Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • DigitXT

    félisten

    válasz priti #162 üzenetére

    Nagyon jó ábra, mert bemutatja, hogy miért nem működik ideálisan bármilyen
    skálázás, kivéve ezt a speciális esetet, amikor információvesztés nincs. Hisz'
    csupán meg kell duplikálni (mindkét irányban, azaz négyszerezni) a pixeleket.

    Az időtényezőt most hagyjuk ki a buliból, de teljesen igazad van, hogy ha ez
    az egész megjelenítősdi túl sokáig tart, azaz a TV input lagja akkora, hogy a
    játékost zavarja, azt a TV-t játékra alkalmatlannak kell nyilvánítani: tiszta sor!

    Viszont a pontokat elválasztó "ráccsal" én erősen vitatkoznék! Vegyük pl. az
    én EH5000-es butaTV-met, amiről ezt a HSZ-t is pötyögöm. Az általad linkelt
    ábra meglehetősen idealizált, hiszen az egyes pixelek most is subpixelekből
    keverik a színt, és ha a subpixel sajátos fényerőszabályozása észrevehető...

    De ne szaladjunk ennyire előre... Homogén fehér-e a fehér háttér? Attól függ!
    Ha elég ("túl":D) közelről nézed, láthatod a subpixeleket - azaz NEM! Mintha
    az általad emlegetett rácsot látnád. DE valójában NINCS ilyen rács/a pixelek
    méretéhez képest elhanyagolható a mérete. Optikai csalódás csupán.:R

    Tegyünk ki egy homogén alapszínű képet. Mondjuk RGB-ből 255,0,0 pirosat.
    Azért lesz egyes azonos színű pixelek között szünet, mert a többi szín nem
    világít. Ezért az a "rács" 4K TV esetén nagyságrenddel vékonyabbnak tűnne!
    Talán nem is látszik: ezzel a megjelenített felület "simább", élvezhetőbb lesz.

    És akkor visszakanyarodva az S-PVA panelra.:D Tegyük fel, hogy pontosan
    ugyanilyen pixelstruktúrájú, és ugyanekkora méretű 4K TV-t vennék, viszont
    Full HD felbontásra állítva lőném be a desktopom. Láthatnék-e különbséget?
    Igen, ugyanis kiegyenesednének azok a fránya recés vonalak, de legalábbis
    a recék mérete jóval csökkenne (így még kevésbé lennének észrevehetőek).

    Hoppá: nem kevesebbet állítok, mint SZEBB képet adna, mint a natív panel?

    Rajzoltam tesztábrát... Karnyújtásnyi távolságból simán látom, hogy a vonal
    NEM folytonos (vízszintesen darabos). Messziről persze összemosódna, de
    a függőleges vonalról így is üvölt, hogy de szép (mennyivel jobban néz ki).:O

    De mikor még van azzal is gond? A telítettség csökkentésekor: rakjuk ki az
    RGB 128,0,0 sötét pirosat, ekkor ez a panel lekapcsolja a subpixel felét (!!!),
    szaggatottá válik a függőleges vonal is! Nem vészesen, de érezhetően. De a
    vízszintessel mi történik, az kriminális... Recéssé válik! Ugyanis ez a fránya
    panel FELVÁLTVA kapcsolja a felső és az alsó fél-subpixelt! A szomszédos
    piros pöttyök NEM egymás mellett sorakoznak, és ez érzékelhető. Csak ha
    szomszédosak persze, hiszen minden második ugyanolyan magasan világít.

    Mi történne, ha ilyen 4K panelt csak Full HD-ban hajtanék? Minden "virtuális"
    pixelre jutna KETTŐ darab valós pixel, tehát ha felteszem, hogy nem látom a
    subpixeleket: inkább vonalba kerülnének... Egy ilyen "elcseszett" panelen is!
    Szóval lenne rece, csak fele ekkora, amit talán nem érzékelnék, és kihagyás
    is kisebb lenne a pixelek közt, hiszen mind "négyzetesen" kisebbnek látszik.

    ---

    Egy gondolat arról, ha pl. nem natívban menne a játék, de a desktop natívban:
    ez annyira eretnek gondolat? Hát nem pontosan ugyanez ment annak idején?

    Ha valakinek volt egy "1024-es" desktopja, egyáltalán nem biztos, hogy tudott
    1024-ben játszani, mert nem volt elég erős a VGA... Nem röstelltünk 640x480
    beállítást használni az adott játékban, ha a VGA annyit bírt. (320x240-ről nem
    is beszélve, hisz az már elég rég volt. Amikor még 3D gyorsítás sem volt...:D)

    Szóval, annak idején teljesen megszokott volt ez a felbontásváltás: oké ehhez
    kellettek azok a CRT monitorok, amik több felbontáson is tűrhető képet adtak,
    és nem olyan (interpolált) sz*rt, mint amit ilyen esetben az LCD-k kiköhögnek.
    Felteszem, hogy ezeket tudod, hiszen HSZ-eidből ítélve nem mai csirke vagy.
    Ugye hogy elkényelmesedtünk? Bejött az LCD, amin CSAK a natív volt jó, így
    már nem is merült fel, hogy lehet "butítani" a felbontást, mert úgy tök homály!
    Inkább nyomtuk alá az egyre erősebb VGA-kat, meg az SLI-t, meg mindent...

    De most tényleg azért kéne megállni a Full HD-nál, mert nincs erősebb VGA?
    Majd lesz... Addig meg létezik végre skálázási opció, ami elvileg használható.
    És akinek nagyobb felbontásra van szüksége a desktopon, egy ilyen TV-vel...

    Ui: bocs a fotó minőségéért... qrvajó gép, de még csak most tanulom, és ezt
    kézből zoomolva sikerült elsütni. De a lényeg azért szerintem látszik rajta.:D

    Ja amúgy 20Mpixeles, igaz, csak 1" az érzékelője: na, ott van PPI rendesen.
    Mondhatni "csúcskompakt", de inkább bridge, vagy minek mondják ezeket...
    Megjegyzem, a nyomdatechnikában kb. a minimális alap 300 dpi használata.
    Ha valaki nagy méretben kinyomtatva is SZÉP képet akar, akkor brutális gép
    kell, hogy lefotózza, ill. több részletben kell megcsinálnia. Hol vannak ehhez
    a kijelzők?! Igen, a festményhez odasétálsz, megnézed közelről, a TV-t meg
    azért nem úgy szokás. De ha esetleg olyanra lenne igény, hát ott a 4K, LOL.

Új hozzászólás Aktív témák