Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • ddekany

    veterán

    válasz #72042496 #52 üzenetére

    A Samsung 2232W-n nem lehet letíltani a DC-t?

    Amúgy végül is elvileg van ráció a DC-ben LCD esetén ha sötét a szoba, mert akkor sötét jelenetnél (ahol szinte semmi világos rész nincs a képen!) lejjebb vehetik a háttérvilágítás erejét és azzal egy időben a képet "digitálisan" világosítva kijjebb "nyithatják" a folyadékkristályt. Tehát akkor a fekete feketébb lett, de a nem-fekete nem lett sötétebb. Tehát ha nem viszik túlzásba, és tényleg csak szerényen egyensúlyoznak a háttérvilágítás erejével és a folyadékkristály "nyitásával", akkor néha kicsit javít, de legalább soha sem ront. Csak ugye mi köze ennek a kontraszthoz. Ez ebben a szerény (és általam elfogadható) formában inkább a "hány candela a fekete" paraméterről szól. Meg egyébként, ha a képernyők kontrasztját az ISO-s "sakktábla" módszerrel mérve kellene minden gyártónak megadnia, akkor fogadok soha nem találják ki az egész DC-t... :U

    [ Szerkesztve ]

  • Johnny Cage

    addikt

    válasz ddekany #54 üzenetére

    Ez egy egyszerű fényérzékelővel megoldható, mint például az Eizo-kban a brightregulator: világos esetén feljebb, sötét esetén lejjebb veszi a panel fényerejét.

  • ddekany

    veterán

    válasz Johnny Cage #55 üzenetére

    Amiről én írtam az ehhez nem igazán kapcsolódik. A sötét szoba azért szerepelt csak a hozzászólásomban, mert gyakorlatilag ott zavaró hogy világít a fekete, tehát ott van jelentősége hogy sötét jelentnél gyengítik a háttérvilágítást. Mert ha jól sejtem lényegében ennyi lenne a pozitív hozadéka a DC-nek. (Gondolom a Samsung cucc ennél "többet" próbál tenni... A Samsung monitorok egyébként mindig katasztrofális dolgokat művel képjavítás címén, szóval gondolom a DC-jük sem kivétel... Már eleve a preset-jeik olyanok, hogy elhányom magamat.)

    [ Szerkesztve ]

  • #72042496

    törölt tag

    válasz ddekany #54 üzenetére

    Szerintem nem. :( Legalábbis sehol nem találtam ilyesmit a menüben, utánaolvasva sem lettem okosabb.

  • dezz

    nagyúr

    Hú, igen durva tévedéseket írtatok itt össze, már bocs. Ha valaki még olvassa a topikot, szívesen leírom és helyesbítem őket.

  • dezz

    nagyúr

    válasz BRinyo #29 üzenetére

    "Jelen rendszerünk 25félképet továbbít mp-enként. Az m2 HD rendszere meg képes lehet akár az 50félképre, vagy 25p-re is..."

    Nem, PAL rendszerben is 50 félkép van mp-enként, amiből 25 egész kép jön össze (de nem kötelező, hogy a 2-2 félkép valóban ugyanahhoz az egész képhez tartozzon időben).

    A HD újdonsága, hogy külön definiálva van az 50i és a 25p (Európában), tartalomtól függően. 50i pl. sportközvetítéseknél, 50 fázisos mozgásokhoz; 25p meg főleg mozifilmekhez való. (Illetve szabvány szerint van egy olyan is, hogy 50p, de azt csak 720p-ben bírja a rendszer, és [egyelőre] nem is használják. Amcsi megfelelője a 720p60, azt használja pár csatorna ott, de ezt sem sok.)

    (#15) GuMipOkE: "Az 1080p-jelölés nem 24 képet jelent default-ból?"
    Nem.

    (#18) MobilosFeca: ez a hsz nagyjából a helyén lenne, ha nem lenne ennyire amatőr a megfogalmazás, és főleg nem kevernéd folyamatosan az 50i-t, 25p-t, és 50p-t...

    (#21) GuMipOkE: A 24fps-es mozifilmek kb. az esetek 100%-ában 24fps-esen vannak rajta a gyári BD lemezeken.

    A sportközvetítések és hasonlók (sőt a legtöbb egyéb TV-műsor) 50/60 mozgásfázisosak. Ez SD rendszerben olyan 50i/60i tartalmat jelent, ahol a félképek 1/50 - 1/60 mp-es eltérésű fázist tartalmaznak. FullHD-ben ugyanígy megy, 720p-ben meg 50p/60p lehet.

    ddekany, DC... Nos amiről te láthatóan nem tudsz, az az, hogy a DC nem csak egyszerűen visszaveszi a fényerőt (háttérvilágítást), hanem közben ennek megfelelően át is számolja a képet, hogy az összességében sötétebb képen a világosabb részek világossága ne változzon! (Ezt aztán lehet kisebb és nagyobb precizitással csinálni, stb.)

    A másik, hogy az 1000:1-es alapkontraszt általában elég ahhoz, hogy a fullosan fényes objektumok mellett a fekete részeket feketének lássuk! Ilyen a szem. Ha viszont minden sötét, akkor máris látjuk, hogy nem is annyira fekete az a fekete (bár itt ne a TN panelek "feketéjére" gondoljunk). Hülyeség is lenne nem alkalmazni a DC-t, hiszen a tévéktől megszokott fényes képhez erős háttérvilágítás kell, és az LCD technológia egyszerűen nem teszi lehetővé, hogy egy sötét képen ne szűrődjön át ez az erős fény. Szóval a DC elkerülhetetlen LCD-nél. (És úgy látszik, a plazmáknál sem árt - már ha normálisan van megvalósítva.)

    ps. na, majd megint jön valaki, hogy végigosztottam a topikut - holott csak egyszerűen a szakmámból adódóan tudom ezeket, és a szememet is jobban szúrja a tévedés.

  • ddekany

    veterán

    válasz dezz #60 üzenetére

    "DC... Nos amiről te láthatóan nem tudsz, az az, hogy a DC nem csak egyszerűen visszaveszi a fényerőt (háttérvilágítást), hanem közben ennek megfelelően át is számolja a képet"

    De tudtam róla, lásd többek közt 54. hozzászólásomat. A plazma kapcsán értetlenkedtem, mivel ott nincs háttér világítás. Ott mit csinálnak DC-vel?

    [ Szerkesztve ]

  • dezz

    nagyúr

    válasz ddekany #61 üzenetére

    Bocs, azt már éppen nem olvastam el. Nos, akkor is kitalálták volna, mert egyszerűen nem nagyon lehet már a valós kontrasztarányát növelni az LCD-nek.
    #56-osra: van még hozadéka a DC-nek: mivel nem kell félni, hogy az erős háttérvilágítás állandóan szétvilágítja az egészet, az az eddiginél erősebb lehet, azaz a fényerő is nagyobb lett.

    Plazmánál valamilyen alapfeszültséget állítanak. Itt is az van, hogy nagyobb alapfesz nagyobb fényerőt tesz lehetővé, de nem hagyja teljesen kialudni a pixeleket, vagy valami ilyesmi, nem ismerem közelebbről.

    Egyébként úgy tudom, a profi mozis vetítők (celluloidos) is variálnak a nyílásszöggel, mert a celluloidszalag fekete részein is átszűrődik az erős fény.

    A probléma nem az alapelgondolással van, hanem a megvalósítás minőségével. Nevezetesen elsősorban a precizitással, mármint hogy hány biten számolják a változásokat (mármint a háttérvilágítás állításának kompenzálását a képen). A legtöbb cucc simán színcsatornánként 8 bittel számol. Namost, a forrás-adat is 8 bites... Az eredmény 6-7 bit lesz, azaz ugrándozó színlépcsős kép. Ezzel szemben az Eizo a szokásos módon 10-12 biten számol színcsatornánként, a DC-t is...

    [ Szerkesztve ]

  • ddekany

    veterán

    válasz dezz #62 üzenetére

    Ami a kontraszt növelést illeti... én a DC-t nem nevezném kontraszt növelésnek, hiszen itt csak arról van szó, hogy sötét jelenetnél feketébb legyen a fekete. Persze ha bármi kis világos van a képen, akkor már gond van. Szóval nekem eléggé korlátosnak tűnik ennek a hasznossága... de lehet hogy csak valami idegesítően villogó LG után lettem túl rosszindulatú, meg attól hogy ezt kontrasztnak nevezték el. Lehet, hogy az EIZO megvalósítását látva meggondolnám magamat, nem tudom...

    Egyébként meg, kontraszt terén, az egész digitális film és akármilyen számítógépes kép esetén van egy olyan gond (szerintem), hogy a világosság "dinamikája" kicsi. Azaz, hogy legdurvábbat mondjam, PC-n a standard papír szín #FFFFFF (:W), és jobb híján ugyan ez az atomvillanás színe is. Filmen persze épp ezért a papír már nem #FFFFFF (ezért is kell pl. átállítani a monitort film nézés és egyéb tevékenység közt... felesleges szívatás), de pl. a hó napos időben már lehet hogy az, szóval ott is megy a szorongás a világos részeknél.Na persze lehet mondani, hogy felesleges lenne nagyobb dinamika, hiszen a mostanit is csak bajosan tudjuk megjeleníteni... igen, csak azt mondom, hogy itt kemény korlát, ami miatt a képernyő "kontrasztosságát" (idézőjelben, mert a fekete söttétségévél való osztás miatt itt nem a technikai fogalomra gondoltam, inkább a maximális világosságra) egy idő után nem lesz értelme emelni.

    [ Szerkesztve ]

  • dezz

    nagyúr

    válasz ddekany #63 üzenetére

    A szemnek van egy olyan tulajdonsága, hogy alkalmazkodik a körülményekhez, pl. nagy fényerőnél összébb szűkül a pupilla, stb. Így ha sok fényes rész van a képen, a sötétszürkét is mélyfeketének látjuk... Mint írtam, DC-s megjelenítőbe erősebb háttérvilágítást is lehet tenni, ami a világosabb képeket igazán fényessen jeleníti meg. A leírt dolog miatt ilyenkor kontrasztosabb képet látunk, még ha a kontrasztarány nem is javult.

    Hasonló okokból (bár ez már szerintem pszichológiai hatás is) az a "monior-papírfehér" sokkal világosabbnak, sőt szinte vakítónak hat, ha pl. egy nem túl világos jelenetben van pl. egy robbanás ugyanazzal a színnel/világossággal. :)

    Hát igen, a monitorok képe (standard beállításon) hagyományosan kis fényerejü. De nyilván attól még a rendelkezésre álló színtartományt ki akarták használni. Törvényszerű, hogy mozizáshoz "fel kell tekerni". Szerencsére ez ma már általában csak egy gombnyomás.

    Na ja, egyes LCD-TV-k olyan förtelmes dolgokat művelnek, hogy csodálom, hogy piacra kerülhetnek. De azért nem mind ilyen.

    BTW, 0xFFFFFF: jó is lenne, ha a fullos, 0x000000 - 0xFFFFFF tartományt kihasználnák, de sajnos az analóg korszakból visszamaradt, elavult szabványok alkalmazása (a megjelenítés mikéntjének figyelmenkívül hagyása) miatt legtöbbször a 0x101010 - 0xF0F0F0 tartomány kerül használatra. (Így aztán főleg ne csodálkozzunk, hogy a fekete nem fekete...) A lejátszók és codecek többsége nem foglalkozik ezzel, illetve talán a legfondosabb, hogy ez több éves javítatlan bug/hiányosság is pl. az Nvidia driverekben, hogy a digitális kimeneteken is az analóg beállításokat alkalmazza.

Új hozzászólás Aktív témák