Keresés

Hirdetés

Aktív témák

  • tr00p3r

    őstag

    válasz Integra #1503 üzenetére

    ebben annyira nem vagyok otthon. az összes SID is levegős (Rugózás: Dual Air), és ha megnézed a Worldcup ajánlott kiskerárát :Y Ajánlott kisker ár: 262790,- Ft Jorus a technikai szakember, ő biztos el tudja magyarázni nekünk a technikai különbséget. :U

    a SID az ULTIMATE XC teló. a legdurvább WC is csak 1407g, carbon villanyak és nyakcső, titánium fékbakok. igazából maraton verseny villa. ott ahol számít a súly. mondjuk egy 10 kg körüli bringa elengedhetetlen tartozéka.

    [Szerkesztve]

  • Jorus

    nagyúr

    válasz Integra #1503 üzenetére

    Légrugós vs. olajos? :) Meg kell különböztetnünk rugózási és csillapítás rendszereket.

    A telóknak van egyszer egy rugózó elemük, és egy csillapító elemük. (A legaljáról most nem beszélek, amikor az 5k-s telóba betolnak egy rugót, és le van tudva, a gyerek meg had pattogjon, ha már megvette.)

    Van ugye, hogy rugó van a telóban (acél vagy titán), a csillapítása lehet
    - levegős (elvileg, de ez nem jellemző, értelme se lenne)
    - súrlódásos (MCU, vagyis elasztomer, habosított műanyag - lassabban nyomódik össze, és lassabbannyeri vissza alakját, mint a rugó, ezért vmiféle csillapítást biztosít)
    - olajcsillapításos rendszerek (számtalan megoldás létezik a HC-től kezdve az SPV-n át az Intrinsic-ig - ízlés dolga, kinek mi jön be, a legjobban a nyílt olajfürdős villák mozognak, szemben az olajpatronosokkal)

    Van aztán ugye, hogy levegő biztosítja a telóban a rugózást, a csillapítása lehet:
    - levegős (dupla légkamrás megoldás, nagyon könnyű, kevésbé érzékeny)
    - olajos (a rugós telóknál felsorolt rendszerek bizonyos részét felhasználják levegős teleszkóokban is - kicsit nagyobb súly, jobb hatásfok, olcsóbb kivitel)

    Felhasználási területtől függ, kinek mi a jó villa.

    A könnyű, levegő rugózású villák előnyei:
    - rendkyvül alacsony súly
    - optimálisabb út és beépítési magasság
    - könnyebb beállíthatóság (egy pumpa kell mindössze)

    Hátrányai:
    - gyengébb lábak, tehát hanyagolnunk kell a tárcsát
    - nagyobb súlyú rider alá nehéz értelmesen belőni
    - nagyobb súlyú rider alatt előbb-utóbb ereszteni fog
    - érzéketlenebb mozgás, megindulás


    Rugós villák előnyei:
    - finomabb megindulás
    - erősebb kivitel
    - lineárisabb út (beállításfüggő persze)

    Hátrányai:
    - nagyobb súly
    - radikálisabb változtatásokhoz elkerülhetetlen a rugócsere


    Csillapítási rendszerek (a gyártók fantáziavilágába most nincs időm és kedvem belemenni, mert asszonkával menni kell vásárolni a Tescoba :DDD szal csak általánosságban) előnyei és hátrányai:

    Levegős: előnye, hogy könnyen beállítható (pumpa), könyű karbantartani; hátránya, hogy drága, szűkebb határok között állítható a karakterisztika, és nem túl finom.

    Elasztomeres: előnye, hogy olcsó, egyszerű karbantartani; hátránya, hogy igazából nem is csillapítási rendszer, ''állítani'' csak más összetételű MCU-k bepakolásával lehet rajta, valamint hidegben teljesen meg tud dermedni, és összességében nem igazán kielégítő a hatásfoka.

    Olajos: előnye, hogy jól beállítható, tág határok között változtatható a csillapítás karakterisztikája; hátránya, hogy karbantartásigényes (olajcsere).



    És persze akkor még nem ejtettünk szót a kis- és nagysebességű kompresszióról, az előfeszítésről, a lock-out rendszerekről, a geometriaváltozással járó útállítási lehetőségekről, az olajpatronos és a nyíltolajfürdős csillapítási rendszerek közötti különbségekről, előnyökről hátrányokról, hibrid megoldásokról, és az olajcsillapítási rendszereken belüli,gyártómként változó technológiákról, elnevezésekről, azok előnyeiről, hátrányairól. :D

    [Szerkesztve]

    ''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow

Aktív témák