A Panasonic 4K-s tévé szülőföldjén jártunk

Panasonic és az UHD TV

4K és UHD – két rövidítés, ami az OLED mellett lázban tartja a tévés iparág szereplőit, ahogyan arról már Európa egyik legrangosabb szórakoztatóelektronikai kiállításán, a berlini IFA-n is megbizonyosodhattunk szeptemberben. Úgy tűnik, függetlenül attól, hogy japán, kínai, dél-koreai vagy más nemzetiségű gyártóról beszélünk, mindegyik ugyanakkora hévvel robbant rá az Ultra HD felbontású televíziók fejlesztésére és gyártására (vagy gyártatására), amire az utóbbi időben nem volt példa – bár kétségkívül az okostévérendszerek és a 3D is nagy elánnal indult, de ezek esetén inkább csak a nagy gyártók pörögtek az élvonalban.

A jövő tehát úgy tűnik, hogy a 4K-s televízióké, ebből a bizniszből pedig senki sem akar kimaradni, főleg nem a nagy múlttal rendelkező gyártók, ám nekik szinte kötelező valami kiugró képességet is felmutatni. A Panasonicnál beleadták tudásuk legjavát, és az IFA-n mutatták be elsőként a 3840x2160 pixel megjelenítésre képes – nagy meglepetésre plazma helyett – LCD televíziójukat, a 65 colos TX-L65WT600-ast, aminek képességeibe kicsit mélyebb betekintést nyerhettünk még azelőtt, hogy megtekintettük volna a szentélyt, ahol ezek a gigászok készülnek.

Panasonic TX-L65W600 4K felbontású tévék élőben
Panasonic TX-L65W600 4K felbontású, THX minősítéssel rendelkező tévék élőben

A japán gyártó készüléke legelsőként támogatja a szintén az IFA-n bejelentett HDMI 2.0-s és a régebbről már ismert DisplayPort 1.2-es szabványt, tehát a Panasonic készüléke képes natív 4K felbontású anyagokat fogadni legfeljebb 60 Hz-es képfrissítés és 4:4:4 szín-mintavételezés mellett. Ez a koncepció a jövőbe mutat, mert egyelőre hiányoznak azok a dedikált készülékek, amelyek ennek támogatására fel lennének készítve, kivéve a PC-t, ahol a DisplayPort 1.2a bemenet már hétköznapinak mondható az újabb VGA-k esetében. Ez rendkívül fontos fegyvertény az ultranagy felbontású anyagok továbbításánál, mert jelenleg a 4K-s anyagok hiánya az a pont, ahol az egész koncepcióba bele lehet kötni.

Mivel a tartalomszolgáltatók még nem állnak azon a szinten, hogy ontsák magukból a natív 4K-s videókat és streameket, így a japán mérnökök inkább arra gyúrtak rá, ahonnan azonnal ki lehet majd aknázni a készülék tudását, ez pedig a PC. Hozzátennénk, hogy az új generációs konzolokon is csak 1.4-es HDMI csatlakozás lesz, így 4K felbontás esetén másodpercenkénti 30 képkockára leszünk korlátozva, ami gyors játékokhoz nem lesz elegendő. Más kérdés, hogy van-e olyan konfiguráció, ami képes lesz ennél többet folyamatosan számolni ekkora felbontásban? A Panasonic egyébként annyira komolyan veszi a 4K-s játékot, hogy egy külön monitor üzemmódot is beépített, ami kikapcsolja az extra feldolgozást, ezáltal jelentősen csökkenthető az input lag.

Mindenesetre a Panasonic tartalomszolgáltatás terén sem áll jobban vagy rosszabbul, mint a többi piaci szereplő, bár tény, hogy a tévébe épített böngésző úgymond 4K-kompatibilis, és fel van készítve a kisebb felbontású tartalmak optimális megjelenítésére is, de ugyanez elmondható az integrált képnézegetőről vagy médialejátszóról, ami megbirkózik a MP4 és TS konténerben tárolt 4K felbontású, H.264 tömörítésű videókkal – nem publikusan állítólag az MKV sem okoz majd gondot. Emellett a múlt héten rajtolt el a Panasonic 4K Channel (a tévé saját okostévérendszerében elérhető 4K-s csatorna), ahonnan 4K minőségű demóanyagokhoz juthatunk hozzá a Panasonic saját médiatárából. Persze ez azért távol áll egy komoly VOD szolgáltatástól, ilyen terv ugyanis egyelőre nincs.

Interpolálási eljárás a 4K Hexa-Processing Engine segítségével
Interpolálási eljárás a 4K Hexa-Processing Engine segítségével

Natív felbontású anyagok híján most mindennél nagyobb szükség van egy jó felskálázási eljárásra, noha a helyzet most kétségkívül könnyebb, mint korábban, amikor a hagyományos képarányú, SD felbontású anyagokat kellett felskálázni. Ez persze annak is betudható, hogy nagyobb számítási kapacitás és kifinomultabb algoritmusok állnak rendelkezésre, mint korábban. Például a WT600-ban is használható 4K Hexa-Processing Engine névre hallgató újítás, mely állítólag bármilyen forrásból (igen, akár analógból is) képes 4K-ra konvertálni. Ehhez saját, 120 000 képmintából álló gyűjteményéből válogat, és egy másik algoritmussal az apró részleteket is képes élesíteni, feljavítani.

A helyszínen tartózkodó japán mérnökök természetesen rögtönzött bemutatót is tartottak a kiállított készülékekkel. Talán nem túlzás azt állítani, hogy a natív 4K-s anyagok szinte leugrottak a képernyőről, a minőség tökéletes volt minden szempontból – már amennyire az adott körülmények között lehetőség volt vizsgálódni. Természetesen egy PC-t és egy kormányszettet is hadrendbe állítottak, melyekkel demonstrálták a 4:4:4 szín-mintavételezést, valamint a Project Cars szimulátorral lehetett körözni, akárcsak az IFA-n. Mindezt natív felbontásban, 65 colon – röccenés nélkül.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés