A Facebook az Oculus VR új tulajdonosa

A virtuális valóság, mint következő nagy dobás a teljes piacot lázban tartja, és az általunk is kipróbált Oculus Rift nevű termék komoly szereplője lehet ennek az irányzatnak. Az eredetileg közösségi finanszírozásból felépített koncepcióért felelős Oculus VR azonban – sok támogató megdöbbenésére – megegyezett a Facebookkal. Ennek értelmében utóbbi cég kétmilliárd dollárt fizet az Oculus VR-ért és a virtuális valósággal kapcsolatos szabadalmaiért, azaz lényegében az Oculus Rift további fejlesztéséért a Facebook felel.

Kellett vagy nem?

Üzleti szempontból kétmilliárd dollárért eladni egy pár éve még semmit sem érő céget abszolút érthető, de az Oculus VR döntése mögött más okok is húzódhatnak. A technikai oldal tekintetében a kezdetekhez képest mára kiderült, hogy korántsem olyan egyszerű a virtuális valóság jó minőségű megvalósítása. A sikeres közösségi finanszírozással a vállalat viszonylag sok pénz szerzett, amiből a fejlesztéseket finanszírozták, de a prototípusok tesztelése közben csak úgy zúdultak a megoldandó problémák a csapatra. Ezek egy része már a múlté, de sajnos a késleltetés még mindig nem elég alacsony, és sajnos ez nem tisztán hardveres probléma, vagyis maga az Oculus Rift újabbnál-újabb verziói lehetnek egyre jobbak, de a PC-n belüli feldolgozásra, ezen belül is az operációs rendszer és az eszközillesztők szoftveres késleltetésére nem tudnak reagálni. Erről John Carmack már egy évvel korábban is beszélt, de túlságosan nem hatotta meg a piacot a mondandója, hiszen a gyártók a grafikus drivereket folyamatosan gyorsítják, jellemzően a rajzolási parancsok agresszív pufferelésével, ami növeli a késleltetést.

Az Oculus Rift helyzetét nagyon megnehezítik azok a szoftveres gondok, amelyek felett egyszerűen nincs kontrolljuk. Ez addig nem volt gond, amíg más reális alternatíva nincs a piacon, de a Sony virtuális valóságra kihegyezett szemüvegéről már hónapok óta beszélnek az iparági források, és ez a GDC alkalmával be is mutatkozott. A japán cég abból a szempontból előnyben van, hogy a teljes rendszer felett kontrollal rendelkeznek, így minden szoftveres komponenst úgy fejleszthetnek, ahogy az ideális a virtuális valóság számára, szemben a trükközésekkel, amelyekre a többi konkurens rá fog kényszerülni. Ez lehet technikai indok az Oculus VR eladása mellett, hiszen a vállalat nagyon a játékra alapozta a fejlesztéseket, miközben túl sok olyan limitáció van a PC-ben, ami az élmény minőségét lerontja, és az Oculus Rift fejlesztői nem tehetnek ellene semmit.

John Carmack mostantól a Facebooknak dolgozik
John Carmack mostantól a Facebooknak dolgozik

Mi lesz belőle?

Bár a Facebook az aktuális stratégia szerint fejleszt tovább, a hosszabb távú tervekben a játékon túlmutató koncepciók élnek. A vállalat egy új kommunikációs platformként tekint az Oculus Riftre, amit egyszerűen csak fel kell venni, és máris a barátokkal közös térben találhatja magát a felhasználó. Ez a terv abszolút működhet, noha még sok fejlesztésre van szükség az eléréséhez. A Facebook mindenképp a közösségi platformjuk kiterjesztését látja a rendszerben, ami sikeres is lehet, de más területeken is felhasználható az eszköz és a felvásárlással megszerzett tudás. Valószínűleg a játékoktól sem távolodik el a cég, hiszen túl sok pénz áll már benne, így továbbra is koncentrálni kell a megoldandó problémákra. Nem mellesleg a Facebook anyagi háttere rendkívül stabil, ami később jól jöhet, hiszen az Oculus Rift valójában még mindig messze van a tökéletességtől.

Ami rossz hír, hogy a Markus Persson, a Minecraft alkotója már most bejelentette, hogy a Facebookkal nem működik együtt, és a tervezett Minecraft VR projektet is leállította. Arról nem tudni, hogy a többi partner mit érez ezzel kapcsolatban, a játékosok és a támogatók viszont csalódottak.

A felvásárlás egyébként nagyon gyorsan lezajlik, így még tavasszal beolvad az Oculus VR a Facebookba. Mindezért az utóbbi cég 400 millió dollárt fizet készpénzben, amit 1,6 milliárd dollárnyi Facebook részvény egészít ki. Ez a későbbiekben további 300 millió dollárral nőhet, ha a cégbe beolvadt, de továbbra is függetlenül működő Oculus VR csoport teljesít bizonyos mérföldköveket.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés