkező évtized 3D mozi- és tévétechnológiájának egyik fontos meghatározója is.

Előzmények

Hirdetés