- OLED TV topic
- Radeon RX 6700 XT: a Big Navi közepe?
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Apple asztali gépek
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 7***(X) "Zen 4" (AM5)
- Audiokultúra - Hi-Fi-ről hifisen
- TCL LCD és LED TV-k
- Új kategóriát teremtett a PC-n belül a Microsoft
- Milyen egeret válasszak?
- Milyen videókártyát?
Hirdetés
-
V Rising - Végre tudjuk hogy mikor érkezik a PS5-ös kiadás
gp A PC-s teljes verzió már egy ideje játszható, hamarosan konzolra is megérkezik a játék.
-
Folyamatosan hazudott a bitcoin állítólagos feltalálója
it Egy brit bíró szerint Craig Wright, a bitcoin állítólagos feltalálója folyamatosan hazudott és bizonyítékot hamisított.
-
Magyarországon is kapható a Honor 200 Lite, ennyibe kerül
ma Május 21-től megindul a Honor új középkategóriás készülékének hazai értékesítése független és szolgáltatói kínálatban is.
-
PROHARDVER!
Gitáros topic ♪♫ eddig összegyűjtött tapasztalataink → itt.
(gitár-, erősítő-, effekt- és húrválasztásról, hangkártyákról)
Új hozzászólás Aktív témák
-
Alexios
veterán
válasz trexgumi #56549 üzenetére
Be kell állítani hogy az interfész bemenete legyen az input, kell valami erősítés/effekt(pl. amplitube), illetve hogy legyen live monitoring. Nem tudom mi a terminológia erre reaperben, de ez annyit tesz hogy élőben visszahallod amit játszol(nem csak felvétel után). Ha viszont nem akarsz felvenni semmit amúgy tök fölösleges a reaper, van az amplitubenak standalone változata is
[ Szerkesztve ]
-
cucka
addikt
válasz pigatt #56557 üzenetére
Igazából attól függ, hogy mit szeretnél elérni hangzásban, mire akarod használni.
Ha akarsz nyomni egy fasza groove-ot a zenekar alá, akkor a reverb inkább árt mint használ.
De ha szólót akarsz játszani, mondjuk ilyen Michael Manring stílusban, vagy ambient-es hangzásokat szeretnél, akkor oda meg a reverb alapfelszereltség.
mod: amúgy így a demók alapján ez a tc hall of fame tényleg nagyon jól szól.
[ Szerkesztve ]
-
btraven
őstag
Nagybőgőn hogy lehet játszani? Nincsenek is rajta bundok. Nem nyúl mellé?
-
Alexios
veterán
válasz btraven #56561 üzenetére
Hogy lehet hangot nyújtani gitáron? Hallja, illetve sok év gyakorlás után amúgy is jó helyre nyúl egyből. Létezik jó pár nem temperált hangszer, sőt, valószínűleg több ilyen létezik mint ahol előre meg vannak a hangok. Pl. fúvós hangszerek, vagy vonósok.
Legtöbb klasszikus zenésznél a szolfézs, hangközfelismerés, hasonló dolgok teljesen alapok, ezzel kezdenek mindent, inkább mi vagyunk gitárral kicsit fordítva a lovon, egyéb hangszereken hallanak egy dallamot, nem fog nehezükre esni visszajátszani, mert simán játszanak hallás után, sok otthoni gitárosnál azért ez nem olyan triviális[ Szerkesztve ]
-
Alexios
veterán
válasz arnyekxxx #56563 üzenetére
Nyilván, úgy értem hogy egyéb hangszerek kikényszerítik ezt, mert nem egy tabot nézel hogy melyik húron hol fogd meg pontosan, hanem van egy kotta ami megmondja milyen hangot játsszál.
Egy hegedűn nem fogod tudni lejátszani a dallamot, hacsak nem hallod, gitáron meg megfelelő sorrendben egymás után játszva a tabban leírt módszerrel meg simán le tudod, anélkül hogy meg tudna az illető különböztetni egy kisszekundot egy kisterctől.De nyilván erre gitáron is képes lehet lenni amúgy, régebben akik rádió felvételek.alapján próbálták hangonként megtanulni a dalt, az pont ugyanez a módszer, inkább manapság nagyobb probléma ez(már ha egyáltalán probléma)
-
cucka
addikt
válasz Alexios #56564 üzenetére
A zenét hagyományosan hallás után tanulták meg az emberek. Szerintem te is el tudod énekelni (jól-rosszul) a kedvenc dalodat kotta meg tab nélkül, pusztán a hallásodra és a memóriádra hagyatkozva.
