Az új platform teljesítménye
Hozzánk a mondhatni középkategóriás AMD A6-3400-es APU érkezett, négy, viszonylag alacsony, 1,40 GHz-es órajelen járó CPU maggal, melyek maximális Turbo Core frekvencián (2,30 GHz) érik utol a legkisebb második generációs Core i3-akat. Grafikus téren 320 számolóegységgel büszkélkedhet, igaz azok is alacsony, 400 MHz-es órajelen járnak. Tesztgépünk ezen felül 2x2 GB memóriát és 500 GB-os, percenként 7200-at pörgő merevlemezt kapott. Sajnos, összehasonlító tesztünkhöz nem sikerült előző generációs Phenom II méréseket csinálni, ugyanis az AMD korábbi platformjára alapozó notebookok nagyon ritkák. A Llano igazi ellenfelei a második generációs Core i3 és i5 processzorok lesznek.
Processzor megnevezése | AMD A6-3400 |
Intel Core i5-2410M |
Intel Core i3-2310M |
---|---|---|---|
CPU órajele | 1,40/2,30 GHz | 2,30/2,90 GHz | 2,10 GHz |
Magok/szálak száma | 4/4 | 2/4 | 2/4 |
Gyorsítótárak | 4 MB L2 cache | 3 MB L3 cache | 3 MB L3 cache |
AIDA64 v1.80 - CPU Queen | 11710 | 18855 | 14661 |
AIDA64 v1.80 - CPU PhotoWorxx | 14343 | 18721 | 17057 |
AIDA64 v1.80 - CPU Zlib (kB/s) | 73,6 | 105,8 | 83 |
AIDA64 v1.80 - CPU AES | 16486 | 16547 | 12833 |
AIDA64 v1.80 - CPU Hash (MB/s) | 992 | 851 | 611 |
AIDA64 v1.80 - FPU VP8 | 1079 | 1659 | 1225 |
AIDA64 v1.80 - FPU Julia | 3640 | 7097 | 5513 |
AIDA64 v1.80 - FPU Mandel | 1935 | 3762 | 3115 |
AIDA64 v1.80 - FPU SinJulia | 1070 | 1798 | 1397 |
Renderelés - Cinebench 10 1 CPU | 1989 | 4616 | 3451 |
Renderelés - Cinebench 10 x CPU | 6391 | 9742 | 7595 |
Tömörítés - 7-zip benchmark | 4785 | 7056 | 5707 |
Kitömörítés - 7-zip benchmark | 5908 | 7712 | 5997 |
Memóriatesztek | 2 x 2 GB DDR3-1333 |
2 x 2 GB DDR3-1333 |
4 GB DDR3-1333 |
AIDA64 v1.80 olvasás (MB/s) | 7584 | 10067 | 9825 |
AIDA64 v1.80 írás (MB/s) | 7459 | 10402 | 10474 |
AIDA64 v1.80 másolás (MB/s) | 8879 | 9740 | 9817 |
AIDA64 v1.80 késleltetés (ns) | 63,5 | 57,1 | 61,6 |
Méréseink során a Llano CPU magjai rendszerint 1,8 GHz-en jártak, így durván 15%-os lemaradása volt a Core i3-mal szemben. A legfrissebb AIDA64 tesztjeiben többnyire ehhez közeli mértékben is volt lassabb nála, AES kódolás számolásánál viszont a Core i5-öt is beérte, a Hash résztesztben pedig alaposan le is hagyta. A Cineben 10 renderelőben jól lemaradt, akárcsak Zip tömörítésben, igaz, kitömörítésben hozta a Core i3 szintjét. Nem szabad elfelejteni, hogy az AMD oldalán négy valódi CPU mag, az Inteleknél viszont csak két Hyper Threadinggel támogatott CPU dolgozott. Ha extra teljesítményre van szükség, akkor az Intel meg tudja duplázni a magok számát, az AMD viszont már csak extra órajellel operálhat. Memóriavezérlőben is az Intel volt a nyerő. Nagyjából ezekre az erőviszonyokra számítottunk az asztali modellek mérése alapján. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy az x86-os processzormagok már néhány generáció óta túlmutatnak az átlagfelhasználók teljesítményigényén.
Mi a helyzet GPU fronton? Ott pusztán a számokból sejteni lehet, hogy az A6-3400-es APU-ban rejtőző közepes fúziós GPU, a Radeon HD 6520G is gyorsabb az Intel legerősebb, HD Graphics 3000-es megoldásánál. Így is lett, sőt a kisebb teljesítményű, diszkrét Radeon HD 5470 sem volt komoly ellenfél a beépített GPU-nak.
