Vélemény: kamu node-okat hoz a gyártástechnológiai fejlődés?

Tényleg leírható a gyártástechnológia egy számmal, vagy ez a paraméter is csak marketingcélból született meg?

A mai világban az új generációs gyártástechnológiák fejlesztése egyre nehezebbé válik, miközben a bérgyártók oldaláról a FinFET bevezetése óta az látszik, hogy extrém tempóban fejlődnek az új node-ok. Az utóbbi időben azonban egyre több bérgyártót támadnak a szakértők azzal, hogy az adott node esetében kisebb számot írnak a nanométer elé, mint ami a paraméterek alapján illene.

Ez persze távolról sem ilyen egyszerű, hiszen a közhiedelemmel ellentétben ezt a számot nem az adott gyártó határozza meg. Egy gyártástechnológia bevezetésénél fontos szerepe van az ITRS-nek (International Technology Roadmap for Semiconductors). Ez a szervezet szabja meg az egyes új generációs node-ok követelményeit, amit a tagok természetesen megkapnak. Technikai értelemben tehát az ITRS határozza meg, hogy a gyártók az adott node esetében milyen számot írhatnak a nanométer elé.

Van azonban igazság a szakértők véleményében is, mivel főleg a FinFET node-ok bevezetésével eléggé fellazultak a követelmények is. Ez ugyanakkor nem azért van, hogy csak úgy öncélúan egyre kisebb számokat lehessen a nanométer elé írni, hanem leginkább az az oka, hogy a CMOS technológia közelít a határaihoz, ami miatt nincsenek már egyértelműen jó döntések az új generációs gyártástechnológiák irányának meghatározásánál. Emiatt a félvezetőgyártók sem látják már nagyon egységesen a jövőt, vagyis mindenki arra fejleszt, amerre jónak gondolják, és ez a változás pusztán nehézzé teszi az adott gyártástechnológia jellemzését egy szimpla számmal.

A fentiek mellett nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy érthetetlen okokból a cégek konkrétan beépítették a marketinggépezetbe a gyártástechnológiát. Persze bizonyos szempontból ez érhető, mivel elég azt mondani a piacnak, hogy a kisebb szám jobb, és ez olyan egyszerű üzenet, amit mindenki képes dekódolni. Azzal pedig ma már nem sok marketinges törődik, hogy a közölt információ hasznos-e.

Akkor igaz a szám vagy sem?

A jelenlegi piaci viszonyok között elmondható a gyártástechnológiáról, hogy egy számmal ezt már nem lehet jellemezni. Az biztosan igaz, hogy a félvezetőgyártók nem vezetik félre a piacot, amikor a nanométer elé egy számot biggyesztenek, hiszen azt a mértékadó ITRS követelményeket figyelembe véve teszik meg. A partnerek pedig amúgy sem ez alapján a szám alapján választanak maguknak bérgyártót, hanem olyan adatok birtokában, mint a felhasznált anyagok, a gyártási eljárások, a használt berendezések, vagy a potenciális lapkák tudatában a kapuhossz, a tranzisztorok minimális huzalozási távolsága, az SRAM cellaméret, illetve a tranzisztorokhoz közvetlenül kapcsolódó és a távolabbi fémhuzalozási rétegek sűrűsége. Ezek az adatok egyértelműbb leírást adnak egy gyártástechnológiáról, de nagyon bonyolulttá teszik az értelmezést is, amivel a marketing biztosan nem tudna megbirkózni. Emiatt a tényleg fontos adatokat "átalakítják" egy nem sok információtartalommal rendelkező számmá, és ebben a számban az a vicces, hogy pont annyira igaz, amennyire félrevezető is.

A felhígult követelmények egyébként a marketinget is ki fogják végezni idővel, mivel azok a cégek, amelyek a nanométer előtti szám tekintetében nem rendelkeznek a legkisebb értékkel, de úgy gondolják, hogy a felhasznált node a nagyobb szám ellenére is jobb, nem fogják tudni átadni az információt a piacnak. Évekig azt az üzenetet közvetítették ugyanis, hogy a kisebb szám mindig jobb, nem számít, hogy ki mit mond. Ezzel szemben egyik pillanatról a másikra olyan üzenettel kell előállni, hogy most kivételesen mégis a nagyobb szám a jobb. Az okok természetesen elmagyarázhatók, de annyira bonyolult, hogy nem érdemes belefogni sem.

De fontos ez a szám?

A piacra egy ideje jellemző, hogy a nanométer előtti számot fontos paraméterként jellemzik. Valójában azonban nem ez a szám fontos, hanem maga a gyártástechnológia. Ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy melyik bérgyártó milyen számot ír a nanométer elé, ez a szám ugyanis évek óta annyira kevés információt jelent, hogy értékelni sem érdemes. Ami pedig fontos lenne arról régóta viszonylag kevés adat kerül megosztásra, és ez egyébként sokkal nagyobb probléma a média számára, mint a gyártók számháborúján mérgelődni.

Előzmények

Hirdetés