A zenének legalább 40 ezer éves történelme van. A kotta pár száz éve terjedt el, az internetről tabok olvasása meg kb. az utóbbi 15-20 évben.
Szóval az emberiségnek 39 ezer évig sikerült zenélni és a zenei tradíciókat tovább örökíteni kotta, tab, meg általában írni-olvasni tudás nélkül.
-
senior tag
válasz Alexios #56564 üzenetére
Ugyanez magyarul?
Bocs, de elvesztettem a fonalat. Amúgy a tab nagyjából ugyanazt az infót hordozza, mint a kotta, csak hangszerspecifikus kódolással. Mit jelent az, hogy "nem fogod tudni lejátszani, hacsak nem hallod..."? Már hogy a viharba ne? Kottából minden hangszeren el lehet játszani ugyanazt, sőt énekelni is. Sőt, ha eleget gyakorolsz, még nem is kell hangot kiadni, már fejben is hallod kotta alapján. A tab is tudja ezt, csak folyamatosan fordítani kell kottára (én ezért is utálom, tőlem elég idegen a tab).
Persze mindez akkor működik, ahogy @arnyekxxx is írja, ha megvannak (hagyományos) zenei alapok. A képzett gitárosok ugyanúgy kottából játszanak, mint minden más profi zenész. -
cucka
addikt
válasz kutyek #56570 üzenetére
Már hogy a viharba ne? Kottából minden hangszeren el lehet játszani ugyanazt, sőt énekelni is.
Ez így egyszerűen nem igaz. Amire te gondolsz, az a midi formátum sajátja.Számítógéppel le tudod játszani a zongoraverseny kottáját. De az nagyon távol áll attól, ha ugyanezt egy képzett zongorista játssza el. A hangok sorrendje stimmelni fog, de a zene nem csak hangok sorrendjéből áll.
Éneknél meg főleg igaz, hát te is hallottad már a tévés tehetségkutatókban az énekeseket, akik alapvetően egész jól eléneklik a Whitney Houston-t meg az Adele-t, minden hangot eltalálnak a kottából, nem hamis, stb. De azért kurva messze van az eredmény attól, mint amikor az eredeti előadó énekli el ugyanazt.Azt meg szintén nem tudom, melyik képzett gitáros játszik kottából, a klasszikus gitárosokat leszámítva.
Talán jazz-ben, bár ott is az akkordmenet amit a kotta fölé szokás írni, az sokkal hasznosabb egy gitárosnak, mint alatta a lekottázott hangok.[ Szerkesztve ]
-
senior tag
OK, így már értem. Persze a kottában sem csak hangok vannak, hanem rengeteg ritmikai-dinamikai-frazeológiai plusz elem. Ezekből el lehet játszani "zenei" tartalommal megtöltve, nemcsak a hangokat. Persze itt jön az egyéni interpretáció, mindenki egy picit máshogy adagolja a crescendót, máshogy időzíti a trillákat stb. De ez természetes.
Viszont nem értek egyet azzal, hogy csak hallás után lehet (re)produkálni a megfelelően frazeált, kidolgozott zenét - zenekarban a karmester minden ilyen utasítást verbálisan + gesztikulálva ad meg, és a végén kijön belőle az a hangzás, amit ő szeretne. Persze erre is rá lehet fogni, hogy "hallás után" megy a dolog, hiszen mindig a konkrétan elhangzó részekre vonatkozik a verbális feedback (pl. "még feszesebb staccato!"), de végül az előadásig ki kell alakulnia egy olyan közös hullámhossznak a dirigens és a zenészek között, hogy pusztán real time gesztusokkal, verbális feedback nélkül lehessen vezényelni a pontos hangzást.
-
cucka
addikt
válasz kutyek #56572 üzenetére
Ezek teljesen igazak klasszikus zenére.
Gitárra viszont szerintem nem alkalmazhatók a klasszikus zene intézményesült szabályai és hagyományai.
Ezért nem annyira fontos egy képzett gitárosnak, hogy tudjon kottából játszani, és ezért elengedhetetlen ugyanez a skill egy klarinétosnak vagy hárfásnak.Ennek elsősorban történelmi okai vannak. A gitár mindig is egy népi hangszer volt, a dalok memorizálással és hagyománnyal maradtak fenn, nem pedig úgy, hogy egy zeneszerző lekottázta őket.
A klasszikus gitár, ami mondjuk a fenti nem érvényes, az pedig egy viszonylag új műfaj. A repertoár nagy része a 20. században született, hagyományosan senki se írt gitárra komolyzenei darabokat, mert kihangosítás nélkül nem tudod őket előadni, egyszerűen túl halk a hangszer.[ Szerkesztve ]
-
senior tag
Értem, de nem értek egyet. Eleve furcsa, hogy egy hangszerre vonatkozólag jelented ki, hogy "nem alkalmazhatók a klasszikus zene intézményesült szabályai és hagyományai". Ha egy stílusra, zenei irányzata mondanád, még el tudnám fogadni vitaalapnak. Szerintem a klasszikus zene ugyanazt a 40 ezer éves hagyományt fejlesztette tovább, ami az összes zenénket megalapozza.
Egyébként ha az a mondás, hogy olyan variabilitás jellemzi a gitár zenét, hogy az kottával már nem megragadható, azzal adott esetben egyet lehet érteni, de szerintem ez sem azt jelenti, hogy a leírt zene helyett hallás alapján kellene tanulni. Jazzben ott a lead sheet, ami épp azért elegendő a gitárosnak, mert olyan tömörséggel is meg lehet ragadni a dal lényegét, és mert a képzettsége miatt érti is, hogy milyen improvizációkkal lehet feltölteni az adott stációkat (vagyis a dal zenei jelentésének megfelelő ritmikai / dinamikai / frazeológiai utasításokat is tudja jelzés nélkül is, mert képzett, és érti a zenét, és mert látott már 1000 hasonló kottát, ahol ezek az utasítások szerepeltek).
Ami a pörgős durva tempójú modern szólókat illeti (pl. Petrucci), azokat éppenséggel tabból, még inkább kottából könnyű megérteni / lekövetni, semmint hallás után.De az is lehet, hogy elbeszélgetünk egymás mellett, és továbbra sem értem, hogy mi volt a kiindulópont, amivel azt hittem, hogy nem értek egyet
Meg el is kell mennem aludni. Peace -
Alexios
veterán
válasz kutyek #56574 üzenetére
Az egész onnan indult, hogy hogy lehet olyan hangszeren játszani, amin nincsenek bundok, a kottát csak azért hoztam fel példának hogy az sem azt írja le(egy tabbal ellentétben) hogy hanyadik centinél fogd le melyik húrnál a hegedűt. Gitárnál manapság főleg a kezdők ki vannak ezzel segítve, és emiatt sokaknak elképzelhetetlen hogy hallás után játszanak, és szerintem sokan meg is rekednek itt. Nyilván ha valaki rászánja az időt, ugyanúgy lehet(sőt, célszerű) gitáron is hallás után játszani.
Ez alatt nem azt értem, hogy soha többé ne nézzen rá az ember egy tabra/kottára/akármire, hanem hogy ne az legyen hogy meg akar tanulni egy dalt, de ha nincs hozzá tab, akkor kétségbeesik. Vagy ha zenekarban akar játszani, és van egy dalszerző, jó eséllyel nem fogja lekottázni/tabozni hogy milyen riffet, témát talált ki.[ Szerkesztve ]
-
doc
nagyúr
válasz Alexios #56577 üzenetére
Ha nincs is tab, kotta meg lehet, volt már olyan hogy nem talaltam tabot valamihez amit gitározni akartam, kottát viszont igen. Ez arra is nagyon hasznos hogy az ember könnyen megtanulja a gitar nyakán a hangokat
ha meg kotta sincs akkor tényleg jöhet hallás után
[ Szerkesztve ]
-
addikt
El tudom képzelni, hogy hamarosan lesz progi, ami a kottát átalakítja nekünk automatikusan tabbá. Ala mstrsgs ntlgncija.
Sőt, videót csinál belőle. Hogy live stream tudjad játszani, mint pl rcksmth vagy ilyesmik.[ Szerkesztve ]
Mos mé, hánem? De! Vagy nem...
-
cucka
addikt
válasz Alexios #56581 üzenetére
Nem csak az ujjrend, de hangzás szempontjából is számít, hogy egy hangot melyik húron játszol.
Meg abban sem vagyok biztos, hogy létezik-e standard jelölése egy csomó elektromos gitáros technikának, mondjuk egy dime squeal. Vagy amikor erővel megpengetsz egy húrt úgy, hogy a fölötte lévőket is megpengeted letompítva. Vagy bármi amit egy polyphia csinál a gitáron. Ezeket hogy kottázod le? Szerintem sehogy.Szőrmentén ide kapcsolódik ez a pár napja kirakott remek videó, ahol a klasszikus zeneszerző elemzi a J.Dilla féle ritmusokat. És itt is említésre kerül, hogy a lekottázás itt sem annyira egyszerű.
[ Szerkesztve ]
-
senior tag
válasz Alexios #56577 üzenetére
OK, köszönöm. Én (nem pro) csellistaként tudok nyilatkozni, soha nem volt kérdés, hogy hol kell lefogni a hangokat, mert ez tényleg hallás után megy. MIre annak idején (80-as évek) eljutott az ember odáig, hogy egy hangszer szakra beiratkozzék zeneiskolában, addigra túl volt egy (vagy talán 2?) év szolfézs alapozáson, ahová eleve válogatták a nebulókat. Úgy emlékszem, első osztály vége felé, tavasszal jöttek toborozni. Az énektanár (= A tanító néni) kiválasztotta az osztályból azokat, akiket énekóra alapján tehetségesnek / alkalmasnak gondolt, és amikor jött a zeneiskolai toborzó "brigád", mindenkit 5-10 perc alatt leteszteltek. Ez alapján ajánlották a végén az egy éves előkészítő szolfézst azoknak, akiknek tényleg volt affinitása a dologhoz. Aki azt az egy éves alapképzést elvégezte, és a végén megfelelő értékelést kapott, azt küldték tovább a zeneiskolába, hogy megkezdje a hangszeres tanulást. Addigra a hangközök-szolmizálás-kottázás kb. alapkészség volt, tehát simán hallotta az ember, hogy tiszta hangközt szólaltat-e meg...(Természtesesen ezután még kb. 3 évig a szolfézs is kötelező volt). Emlékszem, az első cselló óra végén el tudtam játszani az "Éliás-Tóbiás..." kezdetű népdalt (3 hang az egész). Ezt még "hallás után", de második órától már kottából kellett játszani. Az is hallás után megy abban az értelemben, hogy az ember folyamatosan korrigálja a hangmagasságot, referenciaként a (jól behangolt) üres húrokat használva. Természetesen a végtelen mennyiségű skálázás odáig juttatja a készséget, hogy nagyon ritkán kell érdemben korrigálni, eleve a jó helyen fogja le az ember a hangokat.
-
Tibizzz
kezdő
"A disszonancia a művészi koncepció része?"
Végül is miért ne ? Ha a Yes-nek lehet...
[ Szerkesztve ]
-
senior tag
Sziasztok, újabb tanácsért jöttem. Szétkaptam a gitárt a tremolo cseréhez, és így direktben elég leharcoltnak tűnik az első három bund (további bundokon is vannak kisebb mértékű kopások). Szerintetek ez érett lenne bund cserére? Elég puhának tűnnek a bundok, hogy így megkoptak. Nem vagyok nagyon könnyű kezű, de nem is szorítom nagyon a nyakat... Pár kép:
Ha meglépem, nyilván acél bundokat tetetnék rá, de nem tudom, hol csinálnak ilyet Budapesten megbízható minőségben (tehát makulátlanul, szépen és jól). Valakinek van ezzel tapasztalata?
Köszönöm! -
Goose-T
veterán
válasz Ctrl+Alt~Del #56588 üzenetére
Fölösleges addig foglalkozni vele, amíg a játék során nem zavaró.
Rockbandám: https://fb.me/scharlotterhodes *** Gitárelektronikai műhelyem: https://www.fb.me/goosetgitar
-
Ctrl+Alt~Del
senior tag
válasz kutyek #56589 üzenetére
A minimalista dizajn ne tevesszen meg. Telefonon hivd, utal emailt irni.
W | W | H | W | W | W | H
-
cucka
addikt
válasz Ctrl+Alt~Del #56593 üzenetére
Lényegében igen. Amikor a hangszerész síkba csiszolja a bundokat, akkor pontosan ezt teszi.
De pár apró horpadástól nem kell megijedni, a bundok kopása teljesen normális dolog.
Az apró kopásokat játék közben nem is érzed, tehát nem kell ezen túlgondolkodni.Vagy lehet cserélni acél bundra, abból a jó minőségű nem fog elkopni, cserébe máshogy szól. Ezért használnak a mai napig nikkel bundokat drága gitároknál is.
-
senior tag
Köszönöm szépen a válaszokat. A nyereg magasság annyiban játszott közre, hogy túl magas volt, ráadásul kisebb rádiusz, mint ami kellene. Emiatt egyrészt sokkal erősebben kellett lefogni az 1. bundot, tényleg túl nagy erő kellett, részben emiatt is kopott jobban szerintem, rá kellett, hogy álljak egy kemény szoritásra. Másrészt ugye az első 1-2 bund kompenzált nyereg nélkül eleve kicsit magas tud lenni, főleg a vékony húrokon, de nálam a G# a G húron 11 centtel(!) volt túl magas. Természetesen tökéletes intonáció mellett.
A nyeregnek legalább egy teljes milliméterrel kellene alacsonyabban lennie, hál istennek a új nyereggel ez jó lesz.
Amúgy a G, H húrok első 2 bundján már játék közben is érzem a kopást, de együtt tudok (még) élni vele. Való igaz, hogy még csak 2 éves lévén a többi bund kb. újszerű állapotban van... -
cucka
addikt
válasz kutyek #56597 üzenetére
Több magas frekvencia, gyorsabb attack.
Nyilván ezek apró részletek, a gitárod acél bundokkal is úgy fog szólni, mint egy gitár, szóval ne számíts drámai változásra.#56596kutyek
Nálad szerintem egy bund síkolás lehet a megoldás. Ezzel együtt jár, hogy a nyerget is beállítja a hangszerész.
Ha két év alatt ennyit koptak a bundjaid, akkor nem kell aggódni, ezekkel még legalább 15-20 évig elleszel, mielőtt cserélni kéne őket.[ Szerkesztve ]
-
Ctrl+Alt~Del
senior tag
Szóval még mindig csiszolópapír.
Na de melyik? Szemcseméret van, de nem gritben, így az 1500 fogalmam nincs, minek felel meg. Illetve, papír-papír? Tök mindegy, hogy az facsiszoló, fémcsiszoló, akármicsiszoló?
W | W | H | W | W | W | H
Új hozzászólás Aktív témák
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- Xbox Series X|S
- Renault, Dacia topik
- OLED TV topic
- Bugok, problémák a PROHARDVER lapcsaládon
- Folyamatosan hazudott a bitcoin állítólagos feltalálója
- Mobil flották
- Radeon RX 6700 XT: a Big Navi közepe?
- Call of Duty: Modern Warfare III (2023)
- Politika
- További aktív témák...
- IPhone 14 128GB gyári független 2026.11.09. Apple garancia
- Gigabyte AORUS GeForce RTXTM 3070 Ti MASTER , 8GB GDDR6X, 256-bit GV- N307TAORUS M-8GD - Garancia
- iPhone 12 64Gb Fehér - Újszerű állapotban, 95%-os akkumulátor.
- Creative SFXI SoundBlaster X4 Külső hangkártya
- KIÁRUSÍTÁS! MINI PC : Intel Pentium J4205 - 8GB DDR4 - 256GB SSD
Állásajánlatok
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen