Hétmilliárd tranzisztor kerül a HPC-piacra tervezett Keplerbe

Május közepén kerül megrendezésre az NVIDIA saját rendezvénye, azaz a GPU Technology Conference, mely elsősorban a HPC szerverek és a professzionális kártyák piacának fejlődésébe, és a vállalat legújabb technológiáiba enged bepillantást. A cég már kihirdette az előadásokat, így némi betekintést már lehet szerezni, hogy miről is fog szólni a konferencia.

Az előadások között feltűnt, hogy az NVIDIA beszél egy új kepleres GPU-ról is, mely nem kevesebb, mint 7 milliárd tranzisztort tartalmaz, és feltételezhetően a TSMC 28 nm-es gyártástechnológiáján készül majd. Ilyen feltételek mellett a lapka mérete 500 és 600 mm² közé tehető, ami brutális előállítási költségeket feltételez. Bár a termék konkrét specifikáció nem ismertek, de az adatok alapján egy kártya gyártási költsége 700 dollár fölött lehet, ami nyilvánvalóan nagyon sok, ugyanakkor az NVIDIA a Quadro és a Tesla termékcsaládban veti be az újdonságot, mely sorozaton belül a felsőkategóriás modellek jellemzően 3000-4000 dollárnál magasabb árcédulát kapnak. Ennek megfelelően a szokatlanul magas előállítási költség alapvetően nem lehet gond.

A bemutatandó kepleres GPU egyébként nem teljesen olyan felépítést alkalmaz majd, mint az asztali piacra szánt GK104-es lapka. Az a tesztünkből is kiderült, hogy a GeForce GTX 680-as VGA-ba szánt chipet elsősorban játékra tervezte a cég, és ez a bonyolultabb feladatokban meg is látszik a termék teljesítményén. Úgy néz ki, hogy igaznak bizonyulnak azok a feltételezések, miszerint az NVIDIA elválasztja a GeForce vonalat a professzionális fejlesztésektől. Ez a GK104-en nagyon meglátszik, ugyanis a rendszer a megosztott adatokra vonatkozó tempó alapján eléggé szűkösre sikerült. Mindezt a számok nyelvére lefordítva elmondható, hogy a GK104 streaming multiprocesszorának lebegőpontos operációnként mért adatátviteli teljesítménye mindössze 0,33 bájt, szemben az AMD GCN architektúra CU-jának 1,5 bájtos értékével. Ezt az adatot persze a Fermihez is lehet viszonyítani, mivel a GF100 és a GF110 1, míg a kisebb Fermik 0,67 bájt/FLOP-os tempót diktáltak. Látható, hogy a Kepler ebből a szempontból visszalépés, a konkurenciához képest pedig tetemes a hátránya, és ez magyarázza azt is, hogy a Geforce GTX 680 miért nem jeleskedik a legtöbb komplex számítást igénylő feladatban. Ugyanakkor nem szabad elmenni amellett, hogy az új GeForce az aktuális játékok igényeit figyelembe véve született meg, vagyis az NVIDIA nem is számolt azzal, hogy a GK104-es lapkából értékelhető terméket lehet készíteni a HPC-piacra.

Ezen a ponton kerül előtérbe a professzionális szintre tervezett Kepler architektúra, mely tulajdonképpen a GK104 ellentettje lesz. A játékokban nyújtott teljesítmény gyakorlatilag irreleváns, mivel erre a piacra már van termék, így a mérnökök szabad kezet kaptak a professzionális igények kielégítésére. Az NVIDIA számára ez kulcsfontosságú terület, és nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a HPC-piacot az Intel is meg fogja támadni a Knights Corner kódnevű fejlesztéssel, mely konkrétan a HPC szerverekbe lesz tervezve. Világos tehát, hogy véget értek az NVIDIA nyugisabb évei, amikor gyakorlatilag versenytárs nélkül dobták be erre a területre GPU-kat, ami azt is jelenti, hogy az új fejlesztést alaposan ki kell gyúrni, hogy versenyképes legyen.

Korábban már kiderült, hogy az NVIDIA a dupla pontosság melletti magas teljesítményre törekszik, illetve az új lapka kezeli majd a magasabb prioritású szálakat, vagyis az ütemező képes elvenni az erőforrást az adott folyamattól, ha azt egy fontosabb folyamat igényli. Az előadás előzeteséből megtudható még, hogy a feldolgozókat átszervezték, ami nyilvánvalóan javítani fog a GK104 gyengének tekinthető megosztott adatokra vonatkozó tempóján, emellett a rendszer új utasításokat kap, gyorsabb lesz az atomi műveletek végrehajtása, valamint az ECC támogatás is hatékonyabb lesz. Gyakorlatilag az NVIDIA átalakítja a Keplert, hogy gyors legyen a bonyolult számítások mellett, amire a HPC szerverek piacán szükség is van.

A részleteket persze még senki sem tudja, de május közepén az alapvető dolgok kiderülnek. A startra persze valószínű, hogy még várni kell pár hónapot, de az Intel Knights Corner megjelenése sincs túl közel, így ez nem akkora probléma.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés