Esküvőfotózás kezdőknek

Előkészületek az eseményre

Hetekkel az esemény előtt: üljünk le a párral és pontosan beszéljük át, mik az elképzeléseik, milyen képeket szeretnének. Szeretnek lerázni, hogy jó képek készüljenek, ám ez kevés. Sokszor előfordul, hogy a fotós és a fotó alanyai nem azonosan gondolkodnak a „jó” képekről, valamint a megörökítendő események fontosságáról.

Vegyük a fáradtságot, ha van rá mód, nézzük meg a helyszínt, válasszuk ki a helyszíneket a beállított képekhez. Az sem gond, ha velünk jön a pár, és így alakul ki egy előzetes kép arról, mit kell csinálnunk. Már itt tisztázzuk, mennyi időre van szükségünk a beállított képek elkészítéséhez. A párok gyakran azt gondolják, hogy fél óra bőven elég mindenre, de ez nagyon nem így van. Értessük meg velük, hogy 1.5 - 2 órát szánjanak rá erre. Soha nem lehet tudni ugyanis, mikor csúszik a program (volt már olyan, hogy egy egész órát késett a pár a fotózásról).

Nézzünk meg pár esküvőfotós oldalát (a cikk végén van egy ajánló a teljesség igénye nélkül azokról az oldalakról, amiket jómagam követendő mintának tartok), az sem árt, ha az emberek fotózását gyakoroljuk egy-két türelmesebb baráton vagy családtagon (ha esetleg nem lennénk jártasok emberek fotózásában).

Ha nagyon világos bőrű a pár, küldjük el őket az esküvő előtt szoláriumba [na persze - a szerk.], és figyelmeztessük a menyasszonyt, hogy kerülje a túl fényes, csillogó sminket, mert nem fog jól mutatni a képeken a dolog (különösen, ha meleg időben lesz az esküvő).

Kérjük meg a párt, hogy a fényképezőgépes rokonokat figyelmeztessék, hogy ne zavarják a munkánkat. Volt már rá példa, hogy fontos pillanatról maradtam le, mert egy kedves rokon beállt elém a gépével [még jobb, ha folyamatosan szembe vakuznak - a szerk.]

Készítsünk „B” tervet eső esetére, ha nincs műtermünk, és szabad téren nem tudunk beállított képeket készíteni (keressünk olyan helyszínt, aminek a belseje megfelel céljainknak). Természetesen a képek nem csak a természet lágy ölén készülhetnek, legyünk kreatívak ebből a szempontból is.

Ha ezzel megvagyunk, látjuk, mi a pár igénye, össze kell állítani, mire is lesz szükségünk a fotós táskában. Mivel megismételhetetlen amit fotózni fogunk, ne felejtsünk el mindenből tartalékot vinni probléma esetére. Arra ne számítsunk, hogy nem lesz gond, nálam történt már szalagkábel-szakadás az objektívben, zárhiba, vakuhiba - egyik sem látható előre. A kompaktok alkalmatlanok erre a feladatra (az AF sebessége, a magas ISO-s zajszint miatt első sorban).

A legtöbb felmerülő feladatot meg tudjuk oldani két objektívvel, de ezek lehetőleg fényerős példányok legyenek. Jómagam egy 17-55/2,8 IS optikát használok a képek 98%-nál, a maradékon osztozik a telezoom vagy fix objektívem. Ha nem akarunk telezoomot vinni, megfelelő egy 85/1,8 és 135/2.8 fix párosítás is (de akár az egyik el is hagyható). Szükséges olyan vaku, ami gyorsan tölt, forgatható és dönthető a feje. A gép, amit magunkkal viszünk lehetőleg jól viselje a magas érzékenységet, mert beltéren ez égetően szükséges lesz.

Jelenleg így néz ki felszerelésem egy ilyen eseményre:

  • 2 db dSLR váz (1 fő és egy tartalék, esetemben egy 40D és egy 350D),
  • 1 db 17-55/2.8 IS USM,
  • 1 db 18-55/3.5-5.6 („kit objektív”),
  • 1 db 70-200/4L USM,
  • 1 db 135/2.8 Soft focus,
  • 1 db 10-20/4-5.6,
  • kb. 30 GB memóriakártya (kipróbálva és leformázva!),
  • 2 db rendszervaku (mellé soft box, pocket bouncer, derítőlap),
  • nagy méretű derítőlap (nem feltétlenül szükséges, de néha hasznos tud lenni, különösen a kültéri beállított fotóknál),
  • Elegendő akkumulátor a vakuba és a gépbe (ez változó, általában 2 szettet viszek a markolatba Li-Ion akkumulátorból, és 5 szett alacsony önkisülésű AA akkumulátor van a vakukhoz)
  • Lepedő a menyasszony alá, ha esetleg le akarom ültetni valahova

Jogosan merülhet fel a kérdés, vajon miért is kell ennyi memóriakártya? A válasz egyszerű: célszerű RAW-ban fotózunk. Így a változó körülményekkel jobban meg tudunk birkózni mind fehéregyensúly, mind expozíció szempontjából, ha a helyszínen nem maradt erre időnk, hogy pontosan belőjük (mondjuk a fehéregyensúly a kisebb gond, az expót jobb pontosan beállítani, sőt ha magas ISO-t használunk, inkább lőjük fölé 1/3 FÉ-vel a kelleténél, majd húzzuk vissza feldolgozáskor, így egy picit a zaj is csökken). Ha kevesebb kártyát viszünk, akkor figyeljünk arra, hogy több másolatot is készítsünk fizikailag elkülönülő helyekre, és legyen annyi tartalék kártyánk, hogy amíg ment a gép vagy az adatbank, addig is tudjunk fényképezni. Azért van szükség ilyen biztonsági előkészületekre, mert ha véletlenül töröljük a szertartás képeit (vagy tönkremegy az az adathordozó, amire mentünk) elég kellemetlen lesz bocsánatot kérni, mert nincsenek képek. Az egyetlen amire fel kell hívni a figyelmét a párnak: az aktuálisan használt memóriakártya hibájának esetén sajnos vis major eset áll fenn.

Nagyon fontos, hogy fényképezőnket, objektívünket és vakunkat szinte becsukott szemmel is tudjuk kezelni, ne arra kelljen figyelnünk, hogyan tekergessük a gépünket, hanem arra, ami előttünk történik.

Az esküvő előtti estén pihenjük ki magunkat rendesen. Ez nagyon fontos, mert kimerítő nap elé nézünk. A nagy nap előttin ellenőrizzük le újra a felszerelést, töltsük fel az akkumulátorokat, töröljük a memóriakártyákat stb. Valószínű eddig már több esküvőfotós oldalát is megnéztük ötletekért, de azért nem árt még egyszer szétnézni, esetleg jegyzetet készíteni, milyen beállításokat szeretnénk megcsinálni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Hirdetés