A StarCraft 2 káros a VGA-kra nézve

A múlt héten megjelent StarCraft 2 a hardverek szempontjából is érdekes alkotás lett. Sokáig az élsimítás problémája jelentett vitaalapot, de amióta az AMD kiadta a megfelelő drivert azóta a kedélyek is lenyugodtak. Ettől függetlenül már a bétateszt alatt felmerültek olyan problémák a játék körül, amelyek arra utaltak, hogy a StarCraft 2 igazi VGA-gyilkos lesz. Ezt a kifejezést általában képletesen szokás értelmezni, de most szó szerint komoly gondok vannak a program körül, mivel előszeretettel teszi el láb alól a nem túl olcsó grafikus kártyákat.

A Blizzard fórumán számos felhasználó jelezte a megszokottnál nagyobb terhelést, sőt van olyan vásárló, aki egy GeForce GTX 480-at veszített el a játék alatt. A hivatalos fórumon létrehozott topikokban a felhasználók aktívan tárgyalják a problémát, ám a StarCraft 2 fejlesztői szűkszavúak a túlterheléssel kapcsolatban. Annyit azonban elmondtak, hogy régóta figyelik a jelenséget, de nem tudnak felelősséget vállalni a rosszul kivitelezett termékek meghibásodásáért. Ettől függetlenül már van egy nem hivatalos megoldás a gondokra. A dokumentumok mappában bejegyzett StarCraft 2 könyvtárban kell megnyitni a variables.txt állományt, amit a frameratecapglue=30 és a frameratecap=60 paraméterekkel kell kiegészíteni. Ez másodpercenként 30 jelenetre limitálja a játék sebességét, amit a GPU maximum 60 képkocka/másodperces tempóval renderel.


A zöld felszín nem egy új effekt a játékban. Ez a problémát jelenti.

A hibák egyébként kísértetiesen hasonlítanak az úgynevezett terhelésszimulátorok által okozott károkhoz. E programok közül talán a Furmark a legismertebb alkotás, és a gyártók védekeznek is a szoftver gyilkos teljesítménye ellen. AMD és az NVIDIA rendkívül kifinomult módszerekkel akadályozza meg a kártyák túlterhelését, mivel mindkét cég a shader fordítót használja fel a nem hatékony kódok képzésére, ami megakadályozza a termékek maximális kihasználását. Sőt a Radeon HD 5000 sorozat már hardveresen is el van látva túlterhelés elleni védelemmel, ami szükségtelenné teszi a szoftveres megoldások használatát. Természetesen ez a védelem működik a StarCraft 2 esetében is, így az Evergreen családba tartozó Radeonokon nem okozhat gondot a játék.

A hivatalos fórumon főleg az NVIDIA tulajok panaszkodnak fagyásokra, vagy rosszabb esetben hardveres károsodásra, ugyanakkor azt is érdemes megjegyezni, hogy a HD 4000 sorozat esetében a teljesítmény kapcsán merült fel kérdés, mivel a HD 4890 érezhetően gyengében teljesít a HD 5750 ellenében is, ami egyáltalán nem megszokott dolog. Ez valószínűleg annak az eredménye, hogy az AMD már védekezik a túlterhelés ellen a friss driverekkel, aminek következtében láthatóan ritka a Radeonok elhalálozása. A HD 5000 sorozat azért teljesíthet ennyivel jobban az előző generációhoz viszonyítva, mert a hardveres védelem sokkal kifinomultabb a szoftveres korlátozásnál, így a rendszer a kártya károsodása nélkül képes a maximális teljesítményre.

Vélhetően az NVIDIA is reagál a gondokra és megpróbálja visszafogni a StarCraft 2 által kifejtett terhelést. Addig is érdemes a Blizzard fentebb említett gyorsjavítását használni, ami a visszajelzések alapján kisebb terhelést eredményez, így a játék kedvéért nem kell elhasználni a gépben duruzsoló grafikus kártyát.

Előzmények

Hirdetés