Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Puma K

    veterán

    DAF TURBOTWIN X I, X II 1988 - videó

    Ezzel a zenével párosítva olyan hangulatot kelt, hogy kiráz a hideg :K

    "Ki ne emlékezne a Peugeot 405 T16-ra, amit Ari Vatanen vezetett az 1988-as Dakar Rally-n?

    Szerintem mindenki emlékszik a videóra, amin látható, ahogy Vatanen autóját állva hagyja egy kamion. Ez a kamion volt a DAF Turbo Twin. Később Vatanen élete legfélelmetesebb élményének nevezte, amikor feltűnt mellette a kamion, és amikor szembesült vele, hogy az gyorsabb nála…"

    "... építettek egy új kamiont, ekkor született meg a Dakar szörnyetege.
    Fogtak két 11,6 literes motort, raktak mindegyikre három-három turbót. Ezt az egészet belepakolták egy csővázas DAF-ba. Ez volt a DAF Turbo Twin X1 (piros volt a far rész), ezt vezette Jan de Rooy. A kamion végsebessége 200 km/óra felett volt. Nulláról 100 km/órára nyolc másodperc alatt gyorsult a 10,5 tonnás versenykamion. Teljesítménye 2*610 Le volt, és közel 5000 Nm-es nyomatéka volt.
    Az 1987-es kamion továbbfejlesztett változata lett DAF Turbo Twin X2 (kék volt a farrésze). Ez kevesebb lóerőt adott le és motoronként csak egy turbóval rendelkezett. Theo van de Rijdt vezette ezt a DAF-ot.

    Sajnos a szörnyeteg meg is bosszulta magát. Az 1988-as Dakar Rally-n Jan de Rooy már az abszolút harmadik helyen állt a DAF Turbo Twin X1-el (Csak a két Peugeot volt előtte), amikor megtörtént a baj. Theo van de Rijdt DAF Turbo Twin X2-vel egy ugratás után rosszul ért földet és felborult. A kamion többször is átfordult. A navigátor, Cees van Loevezijn kirepült a fülkéből és azonnal életét vesztette. A másik két versenyző is súlyos sérüléseket szerzett.
    Jan De Rooy a történtek után visszalépett a versenytől. Utána évtizedekig nem indult a Dakaron, 2002-ben vágott neki újra a sivatagi shownak." - forrás: [link]

    Most néztem ezt a videót.

    Mai vagy inkább mostani technikával egy gyári-utcai soros 6 hengeres kamionmotor más vezérléssel és egy darab 50kg-os turbóval 1000 lóerő körül teljesít. A mostani motor esetén sajnos nem említik a köbcentit és nyomatékot.

    A videóban lévő korábbi, szintén gyári V8-as motor 16,5 ezer köbcentivel 1400 lóerő körül volt és 5600nm-re korlátozták(!) a nyomatékát hogy ne legyen baj.

    Őrület :)

    [ Szerkesztve ]

    "Cuccok: csattogós lepke és tiki-taki" └[ʘヘʘ]┘

Új hozzászólás Aktív témák