A GeForce GTX 970 VGA tesztje

Tesztkonfig, fogyasztás, hűtés, specifikációk

Tesztkörnyezet
Videokártyák ASUS Strix GeForce GTX 970 4096 MB (GeForce driver 344.07)
NVIDIA GeForce GTX 980 4096 MB (GeForce driver 344.07)
NVIDIA GeForce GTX 780 Ti 3072 MB (GeForce driver 344.07)
NVIDIA GeForce GTX 780 3072 MB (GeForce driver 344.07)
NVIDIA GeForce GTX 770 2048 MB (GeForce driver 344.07)
AMD Radeon R9 290X 4096 MB (Catalyst 14.7 RC3 beta)
AMD Radeon R9 290 4096 MB (Catalyst 14.7 RC3 beta)
Processzor Intel Core i7-3770K (3,60 GHz) – túlhajtva 4,3 GHz-en
EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap MSI Z77 MPOWER (BIOS: V17.5) – Intel Z77 chipset
AHCI driver: Intel 11.5.0.1207
Memória

G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL

Háttértárak Intel SSD 320 160 GB SSDSA2CW160G310 (SATA 3 Gbps)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Seasonic Platinum Fanless 520 – 520 watt
Monitor Acer B326HUL (32")
Operációs rendszer Windows 8.1 64 bit

Csúcskategóriás kártyákról lévén szó most is úgy döntöttünk, hogy Intel Core i7-3770K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretein belül 4,3 GHz-re emeljük, ami mellé a 16 GB G.Skill márkájú memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re srófoltuk fel. Ami a meghajtóprogramokat illeti, a Radeon kártyákat az AMD a 14.7 RC3 beta driverrel teszteltük, míg az NVIDIA kártyáihoz a cégtől kapott 344.07-es drivert telepítettük fel.

A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1080-as (Full HD) és 2560x1440-es (WQHD) felbontásban teszteltük. A képminőséget játéktól függetlenül maximálisra állítottuk. A meghajtóprogramban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást pedig mindig az adott játékban aktiváltuk.

Játékok

  • Battlefield 4 (DirectX 11.1) – motor: Frostbite 3 / műfaj: FPS
  • Batman: Arkham Origins (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: TPS
  • Company of Heroes 2 (DirectX 11) – motor: Essence Engine 3.0 / műfaj: stratégia
  • Crysis 3 (DirectX 11) – motor: CryEngine 3 / műfaj: FPS
  • GRID 2 (DirectX 11) – motor: EGO Engine 3.0 / műfaj: autóverseny
  • Hitman: Absolution (DirectX 11) – motor: Glacier 2 / műfaj: TPS
  • Metro: Last Light (DirectX 11) – motor: 4A Engine / műfaj: FPS
  • Thief (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: FPS/akció
  • Tomb Raider (DirectX 11) – motor: Crystal Engine / műfaj: TPS/kaland

A mérésekhez használt játékok palettáját nemrégiben megváltoztattuk, így ezt az új rendszert használjuk most is. Továbbra is fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, ezért az elődöt a Battlefield 4 váltotta, a Bioshock helyét a Batman: Arkham Origins vette át, míg a DiRT Showdown-t a GRID 2-re cseréltük le, illetve a Metróból is az újabb rész került a pakkba. Végül, de nem utolsósorban a Sleeping Dogs helyére a legújabb Thief epizódot pakoltuk be.

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Thiefnél a beépített benchmark toolt használtuk, ahogyan a Batman, Metro, GRID 2, Hitman: Absolution, Company of Heroes 2, valamint a Tomb Raider esetében is. A Battlefield 4-nél az első küldetés víz alatti perceit mértük le FRAPS-szel, míg a Crysis 3-nál a Canyon nevű pálya elején található demó jellegű részt mértük.

A grafikonokat a minimum képkockák értékei alapján rendeztük csökkenő sorrendbe, ahol a mindenkori nagyobbik felbontás az elsődleges szempont.

Fogyasztás

A fogyasztást konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Logger 4000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro: Last Light benchmarkja alatt végeztük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadozik a fogyasztás, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, ami a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel. Az újabb játékok bekerülése mellett még egy kisebb változás, hogy mostantól a hardveres DXVA dekódolás alatti fogyasztást is regisztráljuk, és az így összegyűjtött eredmények bekerülnek a szokásos grafikonba.

Az eredményeket szemlélve láthatjuk, hogy a GTX 970 nem sokkal fogyaszt kevesebbet a GTX 980-nál, de a kapott érték még így is igen kedvezőnek tekinthető.

Hűtés

Az előző oldalon felvázoltak alapján a kártya üresjáratban teljesen néma, hisz a ventilátorok csak 67 °C-nál pörögnek fel. Amennyiben ez még nem lenne elég, akkor azt is megállapíthatjuk, hogy a kártya terhelés mellett is rendkívül halk, hisz ahogy a grafikon is mutatja, a légkavarók még az 1000 rpm tempót sem érik el. Egy szó mint száz, ez a hűtés egy 10-es skálán nálunk 9,99-et kapna.

Tuning

Végül természetesen a kártya túlhajtási lehetőségeire is vetettünk egy pillantást.

Ahogy korábbi cikkeinkben már említettük, a Kepler bevezetésével némiképp változott a tuning, hisz az NVIDIA turbója, a GPU Boost megjelent a színen. Azt már tudjuk, hogy a Boostot nem lehet kikapcsolni, így az a túlhajtás során is jelen van. Végül az EVGA PrecisionX segítségével 186 MHz-nyi pluszt tudtunk a GPU frekvenciáira rápakolni, amivel az alapórajel 1300, míg a Boost 1439 MHz lett. Végül a GDDR5-ös chipekre került a sor, melyek üzemi frekvenciáját 250 MHz-cel sikerült túlhúzni.

VGA megnevezése GeForce GTX 970 GeForce GTX 980 GeForce
GTX 780 Ti
GeForce
GTX 780
GeForce
GTX 770
Kódnév GM204 GK110 GK104
Gyártástechnológia 28 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra Maxwell Kepler
Tranzisztorok száma 5,2 milliárd 7,1 milliárd 3,54 milliárd
GPU-lapka mérete 398 mm2 551 mm2 294 mm2
GPU/turbo max. órajele 1050/1178 MHz 1126/1216 MHz 876/926 MHz 863/902 MHz 1046/1085 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 324 MHz
Shader processzorok típusa stream
Számolóegységek száma 1664 2048 2688 2304 1536
Textúrázók száma 104 textúracímző
és -szűrő
128 textúracímző
és -szűrő
224 textúracímző
és -szűrő
192 textúracímző
és -szűrő
128 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 4 blokk (64) 12 blokk (48) 8 blokk (32)
Memória mérete 4096 MB 3072 MB 2048 MB
Memóriavezérlő 256 bites crossbar 384 bites crossbar 256 bites crossbar
Memória órajele terhelve 1750 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 162 MHz
Max. memória-sávszélesség 224 000 MB/s 336 000 MB/s 224 000 MB/s
Támogatott DirectX 11.2 11
Dedikált HD transzkódoló NVENC
Videóanyagok lejátszásának hardveres támogatása Purevideo HD (VP4)
TDP ~165 watt ~250 watt ~230 watt

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés