Olympus M.Zuiko Digital 17 mm F1.8, az utcafotósok álma

Bevezető, felépítés

A tavalyi év rengeteg új objektívet hozott a m4/3 rendszerhez, köztük az Olympus új 17 milliméteres optikáját is, amely a korábbi M.Zuiko Digital 17 mm F2.8 palacsintát váltja. Az Olympus fényerős fixeinek sora ezzel már majdnem teljes – 12 mm F2, 17 mm F1.8, 45 mm F1.8, 60 mm F2.8 makró, 75 mm F1.8 –, már csak egy 25 milliméteres hiányzik a listáról, amit azonban a hiánypótlásig a Panasonic kínálatában megtalálunk a Panasonic-Leica 25 mm F1.4 személyében. A régebbi „tizenhetes” merőben más felépítésű volt, és nagyon sokan szidták – szerintünk nem minden esetben okkal. Vajon az új 17 milliméteres lencserendszer megfelel a fent említett, kimagaslóan jól teljesítő objektívek által támasztott elvárásoknak? Kiderítettük!

Ellenben a pancake 17-essel, az újdonság fém felépítésű és kivitelezési minőségében a 12/2-re hasonlít leginkább. Sőt, az amúgy elektronikus, „focus by wire” elven működő élességállító gyűrű is azonos hibrid megoldást kínál, mint az említett tizenkettes. A „Snapshot focus” villámgyors váltást tesz lehetővé automatikus és manuális élességállítás között: elég a távolságmérő skálával is ellátott gyűrűt a váz felé húzni, és máris rendelkezésünkre áll a teljesen mechanikus kézi fókuszálás. Íme, a fontosabb műszaki paraméterek:

  • Bajonett: Micro Four Thirds (m4/3)
  • Gyújtótávolság: 17 mm (ekvivalens 34 mm)
  • Felépítés: 9 lencsetag 6 csoportba rendezve
  • Látószög: 65°
  • AF motor: MSC
  • Legkisebb tárgytávolság: 25 cm
  • Legnagyobb nagyítás: 0,8x (ekv. 0,16x)
  • Írisz: 7 lekerekített lamella
  • Rekeszérték-tartomány: F1.8-F22
  • Szűrőmenet átmérője: 46 mm
  • Méretek: 57,5 x 35,5 mm
  • Tömege: 120 gramm
  • Fogyasztói ára: 150 000 Ft
  • Garancia: 2 (3) év

A 17 mm F1.8 fém bajonettel van felszerelve, de hiányzik róla a nedvességzáró gumi, tehát nem időjárásálló optikával állunk szemben. Fókuszáláskor nem mozog sem a frontlencse, sem a hátsó lencsetag, tehát valódi belső élességállítású az objektív. Az első lencse nem forog eközben, így gond nélkül használható polárszűrő a 46 mm-es szűrőmenetbe csavarva.

A tömzsi, masszív felépítésű optika neoklasszikus külsejével nagyon szépen beleillik az Olympus PEN fényképezőgépek világába, és jaj annak a technokrata gyűjtőnek, aki egyszer kézbe veszi – az Olympus (a tizenkettes, a negyvenötös és persze a hetvenötös után) nagyon eltalálta, mivel lehet a m4/3 rendszer hívőit a kasszához csalogatni. Tesztünkhöz egy Panasonic DMC-GX1 fényképezőgépet használtunk, ami a 17 mm F1.8-cal nagyon szép párost alkotott.

Azonban hiába szép, hiába vált ki vásárlási lázat egy objektív, ha a rajza nem jó. A képminőség elemzéséhez az Adobe Photoshop CS5 próbaváltozatát és a beépülő Adobe Camera RAW 6.7.0.339 kiadását, valamint a Raw Therapee 4.0.9.50 64 bites verzióját használtuk. Utóbbira azért volt szükség, hogy elkerülhessük az Adobe termékek automatikus képjavítását, s így fény derüljön a legapróbb turpisságra is. Lássuk, hogyan muzsikált az M.Zuiko Digital 17 mm F1.8!

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés