Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • BlacKSouL

    addikt

    válasz Kornel #138168 üzenetére

    Annyiban kicsit vitatkoznék, hogy a haladás, vagy menetdinamika szempontjából mindegy, hogy rugózott, vagy rugózatlan tömeggel növeled az össztömeget. Ha mondjuk aránytalanul felnagyítjuk, és egy 500 kg-os autónak a kerekeit növeljük meg +40 kg-al, az pontosan annyival fog szarabbul menni, mintha a tetőcsomagtartójára tennél +40 kg-ot. A rugózatlan tömeg növekedése a komfortra, vagyis a rugózás minőségére lesz hatással főleg. De.
    Az viszont tény, hogy egy járműnek ha megnöveled a kerekeinek a tömegét, akkor nagyobb nyomaték/erő/több energia kell, hogy megforgassa a nagyobb tömeget, akár egy emelőre feltett autó esetén is, ahol ugye a motor és a kerekek mindentől függetlenül önmagukban vizsgálhatók. Itt nem lenne mindegy, hogy egy 20 kg/db, vagy egy 100 kg/db tömegű kereket kell mozgásba hoznia a motornak (lendület/perdület témakör). Amennyiben viszont a földön haladva a tömeg növekedése elhanyagolható az autó összetömegéhez képest, (márpedig a jellemző +3-5 kg/db kerék az az lesz az 1200 kg-hoz képest) úgy ez a tömegkülönbség minimális hatással lesz a menetdinamikára. Mindazonáltal valamennyire nehezíti a gyorsítást, de ennyivel nehezíti a lassítást is, vagyis hosszabban gurul ki (1-2 centivel vagy méterrel). Ez szerintem logikus. De arányaiban mindkettő elhanyagolhatóan kicsi lesz a teljes tömeg fényében.

    És megvizsgálva a jármű mozgásegyenletét vízszintes úton, a légellenállás és a gördülési ellenállás lesz a két legjelentősebb összetevő. Azonosnak tekinthető össztömeg esetén tehát, és a légellenállást is azonosnak véve(bár a szélesebb kerék légellenállása nagyobb lesz valamivel) a két autó közül az lesz a kevésbé dinamikus, amelynek a gördülési ellenállása nagyobb. Itt meg meg kéne vizsgálni a gördülési felületet, annak megcsúszó és nem megcsúszó részterületeit, de ebbe most nem mennék bele :)
    mod: Csak esetleg annyit tennék még hozzá, hogy nem véletlen, hogy a sebességre, fogyasztásra gyúró járműmozgások (rekorder járművek, országúti kerékpárok, stb.) a lehető legkeskenyebb, és ezzel párhuzamosan a lehető legkeményebb(-re fújt) megoldást választják...

    [ Szerkesztve ]

    Aláírás (nem kötelező megadni)

Új hozzászólás Aktív témák