GPU-k közötti átváltás (Enduro, PowerXpress, Optimus, Virtu, Dual Graphics)

A notebookokban évek óta van létezik valamilyen rendszer az integrált grafikus vezérlő és a dedikált GPU közötti váltásra. Régen ez gyakorlatilag kimerült abban, hogy a BIOS-ban kellett letiltani vagy engedélyezni a dedikált GPU-t, ami teljesen használhatatlan megoldás volt, hiszen újraindítást igényelt. Az utóbbi években jóval kedvezőbb technológiák születtek, amelyek már nem igényeltek körülményes feladatokat a felhasználó részéről. Ezek három nagy csoportra oszthatók: muxed, muxless és hibrid.

Hibrid átváltás

A hibrid megoldás rendkívül egyszerű, mivel csak egyetlen ilyen létezik, méghozzá az AMD Dual Graphics módja. A működése nagyon egyszerű. A notebook kijelzője fizikailag az APU-ban található IGP-re van kötve, a dedikált GPU pedig úgynevezett Link Adapter Mode interfészen keresztül kapcsolódik a rendszerhez a PCI Express csatolón keresztül. Amennyiben a futtatott alkalmazáshoz a közös driver tartalmaz Dual Graphics profilt, akkor az IGP és a dedikált GPU teljesítménye összeadódik, így közösen dolgoznak a munkán. Amennyiben a profil nincs jelen, úgy a kijelzőhöz fizikálisan bekötött IGP dolgozik csak.

Az energiamenedzsment teljesen hardveres, vagyis ha nincs szükség a dedikált GPU munkájára, akkor az automatikusan hibernálja magát. A rendszer alapvető igénye, hogy az APU-t és a dedikált GPU-t azonos driver működtesse, vagyis közös gyártó szállítsa az egységeket. Pontosan ez az oka, hogy ilyen hibrid megoldást csak az AMD kínál.

A Dual Graphics a működés szempontjából rugalmas és paraméterezhető, azaz felül lehet bírálni a rendszer automatikus működését. Ennek hála igény szerint hozzárendelhető az egyes programokhoz a dedikált GPU. Ilyenkor a feldolgozás az úgynevezett muxless kapcsolaton keresztül valósul meg, melynek lényegi működését lentebb lehet majd olvasni.

Az összes átkapcsolási mechanizmus közül a hibrid, azaz a Dual Graphics a legkevésbé problémás megoldás és alapvetően a legkényelmesebb is. Automatikus vezérlés mellett kizárt, hogy az alkalmazás ne induljon el vele, ugyanakkor a két grafikus vezérlő együttműködéséhez megfelelő profil szükséges a driverben. A profil nélkül csak az IGP, vagy igény szerint a dedikált GPU fog dolgozni. Az AMD a Dual Graphics működését minden olyan Directx 10, 10.1, 11 és 11.1 API-n keresztül futó játékhoz garantálja, amelyek kompatibilisek a CrossFire technológiával. Emellett a népszerűbb DirectX 9-es játékokhoz is van profil.

Muxed és muxless átváltás

A muxed és a muxless átkapcsolás már jelentősen különbözik az előbb említett hibridtől. A legfőbb eltérés, hogy ezek a megoldások akkor is üzemképesek, ha az IGP és a dedikált GPU drivere különálló, vagyis a hardver eltérő gyártóktól is származhat.

– A Muxed megoldás:
A muxed a régebbi megoldás, mely tulajdonképpen eléggé egyszerű alapokon nyugszik. A kijelző egy úgynevezett multiplexeren keresztül az IGP-re és a dedikált GPU-ra is kapcsolódik, és az átváltást a felhasználó manuálisan végzi el. Ha az IGP-re van szükség, akkor a multiplexer azzal köti össze a megjelenítőt, de a mellékelt szoftver segítségével gyorsan átváltható a kapcsolat a dedikált GPU-ra. Ilyenkor a kijelzőn egy pillanatra elmegy a kép, ezután már a másik erőforrás dolgozik a megjelenítésért.

  • Hátránya: Ennek a megoldásnak nyilvánvaló hátránya, hogy nem automatikus, azaz a felhasználónak kell beavatkoznia az átváltásnál. Megemlíthető persze a kép pillanatnyi eltűnése is, de ez csak nagyon rövid ideig tart, ezért nem feltétlenül zavaró.
  • Előnye: Előnyként hozható fel azonban, hogy a kijelző fizikailag is kapcsolatot teremt a dedikált GPU-val, vagyis az így nyerhető teljesítmény maximális lesz. A szoftverekkel való kompatibilitás gyakorlatilag tökéletes, hiszen az aktív erőforrás mellett az inaktív grafikus vezérlő nem része a feldolgozási folyamatnak, noha az átváltáshoz speciális driverek is szükségesek, mind az IGP, mind pedig a dedikált GPU oldaláról. Ezt a támogatást mindig az adott notebook gyártója biztosítja a hardverekhez készített általános driverekre alapozva.

– Muxless megoldás:
A muxless átkapcsolás a muxed megoldás leváltójának tekinthető, és főleg arra koncentrál, hogy az előd legnagyobb hátrányát leküzdje. Ennek megfelelően a muxless megoldások, mint az NVIDIA Optimus, az AMD PowerXpress 3.0, 4.0 és Enduro, illetve a Lucid Virtu már automatikusan működnek. Az alapok tekintetében mindegyik technika azonos elvekre épül. A kijelző csak az IGP-hez kapcsolódik fizikailag, majd a PCI Express csatolóba helyezett dedikált GPU egy külön interfészen keresztül tartja a kapcsolatot vele.

  • Előnye: A muxless átkapcsolást minden esetben egy szoftver végzi, és a felhasználó beavatkozására nincs szükség.
  • Hátránya: A kijelzővel nem valósul meg a közvetlen fizikai kapcsolat, vagyis a dedikált GPU által kiszámolt adatott először el kell helyezni az IGP memóriájában, ahonnan már megjeleníthető a képkocka. Ez nyilvánvaló sebességvesztést jelent az elméletben elérhető szinthez képest, aminek a mértéke jellemzően 3-8% közötti. A cégek úgy gondolják, hogy a kényelemért cserébe mindez elfogadható ár.
    Sajnos a muxless átkapcsolás során van más hátrány is, mivel a megfelelő működéshez az eltérő drivereket össze kell hangolni. Ebben szerencsére a gyártók megegyeztek, így ha kerül is kompatibilitási hiba a konkurens meghajtóprogramokba, akkor azt jellemzően javítják. Az alkalmazásokkal való kompatibilitás azonban a fenti megoldásokkal ellentétben nem tökéletes, illetve a kényelmi szempontok is csorbát szenvednek bizonyos területeken.

A programok szempontjából legnagyobb gondot az okozza, hogy muxless átkapcsolásnál még az alkalmazás elindítása előtt el kell dönteni, hogy a program az IGP-n vagy a dedikált GPU-n fusson. A szoftverrel érkező adatbázis mindenre tartalmaz egy alapértelmezett beállítást, de ez nem mindig felel meg a felhasználók igényeinek. Gond azonban egy szál se, ugyanis a paraméterezés egyénileg definiálható, de bizonyos programok esetében nehéz eldönteni, hogy melyik erőforrás ideális az adott munkafolyamathoz.

Jellemzően a böngészők okozzák a legnagyobb fejfájást, hiszen a weben elérhető tartalom a terhelés szempontjából már eléggé széles tartományt fed le, így bizonyos oldalakra megfelel az IGP ereje is, de esetlegesen szükséges lehet a dedikált GPU képességeire. Sajnos a váltást menet közben nem lehet elvégezni, így ki kell lépni a böngészőből, át kell állítani a driverben a programhoz rendelt erőforrást, majd újra meg kell nyitni a tartalmat, ami azután a gyorsabb és esetlegesen nagyobb tudású grafikus hardveren fog futni.

A muxless átkapcsolás még a játékok szempontjából sem teljesen előnyös, ahogyan azt említettük. A sebességvesztés adott, és lenyelhető, de pár fejlesztő a programokat úgy írja meg, hogy mindenképpen az elsődleges erőforrásként számon tartott grafikus vezérlőn fusson. Ez jellemzően az IGP, ami nyilván nagyon kellemetlen, mert ha a felhasználó valahol a dedikált GPU erejére vágyik, akkor az egy játékprogram lesz. Erre a fejlesztőknek hatványozottan oda kell figyelni.

A fentiek ismeretében az alábbi táblázatokban részletezzük, hogy a különböző hardverek és konfigurációk, melyik technológiát támogatják:

GPU-k közötti átváltás (NVIDIA és Lucid)
Típus NVIDIA Optimus
Lucid Virtu
Támogatott processzorok
IGP-vel rendelkező Intel CPU
Támogatott VGA-k GeForce 400M, 500M, 600M
Összes Radeon és GeForce
Átváltás típusa muxless muxless
GPU-k közötti átváltás (AMD PowerXpress)
Típus AMD PowerXpress AMD PowerXpress 3.0
AMD PowerXpress 4.0
Támogatott processzorok
IGP-vel rendelkező Intel és AMD platform
IGP-vel rendelkező Intel CPU és AMD APU
Támogatott VGA-k Mobility Radeon HD 2000, 3000, 4000, 5000 és Radeon HD 6300M, 6500M, 6800M, 7300M, 7400M
Radeon HD 6400M, 6600M, 6700M, 6900M, 7500M, 7600M
Átváltás típusa muxed muxed vagy muxless muxless
GPU-k közötti átváltás (AMD Dual Graphics és Enduro)
Típus AMD Dual Graphics
AMD Enduro
Támogatott processzorok
AMD APU
IGP-vel rendelkező Intel CPU és AMD APU
Támogatott VGA-k Radeon HD 6300M, 6400M, 6500M, 6600M, 6700M, 7300M, 7400M, 7500M, 7600M
Radeon HD 7700M, 7800M, 7900M
Átváltás típusa hibrid muxless

Megjegyzendő, hogy az adott átváltási séma implementálásáról a notebook gyártója dönt, így vásárlás előtt mindenképp érdemes ennek utánanézni, hiszen a platformokat fejlesztő cégek csak a lehetőséget adják meg a technológiák használatára, de a beépítéssel nem kötelező élniük a gyártópartnereknek.

Hirdetés