Hirdetés

VGA a notebook mellett

A külső VGA erejével

Igazi játékgéppé avanzsál a kis AMILO Sa 3650, ha rákapcsoljuk a külső grafikus kártyát. A GraphicBoosterben rejlő Mobility Radeon HD 3870 a maga 320 darab, 650 MHz-en járó számolóegységével és 512 MB, 1000 MHz-es GDDR3 memóriájával a modernebb játékok meghajtásához is elegendő, különösen a 13,3”-os TFT 1280x800 pixeles natív felbontásában. Érdekes jószág az AMD chipkészletbe integrált Radeon HD 3200 IGP is, amelynek 40 számolóegysége 3D-hez harmatos, de HD videók lejátszásához bőven elegendő. Sajnos hiába kerestük a vezérlőpulton a két GPU együttműködését indító CrossFire kapcsolót, pedig elvileg ilyet is tud az ATI XGP.


Radeon HD 3200 és Mobility Radeon HD 3870

Játékok

  • The Elder Scrolls: Oblivion – Bethesda Softworks / Take 2 Interactive
  • Unreal Tournament 3 – Epic Games / Midway
  • Tom Clancy's Rainbow Six Vegas 2 – UBISoft / UBISoft Montreal
  • Colin McRae: DiRT – Codemasters / Codemasters
  • Race Driver: GRiD – Codemasters / Codemasters
  • World in Conflict – Massive Entertainment / Vivendi
  • Far Cry 2 - UBISoft / UBISoft Montreal

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat a GeForce-okon „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés (8x-os) végig be volt kapcsolva. A World in Conflict, Unreal Tournament és Far Cry 2 kivételével minden játékban egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A World in Conflictban és a Far Cry 2-ben a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le, az UT3 esetében pedig a Shangri-la fly-by demót alkalmaztuk a mérések során.

A félreértések elkerülése végett most külön is feltüntetjük, hogy az ábrákon szereplő megnevezések egészen pontosan milyen konfigurációkat takarnak:

XGP Mobility Radeon HD 3870: Fujitsu Siemens Amilo Sa 3650 - AMD Turion X2 Ultra ZM-86 2,40 GHz-en, Mobility Radeon HD 3870 650/1000 MHz-en, 4 GB DDR2-800 RAM

Mobility Radeon HD 3850: MSI GT735 - AMD Turion X2 Ultra ZM-82 2,20 GHz-en, Mobility Radeon HD 3850 480/600 MHz-en, 4 GB DDR2-800 RAM

GeForce 9600M GT: MSI GX620 - Core 2 Duo P8400 CPU 2,26 GHz-en, GeForce 9600M GT 500/800 MHz-en, 4 GB DDR2-800 RAM

GeForce 8800 GT 512 MB: Desktop - Pentium Dual-Core E2180 CPU 2,00 GHz-en, GeForce 8800 GT 512 MB 600/1500/900 MHz-en, 2 GB DDR2-800 RAM

Az MSI notebookok némileg atipikus, 1680x1050 pixeles felbontása okozott egy kis keveredést a beállításoknál, ugyanis az esetek többségében nem tudtuk megadni az általános 1280x800-as felbontást, helyette a GeForce 1280x720-at, a Radeonok 1280x768-at kínáltak fel. Emiatt 1 megapixeles és 1,3 megapixeles képméretet használtunk és jelöltünk meg a grafikonoknál. Ez asztali gépeknél durván 1152x864-es, illetve 1280x1024 képpontos méretnek felel meg. A folyamatos játékhoz több esetben vissza kellett venni a grafika minőségéből, szóval az ilyenfajta notebookos tevékenység továbbra is kompromisszumokra kényszerít.

Először az Oblivionnal futottunk pár kört az erdőben. Ez a shaderekben gazdag környezet általában a Radeonoknak szokott jobban feküdni, és ezt a külső dobozos is megerősítette. Lazán lehagyta az átlagban erősebb GeForce 8800 GT-t, és magasabb órajelének köszönhetően a vele azonos belső felépítésű HD 3850-et is lekörözte.

Bár a diszkrét VGA-k beállításán olyan gyéren teljesített, hogy a grafikonra sem tettük fel, azért kipróbáltuk a chipkészletbe integrált Radeon HD 3200-at játékok alatt. Az Oblivionban 1024x600 pixeles felbontásnál, alacsony grafikai részletességgel értünk el 20 fps-es átlagot, ez egy-egy rázósabb helyzetben akár a felére is csökkent, ami játszhatatlan.

Érdemes együtt tárgyalni a Codemasters két nagyszerű autós játékát. A korábbi DiRT és az újabb GRiD alatt ugyanaz a grafikus motor dolgozik, de utóbbinál rengeteget optimalizáltak rajta. Ennek köszönhető, hogy látványosabb grafika mellett lényegesen jobban fut. A DiRT valamiért nem szerette az AMD CPU-kat, ezért ott elvérzett a Turion Ultrával hajtott Radeon HD 3870. Sokkal jobban teljesített a GRiD-nél, ahol a GeForce 8800 GT nyakában lihegett.

A kis IGP-vel a DiRT a leggyengébb – ronda – grafikus beállítással 800x480 pixelen 18 fps-es átlagú és komoly akadásokkal fűszerezett pixelhalmazt produkált. Lényegesen jobb volt a helyzet a GRiD-nél, ahol 1024x800 pixelt és alacsony grafikai szintet belőve már a meleg helyzetekben is folyamatos 28 fps-es átlagot kaptunk.

Először, és tesztjeink során utoljára bicsaklott meg az ATI XGP a World in Conflict mérésnél. Ez a játék egyszerűen nem volt hajlandó elindulni, pedig újra is telepítettük, és felraktuk a legutolsó frissítést. IGP-vel sem volt sokkal jobb a helyzet, 800x600 pixeles felbontásnál, alacsony részletességnél mértünk 33 fps-es átlagot, ehhez 12-es minimum és több megakadás társult.

Jól pörgött a külső VGA az Unreal Tournament 3-ban. Igaz, hogy az asztali gépben dübörgő GeForce-ot nem tudta befogni, de mindkét felbontásban bőven a játszhatóság szintjén belül mozgott, alaposan megelőzve korábbi tesztünk mobil HD 3850-esét. Az IGP-nél sokat kellett butítani a grafikán. Végül 1024x768 pixelnél és minimális részletességnél kaptunk játszható, 34 fps-es átlagot, bár a látvány ekkor az Unreal Tournament sorozat első epizódjára hasonlított, igaz, az animációk jobbak voltak.

Nagyszerűen mutatja a Radeonokban rejlő potenciált a Rainbow Six Vegas, mely szintén Unreal motoros, csak több benne a komoly árnyalási feladat. A HD 3870 teljesítménye 69 fps-ről 50-re (kb. 25%) esett vissza, míg a GeForce 8800 GT 109-ről 63-ra (kb. 42%) lassult. Az IGP teljesítményére a vacak és a használhatatlan kifejezések illettek. Minimális felbontással és grafikai részletességgel is akadozott a megjelenítés.

A legmodernebb játékok közül a Far Cry 2-t vetettük be. Mivel a DirectX 10-es beállítás óriási lassulást okozott a Radeonnál, inkább a DirectX 9 alatt maradtunk. Így végül közepes grafikai részletességnél kaptunk kellemesen folyamatos eredményt, durván 20%-os GeForce előnnyel. Érdekes, hogy az IGP is viszonylag jól bírta a kiképzést. Ezzel 1024x600 pixeles felbontásnál – igaz, alacsony részletességnél – 28 fps-es átlagot kaptunk, ami csak itt-ott eredményezett komolyabb lassulást.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés