Hirdetés
Bevezető, felépítés
A tavalyi év rengeteg új objektívet hozott a m4/3 rendszerhez, köztük az Olympus új 17 milliméteres optikáját is, amely a korábbi M.Zuiko Digital 17 mm F2.8 palacsintát váltja. Az Olympus fényerős fixeinek sora ezzel már majdnem teljes – 12 mm F2, 17 mm F1.8, 45 mm F1.8, 60 mm F2.8 makró, 75 mm F1.8 –, már csak egy 25 milliméteres hiányzik a listáról, amit azonban a hiánypótlásig a Panasonic kínálatában megtalálunk a Panasonic-Leica 25 mm F1.4 személyében. A régebbi „tizenhetes” merőben más felépítésű volt, és nagyon sokan szidták – szerintünk nem minden esetben okkal. Vajon az új 17 milliméteres lencserendszer megfelel a fent említett, kimagaslóan jól teljesítő objektívek által támasztott elvárásoknak? Kiderítettük!
Ellenben a pancake 17-essel, az újdonság fém felépítésű és kivitelezési minőségében a 12/2-re hasonlít leginkább. Sőt, az amúgy elektronikus, „focus by wire” elven működő élességállító gyűrű is azonos hibrid megoldást kínál, mint az említett tizenkettes. A „Snapshot focus” villámgyors váltást tesz lehetővé automatikus és manuális élességállítás között: elég a távolságmérő skálával is ellátott gyűrűt a váz felé húzni, és máris rendelkezésünkre áll a teljesen mechanikus kézi fókuszálás. Íme, a fontosabb műszaki paraméterek:
- Bajonett: Micro Four Thirds (m4/3)
- Gyújtótávolság: 17 mm (ekvivalens 34 mm)
- Felépítés: 9 lencsetag 6 csoportba rendezve
- Látószög: 65°
- AF motor: MSC
- Legkisebb tárgytávolság: 25 cm
- Legnagyobb nagyítás: 0,8x (ekv. 0,16x)
- Írisz: 7 lekerekített lamella
- Rekeszérték-tartomány: F1.8-F22
- Szűrőmenet átmérője: 46 mm
- Méretek: 57,5 x 35,5 mm
- Tömege: 120 gramm
- Fogyasztói ára: 150 000 Ft
- Garancia: 2 (3) év
A 17 mm F1.8 fém bajonettel van felszerelve, de hiányzik róla a nedvességzáró gumi, tehát nem időjárásálló optikával állunk szemben. Fókuszáláskor nem mozog sem a frontlencse, sem a hátsó lencsetag, tehát valódi belső élességállítású az objektív. Az első lencse nem forog eközben, így gond nélkül használható polárszűrő a 46 mm-es szűrőmenetbe csavarva.
A tömzsi, masszív felépítésű optika neoklasszikus külsejével nagyon szépen beleillik az Olympus PEN fényképezőgépek világába, és jaj annak a technokrata gyűjtőnek, aki egyszer kézbe veszi – az Olympus (a tizenkettes, a negyvenötös és persze a hetvenötös után) nagyon eltalálta, mivel lehet a m4/3 rendszer hívőit a kasszához csalogatni. Tesztünkhöz egy Panasonic DMC-GX1 fényképezőgépet használtunk, ami a 17 mm F1.8-cal nagyon szép párost alkotott.
Azonban hiába szép, hiába vált ki vásárlási lázat egy objektív, ha a rajza nem jó. A képminőség elemzéséhez az Adobe Photoshop CS5 próbaváltozatát és a beépülő Adobe Camera RAW 6.7.0.339 kiadását, valamint a Raw Therapee 4.0.9.50 64 bites verzióját használtuk. Utóbbira azért volt szükség, hogy elkerülhessük az Adobe termékek automatikus képjavítását, s így fény derüljön a legapróbb turpisságra is. Lássuk, hogyan muzsikált az M.Zuiko Digital 17 mm F1.8!
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!