Tesztkonfig, fogyasztás, hűtés, specifikációk
Videokártyák | ASUS Strix GeForce GTX 970 4096 MB (GeForce driver 344.07) NVIDIA GeForce GTX 980 4096 MB (GeForce driver 344.07) NVIDIA GeForce GTX 780 Ti 3072 MB (GeForce driver 344.07) NVIDIA GeForce GTX 780 3072 MB (GeForce driver 344.07) NVIDIA GeForce GTX 770 2048 MB (GeForce driver 344.07) AMD Radeon R9 290X 4096 MB (Catalyst 14.7 RC3 beta) AMD Radeon R9 290 4096 MB (Catalyst 14.7 RC3 beta) |
---|---|
Processzor | Intel Core i7-3770K (3,60 GHz) – túlhajtva 4,3 GHz-en EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva |
Alaplap | MSI Z77 MPOWER (BIOS: V17.5) – Intel Z77 chipset AHCI driver: Intel 11.5.0.1207 |
Memória |
G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL |
Háttértárak | Intel SSD 320 160 GB SSDSA2CW160G310 (SATA 3 Gbps) Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache) |
Tápegység | Seasonic Platinum Fanless 520 – 520 watt |
Monitor | Acer B326HUL (32") |
Operációs rendszer | Windows 8.1 64 bit |
Csúcskategóriás kártyákról lévén szó most is úgy döntöttünk, hogy Intel Core i7-3770K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretein belül 4,3 GHz-re emeljük, ami mellé a 16 GB G.Skill márkájú memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re srófoltuk fel. Ami a meghajtóprogramokat illeti, a Radeon kártyákat az AMD a 14.7 RC3 beta driverrel teszteltük, míg az NVIDIA kártyáihoz a cégtől kapott 344.07-es drivert telepítettük fel.
A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1080-as (Full HD) és 2560x1440-es (WQHD) felbontásban teszteltük. A képminőséget játéktól függetlenül maximálisra állítottuk. A meghajtóprogramban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást pedig mindig az adott játékban aktiváltuk.
Játékok
- Battlefield 4 (DirectX 11.1) – motor: Frostbite 3 / műfaj: FPS
- Batman: Arkham Origins (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: TPS
- Company of Heroes 2 (DirectX 11) – motor: Essence Engine 3.0 / műfaj: stratégia
- Crysis 3 (DirectX 11) – motor: CryEngine 3 / műfaj: FPS
- GRID 2 (DirectX 11) – motor: EGO Engine 3.0 / műfaj: autóverseny
- Hitman: Absolution (DirectX 11) – motor: Glacier 2 / műfaj: TPS
- Metro: Last Light (DirectX 11) – motor: 4A Engine / műfaj: FPS
- Thief (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: FPS/akció
- Tomb Raider (DirectX 11) – motor: Crystal Engine / műfaj: TPS/kaland
A mérésekhez használt játékok palettáját nemrégiben megváltoztattuk, így ezt az új rendszert használjuk most is. Továbbra is fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, ezért az elődöt a Battlefield 4 váltotta, a Bioshock helyét a Batman: Arkham Origins vette át, míg a DiRT Showdown-t a GRID 2-re cseréltük le, illetve a Metróból is az újabb rész került a pakkba. Végül, de nem utolsósorban a Sleeping Dogs helyére a legújabb Thief epizódot pakoltuk be.
A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Thiefnél a beépített benchmark toolt használtuk, ahogyan a Batman, Metro, GRID 2, Hitman: Absolution, Company of Heroes 2, valamint a Tomb Raider esetében is. A Battlefield 4-nél az első küldetés víz alatti perceit mértük le FRAPS-szel, míg a Crysis 3-nál a Canyon nevű pálya elején található demó jellegű részt mértük.
A grafikonokat a minimum képkockák értékei alapján rendeztük csökkenő sorrendbe, ahol a mindenkori nagyobbik felbontás az elsődleges szempont.
Fogyasztás
A fogyasztást konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Logger 4000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro: Last Light benchmarkja alatt végeztük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadozik a fogyasztás, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, ami a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel. Az újabb játékok bekerülése mellett még egy kisebb változás, hogy mostantól a hardveres DXVA dekódolás alatti fogyasztást is regisztráljuk, és az így összegyűjtött eredmények bekerülnek a szokásos grafikonba.
Az eredményeket szemlélve láthatjuk, hogy a GTX 970 nem sokkal fogyaszt kevesebbet a GTX 980-nál, de a kapott érték még így is igen kedvezőnek tekinthető.
Hűtés
Az előző oldalon felvázoltak alapján a kártya üresjáratban teljesen néma, hisz a ventilátorok csak 67 °C-nál pörögnek fel. Amennyiben ez még nem lenne elég, akkor azt is megállapíthatjuk, hogy a kártya terhelés mellett is rendkívül halk, hisz ahogy a grafikon is mutatja, a légkavarók még az 1000 rpm tempót sem érik el. Egy szó mint száz, ez a hűtés egy 10-es skálán nálunk 9,99-et kapna.
Tuning
Végül természetesen a kártya túlhajtási lehetőségeire is vetettünk egy pillantást.
Ahogy korábbi cikkeinkben már említettük, a Kepler bevezetésével némiképp változott a tuning, hisz az NVIDIA turbója, a GPU Boost megjelent a színen. Azt már tudjuk, hogy a Boostot nem lehet kikapcsolni, így az a túlhajtás során is jelen van. Végül az EVGA PrecisionX segítségével 186 MHz-nyi pluszt tudtunk a GPU frekvenciáira rápakolni, amivel az alapórajel 1300, míg a Boost 1439 MHz lett. Végül a GDDR5-ös chipekre került a sor, melyek üzemi frekvenciáját 250 MHz-cel sikerült túlhúzni.
VGA megnevezése | GeForce GTX 970 | GeForce GTX 980 | GeForce GTX 780 Ti |
GeForce GTX 780 |
GeForce GTX 770 |
---|---|---|---|---|---|
Kódnév | GM204 | GK110 | GK104 | ||
Gyártástechnológia | 28 nm (TSMC) | ||||
Mikroarchitektúra | Maxwell | Kepler | |||
Tranzisztorok száma | 5,2 milliárd | 7,1 milliárd | 3,54 milliárd | ||
GPU-lapka mérete | 398 mm2 | 551 mm2 | 294 mm2 | ||
GPU/turbo max. órajele | 1050/1178 MHz | 1126/1216 MHz | 876/926 MHz | 863/902 MHz | 1046/1085 MHz |
GPU/shader órajele üresjáratban | 324 MHz | ||||
Shader processzorok típusa | stream | ||||
Számolóegységek száma | 1664 | 2048 | 2688 | 2304 | 1536 |
Textúrázók száma | 104 textúracímző és -szűrő |
128 textúracímző és -szűrő |
224 textúracímző és -szűrő |
192 textúracímző és -szűrő |
128 textúracímző és -szűrő |
ROP egységek száma | 4 blokk (64) | 12 blokk (48) | 8 blokk (32) | ||
Memória mérete | 4096 MB | 3072 MB | 2048 MB | ||
Memóriavezérlő | 256 bites crossbar | 384 bites crossbar | 256 bites crossbar | ||
Memória órajele terhelve | 1750 MHz (GDDR5) | ||||
Üresjáratban | 162 MHz | ||||
Max. memória-sávszélesség | 224 000 MB/s | 336 000 MB/s | 224 000 MB/s | ||
Támogatott DirectX | 11.2 | 11 | |||
Dedikált HD transzkódoló | NVENC | ||||
Videóanyagok lejátszásának hardveres támogatása | Purevideo HD (VP4) | ||||
TDP | ~165 watt | ~250 watt | ~230 watt |
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!