Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Petykemano

    veterán

    válasz Busterftw #2 üzenetére

    A közgazdaságtan egyik axiómája a verseny, vagyis az az alapfeltevés, hogy a vállalkozások magasabb értékkel és/vagy jobb árakkal versengnek a fogyasztókért és ez a progresszió (most itt nem technikai, hanem életminőség értelemben) motorja, ezért jó ez rendszer a fogyasztónak is. Az elmélet szerint a cégek profitéhségét a versengés tartja pórázon.

    A vállalkozásoknak persze a versengés nem cél, hanem kényszer, immanens céljuk a piac minél nagyobb részének megszerzése, a versenytársak legyűrése, a piaci elsőség, adabszurdum monopolhelyzet megszerzése, amely már kellően nagy biztonságot és kényelmet ad a versengő árszabás helyett a profit-maximalizálásra.

    Ehhez nem feltétlenül szükséges a tényleges monopóliumot elérni.
    Számos piacon nem alakul ki monopólium, mert
    - a kevés közel egyenrangú szereplő
    vagy
    - a domináns szereplő a kisebbekkel
    képes megegyezni, az árversengést ráutaló magatartással elkerülni.
    Ezeket nevezhetjük oligopóliumoknak, amelyek a több szereplő jelenléte ellenére meghatározóbb a magas margóra törekvő, mint a versengő árazás. Minél dominánsabb egy szereplő a piacon, annál inkább érvényesülhet ez a hatás.

    A domináns szereplők, amikor már kellően nagy margóval tudnak dolgozni, néha csak azért nem versengik le megmaradt versenytársukat a csődig, hogy ne kerüljenek monopol helyzetbe, amely esetben a hatóság esetleg hamarabb eljárhat.

    Ez persze már a fogyasztók számára nem, csak a részvényesek, részvényárfolyamok és a tőzsde számára kedvező. Ebből kifolyólag az állami szervernek (versenyhatóság) a fogyasztói érdekeket (is) szem előtt tartva akadályozniuk kell a piaci koncentrációkat, vagy amennyiben azok természetes módon (nem felvásárlás, hanem csőd útján) alakulnak ki, akkor darabolnia szükséges. Amennyiben az nem lehetséges, vagy más szempontból nem lenne célravezető, akkor természetes monopóliumnak kell nyilvánítani és hatósági árazással kell szabályozni a piaci tevékenységet.

    A Microsoft a gaming piac (software & service) lassú koncentrációjának folyamatának közepén tart. MA már domináns (60-70%) részesedése van a cloud gaming terén és meghatározó a konzolok piacán is. Folyamatosan vásárolja fel a kiadókat.

    Persze a konzolgyártók eddig is kötöttek exklúzív szerződéseket kiadókkal, fejlesztőkkel. De szerintem lényegesen sokat billent a mérleg MS irányába.

    Szerintem nem elképzelhetetetlen szcenárió, hogy ha ezek a folyamatok ezen az úton folytatódnak, 10 év múlva már nem lesz Sony, meg Playstation. Az Activision felvásárlását (és nem kizárólag az Activision felvásárlsa miatt, hanem minden ami eddig történt és minden ami ezután fog) ez a kérdés lengi körül.
    Sony nélkül vagy egy lényegesen gyengébb Sony mellett a következő konzol talán már $1000 lesz. Tényleg jó lenne, ha úgy nézne ki a konzol piac is, mint a GPU?

    Találgatunk, aztán majd úgyis kiderül..

Új hozzászólás Aktív témák