AMD Llano a mobil Sabine platformon

Az új platform teljesítménye

Hozzánk a mondhatni középkategóriás AMD A6-3400-es APU érkezett, négy, viszonylag alacsony, 1,40 GHz-es órajelen járó CPU maggal, melyek maximális Turbo Core frekvencián (2,30 GHz) érik utol a legkisebb második generációs Core i3-akat. Grafikus téren 320 számolóegységgel büszkélkedhet, igaz azok is alacsony, 400 MHz-es órajelen járnak. Tesztgépünk ezen felül 2x2 GB memóriát és 500 GB-os, percenként 7200-at pörgő merevlemezt kapott. Sajnos, összehasonlító tesztünkhöz nem sikerült előző generációs Phenom II méréseket csinálni, ugyanis az AMD korábbi platformjára alapozó notebookok nagyon ritkák. A Llano igazi ellenfelei a második generációs Core i3 és i5 processzorok lesznek.

Processzor megnevezése AMD
A6-3400
Intel
Core i5-2410M
Intel
Core i3-2310M
CPU órajele 1,40/2,30 GHz 2,30/2,90 GHz 2,10 GHz
Magok/szálak száma 4/4 2/4 2/4
Gyorsítótárak 4 MB L2 cache 3 MB L3 cache 3 MB L3 cache
AIDA64 v1.80 - CPU Queen 11710 18855 14661
AIDA64 v1.80 - CPU PhotoWorxx 14343 18721 17057
AIDA64 v1.80 - CPU Zlib (kB/s) 73,6 105,8 83
AIDA64 v1.80 - CPU AES 16486 16547 12833
AIDA64 v1.80 - CPU Hash (MB/s) 992 851 611
AIDA64 v1.80 - FPU VP8 1079 1659 1225
AIDA64 v1.80 - FPU Julia 3640 7097 5513
AIDA64 v1.80 - FPU Mandel 1935 3762 3115
AIDA64 v1.80 - FPU SinJulia 1070 1798 1397
Renderelés - Cinebench 10 1 CPU 1989 4616 3451
Renderelés - Cinebench 10 x CPU 6391 9742 7595
Tömörítés - 7-zip benchmark 4785 7056 5707
Kitömörítés - 7-zip benchmark 5908 7712 5997
Memóriatesztek 2 x 2 GB
DDR3-1333
2 x 2 GB
DDR3-1333
4 GB
DDR3-1333
AIDA64 v1.80 olvasás (MB/s) 7584 10067 9825
AIDA64 v1.80 írás (MB/s) 7459 10402 10474
AIDA64 v1.80 másolás (MB/s) 8879 9740 9817
AIDA64 v1.80 késleltetés (ns) 63,5 57,1 61,6

Méréseink során a Llano CPU magjai rendszerint 1,8 GHz-en jártak, így durván 15%-os lemaradása volt a Core i3-mal szemben. A legfrissebb AIDA64 tesztjeiben többnyire ehhez közeli mértékben is volt lassabb nála, AES kódolás számolásánál viszont a Core i5-öt is beérte, a Hash résztesztben pedig alaposan le is hagyta. A Cineben 10 renderelőben jól lemaradt, akárcsak Zip tömörítésben, igaz, kitömörítésben hozta a Core i3 szintjét. Nem szabad elfelejteni, hogy az AMD oldalán négy valódi CPU mag, az Inteleknél viszont csak két Hyper Threadinggel támogatott CPU dolgozott. Ha extra teljesítményre van szükség, akkor az Intel meg tudja duplázni a magok számát, az AMD viszont már csak extra órajellel operálhat. Memóriavezérlőben is az Intel volt a nyerő. Nagyjából ezekre az erőviszonyokra számítottunk az asztali modellek mérése alapján. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy az x86-os processzormagok már néhány generáció óta túlmutatnak az átlagfelhasználók teljesítményigényén.

Mi a helyzet GPU fronton? Ott pusztán a számokból sejteni lehet, hogy az A6-3400-es APU-ban rejtőző közepes fúziós GPU, a Radeon HD 6520G is gyorsabb az Intel legerősebb, HD Graphics 3000-es megoldásánál. Így is lett, sőt a kisebb teljesítményű, diszkrét Radeon HD 5470 sem volt komoly ellenfél a beépített GPU-nak.

Grafikus alrendszer megnevezése AMD
Radeon HD 6520G
Intel
HD Graphics 3000
Mobility Radeon
HD 5470
GPU kódnév Sumo Sandy Bridge Park XT
Shader egységek száma 320 96 80
GPU órajel 400 MHz 650/1300 MHz 750 MHz
Memória mérete és típusa rendszer rendszer 1 GB GDDR3
Memóriabusz szélessége rendszerbusz rendszerbusz 64 bit
Memória alapórajel - - 800 MHz
Unreal Tournament 3 - 1366 x 768, maximális 56 36 46
Far Cry 2 - DX9 - 1366 x 768, közepes 35 32 30
GRiD - 1024 x 768, közepes, 2xMSAA 39 lefagyott 29
World in Conflict - DX9 - 1366 x 768, közepes 13 26 29
Oblivion - 1366 x 768, közepes 34 29 29

Tesztgépünkben helyet kapott egy Radeon HD 6650M különálló grafikus kártya is 1 GB saját DDR3 memóriával. Számolóegységei – 480 darab – 600 MHz-en dolgoznak, memóriabusza 128 bites, támogatja a DirectX 11-et. A Radeon HD 5650M utódjának tekinthető, mely notebookos viszonylatban a középkategória felső régiójába tartozik. A HD 6650M jelenlegi vetélytársa a GeForce GT 540M. Asztali VGA-k közül a Radeon HD 6670-nel áll közeli rokonságban, igaz az magasabb GPU és memória órajele miatt gyorsabb. Érdekesség kedvéért bevettük a versengésbe az A6-3400-as APU-ban rejtőző Radeon HD 6520G-t, illetve pár újabb játékot is lefuttattunk.

Grafikus alrendszer megnevezése Radeon
HD 6650M
Radeon
HD 6520G
Radeon HD 5650M GeForce
GT 540M
GPU kódnév Whistler Sumo Madison GF108
Shader egységek száma 480 skalár 320 skalár 400 skalár 96
GPU/Shader órajel 600 MHz 400 MHz 550 MHz 672/1344 MHz
Memória mérete és típusa 1 GB DDR3 rendszer 1 GB DDR3 1 GB DDR3
Memóriabusz szélessége 128 bit rendszerbusz 128 bit 128 bit
Memória alapórajel 900 MHz - 800 MHz 900 MHz
Unreal Tournament 3 - 1366 x 768, maximális 66 56 84 100
Far Cry 2 - DX10 - 1366 x 768, magas 53 28 35 67
GRiD - 1366 x 768, közepes 37 35 43 52
World in Conflict - DX9 - 1366 x 768, közepes 31 13 45 63
Oblivion - 1366 x 768, magas 30 26 40 43
Stalker Benchmark - 1366 x 768, közepes 43 24 - 45
Dirt 3 - 1366 x 768, magas 46 38 - -
Mass Effect 2 - 1366 x 768, maximális 44 31 - -
Starcraft II - 1366 x 768, közepes 24 23 - -

Leglényegesebb megállapításunk, hogy a Radeon HD 6650M közepes, sok esetben magas felbontás mellett is futtatni tudja a mai játékokat a 15,6 hüvelykes, vagy kisebb notebookok kijelzőire jellemző 1366x768 pixeles felbontáson. Legalább ilyen fontos, hogy a GeForce GT 540M-mel rendszerint nem tudta felvenni a versenyt, igaz ott egy erősebb Core i7-es CPU volt a támogatója, ennél az AMD CPU-ja lényegesen gyengébb. Hasonlóan CPU limitet sejtünk amögött, hogy a papíron gyengébb Radeon HD 5650M-et sem sikerült megelőznie, bár itt benne van a képletben az is, hogy játékaink többsége még az elavult DirectX 9-es API-ra épített, a modernebb, DirectX 10-es Far Cry 2-ben már az újabb modellnél az előny.

Örvendetes, hogy a modern játékokban az APU-ba épített Radeon HD 6520G sem maradt le túlzottan, igaz annak inkább a közepes grafikai részletesség feküdt 1366x768 pixeles felbontásnál. Érdemes még figyelembe venni, hogy az A8-as APU-k erősebb Radeon HD 6620G-je 400 számolóval és 444 MHz-es, esetleg 1333 MHz-es helyett 1600 MHz-es memóriával (MX utótagos APU-k) valahol a HD 6520G és HD 6650M között teljesítenek félúton, vagyis a csúcs APU akár a középkategóriás mobil VGA-kat is kannibalizálhatja.

Pontosabban új értelmet adhat nekik. Ugyanis az APU-ban lévő GPU (fGPU – Fusion GPU) a megfelelő különálló Radeonnal CrossFire módban tud működni. Ezt a rendszert Dual Graphicsnak nevezi az AMD, igaz aktuális meghajtóprogramja még CrossFire néven hivatkozik rá. Asztali vonalon ez a dupla működés szép gyorsulást mutatott, a nálunk járt notebookban viszont csak 1-2 fps-es előrelépést tapasztaltunk, ami akár mérési hibának is felfogható. Úgy tűnik, egyelőre még nem százas ez a rendszer, a későbbiekben majd meglátjuk, mire jut vele az AMD és a notebookgyártók. Elvileg egy 320-400 számolóegységes APU és egy 400-480 számolóegységes különálló GPU már csúcskategóriás mobil VGA-s teljesítményt produkálhat. Persze, tudni kell, hogy ez a szint asztali gépekben még csak a középkategóriát (Radeon HD 6770 és társai) jelenti.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés