Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • BITBOYS

    addikt

    válasz rudi #4 üzenetére

    Nem vicceltem, tényleg nem találtam meg :) Köszi

    mod: vak voltam és átsiklottam, pedig ki van emelve :D

    [ Szerkesztve ]

    Az ellenség? Ő is kötelességtudó volt, akár te. Vajon mi volt a neve? Honnét jött? Valóban gonoszság ült a szívében? Miféle hazugságok sodorták ily távol az otthonától? Maradt volna inkább odahaza...,békében. A háború mindnyájunkkal végez.

  • flashpointer

    őstag

    válasz rudi #7 üzenetére

    Irony volt, a hazai area 51-ben úgyis lekapcsolnák őket amiért nincs rajtuk sapka.

  • Kormi76

    aktív tag

    válasz rudi #7 üzenetére

    Erről is jó lenne egy összefoglaló cikk, esetleg fel lehetett volna tenni pár kérdést arról, hogy mi és hogyan szerezhető be egy abszolút legális drón reptetéshez. Nyilván a gyakorlat az, hogy 98%-ban senki nem foglalkozik ezzel, de érdemes lenne látni, hogy mégis miről van szó.

  • MongolZ

    addikt

    válasz rudi #7 üzenetére

    Nekem is totál ez jutott eszembe. Azért kíváncsi vagyok, hogy milyen engedélyeket szereztek, miután szabályozatlan az egész.

  • szacsee

    nagyúr

    válasz rudi #13 üzenetére

    Viszont nem ártana gondolni azokra sem, akik nem nagyzási mániából vesznek drónt, hanem már jó ideje hobby szinten modelleznek. Sokaknak csak 2-300 grammos játékgépe van, vagy 4-500grammos racere, amit vagy lakatlan helyeken, vagy olyan helyen használ, ahol nem veszélyeztet senkit. Szerintem nem életszerű az, hogy pl egy 10 ezer ft-os gépre biztosítást kell kötni, ráadásul épített racerre nem is tudsz, mert nincs szériaszáma, használati útmutatója. Hab és vitorlázó modellrepülőket nem is hozom már fel. Illetve a légügy szerint az eldobott papírzsepi, elrúgott labda is engedélyköteles lenne... csak ügye itt nem arról van szó, hogy normális szabályozás legyen, hanem lehessen adományozni a sarcot. Szlovák törvény pl tök normális, én azt honosítanám pl.. 😊
    Sok sikert a versenyzőknek és a szervezőknek!

  • szacsee

    nagyúr

    válasz rudi #17 üzenetére

    Ok, akkor ha a modellező társadalom nem ért egyet a törvénnyel 2-3 választása van.
    1 betartja a szabályokat 20k föle / fél év a biztosítás + 21 nappal előre kérek engedélyt reptetni 9k / alkalom / eszköz. Ha rossz idő van, akkor pedig megszívtam.
    Esetleg modellreptér 60-80km-re, feltéve ha ottvannak...
    2: Illegálisan repked
    3: Eu bírósághoz fordul.

    A többi részével egyetértek. Rendezvényen, emberek feletti légtérben legyen szigorú szabályozás.

    [ Szerkesztve ]

  • BITBOYS

    addikt

    válasz rudi #17 üzenetére

    Kicsit olyan dolog ez mintha az emberiség még nem lenne érett az ilyen technológiához :)
    De pl a sky lantern is veszélyes lenne elég sok helyen, Kínában meg millió darabszám engedik fel a légkörbe bizonyos ünnepekkor, nem számolva a balesetekkel, tűzveszéllyel.

    Az ellenség? Ő is kötelességtudó volt, akár te. Vajon mi volt a neve? Honnét jött? Valóban gonoszság ült a szívében? Miféle hazugságok sodorták ily távol az otthonától? Maradt volna inkább odahaza...,békében. A háború mindnyájunkkal végez.

  • szacsee

    nagyúr

    válasz rudi #21 üzenetére

    Ezen agyaltam én is, de biztos lesz csavar a történetben.
    Pár dolgot leírok és befejezem az offot... :B
    Amit tiltanék:
    - Lakott terület és emberek feletti reptetés (kivétel pl üres park, focipálya ahol nincs lakóövezet hobbicélra tökéletes és játék drónok nem tudnának kárt tenni kb semmiben pl 250-300 grammig)
    - Videó rögzítés, felvétel engedély nélkül (FPV-re nem vonatkozik, ami nem rögzít, ami viszont tilos lakott területen így nincs gond)

    Utóbbi kényes téma ahogy írod, de pl a kamerás mobilra sem szálltak rá a hatóságok, pedig azzal akár mindenki tudna videót rögzíteni. Lakott területen pedig mivel tiltva lenne így a közembernek nincs félnivalója, hogy lekamerázzák a zuhany alól kilépve a 8.-on.
    Persze kivételek vannak, pl kiskirályok tanyákon stb de ebbe nem mennék bele itt. Abban bízok, hogy a középutat megtalálják a törvényhozók, ami nem káros a modellezőknek és a " tehetősebb tanyatulajdonosok" érdekeit is szem előtt tartja, mert most úgy látom csak az utóbbi valósul meg.

    Témához visszatérve:
    Reméljük, hogy a mostani rendezvény jó irányba billenti a modellezők megítélését, vagy a törvény alakulását.
    Nem mindenki menőzésből és feltűnési viszketegségből használ drónt... van aki csupán szórakozni szeretne és játékként tekint rá. Ezt a legtöbb NORMÁLIS ember hobbynak tekinti, amit nem lenne szabad megadóztatni ha normális kereteken belül művelik.

    [ Szerkesztve ]

  • MongolZ

    addikt

    válasz rudi #17 üzenetére

    Bocsánat, elfelejtettem hozzátenni, hogy nem a rendezvényekről írtam le a véleményem. Ha otthon ki akarnám próbálni a kertben, akkor is ugyanezeket a köröket kellene lefutni.

    De a cikkhez is szólva:

    Nagyon örülök egy ilyen versenynek, évek óta rá akarom venni magamat, hogy építek egy repülőt, bár én mindenképpen benzinest csinálnék, csak eddig még nem nagyon volt lehetőség rá.
    Én egy kicsit jobban örülnék, ha nem ilyen alacsony lenne a résztvevők száma, illetve lennének más jellegű ügyességi feladatok is.

  • Teréz Atya

    senior tag

    válasz rudi #19 üzenetére

    Kereskedelmi celu legifelvetel keszitesehez kell a zengedely.

    [ Szerkesztve ]

    A hedonizmus egyetlen elfogadható formája a kvadkopterezés! - koptergeza.blog.hu - www.youtube.com/channel/UCLtnLDubykhLEvDX0ZVUM8w - www.facebook.com/koptergeza

  • Kormi76

    aktív tag

    válasz rudi #13 üzenetére

    Igen, csak amellett, hogy nem egyértelmű és következetes a szabályozás (pl. hátimotoros kisgépre nem kell légügyi engedély a felszálláshoz, de 120g-os kínai drónra igen...?), még a nagy felhajtást sem értem, amikor magában az interjúban hangzik el, hogy évtizedek óta foglalkoznak rc repüléssel, akár több kilogrammos gépekkel is, full manual módban, potenciálisan összegabalyodó adókkal, akkor a mai helyzet mitől veszélyesebb, mire ez a kiemelt figyelem? Nagyon örülnék, ha születne egy tisztázó cikk, amiben megszólalhatnak a hazai RC életet mélyebben ismerő figurák, és az elméleti szabályozást és a valós gyakorlatot is szembeállítanák. Előre is köszi a fáradozást!

    A szerény véleményem az, hogy ezt a területet szabályozatlanul kellene hagyni, ahogy eddig is volt, meg kellene állapítani egy olyan kategóriát (akár bizonyos súly vagy motortávolság/motorszám alatt), ami teljesen szabadon használható, és kész. Ha itt mindent átfogó szabályozás születik, amire most is vannak próbálkozások, akkor abból semmi jó nem sül ki, ahogy a jelenlegi helyzet is teljesen abszurd. A kodifikációhoz beszabadul majd néhány túlbuzgó arc, aki a saját álszent, fontoskodó véleményét tartja etalonnal, és akkor alkalmazkodjon mindenki ehhez (a jelenlegi helyzet erősen közelít ehhez egyébként...). Szerintem a drónreptetés nem veszélyesebb, mint 20 éve a helikopterezés (sőt... azért manapság _annyira_ nem gyakori például egy flyaway, ami velem is megesett már), és így is kén kezelni, és elfelejteni a hypot. RC autóra mikor kell majd jogsi? RC hajóra lajstrom? Szürreális, ami most van.

    Az modellrepterek pedig azért nem túl jó megoldások, mert azért az FPV-nek nem kis élményfaktora, hogy szép és változatos helyeken reptetsz, éjjel/nappal. A fene sem akar mindig ugyanott, ugyanabban a környezetben reptetni, ez nem reális. Persze találkozóknak jó helyszín, de egyébként felejtős.

    [ Szerkesztve ]

  • Teréz Atya

    senior tag

    válasz rudi #21 üzenetére

    Azert, hogy megroptessem az U807-et utazzak el a modellrepterre ami altalaban a halal f*an van, klubtagsagi, miegymas, mikozben 2 park van a seggemben, a kisfalumban meg foldek felett max. a zoldborsonak tudnam megserteni a szemelyisegi jogait. Ireknel annyi a kikotes, hogy attol a foldtulajdonostol kell engedelyt kerni, ahonnan fel- ill. leszallsz. Amik folott elzug a gep, nem is kell. Egy kiloig nem kell regisztralni. USA-ban 250g-ig, de mar lobbiznak, h kiterjesszek.
    Najo, szevasztok, megyek a helyi torvenyek szerint jateknak szamito gepemmel (full legal) ki a parkba.

    [ Szerkesztve ]

    A hedonizmus egyetlen elfogadható formája a kvadkopterezés! - koptergeza.blog.hu - www.youtube.com/channel/UCLtnLDubykhLEvDX0ZVUM8w - www.facebook.com/koptergeza

  • FireKeeper

    nagyúr

    válasz rudi #29 üzenetére

    azon mondjuk lehet vitatkozni hogy az FPV légi felvétel készítésének számít-e, mivel ugye alapesetben nem tárolod sehol a video/kép anyagot.

    steam, GOG, uPlay: @petermadach || HotS: PeterMadach#2675 || Xperia 10 V || Ultrawide & SFF masterrace || Unofficial and unpaid VXE R1 shill

  • Teréz Atya

    senior tag

    válasz rudi #30 üzenetére

    Koszi, nagyon jo volt! :) Az emberektol mindig tavol tartom a gepet, nem szeretek menozni. Azonban nalunk nincs 60m-es szabaly, a nagyobb gepeknel 20 kiloig is csak 50m van. Az en gepemre ez vonatkozik.

    Rozhodnutie z 19. augusta menšie drony radí do dvoch kategórií. Odteraz budú patriť buď medzi lietadlá-hračky do 0,5 kg, alebo medzi diaľkovo riadené modely lietadiel do 20 kg.(...)
    Lietanie s lietadlom-hračkou

    Lietať je možné len do vzdialenosti 300 metrov od osoby, ktorá dron či malú kvadrokoptéru ovláda.
    Výška letu nesmie presiahnuť 30 metrov nad zemou.
    Zákaz lietania platí pre miesta (napríklad malé letiská), ktoré sa používajú pre vzlety a pristátia lietadiel či lietajúcich športových zariadení, hoci sú na tento účel využívané len dočasne či príležitostne. Výnimkou je, ak let vykonávate v koordinácii s prevádzkovateľom takejto plochy.
    S týmto typom lietajúcich zariadení nie je možne narábať oblastiach s faunou citlivou na zvuk (výnimkou je špeciálne povolenie od ochranárov).
    Minimálna horizontálna vzdialenosť od osôb, stavieb, plavidiel či vozidiel musí byť aspoň dvojnásobkom letovej výšky. Ak teda tá práve predstavuje napríklad 30 metrov, k inej osobe sa nesmiete priblížiť na vzdialenosť menšiu ako 60 metrov.
    Lietať nesmiete nad zaľudnenými oblasťami, ochrannými pásmami či územiami.

    Fel kiloig jatek, max. 30m magassagot (10 emeletes berhaz), es horizontalisan a vertikalis magassag 2X-eset kell betartani. Pl. 2m-re a foldfelszin felett all a gep, 4m-re kell lenni minimum a legkozelebbi embertol, jarmutol, etc. Ennyi.

    A hedonizmus egyetlen elfogadható formája a kvadkopterezés! - koptergeza.blog.hu - www.youtube.com/channel/UCLtnLDubykhLEvDX0ZVUM8w - www.facebook.com/koptergeza

  • Kormi76

    aktív tag

    válasz rudi #32 üzenetére

    Ezzel egyébként vitatkoznék továbbra is. Egy repülő is képes elég komoly sebességre, ne gondoljuk, hogy a 80-100kmh csak a quadok kiváltsága. Egy komolyabb magasságból megeresztett repülő (3-5 kiló simán van bármelyik értelmesebb gép) azért igen csak szép torpedó tud lenni. A helikopterek 30-40 centis rotorlapátjaikkal, 70-80 centis hosszukkal sem épp a gyerekjáték kategória, és ilyet már 20-30ért kapsz. Alapvetően a quadcopter a legdrágább, ha értelmes minőségben szeretnéd építeni, talán repülőt hozol ki legolcsóbban. Pl. egy csupaszárny is szépen megy, és nem kell bele mindenből 4, csak egy. Szóval ebből is látszik, hogy elég nagy félreértések vannak a fejekben, aki foglalkozott valaha is RC járművekkel annak azért elég máshogy fest az összkép. Sok az előítélet és a tévhit, a quadok nem valami eddig sosem látott veszélyforrások, filléres gyilkológépek, hanem szépen beleillenek az összes RC jármű közé, nem különösebben igényelnek speciális figyelmet. Van sok előnyük, hátrányuk, ahogy minden más RC járműnek is, de nem különlegesek, és pláne nem kell ennyire félni tőlük. Veszélyes, hogyne, ahogy az összes többi RC repülő alkalmatosság is az.

    [ Szerkesztve ]

  • Kormi76

    aktív tag

    válasz rudi #36 üzenetére

    Ez persze igaz, de az a pár méter is pont elég egy komoly balesethez, ebben nem látom mivel veszélyesebb a kvad. Persze gyroval szépen stabilan tartja magát egy multirotor, de hosszabb távokat repülni attól még nem lesz egyszerűbb vele, pláne ha acroban próbálod, ahogy illik. Ebből a szempontból egy gyrós helikopter is stabil tud maradni, és viszonylag könnyen repülhető egy kezdő számára is, de nem látom mivel lenne veszéytelenebb egy 250es kvadnál. A hülyegyerek pedig hülyegyerek marad, ha tudja kezelni a gépet, ha nem. Aki pedig tényleg csak balesetet szenved, bár próbált ésszel repülni az repülővel, helivel, quaddal ugyanúgy, ugyanolyan súlyos kárt tud okozni. Nem tudom láttál-e már megindulni egy egyszerű 30ezres kínai helikoptert 30 centi körüli lapátokkal, az sem üdítő látvány és szépen tud zúzni. Persze egy kvad agilis, ami ijesztő lehet, de egy ugyanolyan teljesítményű bármilyen repülő ijesztő. Ami szerintem a kvadokat kiemeli a sorból az a stabil videózás lehetősége, ez pedig nem repülésbiztonsági kérdés, kár összekeverni-kavarni itt a dolgokat, és démonizálni a multirotorokat.

    [ Szerkesztve ]

  • Kormi76

    aktív tag

    válasz rudi #38 üzenetére

    Értem egyébként a mondandód, főleg csak azzal vitatkozok, hogy ezt bármilyen drónokra kihegyezett szabályozással kezelni lehet. Ha vesz egy hülyegyerek egy Phantomot apuci pénzéből (építeni nyilván nem fog), az tényleg komoly veszélyforrás, de ő magasról tenni is fog bármilyen előírásra. Az egész fokozott figyelem az igényes hobbizókat szívatja, mert vérpistéknek ugyan nem lenne tétel egy repülési engedély, de nem is foglalkozik vele, a hobbista pedig foglalkozna vele, de annyiba kerül, mint egy közepes zuhanás utáni helyreállítás, tehát eleve mínuszból indul a repülés. Nem feltétlenül igénytelen és felelőtlen az, akinek nem telik 15ezerre minden reptetés alkalmával, mert abból inkább jobb vezérlőt vagy új akksit venne.

    A quadok divatcikkek lettek, eléggé eltávolodtak a helikopter-repülő párostól, ami inkább geek hobbi volt mindig is. Most boldog-boldogtalan kvadot akar, mert kúúúl. Szóval ezt a részét aláírom. Nagyobb a felhasználó tömeg, nagyobb a lehetőség a bajra. Én csak azt vitatom, hogyha ugyanez a tömeg mondjuk repülőzne vagy helizne az kevésbé lenne veszélyes, mint a multirotor. Ezért nem látom értelmét a drónokra kihegyezett szabályozásnak, mert hasztalan és a gépek természete sem indokolja, csak legfeljebb maga a divathullám.

    Szóval amikor erről folyik a vita, akkor kifejezetten elszomorít, hogy nem a lényegről szól, hanem inkább egyfajta hisztéria része az egész. Engem is zavar a jó pár kvadozós hülyegyerek, de ezen nem segít a jog, ez legfeljebb majd lecseng, mint minden divat, ha kijátszották magukat. Egyébként elég szomorú rizikó a hobbizó közösségre nézve, hogy egy esetleges komoly baleset, amit egy ilyen paraszt csinál, kihatással van mindenki másra, és egy kalap alá veszik a "drónokat", jön a pánik és tiltani, szabályozni akarják a drónhasználatot, mintha a drón lenne a hibás. Szeretném, ha picit több figyelem jutna a felhasználókra, mint arra, hogy mennyire "veszélyes" egy drón, mert persze, hogy az, de nem ez okoz gondot, mert az ilyen veszélyes RC járművek évtizedek óta jelen voltak különösebb probléma nélkül. A valódi problémát a divat RC-zés okozza, ahol senki sem mélyed el a technikai részletekben, csak repülni akar, hogy felvághasson egy széteffektezett videóval dubstep háttérzenére .

    #Chris: milyen fő különbséget tennél? Mert, ami repül az már le is tud zuhanni, amiből baj lehet. A fogalomhasználat pedig elég maszatolós, drón, quad, multirotor, helikopter... ezt a köznyelv kb. ugyanannak érti. Egyébként ez nem RC szakmai portál, ahol erre olyan nagyon igényesnek kellene lenni. Meg igazából szerintem jelentősége sincs: repül? Ha igen, akkor témánál vagyunk.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák