Kikapcsolt vertex egység(ek) a GeForce 6800-asokban

Alekszej Nikolajcsuk, a videokártyák finomhangolásához használatos RivaTuner programozója meglepő információkkal szolgált a The Guru of 3D című lapnak. Eddig joggal hihettük, hogy az egyes kártyák grafikus teljesítménye közötti különbségek az órajelek és az aktív pixel-futószalagok számának eltéréséből adódnak, most azonban kiderült, hogy a nem-Ultra GeForce 6800 chipek esetében nagy valószínűséggel bukkanhatunk kevesebb működő vertex processzorra.

Nikolajcsuk azt kutatta, hogyan lehet szoftveres úton deaktiválni és engedélyezni egyes vertex egységeket, és azt tapasztalta, hogy a vizsgált nem-Ultra kártyák mindegyikén legalább egy vertex processzor ki volt kapcsolva, vagyis az eredeti hat helyett maximum öt üzemelt csak. A RivaTuner újabb kiadásába már belekerülnek a geometriai egységek beállítására vonatkozó opciók is. A vertex egységek hardveres és szoftveres úton is letilthatók, így a bekapcsolásra értelemszerűen csak az utóbbi esetben van remény. A siker így sem garantált, hiszen elképzelhető, hogy az adott egységet működési rendellenességek miatt deaktiválták, újbóli használatba vételekor tehát képhibák vagy súlyosabb problémák is adódhatnak.

Az NVIDIA az X-bit labs kérdésére tegnap elmondta, hogy a hírben nincs semmi újdonság, a GeForce 6800-ban a kezdetektől fogva öt geometriai futószalag üzemel, szemben az Ultra és GT típus hat vertex egységével. A lap ugyanakkor megjegyzi, hogy a gyártótól tesztelésre kapott "standard" és Ultra referenciakártyák azonos órajelen azonos fps-számot produkáltak, és így órajelenként egyenlő geometriai számítási teljesítményre engedtek következtetni.

A RivaTuner fejlesztői most adatokat gyűjtenek a GeForce 6800-asokról, és remélik, hogy az NVIDIA hamarosan tisztázni fogja az érintett videokártyák specifikációit. Aggodalomra adhat okot, hogy Nikolajcsuk találkozott olyan Leadtek kártyával, amelyben – 350 dollár feletti ára ellenére – két pixel quad és két vertex processzor volt kikapcsolva, vagyis a lehetséges 16-ból csupán 8 pixel-futószalagot és a 6-ból csak 4 vertex egységet használt ki. Kevés vigasszal szolgál a vásárlóknak, hogy a gyártó honlapján található adatok szerint a sima GeForce 6800 hivatalos teljesítménye valóban csak 406 millió vertex/mp, szemben a GeForce 6800 Ultra 600 millió/mp-ével. A különbség egy része persze az eltérő órajelekből áll elő, ám a vertex egységek kisebb számára hiába keresünk utalást.

A vertex egységek vizsgálatát lehetővé tevő RivaTuner egyelőre béta-állapotban van, nyilvánosan nem hozzáférhető.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés