Ettől lehet majd jobb hely a játékosoknak a Linux

Az elmúlt hetekben a SteamOS érkezése miatt sokszor foglalkoztunk a Linuxszal, és egyelőre nem úgy tűnik, hogy rövid időn belül alternatíva lehet a játékosok számára az operációs rendszer bármelyik disztribúciója.

A jó hír, hogy sikerült némi betekintést nyernünk a háttérfolyamatokba, mivel Dave Airlie, a Red Hat szoftvermérnöke némi táptalajt biztosított a reménykedő potenciális linuxos felhasználók számára. Azt mindenki látja, hogy az operációs rendszer a jelenlegi formájában nem lesz a játékosok álma, de a kérdés ott kezdődik, hogy milyen formában lehet az.

Dave Airlie szerint a Linux nehezen összehasonlítható a Windows operációs rendszerrel. Egyrészt az egész grafikus alrendszer fejlesztésére a Microsoft százszor, esetleg ezerszer több humánerőforrást képes fordítani, ami alapvetően meghatározza a fejlesztési lehetőségeket. A Linux ebből a szempontból szimplán mérnökhiánnyal küzd. A szoftvermérnökök egy része ráadásul az idejük legnagyobb hányadát a Gnome, a KDE és a hasonló asztali környezetek hibáinak javításával töltik, így csak kismértékben járulnak hozzá a tényleges előrelépést szorgalmazó hasznosabb fejlesztésekhez. Utóbbi főleg annak köszönhető, hogy a Linux az asztali környezetek fragmentációja szempontjából egy valóságos rémálom. Ezzel szemben a Windows esetében maga az ökoszisztéma sokkal egyszerűbb, így a Microsoft nem csak nagyságrendekkel több mérnököt képes ráállítani a feladatokra, hanem a dolguk is jelentősen könnyebb. Ha nagyon le akarjuk egyszerűsíteni az egészet, akkor lényegében minden gond az erőforráshiányra és a szinte kezelhetetlen mértékű fragmentációra vezethető vissza.

Dave Airlie szerint alapvető probléma még az NVIDIA hozzáállása a Linuxhoz. A vállalat a zárt forráskódú bináris meghajtójában olyan csomagokat szállít a Linuxra, amelyek a lecserélik a rendszer egyes részeit. A grafikus meghajtóval interakcióba lépő szoftverréteg nagyjából 90%-a kerül leváltásra ilyen formában. Ezt az NVIDIA nagyon védi, így nem hogy nem segítenek jobbá tennék a Linuxot, hanem egyenesen akadályozzák a legfőbb projekteket. A vállalat számára üzletileg egyszerűen nem éri meg ha a Linux mindenki számára használhatóbb formában kerül a piacra. Pár éve ezért mutatta meg Linus Torvalds az NVIDIA-nak a középső ujját.

Az egyik legjobban igényelt funkció, ami régóta ott van a Linux kernelben az a GPU reset. Utóbbi sajnos alig működik OpenGL és X11 alatt, illetve a zárt meghajtókkal is nehéz dolgozni, mert az egyes problémák javítása csakis a gyártóktól függ, így a hibás működést ugyan lehet látni, de arra javítást a közösség nem tud kínálni. A Linux ebből a szempontból radikálisan különbözik a Windows operációs rendszertől. Utóbbi esetben a Microsoft előáll egy modellel és kényszerít mindenkit, hogy azt támogassa. Ehhez akár a pénztárcát is kinyitják, és a támogatáshoz szükséges összes költséget magukra vállalják. A Linux esetében erre nincs fedezet, így a megfelelő modell kialakításánál főleg az Intel és az AMD segít, de semmivel sem tudják meggyőzni azokat a gyártókat, akik ezt a kialakított irányt nem akarják támogatni. Leginkább az jelentene előrelépést, ha az egyes gyártók megértenék a konkurensek problémáit, és ezeket figyelembe véve születnének meg a megoldások, de a gyártók jó részét egyszerűen nem érdekli az, hogy ki mivel küzd, és jórészt a Linux sorsa sem, legalábbis a játékosok szemszögéből semmiképp.

Az aktuális rövidtávú fejlesztések egyébként leginkább a Windows grafikus alrendszeréhez való felzárkózást, illetve az NVIDIA bináris meghajtójával való közös hang megütését célozzák. A jó hír, hogy a Linux driver modelljének alapja egész jó, így csak a temérdek problémán kell végigmenni lényegében egyesével. Dave Airlie szerint vannak nagyon előremutató projektek, mint például a libglvnd, amely lehetővé teszi azt, hogy az OpenGL ABI (Application Binary Interface) ne függjön az X-től, illetve betölthető vele több grafikus meghajtó is egyszerre. A Wayland protokoll is jó alternatívája az X11-nek, bár a legjobb Wayland kompozitor nem éppen bizalomgerjesztő az aktuális állapotában. A játékosok azonban még évekig nem fogják megtalálni a számításaikat a Linuxban, de a fejlesztések ténylegesen haladnak.

Előzmények

Hirdetés