Grafikus alrendszer megnevezése | AMD Radeon HD 6520G |
Intel HD Graphics 3000 |
Mobility Radeon HD 5470 |
---|---|---|---|
GPU kódnév | Sumo | Sandy Bridge | Park XT |
Shader egységek száma | 320 | 96 | 80 |
GPU órajel | 400 MHz | 650/1300 MHz | 750 MHz |
Memória mérete és típusa | rendszer | rendszer | 1 GB GDDR3 |
Memóriabusz szélessége | rendszerbusz | rendszerbusz | 64 bit |
Memória alapórajel | - | - | 800 MHz |
Unreal Tournament 3 - 1366 x 768, maximális | 56 | 36 | 46 |
Far Cry 2 - DX9 - 1366 x 768, közepes | 35 | 32 | 30 |
GRiD - 1024 x 768, közepes, 2xMSAA | 39 | lefagyott | 29 |
World in Conflict - DX9 - 1366 x 768, közepes | 13 | 26 | 29 |
Oblivion - 1366 x 768, közepes | 34 | 29 | 29 |
Tesztgépünkben helyet kapott egy Radeon HD 6650M különálló grafikus kártya is 1 GB saját DDR3 memóriával. Számolóegységei – 480 darab – 600 MHz-en dolgoznak, memóriabusza 128 bites, támogatja a DirectX 11-et. A Radeon HD 5650M utódjának tekinthető, mely notebookos viszonylatban a középkategória felső régiójába tartozik. A HD 6650M jelenlegi vetélytársa a GeForce GT 540M. Asztali VGA-k közül a Radeon HD 6670-nel áll közeli rokonságban, igaz az magasabb GPU és memória órajele miatt gyorsabb. Érdekesség kedvéért bevettük a versengésbe az A6-3400-as APU-ban rejtőző Radeon HD 6520G-t, illetve pár újabb játékot is lefuttattunk.
Grafikus alrendszer megnevezése | Radeon HD 6650M |
Radeon HD 6520G |
Radeon HD 5650M | GeForce GT 540M |
---|---|---|---|---|
GPU kódnév | Whistler | Sumo | Madison | GF108 |
Shader egységek száma | 480 skalár | 320 skalár | 400 skalár | 96 |
GPU/Shader órajel | 600 MHz | 400 MHz | 550 MHz | 672/1344 MHz |
Memória mérete és típusa | 1 GB DDR3 | rendszer | 1 GB DDR3 | 1 GB DDR3 |
Memóriabusz szélessége | 128 bit | rendszerbusz | 128 bit | 128 bit |
Memória alapórajel | 900 MHz | - | 800 MHz | 900 MHz |
Unreal Tournament 3 - 1366 x 768, maximális | 66 | 56 | 84 | 100 |
Far Cry 2 - DX10 - 1366 x 768, magas | 53 | 28 | 35 | 67 |
GRiD - 1366 x 768, közepes | 37 | 35 | 43 | 52 |
World in Conflict - DX9 - 1366 x 768, közepes | 31 | 13 | 45 | 63 |
Oblivion - 1366 x 768, magas | 30 | 26 | 40 | 43 |
Stalker Benchmark - 1366 x 768, közepes | 43 | 24 | - | 45 |
Dirt 3 - 1366 x 768, magas | 46 | 38 | - | - |
Mass Effect 2 - 1366 x 768, maximális | 44 | 31 | - | - |
Starcraft II - 1366 x 768, közepes | 24 | 23 | - | - |
Leglényegesebb megállapításunk, hogy a Radeon HD 6650M közepes, sok esetben magas felbontás mellett is futtatni tudja a mai játékokat a 15,6 hüvelykes, vagy kisebb notebookok kijelzőire jellemző 1366x768 pixeles felbontáson. Legalább ilyen fontos, hogy a GeForce GT 540M-mel rendszerint nem tudta felvenni a versenyt, igaz ott egy erősebb Core i7-es CPU volt a támogatója, ennél az AMD CPU-ja lényegesen gyengébb. Hasonlóan CPU limitet sejtünk amögött, hogy a papíron gyengébb Radeon HD 5650M-et sem sikerült megelőznie, bár itt benne van a képletben az is, hogy játékaink többsége még az elavult DirectX 9-es API-ra épített, a modernebb, DirectX 10-es Far Cry 2-ben már az újabb modellnél az előny.
Örvendetes, hogy a modern játékokban az APU-ba épített Radeon HD 6520G sem maradt le túlzottan, igaz annak inkább a közepes grafikai részletesség feküdt 1366x768 pixeles felbontásnál. Érdemes még figyelembe venni, hogy az A8-as APU-k erősebb Radeon HD 6620G-je 400 számolóval és 444 MHz-es, esetleg 1333 MHz-es helyett 1600 MHz-es memóriával (MX utótagos APU-k) valahol a HD 6520G és HD 6650M között teljesítenek félúton, vagyis a csúcs APU akár a középkategóriás mobil VGA-kat is kannibalizálhatja.
Pontosabban új értelmet adhat nekik. Ugyanis az APU-ban lévő GPU (fGPU – Fusion GPU) a megfelelő különálló Radeonnal CrossFire módban tud működni. Ezt a rendszert Dual Graphicsnak nevezi az AMD, igaz aktuális meghajtóprogramja még CrossFire néven hivatkozik rá. Asztali vonalon ez a dupla működés szép gyorsulást mutatott, a nálunk járt notebookban viszont csak 1-2 fps-es előrelépést tapasztaltunk, ami akár mérési hibának is felfogható. Úgy tűnik, egyelőre még nem százas ez a rendszer, a későbbiekben majd meglátjuk, mire jut vele az AMD és a notebookgyártók. Elvileg egy 320-400 számolóegységes APU és egy 400-480 számolóegységes különálló GPU már csúcskategóriás mobil VGA-s teljesítményt produkálhat. Persze, tudni kell, hogy ez a szint asztali gépekben még csak a középkategóriát (Radeon HD 6770 és társai) jelenti.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!