Zseniálisan skálázható a Battlefield 4

Már javában zajlik a Battlefield 4 című játék bétatesztje. Bár a program még nincs teljesen kész, és az összes optimalizáció sem aktív, azért azt már most el lehet mondani, hogy technológiai szempontból a DICE igen magasra teszi a lécet. A Frostbite 3 motor hat processzormagig gyakorlatilag lineárisan skálázódik, és még további két mag erejét is képes hasznosítani. Több szálat már nem kezel a rendszer, de ez még így is messze jobb, mint amit korábban láthattunk bármelyik játéktól. A grafikai oldal sem szégyenkezhet, hiszen az extrém minőségű beállítások rengeteg effektet tesznek lehetővé, de ezeket széles skálán lehet paraméterezni, illetve lekapcsolni. Sőt, még a textúraszűrés is kikapcsolható, tehát lehetséges az úgynevezett point sampling használata is. Utóbbi így 2014-hez közeledve nem tűnik logikusnak, hiszen az AMD és az NVIDIA grafikus vezérlőinek a bilineáris szűrés már abszolút nem teher, de a mai mobil PC-k jó részét az Intel integrált grafikus vezérlőivel adják el, és a HD Graphics sorozat bizony sok sebességet nyer, ha pixelenként négy helyett csak egy mintával kell dolgoznia. A DICE úgy néz ki, hogy másképp áll az eltérő igényekhez, ami kifejezetten kedvező mindenki számára.


[+]

A Frostbite 3 azonban több meglepetést is tartogat. A Battlefield 4 beépített felbontásskálázást is tud, vagyis a kiválasztott és ezzel a megjelenített felbontás mellett az is beállítható, hogy a játék tényleg leképezze az adott jelenetet natívan, vagy esetleg belsőleg nagyobb, illetve kisebb felbontáson számoljon, és utána skálázza át a kész képet. Nyilván a belsőleg nagyobb felbontás jobb képminőséget jelent, és közel olyan hatása van, mint az élsimításnak, míg a kisebb belső felbontáson való leképzés jobb sebességet eredményez, de jóval nagyobb pixelek is keletkeznek majd az adott kijelzőn. Az Intel az utóbbi funkcióra már évek óta igényt tart, és folyamatosan küzdenek a játékfejlesztőkkel a korrekt támogatásért, de eddig csak olyan programokra szorítkozhattak, mint a LucidLogix DynamiX, ami végül sosem lépte túl a béta készültségi szintet.

A Battlefield 4 úttörő lehet a grafika skálázhatósága szempontjából, és alapvetően felállatja a mércét, hogy mire van szükség a következő generációs játékok esetében. A bétaverziót a PC Games Hardware kipróbálta egy Intel Core i7-4770K jelzésű termék HD Graphics 4600-as IGP-jén, és mindent minimumra állítva, illetve kikapcsolva; 256x192 pixeles felbontásban játszható szintet sikerült elérni, amit a Frostbite 3 motor 1024x768 pixeles felbontásra skálázott fel. Ez a végleges programban érkező optimalizálásokkal, illetve a friss driverekkel még javulhat is. Az Intel esetében főleg az utóbbitól érdemes majd extra sebességet várni.

A Frostbite 3 alapvetően megoldja azt a problémát is, amit Johan Andersson többször is ecsetelt, miszerint sokszor a leggyengébb grafikus vezérlőkhöz társítják a gyártók a legnagyobb felbontású kijelzőket. Ez nyilván egy fejlesztő rémálma, és a nagyobb felbontású kijelzőkre vonatkozó felhasználói igények növekedésével a kialakult helyzet csak romlani fog. Ebből a szempontból az Apple termékskáláját a legegyszerűbb kezelni, és a legtöbb fejlesztő gyakorlatilag azt a trükköt alkalmazza a komolyabb felbontású almás termékeknél, hogy az adott játékot a natív felbontás negyedével képzik le, majd a keletkező képkockát felskálázzák. A gyártó és a fejlesztő boldog, mert fut a program, míg a felhasználó gondtalanul játszik nem is sejtve, hogy az új szuperkijelző felbontását az applikáció nem is használja ki. A PC-s ökoszisztéma már sokkal bonyolultabb, hiszen túl sok lehetséges konfiguráció van, amire képtelenség tökéletes megoldást készíteni. A Battlefield 4 belső felbontásskálázása az eddigi legjobb megoldás a problémára. A komolyabb rendszerrel rendelkező játékosoknak pedig külön öröm, hogy a natív felbontásnál nagyobb kép is számoltatható.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés