Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #71562240

    törölt tag

    Köszi az írást, néhány észrevételt, ha szabad.

    - Érdemes tudni, hogy az anyacég és filiálé (mester és tanítvány) keveredéseiben a hangdobozgyártás jelenleg a mester Brodmann neve alatt fut, nem a tanítvány Bösendorfer neve alatt. Ilyen szempontból a VC7 is jelenleg Brodmann.
    - Az Unitra Daniel G-1100 FS rokonsága a Telefunken S600-zal, hát hmmm, hmmm. Nagyon szegény "rokon".
    - Én nem bakelitezném a vinylt.
    - Maradtak javításra érdemes fogalmazási, gépelési hibák.
    - Az analóg lemezről kompakt kazettára történő felvételt összevetni (miszerint "vetekedett") a CD-vel nem sok értelme van, annyira másképp szól, más világ a két műfaj.
    - Egy elvileg hifi komponensekről szóló cikkben érdemes lenne kritikaibban kezelni olyasmiket mint EQ, CD-részletismételgetés, keverőpult visszhangosítással, iPhone...

    Köszi

  • #71562240

    törölt tag

    válasz zoltanz #18 üzenetére

    Persze, érdekességképpen írtam, hogy változott az amúgy is mindig kevert felállás, most a Brodmann név alatt fut, ami korábban a Bösendorffer név alatt futott - mármint a hangdobozgyártás. Érdekesség, adalék.

    Ha általános éppen nem is volt a technológiacserélgetés, de voltak rá példák, az általad említetteknél is, másoknál is. Általában úgy, hogy a "vízzelfőzőszegényember" cucilista ipar "aprópénzre váltott", azaz a maga szintje közelébe húzott bizonyos nyugati licenszeket. Inkább"Polski Fiat" volt az az Unitra, nem "Rolls-Royce". Vakok között volt félszemű, sajnos - hasonlóan a NAD-Teslához, hasonlókhoz.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz bkercso #29 üzenetére

    Fenntartva, hogy nem igazán összevethető az analóg lemezről készített kompakt kazetta mint analóg másolmány és a CD mint primer digitális hanghordozó, zoltanz állításának sok igazsága van.

    Azoknak (például nekem), akik eleve jobbnak tartják az analóg hang eddigi megvalósulásait mint a digitális hang eddigi megvalósulásait, alkalmasint általánosságban az analógot általánosságban a digitálisnál, ma is jobban szól az analóg hanghordozó mint a digitális, akár még az egyébként pocsék paraméterekkel rendelkező kompakt kazetta is jobban. Megjegyzendő, paraméterek tekintetében a vinyl lemezhez képest is jobban állt már kezdetben is a CD, kivéve a legfontosabb paramétert, miszerint az analóg belsőleg "végtelen mintavételezésű", a CD pedig igencsak korlátozott mintavételezésű - aminthogy a későbbi nagyfelbontású formátumok is igencsak korlátozottak e tekintetben. Lásd, a valósághoz analóggal küzd a matematikai modell.
    A zoltanz által tárgyalt időszakban a CD-technológia igencsak gyerekcipőben járt, miközben az analóg hangtechnika akkori hanghordozói eléggé kiforrottá váltak. A lemezjátszók elérték azt a szintet, ahol ma is vannak, ugyanígy az orsós magnók is lehetőségeik csúcsa környékén jártak, és még az egyébként igen rusnya képességű kompakt kazettából is olyan lehetőségeket sikerült kihozni (metál szalag, csúcsminőségű hangfejek, afféle ultima ratioként a Technics AZ hangfejekkel), hogy a lemezről kazettára felvett anyag igen-igen közel tudott állni az eredeti lemezhez. Egy jó felvevő-lejátszó magnóval felvett-lejátszott kazetta tehát bizony sokkal minőségibben tudott szólni mint a CD-k, különösen mint az akkori CD-k - azok számára mindenképpen sokkal minőségibben, akik számára az analóg lemez összehasonlíthatatlanul jobban szól mint a CD. Számomra például ma is összehasonlíthatatlanul jobban szól az analóg lemez mint a CD - ergo analóg lemezről jó magnóval jó kazettára készített és lejátszott kazettamásolat is jobban szól mint a jó CD.

    És akkor persze most csak-csak én is összehasonlítottam, amikről azt mondtam hogy nagyon kevéssé összehasonlíthatóak, mert annyira más világ. Már a stúdióban is, amikor ugyanazt a zenei történést párhuzamosan felveszed egy csúcs analóg és egy csúcs digitális felvevővel is, már eleve drasztikusan összehasonlíthatatlan a két felvétel, annyira különböző hangkarakterűek.

    Hozzáteendő, hogy az analóg technika összehasonlíthatatlanul életszerűbb hangja nem csak az analógságból adódik, hanem a szokásosan használt eszközök bizonyos speciális, a fülnek jóleső torzításaiból is.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz bkercso #35 üzenetére

    Nem értek egyet, mert ellentétes a nézőpontom. Ahogy zoltanz is mondja, nehéz azokkal az analóg forrás lényegét megértetni, akik iPodon, Youtube-on, CD-n nőttek fel. Megpróbálnék rávilágítani a lényegre.

    Én nem mondanám, hogy a digit technika csúcsra kezd érni, ilyesmi nem is értelmezhető, mert a digit technika eleve maga a szakadék mélysége. Ugyanis én abból indulok ki, hogy az analóg-digitális konverzió mai színvonala és módszerei továbbra is siralmasak, ez eleve önmagában hordozza a megoldhatatlan problémát, még az úgynevezett nagyfelbontású formátumok esetében is - irdatlan adatmennyiségszükséglet mellett. A hangszer és a szintetizátor közti különbség ugyebár. Eljátszható a hegedűverseny szintetizátoron? Nem. Csak imitálható. Az analóg hangrendszer igyekszik minél többet megőrizni a zenei történésből, a digitális hangrendszer igyekszik többé-kevésbé mímelni, imitálni, szintetizálni azt. Már a két módszer közti elvi alapkülönbség mindent eldönt, a gyakorlatban kivédhetetlenül.
    A digit technika ma még közel sem olyasmin dől el, hogy órajel, kiolvasás, jeltovábbítás, jitter, DAC, analóg fokozat, merthogy maga a digitális formátum eleve antizene, és az antizeneségét csökkentő nagyfelbontású formátumok is plusz problémákat termelnek ki - az irdatlan adatmennyiségszükségleten kívül is. Az alapprobléma egyelőre a digitalizálás röhejes-siralmas zeneellenessége, hangszerellenessége - a magamfajta "analóghívő" számára (sajnos kevesen "maradtam" mára). Maga a digitalizálás eleve siralmas, zeneellenes, ilyen körülmények között a digitális rendszer részegységeitől "megoldást" várni lufihámozás.
    "Megoldást" az analógra való visszaállás, az analóg formátumok fejlesztése jelenthetne, nyilván ez mostanában nem aktuális, a praktikum "plebejus" szempontja legyőzte a minőség "arisztokratikus" szempontját, amire aztán rátromfol a hálózati zenehasználat.
    Az analóg és a digitális hangrendszer közti antagonisztikus ellentétet gondolom csak a kvantumprocesszorok használata, a digit bitek helyett qbitek alkalmazása tudhatja majd simítani - talán elsimítani. Az analóg számítástechnika, analóg processzorok. A paradigmaváltás. Addig veszett fejsze nyele, lufihámozás.
    Állítom én. Sajnos kevesen vagyok.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Sethdobaloah #37 üzenetére

    Persze, érezhető a karikatúra - a második felében is, hehe.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz PapaMaci #40 üzenetére

    Szia!
    Csak a bitvita háhá, hitvita felvetéshez.
    Nem lufihámozás az analóg vs. digitális vita. Nyilván sokaknak tényleg nagyban "vallási kérdés", de éppenséggel "vallási kérdésekről" is kiválóan el lehet vitatkozni, még jól is esik, ha a hobbinkról van szó. Mindazonáltal sokak nem vallási szinten kezelik, hanem tudományos, elméleti, logikai, gyakorlati, tapasztalati megközelítésben, márpedig ilyen szemszögből akár még "igazságügyi" kérdés is válhat a "bitbéli háhá "hitbéli" kérdésből. Én mindenesetre kevéssé ízlésről, inkább igazságról igyekeztem beszélni, fizikai, logikai, tapasztalati érvekkel.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz PapaMaci #47 üzenetére

    "Kinek mi tetszik..." (...) "Azt gondolom, ilyen az analóg- digit vita is."

    Ezért válaszoltam, megerősítve a korábbi szövegemet, hogy nem (csak) ilyen. Nem (csak) ízlésvita. Elsősorban tudományos, logikai, gyakorlati, tapasztalati vita. A technológia behatárolja, hogy mire lehet képes És ez fontos. Sőt, ez "A" fontos.

Új hozzászólás Aktív témák